Nybegynner1 Startet 24.August.2017 Del på Facebook Startet 24.August.2017 (redigert) Heisann! Tenkte det kunne være artig å starte opp en tråd der jeg deler det som er verdt å dele (og ikke verdt) om min egen båt, for min egen del og andre som måtte fatte noe interesse av det! Bilde av båten (14 ft) slik jeg fant den i skogen. Fortryllet av den ved første øyekast ga jeg meg ut på ferden etter å finne eieren, hele to minutters gange til nærmeste husstand var innsatsen som måtte til for å finne'n. Heldigvis for meg var han interessert i å kvitte seg med den, da kona hans mente han "Burde ha sagd den opp å kasta'n på dynga for mange år siden." hehe Som bildet viser hadde båten ligget på land i ca 10-15 år. Før perioden på land lå den i vannkanten å slo i noen steiner som resulterte i hull i skroget, nærmere bestemt to stykker. To hull som måtte tettes for å frakte den vekk ettersom den lå i foten av en lang skråning, med kun vannveien som eneste andre alternativ. (evt. helikopter, men i mangel av dette ble det bare med ønsket). Hullene ble enkelt å greit tettet med glassfibersparkel i håp om at det skulle gjøre jobben. Iallefall så den kunne flyte helt til nærmeste båtrampe, noe den heldigvis gjorde. Ferden til båtrampen skulle foregå nedover en småsterk strøm (en strøm hvor jeg nå kommer opp med 30hk, enn dog ikke i en forrykende hastighet). Med to personer, en plankebit og den ene åra som ikke hadde råtna helt over enda (trodde vi) la vi oss i vei nedstrøms. Førstemann glapp plankebiten etter ca 30m, deretter gikk åra i vannet, skal sies at roeren nesten fulgte etter da plutselig all motstand fra åra forsvant i det en hel åre ble til to. Full av latter seig vi sakte nedstrøms da den værste strømmen allerede var forsert. Sakte men sikkert duppa vi nærmere land (liten innsjø hvor vi enkelt kunne svømt i land, var aldri i noen fare) å første turen i ny båt var en suksess! Etter nærmere inspeksjon via noen skruehull i avstiverene som går langs med bunn, viste det seg å være råttent i alle avstiverene. År uten vedlikehold og stell hadde gjort sitt, slik at alle måtte skiftes dersom det skulle være noe vits i å tenke tanken på noe annet enn å "Sage'n opp". Den midterste ble tatt ut på denne måten. De fire andre ble tatt ut innenifra. Årsaken til at jeg valgte å ta ut den midterste ved å snu båten var så jeg skulle slippe å "ta hull på" luftlommen støpt inn i båten forut, under "panseret" (blir sikkert kjent med de riktige ord og navn på saker å ting etterhvert hehe). I valget av avstivere ville sikkert aluminium vært både sterkere samt mye lettere enn imprignert plank, men det er ikke akkurat hyllevare. Skal forøvrig nevnes at det er første gang jeg har håndtert både glassfiber, polyester og båt. Læringskurven har vært bratt og lang, men i mine øyne absolutt verdt det! Videre ble det ikke tatt så mange bilder ettersom glassfiberen var ferdig lagt, pusset og lakkert. Båten ble så pusset ned og lakkert opp på nytt, deretter bunnstoff. Skal være første til å innrømme at arbeidet under båten ikke er gjort med fokus på pent, men funksjonelt. Må tross alt ha noe å gjøre seinere å :) Fortsatt mye igjen å gjøre på finishen, dashbordet er midlertidig, rattet skal pusses opp og båten trenger en runde med puss og ny maling etterhvert for en glattere overflate. Siden bildet er tatt er ruten polert mye blankere, fortsatt med en liten gultone. Den gamle wiremekanismen er brukt om igjen med nye trinser og fjærer. Båten har nå en kortstammet 30hk to-takter, går greit opp i plan men man merker at båten er utrolig tung. Har veid båten til 500kg med motor. Gjør ca 21 knop. Redigert 24.August.2017 av Nybegynner1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Du bør endre til mer utfyllende tittel? fin båt ? ved neste prosjekt vil jeg anbefale og fase ned og ut i null ifra skadested der du kapper ut stykker slik at du ikke får kanter som er 2cm tykke når du støper. og ikke bruke trykkimp? Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Takk for tips! Jo takk skal du ha! Gode tips! som sagt en bratt læringskurve når alt er nytt! hehe Tar imot alle tips med takk, er redd dette ikke er siste prosjektet. Båtlivet ga mersmak! Kommentar fra moderator: Har redigert tittelen da den ikke sa noe om båttype. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 (redigert) Et stykke norsk industrihistorie du har reddet her. Skibsplast victory 14. Avstiverene i bunnen pleier å være råtne på disse. De bør skjæres ut fra innsiden. Riv av glassfiberduken ( ikke klipp ) så får du myke overganger. En tidsriktig motor nå så har du en flott veteranbåt :) Redigert 25.August.2017 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Nei nå ble jeg glad, etter å ha eid båten i 5 år vet jeg endelig hvilken båt jeg har! Tusen hjertelig takk for bildet og informasjonen! Nå må det vel være mulig å spore opp litt historie og informasjon om båtmodellen, hittill har jeg vært helt uviten om hva jeg har! Tipset om glassfiberen skal jeg ta med meg videre! Har tilfeldigvis ikke flere bilder eller kjennskap til original innredning? Motivasjonen for å gjøre den helt ferdig steg igjennom taket nå som jeg vet hva den er Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Bare hyggelig. Har dessverre ikke mer informasjon enn dette bildet, men vet om en som har maken båt. Kan høre med vedkommende om mulighet for å ta noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Gjerne det! Bilder er moro! Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Nybegynner1 skrev for 13 timer siden: Båten har nå en kortstammet 30hk to-takter, går greit opp i plan men man merker at båten er utrolig tung. Har veid båten til 500kg med motor. Gjør ca 21 knop. 500 kg høre mye ut for en slik 14 foter , den burde vel veid rundt 250 kg med motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 ivar skrev 2 minutes ago: 500 kg høre mye ut for en slik 14 foter , den burde vel veid rundt 250 kg med motor 185kg uten motor iflg Skibsplast :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 jepp og med motor på rundt 50 og tank og litt annet småstash så havner man rundt 250 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Skibsplast fra Filmavisen - du ser victory helt på slutten av dette klippet Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 For vekt brukte vi vekta på grustaket. Bil og henger veide 2650kg uten båt og 3250kg med båt. Hvor nøye vekta der er veit jeg ikke, men hadde vært gøy å veie båten helt tom. Skal sies at jeg hadde null peiling på materialvalg da jeg lagde gulv og inventar, så det ble snekret i trykkimpregnert 950x12mm som ligger "flytende" i båten da jeg ikke ville skru hull i glassfiberen, mtp vanninntrengning og råte i avstiverene. Ettersom tiden har gått og jeg har lest meg mer opp, kan vel jeg også innrømme at det burde vært brukt annet materiale med mye lettere vekt. Det positive er at jeg kan alltids hive ut det gulv og benk jeg har der nå, for å bruke en lettere konstruksjon (Det er i planene, men tenkte å finne den smarteste, nå som mulighetene har åpnet seg, den originale løsningen før jeg går til verket). Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 For en flott video! Her er det bare å studere detaljer! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det er fint å se at du ikke har byttet ut vindskjerm eller farge til noe mer moderne. Noen tror at de restaurerer men de tar feil. Kjempefin båt og det var jo flott at du fikk greie på opphavet. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Allan E skrev 1 time siden: Det er fint å se at du ikke har byttet ut vindskjerm eller farge til noe mer moderne. Noen tror at de restaurerer men de tar feil. Kjempefin båt og det var jo flott at du fikk greie på opphavet. Ønsket er å gjøre den så lik opprinnelig som mulig så vindskjermen måtte selvfølgelig på igjen, den er foreløpig kun polert for å få bort alle riper og solslitasje Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Nybegynner1 skrev 1 minute ago: Ønsket er å gjøre den så lik opprinnelig som mulig så vindskjermen måtte selvfølgelig på igjen, den er foreløpig kun polert for å få bort alle riper og solslitasje Synes vindskjermen din så meget bra ut til å være nesten 60 år. Du får ikke tak i akkurat denne, men Gyliplast i Søgne støper nå nye av siste utgave i klart glass. Den nye typen er litt mer tilbakelent. Vest-Agder museet i samarbeid med Skibsplast og Roald Skibsrud har laget ny form. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Så artig! Er prosessen med å lage form grådig komplisert med høye kostnader? Eller skal det være relativt greit for et firma å kopiere vindskjermen jeg har? Tanken som slo meg var å kunne bruke kopien til vanlig, for å spare på den originale. Som sagt bare en tanke. Hva tenker andre? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 NRK Sørlandet Vet ikke hvor mye jobb det er. Mulig du kan vokse den og støpe gelcoat og glassfiber rett på, men så må dette bearbeides etterpå ( forstørres i flere retninger) for at skjermen skal bli stor nok Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 jadalber skrev for 6 timer siden: Bare hyggelig. Har dessverre ikke mer informasjon enn dette bildet, men vet om en som har maken båt. Kan høre med vedkommende om mulighet for å ta noen bilder. Brosjyrer fra norsk båtproduksjon er veldig interessant, om du har mulighet så kan du laste opp en bedre oppløsing til Dokumentarkivet. Jeg kan også scanne om jeg får låne brosjyren. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Flott med brosjyrer, reportasjer, filmer, bilder, alt som omhandler båten eller dens historie og videre muligheter for bevaring og tilbakeføring til original stand! :D Høres ut som formstøping av vindskjerm ikke er noe jeg skal sjangse på å gjøre selv, med tanke på at jeg bare har en skjerm om noe skal gå galt med den. Videre følger et bilde av vindskjermen før jeg polerte den, her er den kun vasket etter år i skogen. (Dashbordet er kun midlertidig, dersom noen skulle bli imponert av tilpasningen ) Bilde etter polering. Noe av listen rundt mangler som dere ser, har ikke stresset med å gjøre noe med det. Har også sin sjarm med orginaliteten. Det jeg nå forstår ikke er originalt derimot er dekket. Klarte såvidt å tyde utfra et av bildene fra brosjyren over her at dekket var i mahogny, med plastkant rundt. Ergo er dekket mitt ettermontert? derfor den dårlige passformen for vinduet nederst i v.hjørnet, antar jeg. Skal sies at det er glassfiberbelagt sponplate eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Ingar skrev for 4 timer siden: Brosjyrer fra norsk båtproduksjon er veldig interessant, om du har mulighet så kan du laste opp en bedre oppløsing til Dokumentarkivet. Jeg kan også scanne om jeg får låne brosjyren. Ikke min brosjyre dessverre. Fikk bildet av en kar som har en slik båt, men er mulig at vi får en scannet versjon etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Nybegynner1 Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 (redigert) Det hadde vært helt knall bra ? Redigert 25.August.2017 av Nybegynner1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øye Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Hei, jeg har brosjyrer og skal få scannet de asap! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 skibsplast er sikkert også interessert i kopi av filene , de har jo endel gammelt på historikk-siden sin men Victory tror jeg ikke var der http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=list_old&meny=5 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.