Jump to content

Oppussing av klassisk glassfiber passbåt fra 50-60 tallet


Nybegynner1

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte det kunne være artig å starte opp en tråd der jeg deler det som er verdt å dele (og ikke verdt) om min egen båt, for min egen del og andre som måtte fatte noe interesse av det!

 

1466931251.jpg.020f414749c5cd480ac7e8f6d66a190c.jpg

 

Bilde av båten (14 ft) slik jeg fant den i skogen. Fortryllet av den ved første øyekast ga jeg meg ut på ferden etter å finne eieren, hele to minutters gange til nærmeste husstand var innsatsen som måtte til for å finne'n. Heldigvis for meg var han interessert i å kvitte seg med den, da kona hans mente han "Burde ha sagd den opp å kasta'n på dynga for mange år siden." hehe

 

Som bildet viser hadde båten ligget på land i ca 10-15 år. Før perioden på land lå den i vannkanten å slo i noen steiner som resulterte i hull i skroget, nærmere bestemt to stykker. To hull som måtte tettes for å frakte den vekk ettersom den lå i foten av en lang skråning, med kun vannveien som eneste andre alternativ. (evt. helikopter, men i mangel av dette ble det bare med ønsket). Hullene ble enkelt å greit tettet med glassfibersparkel i håp om at det skulle gjøre jobben. Iallefall så den kunne flyte helt til nærmeste båtrampe, noe den heldigvis gjorde. Ferden til båtrampen skulle foregå nedover en småsterk strøm (en strøm hvor jeg nå kommer opp med 30hk, enn dog ikke i en forrykende hastighet). Med to personer, en plankebit og den ene åra som ikke hadde råtna helt over enda (trodde vi) la vi oss i vei nedstrøms. Førstemann glapp plankebiten etter ca 30m, deretter gikk åra i vannet, skal sies at roeren nesten fulgte etter da plutselig all motstand fra åra forsvant i det en hel åre ble til to. Full av latter seig vi sakte nedstrøms da den værste strømmen allerede var forsert. Sakte men sikkert duppa vi nærmere land (liten innsjø hvor vi enkelt kunne svømt i land, var aldri i noen fare) å første turen i ny båt var en suksess!

 

Etter nærmere inspeksjon via noen skruehull i avstiverene som går langs med bunn, viste det seg å være råttent i alle avstiverene. År uten vedlikehold og stell hadde gjort sitt, slik at alle måtte skiftes dersom det skulle være noe vits i å tenke tanken på noe annet enn å "Sage'n opp".

 

12389132_801265976649902_1078122034_o.jpg.532f9127a72abf922b3fd9d3b863b106.jpg

 

Den midterste ble tatt ut på denne måten. De fire andre ble tatt ut innenifra. Årsaken til at jeg valgte å ta ut den midterste ved å snu båten var så jeg skulle slippe å "ta hull på" luftlommen støpt inn i båten forut, under "panseret" (blir sikkert kjent med de riktige ord og navn på saker å ting etterhvert hehe).

 

IMG_20160624_104210.jpg.24b5398a57b54ccebeaf853dcfe61a65.jpg

IMG_20160624_104315.jpg.8b5f66c1e5f6be77a7099e5f0dea9962.jpg

IMG_20160624_104622.jpg.c351e5d7716391033188feaba8303e6b.jpg

 

I valget av avstivere ville sikkert aluminium vært både sterkere samt mye lettere enn imprignert plank, men det er ikke akkurat hyllevare.

Skal forøvrig nevnes at det er første gang jeg har håndtert både glassfiber, polyester og båt. Læringskurven har vært bratt og lang, men i mine øyne absolutt verdt det!

Videre ble det ikke tatt så mange bilder ettersom glassfiberen var ferdig lagt, pusset og lakkert.

Båten ble så pusset ned og lakkert opp på nytt, deretter bunnstoff.

 

14151731_10155191491916808_2025147052_o.jpg.e8b81edb34ca05e8e004c0e54aecdfd1.jpg

 

Skal være første til å innrømme at arbeidet under båten ikke er gjort med fokus på pent, men funksjonelt. Må tross alt ha noe å gjøre seinere å :)

 

IMG_20170528_212240.jpg.755d1e211d1ade9daf292656779ec14e.jpg

 

 

Fortsatt mye igjen å gjøre på finishen, dashbordet er midlertidig, rattet skal pusses opp og båten trenger en runde med puss og ny maling etterhvert for en glattere overflate.

Siden bildet er tatt er ruten polert mye blankere, fortsatt med en liten gultone. Den gamle wiremekanismen er brukt om igjen med nye trinser og fjærer. 

Båten har nå en kortstammet 30hk to-takter, går greit opp i plan men man merker at båten er utrolig tung. Har veid båten til 500kg med motor. Gjør ca 21 knop.

 

Redigert av Nybegynner1 (see edit history)
Link to post

Nei nå ble jeg glad, etter å ha eid båten i 5 år vet jeg endelig hvilken båt jeg har! :smiley:

Tusen hjertelig takk for bildet og informasjonen! Nå må det vel være mulig å spore opp litt historie og informasjon om båtmodellen, hittill har jeg vært helt uviten om hva jeg har!

 

Tipset om glassfiberen skal jeg ta med meg videre!

 

Har tilfeldigvis ikke flere bilder eller kjennskap til original innredning? Motivasjonen for å gjøre den helt ferdig steg igjennom taket nå som jeg vet hva den er :smiley:

Link to post
Nybegynner1 skrev for 13 timer siden:

Båten har nå en kortstammet 30hk to-takter, går greit opp i plan men man merker at båten er utrolig tung. Har veid båten til 500kg med motor. Gjør ca 21 knop.

 

 

500 kg høre mye ut for en slik 14 foter , den burde vel veid rundt 250 kg med motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

For vekt brukte vi vekta på grustaket. Bil og henger veide 2650kg uten båt og 3250kg med båt. Hvor nøye vekta der er veit jeg ikke, men hadde vært gøy å veie båten helt tom. Skal sies at jeg hadde null peiling på materialvalg da jeg lagde gulv og inventar, så det ble snekret i trykkimpregnert 950x12mm som ligger "flytende" i båten da jeg ikke ville skru hull i glassfiberen, mtp vanninntrengning og råte i avstiverene. Ettersom tiden har gått og jeg har lest meg mer opp, kan vel jeg også innrømme at det burde vært brukt annet materiale med mye lettere vekt. Det positive er at jeg kan alltids hive ut det gulv og benk jeg har der nå, for å bruke en lettere konstruksjon :smiley: (Det er i planene, men tenkte å finne den smarteste, nå som mulighetene har åpnet seg, den originale løsningen før jeg går til verket).

Link to post
Allan E skrev 1 time siden:

Det er fint å se at du ikke har byttet ut vindskjerm eller farge til noe mer moderne. Noen tror at de restaurerer men de tar feil.

Kjempefin båt og det var jo flott at du fikk greie på opphavet.

 

Ønsket er å gjøre den så lik opprinnelig som mulig så vindskjermen måtte selvfølgelig på igjen, den er foreløpig kun polert for å få bort alle riper og solslitasje :smiley:

Link to post
Nybegynner1 skrev 1 minute ago:

 

Ønsket er å gjøre den så lik opprinnelig som mulig så vindskjermen måtte selvfølgelig på igjen, den er foreløpig kun polert for å få bort alle riper og solslitasje :smiley:

Synes vindskjermen din så meget bra ut til å være nesten 60 år. Du får ikke tak i akkurat denne, men Gyliplast i Søgne støper nå nye av siste utgave i klart glass. Den nye typen er litt mer tilbakelent. Vest-Agder museet i samarbeid med Skibsplast og Roald Skibsrud har laget ny form.

Link to post
jadalber skrev for 6 timer siden:

Bare hyggelig. Har dessverre ikke mer informasjon enn dette bildet, men vet om en som har maken båt. Kan høre med vedkommende om mulighet for å ta noen bilder.

 

Brosjyrer fra norsk båtproduksjon er veldig interessant, om du har mulighet så kan du laste opp en bedre oppløsing til Dokumentarkivet.

Jeg kan også scanne om jeg får låne brosjyren.

Link to post

Flott med brosjyrer, reportasjer, filmer, bilder, alt som omhandler båten eller dens historie og videre muligheter for bevaring og tilbakeføring til original stand! :D

 

Høres ut som formstøping av vindskjerm ikke er noe jeg skal sjangse på å gjøre selv, med tanke på at jeg bare har en skjerm om noe skal gå galt med den.

 

Videre følger et bilde av vindskjermen før jeg polerte den, her er den kun vasket etter år i skogen. (Dashbordet er kun midlertidig, dersom noen skulle bli imponert av tilpasningen :giggle: )

 

IMG_20170530_184742.jpg.2550256d27f523b80a9f3b22faf9c5be.jpg

 

Bilde etter polering.

 

Vindskjerm.png.21befd23782b7c74b0c64357178726bd.png

 

Noe av listen rundt mangler som dere ser, har ikke stresset med å gjøre noe med det. Har også sin sjarm med orginaliteten. Det jeg nå forstår ikke er originalt derimot er dekket. Klarte såvidt å tyde utfra et av bildene fra brosjyren over her at dekket var i mahogny, med plastkant rundt. Ergo er dekket mitt ettermontert? derfor den dårlige passformen for vinduet nederst i v.hjørnet, antar jeg. Skal sies at det er glassfiberbelagt sponplate eller lignende.

Link to post

skibsplast er sikkert også interessert i kopi av filene , de har jo endel gammelt på historikk-siden sin men Victory tror jeg ikke var der :smiley:

 

http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=list_old&meny=5

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...