Jump to content

Hvor stor gummijolle på badeplattform på 3m bred båt

lurvetass

Recommended Posts

Hei. Båten vår er tre meter bred og vi byttet i år til Suzumar 310. Og det funker greit. Er nok kanskje i grenseland, siden jeg nå ikke kan bakke inn i båsen lenger. Da treffer jolla utriggerne.... Men gleden over å ha en romslig og god jolle oppveier for ulempene. Har den uansett mest på slep. Fester den i Snap davitene når vi skal gå i plan. Har ikke opplevd problemer med å legge oss longside. Gode fendere så er det god klaring til brygga.

Jeg har en West 2.7 på snap daviter på båten min. Moderskipet er 2.75 I bredden ved fenderliste. Den er 2.5 i bredden like over badeplattformen slik at gummibåten stikker ut litt på hver side. Har hatt det i en sesong nå og ikke hatt noe som helst problem med å legge til longside eller å kjøre i ganske høy sjø.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Har en 270cm lang med store pontonger på en 3,10m bred båt. Denne gir utfordringer nok da den ligger i veien for ankervinsj og alt annet bak båten. Hadde en 10fot før dette som ble solgt pga av utfordringene ved tillegning på ene siden, da den stakk utenfor båten.

Veldig fornøyd med VIB(oppblåsbar høytrykksdørk)-lav vekt og kan pakkes helt sammen. Hatt alu, tredørk og spiler på gummijoller før denne.

Min er en selva 270 med 8hk tosylindret totakter, båten er lik suzumar. Valgt pga av bæreevne på pontonger og at den trenger litt mer motorkraft med VIB bunn for å komme i plan.

Redigert av Seasu (see edit history)

MajorAndy skrev for 2 timer siden:

Vi havde en 275 på snapdavits på vores NW390, der var 3.70 på det bredeste. Den skulle ikke være større. Både af pladshensyn, men også fordi den kunne blive fanget af bølger når der var lidt sø. 

Har tenkt på det med vind og sjø hvis den stikker litt på utsiden jeg også, men en hel meter smalere fører til veldig liten jolle for min del. Men det er et godt poeng med bølger.

Seasu skrev for 3 timer siden:

Har en 270cm lang med store pontonger på en 3,10m bred båt. Denne gir utfordringer nok da den ligger i veien for ankervinsj og alt annet bak båten. Hadde en 10fot før dette som ble solgt pga av utfordringene ved tillegning på ene siden, da den stakk utenfor båten.

Veldig fornøyd med VIB(oppblåsbar høytrykksdørk)-lav vekt og kan pakkes helt sammen. Hatt alu, tredørk og spiler på gummijoller før denne.

Min er en selva 270 med 8hk tosylindret totakter, båten er lik suzumar. Valgt pga av bæreevne på pontonger og at den trenger litt mer motorkraft med VIB bunn for å komme i plan.

Vinsjen var et godt poeng. Den har jeg ikke tenkt på. Må sjekke hvordan det ser ut før vi velger noe, men kan kanskje ha baugen på jolla mot vinsjen ?

Ellers er betryggende å høre at flere har lengde på jolla lik eller litt over bredden på båten uten problemer også.

Hilsen

Lurvetass

Flott jolle, men litt stor og dyr for oss.

Må finne en nyere brukt med passe motor tenker jeg.

HansO skrev for 18 timer siden:

På vår Nor Star 290 (bredde ca 3m) har vi montert en Jollift. Denne løfter en Venus 320 med Yamaha 9,9 Hk.

Er nok litt i bredeste (og tyngste) laget, men hva gjør man ikke for at de små skal ha det gøy når vi ligger fortøyd.IMG_2840.JPG.e5d99ab26556bc359527a5f0dd63026f.JPG

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hei Lurvetass! Ser du holder til i Fredrikstad. Vi har to joller som vi skal bytte ut til en. Den ene er en 270 RIB som knapt har vært på vannet. Hvis det hadde vært noe kan du jo komme å ta en titt ?  Er dere på sjøen nå? 

Jada, vi er ikke i opplag enda. 

Men tenkte en enkel, lett og rimelig jolle med passe motor.

Hilsen

Lurvetass

• 3 uker senere...

Tror ikke du finner noen andre fester.

Du kan kjøpe komplette kopier til samme pris som padsene til weaver.

Men weaver har helt klart bedre kvalitet. Var i samme posisjon som deg tidligere i sommer og bestilte direkte fra weaver.

Ble bare bittelitt billigere enn i Norge, men kjappere leveringstid.

Gummilim må kjøpes i NOrge da de ikke sender det i posten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...