Jump to content

Dynamo-målinger KAD 300, jorde senseledning for å teste?

R_Arendal

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noe feil med min Valeo dynamo. Jeg kan ikke se typebetegnelsen da noen har sprayet den volvo penta grønn på ett eller annet tidspunkt :-(

Dynamoen har B+, B-, W (ikke i bruk), D+ og en gul kabel (sense) som er koplet til det ene av tre batterier.

Motor er KAD 300.

Ladeutgangen er koplet til batterier via skillekrets såvidt jeg kan se.

Jeg mistet lading, så fikk jeg lading tilbake men med høy spenning (over 15 V DC ) etter å rengjort terminaler som ledningene er koplet til på (B+, B- og D+ og skjøt på sensekabel).

Så tok jeg ut dynamo og rengjorde kabelsko som jeg tror kopler regulator til resten av dynamoen. Da ramlet ladespenning/batterispenning ned. Men jeg måler merkelige verdier på B+. 

Hva skal man forvente å måle man på ladeutgangen (B+) når batteriene er fulladet? Får man en stabil DC-spenning eller får man en spenningen som varierer opp og ned en del og som ligger under 12V, typisk 5-8 V? (jeg forventet egentlig en spenning rundt 12-14.5 V.

Hva er forresten poenget med D+ som går til motstand(?) i koplingsboks?

Tåler regulatoren/dynamoen at man kopler senseledning til jord et øyeblikk for å lure regulator/dynamo til å tro at batteriet er veldig utladet slik at den gir full lading slik at man ser at den virker? Eller må man holde den på en spenning nær batterispenningen for å unngå at den går i stykker?

Redigert av R_Arendal (see edit history)

Spenningen på B+ skal være stabil og i området 14-14.4v når batteriene er oppladet. Siden ladestrømmen da er tilnærmet null vil det ikke være noen spenningsforskjell av betydning mellom B+ og batteri-pluss. (Forutsatt at du ikke har konvensjonelle skilledioder, da vil den være ca 0.7V)

At D+ går til motstand er fordi ladelampen er en lysdiode og den slipper igjennom for lite strøm til at ladingen kommer igang. Motstanden er koblet i parallell med lysdioden. Den er markert på tegningen i brukermanualen.

Om du har målt helt nede i 5-8 V tyder det på dårlig kontakt mellom dynamo og batteribank.

Av avgjørende betydning at B+ er koblet til samme batteribank som sensekabelen, men det må være ok om det har fungert tidligere. At nåværende situasjon ikke har oppstått etter arbeid på systemet.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...