Jump to content

Krakelert gelcoat, hvordan få den fin igjen?

tbjordal

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en flott liten båt som trenger endel jobb.

Jeg er fersk på båtrenovering og trenger all den hjelp jeg kan få.

På taket er glassfiberen full i sprekker. Se bilde.

Hva må gjøres for å få den fin igjen ?

På forhånd takk :)

20170817_103808.jpg

20170724_180925.jpg

Hei, og gratulerer med fin båt!  Jeg ville slipt vekk all gelcoat med krakkelering og sett etter skader i laminatet. Dersom krakkeleringen kommer av at laminatet er for svakt må du vurdere å forsterke taket. Det kan gjøres ved å legge på flere lag glassfiber, eller å stive av på innsiden med bjelker. Så blir det å bygge opp ny gelcoat. Det kan du gjøre ved å legge på to- tre lag gelcoat, så et lag topcoat. Så må du slipe plant med finere og finere papir. Jeg ville begynt med 40 eller 60 papir, og gått gradvis ned til 1200 eller 2000. Til slutt går du på med rubbing og polering. 

Ut fra bildet er jeg i tvil om dette er gelcoat, ser mer ut som at noen har malt båten med en maling som sprekker opp. Prøv å skrape, hvis ikke slipe. Uansett er det ikke usannsynlig at dekket er for svakt, gynger det hvis du går på det? I så fall må du følge Komodos råd. Bjelke under er det beste. Uansett må du slipe vekk gelcoat ned til glassfiber der du laminerer. Du kan lage en bjelke ved å bruke en kjerne av skum som du laminerer rundt- som feks en 3x3 cm remse du skjærer av en styrofom-plate, men da må du bruke epoxy til å laminere. Avfett og Slip vekk 10 cm gelcoat på hver side av der bjelken kommer, fjern støv og svfett igjen med aceton.  Du må slipe radier på ca 1cm på utsiden-kant av bjelken, og sparkle det samme i hulkilen, med epoxy tyknet med silica-pulver til ca peanøttsmør konsistens. La dette herde. Så laminerer du 3 Lag med epoxy og vevd duk (ikke matte!) over bjelken og ut på sidene der du har slipt. Du kan ettergvert legge ekstra remser med duk langs vegg/hulkil på bjelken, men regelen er at strste flate duk først. Bruk peel ply til sist som du stryker godt på uten bobler eller rynker. Riv av peel ply neste dag. Du må nå trolig sparkle noe, slip og ev sparkle en gang til til du er fornøyd. Så slipe med fint papir fjerne alt støv, og ha på topcoat eller 2K polyurethan. 

Edited by Krimart (see edit history)

Hvor eksakt er krakeleringen? Og som nevnt over, er det svikt i dekket der det er krakkelert? 

Er det dekksgjennomføringer i områder? -og er det kjernemateriale eller massiv glassfiber støyp? 

Det er ikke uvanlig at tettninger for dekksgjennomføringer blir dårlige med tiden. Da lekker det vann inn i kjernemateriale som svekker konstruksjonen. Når området utsettes for belastning, som å stå på det, svikter konstruksjonen, og gelcoat sprekker ettersom den har liten flexibilitet, i motsetning til selve glassfiberen. Videre kan fukt i kjernen gi frostsprengning om vinteren. 

Om det er kjernemateriale, sikkert balsatre, kan du borre hull i det innvendige laget med glassfiber og inn i kjernen med et 8-12 mm borr. Dette for å se etter fukt. 

Jeg har både fukt og noe svikt i et dollbord. -som følge av utett gjennomføring. 

Min plan er å utbedre dette ved å sage ut kjernematerialet, plaste inn nytt og legge syntetisk teak oppå.

Da er det ikke så nøye med sluttfinisjen. 

Men dette har jeg hatt plan om i 3 år, så.... ?

Se der ja! Ikke bare jeg som kjøper båt med plastpest. Har du tydlige krakelering rundt om, så skyldes det nok dårlig vedlikehold- mangel av polering. Jeg har på en sjark jeg hadde gjort denne jobben. Det eneste som fungerer er å slipe vekk krakeleringen, altså slipe helt ned til glassfiberen. Er det steder det er litt gelcoat igjen er dette bare bra så lenge den ikke er sprukket. Rull på to lag med gelcoat uten voks og tredje lag med voks (også kalt topcoat). Når du ruller på gelcoat så går du etter med pensel og for å fjerne "apelsinhud" fra rullen. I etterkant kan du slipe og styre for ønsket finish. Men iht til hvordan båten fremsto på bildet så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg mye om det. Er du nøye med jobben så blir det fint nok uten å måtte slipe.

Må legge til at jeg har kjøpt ny båt i sommer med deilig krakelering rund baut. 50 år på sjøen uten polish?:clap: Så blir nok stiv nakke og skuldre på meg så snart den tas opp til høsten.

Edit: Ser at dette gjelder kun taket så da støtter jeg talere ovenfor.

Edited by Rikki Tikki (see edit history)

Takk for svar.

Det ser ut til at jeg har kjøpt meg mer jobb enn jeg trodde. Man får det man betaler for ?

Det er ikke noe svikt når jeg går på taket.

Den eneste gjennomføringen er en lufteluke. 

Det får bli et fint vinterprosjekt.

Guest Avmønstret#

Siden det ikke er svikt ville jeg malt dekket. Om dekket faktisk allerede er malt så må du prøve ut om ny maling reagerer med den gamle. 

Jeg er langtfra sikker men ut fra bildet så tenkte jeg med en gang at her har en malt med 2k maling oppå 1k og så har det reagert. Om det er tilfelle så må en vel på med en primer eller slipe vekk gammel maling, antagelig begge deler...(?). 

Jeg (moderator) redigerte tittelen, var opprinnelig  "Sliten glassfiber".  Mao ord så er "gelcoat" min tolkning av overflaten, det Pinkvin skriver kan godt være forklaringen. Bruk aldri 1-komponent på glassfiber. (Utenom bunnstoff)

tbjordal skrev for 5 timer siden:

Takk for svar.

Det ser ut til at jeg har kjøpt meg mer jobb enn jeg trodde. Man får det man betaler for ?

Nå framkommer det jo ikke hvor omfattende denne krakeleringen er, men det er ikke sikker dette blir så veldig omfattende. Jeg ville uansett slipt bort coaten, enten det er gelcoat eller maling. Da får du se tilstanden på glassfiberen under. Overflatestrøket er uansett mest av estetisk karakter. Dersom fiberen under også er krakelert kan du f.eks. støpe et par lag med glassfiber oppå før du maler på nytt, da øker du styrken betraktelig. Til slutt kan du male med enten gelcoat/topcoat eller polyurethanmaling. Søker du litt på forumet her får du uhorvelig mange tips om dette. Lykke til :thumbsup: