Ggrimmy Startet 25.August.2017 Del på Facebook Startet 25.August.2017 Har en 36 fot seilbåt fra 2009 med 29 hk Yanmar og uvisst hvilken kapasitet generatoren har. NASA Clipper batteriovervåker, 310 ah forbruksbatterier. Alt sammen fra 2009. Når vi kobler fra landstrømmen og setter igang motoren går batterimåler fra 100% til 80% og blir stående der til vi slår av motoren. Da hopper den opp til 100 igjen. Det samme skjer ikke ved tilkoblet landstrøm når motor er av. Er det noe logikk i dette? Er det tegn på at batteriene begynner å bli slitne? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Åtte år gamle batterier er vel på grensen av levetid. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mouche Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Har et batteri i båten, ett til el-vinsjen på hengeren samt et batteri i min bil. Felles for dem alle er at de er ti år gamle, hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Faxen Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Mouche skrev 13 minutes ago: Felles for dem alle er at de er ti år gamle, hva gjør jeg feil? Tja, du passer vel godt på dem da. På 70 tallet hadde jeg et batteri i over 10 år, selvom det frøs to ganger. Tinte det opp og ladet det, helt topp igjen. Dagens batterier er ikke av samme kvalitet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gtir_man Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Min Nasa Bm1 oppfører seg også rart ( Jeg ser ALDRI på % av hva som er igjen. leser kun av volt og Ah brukt/ladet. ) Kommer til 100% fulle batterier, setter på 1-2a forbruk og den detter til 85% , starter motoren da foreksempel går den rett til 100%. Så ikke stol på % målingen.. ( har i dag GEL batterier men opplevde det samme på lukket syre batterier i gamlebåten) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Ggrimmy skrev for 3 timer siden: Når vi kobler fra landstrømmen og setter igang motoren går batterimåler fra 100% til 80% og blir stående der til vi slår av motoren. Da hopper den opp til 100 igjen. Det samme skjer ikke ved tilkoblet landstrøm når motor er av. Som Gtir_man sier bruk Volt og ikke % Denne gir en pekepinn på hvor mye du har tappet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Faxen skrev 1 time siden: Dagens batterier er ikke av samme kvalitet. Batterier er likegode i dag men de koster.' Spørsmålet er hvor lenge varer et batteri til kr.3300 ? Eller er det lønnsomt å bytte "Et såkalt maken batteri " til kr.1500 hvert 3-4 år.? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Gtir_man skrev for 2 timer siden: Min Nasa Bm1 oppfører seg også rart ( Jeg ser ALDRI på % av hva som er igjen. leser kun av volt og Ah Jeg har samme erfaring. Har også gitt den tilbakemeldingen i flere tråder, men mange velger allikevel dette instrumentet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Er det noen batteriovervåker, som er gode på %? Min Steca er heller ikke bra på %. Det er jo Volt som teller og da en vel alle bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gtir_man Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Var nedpå 12.3v i sommer med kjøleboks, kjøleskap + lading av ipader ca 4a forbruk .... :/ i følge % målingen hadde jeg 52% kapasitet igjen, men i følge skalaen der er det jo godt å vel relativt nærme 90%.. dette med 160w solcelle som ladet i tilegg, ( usikker på hva det ladet på det øyeblikket) men ihvertfall. % målingen er så på tur at fy.. ikke er det noen andre kalibreringsmetoder på nasa heller. Hvordan er Victron sitt i forhold ? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Gtir_man skrev 2 minutes ago: Var nedpå 12.3v i sommer med kjøleboks, kjøleskap + lading av ipader ca 4a forbruk .... :/ i følge % målingen hadde jeg 52% kapasitet igjen, men i følge skalaen der er det jo godt å vel relativt nærme 90%.. dette med 160w solcelle som ladet i tilegg, ( usikker på hva det ladet på det øyeblikket) men ihvertfall. % målingen er så på tur at fy.. ikke er det noen andre kalibreringsmetoder på nasa heller. Hvordan er Victron sitt i forhold ? Solcellepanelet (eller annen lading) drar opp volten slik at skalaen over ikke blir relevant, dvs du kan godt ha bare 52% kapasitet igjen og forbruke 4A og se høyere spenning på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Gtir_man skrev 13 minutes ago: Hvordan er Victron sitt i forhold ? Har bare hatt Victron i drift noen måneder nå, men hittil har jeg bare god erfaring. Har prøvd å se det an en helg helg med kjøleskap, varmer og noe bruk av ferskvannspumpe. Etter det jeg har sett hittil så virker det veldig bra. Etter hoderegning skulle prosenten vært noe lavere men fordelen med Victron er at den tar hensyn til peukert. Rent teoretisk skulle jeg trekt 30% av banken men den viste ennå over 80% igjen. Men når man tar hensyn til peukert så blir det vel ganske så riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Prosentvisningen bryr jeg meg fint lite om, verken da jeg hadde NASA eller nå Victron battmeter (selv om Victron sine verdier virker mer tillitsvekkende enn de fro Nasa). Hva viser instrumentet for Amperetimer (Ah) når dere leser av disse verdiene? Var batteriene rimelig nye, friske og fulladet da dere installerte battmeteret og initialiserte dette? Jeg bryr meg kun om det som vises av spenning, strøm og amperetimer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 4 hours ago, Faxen said: Tja, du passer vel godt på dem da. På 70 tallet hadde jeg et batteri i over 10 år, selvom det frøs to ganger. Tinte det opp og ladet det, helt topp igjen. Dagens batterier er ikke av samme kvalitet. Tja, rene poler smurt med fett. Alltid riktig mengde vann på batteriene og regelmessig vedlikeholdslading? Lar de stå kaldt om vinteren, i båten eller kald garasje. Det er alt jeg gjør, tar lite tid, koster nesten ingenting, men sparer meg for en del penger samt har motorer som starter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ggrimmy Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Roger jo skrev for 3 timer siden: Som Gtir_man sier bruk Volt og ikke % Denne gir en pekepinn på hvor mye du har tappet. Takk! Da er det denne vi bruker heretter! ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Ggrimmy skrev 48 minutes ago: Takk! Da er det denne vi bruker heretter! ? Skjønner ikke helt den kolonnen med 0 ampere.. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Jeg har 2 slike NASA instrumenter og er meget godt fornøyd med dem, meget. Så vidt jeg kan skjønne viser mine ganske riktige verdier. Skulle bare ønske at de var IP67 eller IP68. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Krimart Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Har du kalibrert NASA batteriovervåkeren? Går alle ledninger via shunten på minussiden? Ikke landstrøm feks rett på batteripol? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Til OP: Den kommentaren over er meget bra og VIKTIG. Ingen bypassing av shunten. Jeg tabbet på det første gang jeg installerte 2*NASA og leste av snodige verdier. (har laget meg en buss som er i enden av shunten, der kopler jeg til ladere og annet som skal ha batteri-minus) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Ggrimmy Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Krimart skrev On 26.8.2017 at 6.33: Har du kalibrert NASA batteriovervåkeren? Går alle ledninger via shunten på minussiden? Ikke landstrøm feks rett på batteripol? Jeg vet ikke noe annet enn at det er installert av leverandøren av båten. Fulgte med når den ble kjøpt. Fungerte uten problemer når jeg overtok båten, men har begynt å oppføre seg underlig ika sommeren. Nå sist helg viste den 40% etter lengre motortur og med landstrøm tilkoblet. Spenningen derimot lå på 12.8 - 12.4 underveis (uten motor på og for seil). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Ta en titt på batteribanken. Alle ledninger til minuspol skal være koblet via en "shunt" - en metallskinne som skal sitte rett ved batteriet. Det eneste du skal ha på minus er ledningene som kobler batteriene i serie til bank og ledning til ene siden av shunten. Alle andre minusledninger - lading fra motor, lading landstrøm, til all forbruk - skal kobles til shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) Sitat Alle andre minusledninger - lading fra motor, lading landstrøm, til all forbruk - skal kobles til shunten. Og for å presisere det: Til den siden av shunten som vender bort fra batteriet. (ikke for å være pirket, men kun for at det ikke skal misforståes) Redigert 28.August.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Barbaria Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Jeg legger dette spørsmålet under denne tråden siden det handler om BM1. Jeg har kjøpt et Ritar 260 batteri til forbruk: https://seatronic.no/agm-batterier-260ah Nå oppgir Ritar kapasiteten på batteriet i 260Ah@20hr-rate. Det forrige batteri var oppgitt til 350 amp oppgitt i Nominal Solar Capacity (100 hour rate). Så da er spørsmålet hva slags innput skal oppgis til BM1 i kalibrering? Er det kapasitet i 20hr eller 100 timersrate? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Det kommer an på ditt bruksmønster. Batteriets kapasitet er ulikt avhengig av hvor fort det tømmes. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Barbaria Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hmm, ja men hva har det med hvilket tall jeg skal bruke i kalibreringen av BM1? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.