Jump to content

Hvilken to-komponent primer herder raskt?

Kjettingkasse

Recommended Posts

God morgen.

Har en liten stripe med med blottlagt glassfiber under båten etter et møte med et tverrstag på en båthenger. 

Ingen store skader, et par mindre hakk er utbedret med egnet epoxy.

I båtbutikken sa de jeg kun skulle ha på bunnstoff over, men siden noe glassfiber er synlig skjønner jeg ikke annet en at det bør noen sjikt med to-komponent primer der først.

Så er spørsmålet: har båten oppe en begrenset periode for å få gjort dette, men ser at flere av primerne har en ukes herdetid eller mer. 

Noen som kan tipse om en hurtigherdende to-komponent primer som ikke krever så lang tid før sjøsetting?

Jeg har bare brukt Jotun sin Antipest og Biltema sin, men begge disse herder da rimelig raskt. Bunnstoff kan med fordel påføres mens siste strøk primer fortstt er litt klebrig, det sitter litt bedre da. Påfører nytt strøk så snart det første er nesten tørt, og sjøsetter når alt er ferdig. Har fungert godt for meg.

Jeg har heller aldri brydd meg nevneverdig om å vente 8 timer på bunnstoffet før sjøsetting. Sist gang ventet jeg en halvtime og sjøsatte. Funker akkurat like bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruker noe som heter Jotun Jotaguard 82.

Kan brukes som primer og som topcoat, både på GRP og treverk.

2-komponent med noe epoxy. Tørker/herder ganske kjapt, (timer, ikke dager).

(meget fornøyd med den)

V8 rules.