Jump to content

Lys i display når tenning er avslått på NB 870 2005


Charlotte

Recommended Posts

God kveld.

Jeg har et eller annet som er feil med tenningen på en NB 870 2005 modell. Dette skjedde helt plutselig nå på Søndag.

Når tenning er avslått, lyser oljetrykk svakt og batterilys enda svakere.

Når jeg skrur tenning på, lyser bare oljetrykkslampe (den lyser slik den skal da)

Normalt skal batteri, oljetrykk og forvarming lyse når tenning skrues på. Lampe for forvarming skal slukke etter en stund og da kan motoren startes.

Nå er det bare oljetrykk som lyser ved tenning på, men motoren starter normalt.

Jeg koblet fra hovedbryter både på start og forbruksbatteri, men batteri og oljetrykk lyste fortsatt med svakt lys.

Er det noen som har en ide hva som kan forårsake dette?

Mvh Harald

 

Tenning avslått.JPG

Tenning på.JPG

Link to post

Har du målt at hovedbryter til motor virkelig bryter all strøm? Du har yanmar? Da får instrumentet positiv strøm fra en kabel som kommer bak fra dynamo/starter. Har ikke sett hvordan glødelampelys er koblet, men i alle fall oljetrykk og ladelampe får pluss spenning fra denne kabelen og blir "jordet" i henholdsvis dynamo og oljetrykk bryter på motorblokk. Instrument belysning får også strøm fra denne pluss kabelen. Tror du skal lete etter en tjyvkobling bak på panelet ditt. Se etter om noen ledninger og koblinger ser suspekt ut. Om alt er urørt av det som kom fra fabrikken skal det ikke gå an at disse lampene lyser spesielt når hovedbryter til motor er skrudd av. Kjenner ikke den batterimonitoren du har, du har sjekket at ikke noe av den er koblet på panelstrømmen? Det kan saktens være noe galt med minus også, uten at jeg i første omgang har helt tro på det uten at det er koblet noe på panelet direkte på batteri. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Hadde vært bra om vi fikk vite litt mer hvordan el-anlegget er bygget opp.  Monitoren viser spenning på over 14 volt uten at motor er i gang. Har du en landstrømlader stående på? Kan det være du har et skillerele styrt av D+ ? Om et slikt er fastbrent kan du kanskje få et resultat som du nå har. Dette gir da spenning til D+ som også er tilkoblet ladelampen. Ladelampe gir da strøm til nøkkel uten at tenning er slått på og dermed  lyser også oljelys. Når tenning slås på vil ladelys slukke siden det allerede er spenning på D+, spenning er lik på begge sider av lampen. Bare en teori tatt ut av lufta dette så ikke ta det helt bokstavelig, men vi må nok ha litt mer opplysninger vil jeg tro.

Link to post

Hei Hegra

Monterte ein slik smartlader med flere utganger og som er beregnet å stå på hele tiden for et par år siden.

Usikker om jeg har skillerele som du nevner, skal få sønnen min til å sjekke iløpet av helgen, jeg er ikke så godt innpå slike ting.

Viser ham disse svarene, så håper at vi finner ut av det.

Tusen takk for tilbakemelding, jeg kommer tilbake når jeg har svar.

Mvh Harald

 

Link to post

Om du har Hitachi 80A dynamo, så brukte, etter det jeg har forstått, NB disse årene å koble laderele på dynamoens I/R. Har opplevd er slikt brent rele, men eneste symptom da var samme spenning på begge bankene. Men man skal ikke utelukke releet, for strømmen tar jo enkleste og korteste veg :smiley:

 

Men hvilken motor og dynamo har du? Litt enklere når man ser på koblingsskjema når det feilsøkes. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Hei Kjellg

Beklager å ikkje ha svart her.

Var nede i båten idag. Det er en Yanmar 184 HP som står i båten (4LHA-DTE)

Var ute og satte teiner og da så jeg at når motoren sveiv, var alle lys slokket og alt så normalt ut.

Da jeg stoppet motoren og slo av tenning, ble det likt igjen.

Trodde jeg skulle finne ut hvilken type dynamo i brukerhåndbok, men der stod det ingenting.

Mvh Harald

Link to post
Charlotte skrev 6 minutes ago:

Hei Kjellg

Beklager å ikkje ha svart her.

Var nede i båten idag. Det er en Yanmar 184 HP som står i båten (4LHA-DTE)

Var ute og satte teiner og da så jeg at når motoren sveiv, var alle lys slokket og alt så normalt ut.

Da jeg stoppet motoren og slo av tenning, ble det likt igjen.

Trodde jeg skulle finne ut hvilken type dynamo i brukerhåndbok, men der stod det ingenting.

Mvh Harald

 

99% sikker på at det er en Hitachi 80A. Heter vel LR03-C eller noe sånt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Om kontakten på din dynamo heter I/R vet jeg ikke, men i så fall er det vel den som tilsvarer D +, som jeg mener du må måle. Det kan være en T formet plastplugg med to ledninger i på dynamoens bakside. Om du trekker pluggen ut av dynamo og måler, skal det ikke være spenning på noen av de to så  lenge motor står stille. Heller ikke på flatstiftene på dynamo som kontakten står i.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

 

Charlotte skrev for 2 timer siden:

 

Trodde jeg skulle finne ut hvilken type dynamo i brukerhåndbok, men der stod det ingenting.

 

Jeg kunne heller ikke finne ut hvilken type Hitachi dynamo som stod i båten min. Jeg så et firkantet felt på den uten tekst, men ved å skrape forsiktig på denne kom hele betegnelsen frem. Det er visst vanlig at motorfabrikantene monterer på alt utstyret og så sprøyter alt sammen med "sin" farge har jeg fått høre.

 

DSC_0856.jpg

Hitachi_LR180.jpg

Link to post

Hei igjen

Da har vi akkurat vært nede ved sjøen og feilsøkt. Vi fant problemet og det var som beskrevet her Releet til dynamo. Når vi tok T-plugg av dynamo, var det en spenning på 11,1 V der. Dynamoen var også veldig varm, nesten så vi ikke kunne ta på den. Fant releet ved siden av batteriene og der var ledning brent. Legger ved bildene.

Da må jeg få tak i nytt rele. og min sønn mente vi burde bytte 4 mm2 kablene til 6 mm2 og det tror jeg at jeg vil gjøre. Det må ha vært veldig varmt i brent kabel, men heldigvis gikk det godt.

Er det noen som vet hvor jeg enklest kan få tak i nytt rele til dynamo?

Vil si tusen takk for hjelpen jeg fikk her på båtforumet. Uten dere hadde jeg ikke hatt peiling på hva jeg skulle letet etter :)

Mvh Harald

Rele.JPG

Dynamo.JPG

T plugg dynamo.JPG

Brent ledning.JPG

Link to post

Da har du samme opplegg som jeg hadde på min 820 Combi. På min var det et 30A rele og 4 eller 6mm2 kabler :)

Dem var ikke så lang, kanskje bare 15cm, men de hadde vært så varm at isolasjon hadde smeltet. Releet stod mellom hovedbrytere. Jeg kjøpte meg et skikkelig  rele, tror der var 100A eller 130A, hos yanmarforhandleren min. 

Link to post
Charlotte skrev 38 minutes ago:

Du skiftet til et større enn dette du da, kanskje jeg og burde gjøre det. Jeg googlet det jeg har nå, men fant bare noen polske sider. Får sjekke imorgen og ringe til en Yanmar forhandler og få meg nytt rele. Ihvertfall veldig glad jeg fikk løst problemet.

Mvh Harald

 

Får det sikkert på enhver båt eller bilrekvisita forretning. Personlig så synes jeg releet må være dimensjonert for hele dynamoens kapasitet, i dette tilfellet teoretisk 80A.

Egentlig litt rart at det er montert slike "ekstralys" rele av NB. De burde kostet på seg et litt mere solid rele, og gjerne et som tåler det fuktige miljøet som er i båten. Er ditt også koblet mellom hovedbryterne? 

 

Link to post

Flott det ordnet seg så langt.:thumbsup: Dette releet kobler batteriene sammen så lenge motoren går. Da er det som regel den største forbrukeren som avgjør hvor stort releet bør være. En baugpropell skal ha mye strøm om du har det, og det vandrer mye strøm over releet når den er i bruk, fordi den her forsyner seg av alle batterier, ofte mer enn det dynamo produserer. Så ja, et større rele er nok på sin plass hvis du har trøster, vinsj eller lignende, gjerne 250 amp.

Link to post
hegra skrev 1 time siden:

Flott det ordnet seg så langt.:thumbsup: Dette releet kobler batteriene sammen så lenge motoren går. Da er det som regel den største forbrukeren som avgjør hvor stort releet bør være. En baugpropell skal ha mye strøm om du har det, og det vandrer mye strøm over releet når den er i bruk, fordi den her forsyner seg av alle batterier, ofte mer enn det dynamo produserer. Så ja, et større rele er nok på sin plass hvis du har trøster, vinsj eller lignende, gjerne 250 amp.

 

Det har du faktisk meget rett i. Verdt å ha i tankene når man dimensjonerer kablene til/fra releet. Egentlig en løsning som ikke er helt optimal etter mine øyne. Helt sikkert forskjellige meninger om det, men personlig liker jeg å isolere bankene helt. Selv byttet jeg i forbindelse med en annen jobb releet med FET skille nå i sommer. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

250A-relä kan bli problem då sådana kontaktorer bl.a. drar flera ampere bara för styrströmmen. Men visst, egentligen borde det vara så kraftigt.

Det originalmonterade reläet är i vilket fall som helst dritt. Jag har däremot monterat ett som tål 70A kontinuerligt i min och med 10mm² kabelarea. Det har hållit och fungerat bra i 15 år (med ankarvinsch och bog+hekkpropeller). Vill minnas att det är detta: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/biltilbehor/releer/rele-12-v-for-bil-1-polet-70-a-12-v-p36113

 

Inte 250A, men tål mycket mer än ditt Hella-relä :thumbsup:

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Då forstod jeg plutselig hvorfor rele ble brent. Forrige Lørdag var vi en tur med båten og jeg måtte kjøre baugthruster ganske hardt for å komme til kai pga mye vind. Dagen etter oppdaget jeg dette med lysene i display.

Tar av meg hatten for dere som koblet dette med rele, jeg hadde aldri tenkt på det.

Da setter jeg inn 10 mm2 kabler og nytt rele og satser på problem løst :)

Mvh Harald

Link to post

Ingper har jo et poeng hvis et stort rele bruker mye strøm for å koble inn. Vet ikke hvor mye dynamoens D+ kan belastes. Da kan man jo bruke to rele, et lite som kobler inn det store. Det er jo mye brukt på startmotorer. Men strømtrekket vil jo være der så lenge motor er i gang, men D+ blir da spart for høy belastning. Og 250 amp er kanskje litt i overkant. En fjernstyrt hovedbryter kan også gjøre jobben som kobler batteriene sammen samtidig som den kobler styrestrøm av og på til trusteren. Den vil da av laste ladereleet og det gjør ingenting om rele og en slik bryter er på samtidig mens truster kjøres. Når du er ferdig og bruke truster slår du av den fjernstyrte bryteren og det er bare ladereleet som da er innkoblet. Finnes flere løsninger også. ?        Obs,,, her tenkte jeg litt fort . Det med en enkel fjernstyrt hovedbryter er ikke så enkelt da den vil paralellkoble batteriene også når den er avslått så glem det foreløpig.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

OT:

På vissa nyare motorer/generatorer (där inte D+ matas direkt från magnetiseringslindningen) kan man inte koppla in och driva ett relä på detta "vanliga" sätt överhuvudtaget. Detta eftersom D+ i de fallen bara är en digital ladelamputgång, som jordas via en transistor.

 

Råkade ut för det på min nya motor (Yanmar 6LPA-STP2). Där måste man använda ett extra mellanrelä (växlande) för att få rätt funktion på sammankopplingsreläet. Men det problemet har ju inte TS....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Litt utfordring med yanmar på denne motoren. Hitachien har i tillegg til  D+ (L) en IG/R. Denne er vel for å strarte ladingen? Utfordringen på denne motoren er at lederne fra panelet er veldig tynne. Tror det er 0,75 men kan også være så lite som 0,5mm2, så spenningsfallet er ganske stort. Tar det fra hodet nå men mener ladelampe trakk ca 150mA og da var spenningsfallet på over 0,7 volt. Så ja, rele for å styre rele kan vel være på sin plass her. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...