Jump to content

Plastvrak i Vestagder ønskes - ryddeaksjon

mons

Recommended Posts

Dykkerklubbene i Høvåg, Kristiansand og Søgne har gjort en avtale med miljøverndirektoratet om å fjerne vrak av plast/glassfiberbåter i og nær kommunene våre.

Til en viss grad gjelder avtalen også herreløse båter som helt klart er oppgitt av eier og vil bli et søppelproblem.

Båtene vil bli hentet opp og levert til gjenvinning uten spørsmål om hvor de kommer fra eller hvorfor de ligger der, det er bare ren opprydding.

Denne ryddeaksjonen skal vi holde på med til medio november.

Vi vil gjerne ha tips om hvor vi kan finne slike vrak, eller hvor det har sunket plastbåter som vi kan lete etter. Vi vil ha alt fra små joller til store båter og har som intensjon å levere 25 tonn plastbåter til gjenvinning før desember.

Noen som har gode tips med kartskisse eller posisjon?

Mons

Mons

Det er noe av det aller, aller mest gledelige jeg har lest om på lenge! Ikke har jeg noen vrakbåt og heller ikke bor jeg i området, men dette må da være et superfint opplegg til etterfølgelse? Jeg vil følge med på oppfølgingen av dette! Stå på jenter og gutter/damer og herrer!  - og ikke minst politikere! Husk at du skal velges!  

Edited by strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Ligger en (dessverre) Draco 21HT på denne posisjonen. -1 m og dypere. Kom inn en fyr med den, flyttet den rundt i bukta og fyren forsvant. Etter å ha skjelt meg ut for å være en nyskjerrigfaendratilhelvetevekk på spørsmålet; "Trenger du noe hjelp?" Har vært nede i snart 2 år. Eidsbukta, Fagerholt, Kristiansand. Sydsiden av bukta, under veien ( "stup"). Kan kontakte meg for å få pekt det ut, om dere sliter med å finne det, om dere vil vurdere det som et prosjekt. (47 Ni EN 3 8284Ni).

Festet knappenål
nær Skagerrak (underlige greier som Google Maps finner på.., nær Skagerak...), ca posisjon:

https://goo.gl/maps/pWnfKwvuhuE2

Edited by sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Takker!

Dracoen er midt i blinken for prosjektet og blir nok borte.

Skøyta er også interessant, men kanskje mer som en fortsettelse av prosjektet senere. Båtene i første omgang tenker vi opptil maks 35-40 fot slik at de kan håndteres med en normal kranlekter.

I området rundt Piningen  der skøyta ligger er det minst ett aktuelt vrak og masse søppel, så vi kommer til å se på hele området.

Mons

Mons

I dag har Søgne merket og dokumentert tre vrak og har to til i nærområdet på gang.

Tirsdag merker vi Dracoen og kikker på Skøyta som er nevnt lenger opp.

Har hørt at det skal ligge en mindre plastbåt også ved Piningen. Noen som har hørt om den?

Hvis vi får tid skal vi kikke på en ved Oksøy tilslutt på tirsdagen.

Regner med at de andre klubbene også er i gang

Edited by mons (see edit history)

Mons

Og "Snorkel III" driver og surrer (recon) rundt vraket av den skøyta nå, 29.08.17, kl 10:55, ser jeg. Godt tiltak !!!

Edit; ser på track at dere fant Draco ca i 0800 tiden, og kjørte da forbi brygga mi, rød sjøbu og Maxi Magic seilbåt, hadde dere gitt lyd ifra dere, så skulle dere fått litt kaffe :-) 

(Hjemmekontor pga antibiotikakur...).

Edited by sandman1 (see edit history)

KnutS

Dracoen er ferdig stroppet. Må kanskje avklare med kommune eller grunneier at den skal fjernes i tilfelle det dukker opp en eier som vil ha den.

Vet du hvem som eier grunnen (send IM)?

Skøyta er ikke belagt med glassfiber, men ca 40 fot med treverk og mye aluminium.

Ingen stor jobb å fjerne, men den kommer utenfor aksjonen vi har for å fjerne plastvrak.

Tar opp med kommunen om de ønsker at vi skal ta den opp og få den på en bil, men da vil det koste noen kroner.

Rundt skøyta og Piningen fant vi en snekke, en askeladden og etpar joller. Svært mye søppel i det området.

Fortsatt glad for flere tips!

Mons

Kommunal grunn 1001-37/191. Blant annet pga vei rett bakenfor. De sjøbuene som er nokså slitne, er noe som er satt opp av tilfeldige personer. Området var et såkalt "fantested" i gamle dager. Og er enig i at det generelt er himla mye skrot inni fjorden her.

(Ble nokså forfjamset da jeg måtte dykke på brygga mi i sommer pga påhengsmotor.. ca 10 meters dyp, ikke noe vei i umiddelbar nærhet. Fant en eldre motorsykkel... ( Helt gåen) De må ha kjørt den på isen...).

150402728486852784763.jpg

KnutS

• 2 months later...

Vi nærmer oss heving av vrak nå.

I dag deltok dykkerklubben og sjøspeiderne i Søgne i en ryddeaksjon i Søgneelva og fant ett vrak til.

Nærmere 150 personer ryddet i dag all plastsøpla vi kunne finne mellom kommunegrensen og sjøen. Tipper det er 8-10 km.

http://n247.no/?nyhet=6535&tittel=Se_bildene:_-_For_en_positivitet

Vi har lokalisert og stroppet ca 15 plastvrak til nå, men skulle gjerne hatt etpar til. Regner med at vi tar de opp denne eller neste uke.

Mons

Da er vi i gang!

Lekter er ute og henter de første vrakene i Søgne nå og tar resten i Søgne og ved Oksøy fyr i morra.

Torsdag går Kristiansand dykkerklubb ut med lekter og henter vrak i Topdalsfjorden, Ternevika, Lumberområdet  mm.

NRK blir med på torsdag, så da regner jeg med at dere ser litt av aksjonen  på nyhetene.

Torkildsen sjøtransport stiller med lekter i Søgne https://www.sjotransport.no/. Med grabb er det lettvint å fjerne rekkverk, motorer og lignende før båtene knuses ned i lasterommet slik at det blir plass til mange før vi må på land og laste over i container

Norsk Gjenvinning stiller med 20 m3 container og avfallstasjonen på Mjåvann tar imot de grovsorterte og knuste båtvrakene som en del av strandryddeaksjonen.

Kristiansand dykkerklubb bruker en lekter stasjonert i Marvika til arbeidet rundt Topdalsfjorden, men jeg husker ikke hvem som eier den.

Denne aksjonen kommer ikke inn under systemet for returpant.

Takk for hjelpen!

Mons

Mons

Og innenfor Dracoen i Eidsbukta inn ved munningen ifra Gillsvannet, så ligger det en 12-14 fot Pioner. Knusningsskader. Mistenker at det også på ca 6-8 meters dyp rett nedenfor nordre delen av toppbjelken på T'en på bryggeanlegget i Eidsbukta (greit nok forklart?) ligger en mindre Pioner (sprukken langs kjølen. lå oppå flytebrygga der, en tid, så var den borte. Antar at den neppe kom særlig langt. Dette er forresten nokså gladnytt.

KnutS

Dette blir ukens gladnyhet på NRK Sørlandet  (og sikkert mer til). Plastforurensing i havet er skikkelig "populært" i media om dagen. "D æ no skikkelig drid"

@mons, blir dette en årlig aktivitet? I så fall, må du benytte taletid til å oppfordre publikum om å informere hvor det ligger flere vrak på (Sørlands)kysten.

Edited by SøndreSvaberg (see edit history)

Neida.

Har ingen intensjon om at dette blir en vane, og med betalt levering blir det nok ikke så mange som senker båtene.

Dette kom i stand som et forsøksprosjekt etter at miljøverndep hadde noen kroner igjen til plastrydding i høst og Kristiansand Dykkerklubb tok kontakt med de.

Mons

Da har vi plukket opp og kildesortert 9,5 vrak i løpet av to timer i går og en full dag i dag. Søgne DK er da ferdig med sin del av jobben (Oksøy til Tånes) og har fyllt en 20 m3 container til randen med knust glassfiber i tillegg til nesten en full container med stål.

For ordens skyld - under stropping, heving ol bruker vi godkjente arbeidsdykkere med riktig utstyr. Til plukking av løsdeler mm har vi avklart med arbeidstilsynet at det er dugnadsinnsats ihht aktuelt regelverk.

I morra er det Kristiansand Dykkerklubb sin tur, og da blir det nok litt bilder mm.

Mons

Skøyta ble tatt for etpar uker siden og er ferdig kildesortert og levert avfallsanlegg. Lekter med grabb og en gravemaskin plukket den lett i biter.

Nå er det Dracoen du tipset oss om, en snekke på rundt 24 fot, to 15-fotere og en liten robåt om står på timeplanen inni fjorden. I tillegg  er det en ved brua og noen  på utsiden.

Mons

Ligger litt film også på NRK-Sørlandet hvis man blar litt.

Ble litt overrasket over nyhetene i dag (se link under).

Arbeidsdykkeren som er intervjuet var invitert til et møte for dykkerklubbene i distriktet mandag kveld. Tema var sikkerhet rundt dykking, og han holdt et godt  innlegg om arbeidsdykking. Etter møtet roste han oss for innsatsen mot forsøpling og foreslo å prøve å få avtaler med fylket m fl om å kartlegge søppel i sjøen.

Han verken spurte eller sa noe om sikkerheten rundt heving av plastvrak.

Neste dag valgte han å gå til media og kritisere både miljøverndepartementet og indirekte dykkerklubbene i distriktet for dårlig sikkerhet.

Etpar spørsmål ville raskt avklart at stropping av vrakene ble gjort av  godkjente arbeidsdykkere med spesialkompetanse innen kran og løft på forhånd, Det var ikke dykkere i vannet når løftene ble utført, men vanlige sportsdykkere var nede og kikket på noen av vrakene  før de ble løftet, og noen plukket løs søppel som lå igjen på bunnen etterpå.

Lektere ble leid inn av ordinære lekterfirmaer som har papirene i orden.

Sikkerheten rundt aksjonen har vært diskutert i flere møter, og det har vært avklart lenge hva som kunne gjøres av sportsdykkere og hva det skulle brukes arbeidsdykkere til. Tipper vi har brukt et sekssifret beløp for å gjøre dette sikkert, men regnskapet er ikke klart enda.

Vi synes det er litt trist når det vi oppfatter som en positiv greie får slik negativ omtale.

NRK er bedt om å sette inn noen ord om at vi brukte arbeidsdykkere, men det har de ikke gjort til nå.

Mons

https://www.nrk.no/sorlandet/_-sportsdykkere-utsettes-for-risiko-1.13778401

Mons

Mener det var en reportasje på Norge Rundt der jeg så dere i aksjon. Blant annet mener jeg den siste båten opp på lektren kunne være en Draco. Reportasjen var ensidig positivt vinklet slik jeg oppfattet innslaget. 

• 3 months later...

Dykkerklubben ble meldt til arbeidstilsynet for ulovlig arbeidsdykking, og vi fikk besøk av etpar jordnære overinspektører. De har for tiden fokus på sikker arbeidsdykking og var interessert i hva som skjer i dykkerklubbene.

Kortversjonen av tilsynsrapporten ligger nå på nettsiden vår ettersom det var mye interesse rundt dette en tid.

https://sognedk.no/2018/03/13/tilsynsrapport-fra-arbeidstilsynet/

I denne tråden kan dere lese om at vi samler penger for å kjøpe en avansert ROV for å lokalisere flere plastvrak, plukke fiskeredskaper og søke etter savnede på sjøen.

Vi tar gjerne imot tips om flere plastvrak i denne tråden. Hvis vi vet om tilstrekkelig mange kan det hende vi setter i gang en aksjon til.

Mons

Mons