Jump to content

Hvilke stoff for å tette en 90L bensintank?

Fred89

Recommended Posts

Jeg byttet tankgiver på min Askeladden 525 tidligere i Sommer, da jeg monterte den nye giveren hadde denne ett hull mer en det som var rundt hullet på tanken.

Tydligvis så har dette vært et problem tidligere også da tidligere eier har gjort dette tett med et pakningstoff utpå tanken, jeg tør ikke å begynne å borre i tanken og lage et nytt hull til dette, så jeg vil gjøre som tidligere eier har gjort, nemlig smøre et stoff utpå kransen til tankgiver for og få det skikkelig tett.

når jeg demonterte den gamle giveren så var tetningstoffet hardt på utsiden, men det som var på innsiden av mannhullet i tanken var helt svullent å bløtt, tydligvis så har ikke dette tålt bensin/dampen.

Hvilke stoff kan jeg bruke til dette formålet? som tåler bensin og er lett å påføre?

Legger ved ett bilde av hvordan tidligere eier hadde løst dette.

bt.JPG

Epoksy som tåler bensin kan være en løsning. Har tettet hullrustede bensintanker på biler med epoksy (og duk) fra West Systems med hell, men de garanterer ikke motstandsdyktighet mot bensin (selv om den ene reparasjonen varte 8 år før bilen ble vraket). Bensin er et nokså hissig løsemiddel, så er nok heller en fordel å velge en epoksy som er garantert å tåle bensin, slik som den i linken.

Epoksyen jeg linket til er en lim med majoneskonsistens som etter herding blir hard og oppnår relativt stor styrke. En annen fordel med epoksyen er gode heftegenskaper. Hvis er tanken din myk og du forventer mye bevegelse i materialet rundt giveren er nok en form for bensinresistent pakningssilikon heller veien å gå.

Ja for hovedproblemet her er ikke at giveren sitter løst, den sitter godt fastskrudd, men jeg  kjenner det lukter litt bensin nede i tankrommet, så den er nok ikke helt tett, det er tettning jeg er ute etter :)

Ja det har jeg, den er heller ikke tett, det har jeg sjekket, men jeg vet at når den siste skruen ikke er på plass, så får sikkert ikke kransen rundt giveren korrekt press på pakningen ned mot tanken, så det er nok der det kommer fra.