Poseidon Startet 27.August.2017 Del på Facebook Startet 27.August.2017 Sjøfartsdirektoratet foreslår nye sertifikater for mindre yrkesfartøy For ca 3 år siden var Baatskolen POSEIDON, sammen med representanter for oppdrettsnæringen, politiet og andre med i en arbeidsgruppe hos Sjøfartsdirektoratet. Mandatet var å utforme læreplan for førere av yrkesfartøy mellom 8 og 24 meter. Dette vil nødvendigvis få mye til felles med vårt velkjente D5L-sertifikat. Nå har Sjøfartsdirektoratet hatt saken til behandling og foreslår sertifikatene D6 og D7. Les HØRINGSFORSLAGET hvis dette er noe som vedrører deg, og kom gjerne med innspill hvis dere har momenter, forslag eller innsigelser som vi bør ta med videre. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
VBA Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Jobber tidvis på yrkesfartøy under 15m idag, og har pr idag fått D5L av arbeidsgiver for å dokumentere noe kompetanse. Ligger det an til noen ordning om en mulig form for "konverteringskurs" for å få nytt sertifikat D6/D7 eller må helt nytt kurs gjennomføres? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Du har D5L, og det er jo høyere grad enn D6 og D7. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mulligan Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Faxen skrev 58 minutes ago: Du har D5L, og det er jo høyere grad enn D6 og D7. Jo, men vi snakker yrkesfartøy, og i den forbindelse er D5L et stykke papir. Jeg leser det slik at D6/D7 vil tilpasses STCW matrisen. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Synes det er rart om sertifikater som gir rett til å operere fartøy i næring skal ha lavere betegnelse enn fritidsbåtskipper. Tallene bør illustrere ansvaret. Ellers synes jeg at alt arbeid for å få opp krav og kompetanse på sjøen er bra. Mye rar oppførsel og en del ulykker med mindre arbeidsbåter. Usikker på om en todelt løsning er nødvendig, men er sikkert grunner for det. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Hadde vært fint om de nye kravene også inneholder spesifikk info om hva man må gjøre for å gå fra D5L og til de nye sertifikatene. Er det nok med sikkerhetskurs ol eller må man ha mer teori? Må man dokumentere fartstid hvis man har D5L fra før, og hvilke krav stilles i så fall til fartstiden? Må man opprettholde fartstiden eller er det en engangsgreie for å få D6 /D7? Fint at du formidler slik info Poseidon! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Poseidon Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Pr idag er det ikke avklart hva som eventuelt vil komme til å lanseres av overgangsordninger og oppgraderinger. Jeg er i dialog med Sjøfartsdirektoratet om dette og de som måtte ønske å følge detaljene kan få innsyn via www.oep.no Men vi skal nok ikke vente endelige avklaringer på denne siden av årsskiftet ... Som en generell erfaring har jeg merket meg at overgangsordninger kan være gunstigere enn å ta de nye sertifikatene fra bunnen av. Mht sertifikatbetegnelsene som er nevnt ovenfor, så må man ikke se seg blind på tallene. De sertifikatene som er i samsvar med STCW har idag betegnelser fra D1 til D5, og den rekken vil bli forlenget med D6 og D7, som altså er sertifikater med lavere rettigheter. D5L og D5LA er på en måte et "sidespor" siden disse går under betegnelsen "yachtsertifikater", som da ikke er i samsvar med STCW. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
krabben91 Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Hei, har det skjedd noe på denne fronten i det siste? Det kan virke som ting brått stoppa opp? Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Skulle tre i kraft fra årsskiftet, men ble nok en gang utsatt. Er ikke angitt noe tidspunkt. Dette er et kompetansebevis som omfatter båter fra 8 - 24 m lengde. Mange fartøyer i denne gruppen. ( havbruk ,politi, brannvern, kystverk, SAR, mm....). Mange som har bedt om forlenget høringsfrist, i tillegg til at prosessen har tatt veldig lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Mange som blir overasket over at de blir berørt av denne saken. Tror mange tenkte at dette var kun for arbeidsbåter, men redningsselskapet med mer, har en en stor utfordring når det gjelder bemanning av de frivillige båtene. https://www.nrk.no/sorlandet/tusenvis-av-barn-og-unge-kan-miste-battilbud-1.14014772 Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Har prøvd å finne noe stoff om dette, havnet på denne siden... Jeg er blitt forspurt om å ta med turister ute på sjøen på fisketur, dette er da en 6,2m båt med 115hk motor. Båten tilhører da dette firma og jeg blir da eventuelt lønnet. Maks antall pasasjerer blir da iht båtens godkjenning. Hva trenger jeg av sertifikater? Jeg har selvfølgelig båtførerprøven, men trenger jeg høyere sertifikater? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Autofil Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 @John_Kr Jeg har ikke noe sikkert svar men min tidligere svigerinne og hennes mann driver et sjøhus oppe i nord. Han måtte ha D5L for å ta med turister ut. De har med turistene ut på fotosafari med en 25-fots båt og på hvalsafari i en rundt 30-fots RIB. Jeg vet ikke om det er pga forsikringer eller om det er lovpålagt når man har betalende passasjerer. Vi får se om andre her har et klart svar, hvis ikke så kan jeg sende på ei melding og høre hvorfor han måtte ha D5L Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 (redigert) Du må følgje ei forskrift kalla 1400-forskrifta. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-24-1400/ Det er heldigvis ikkje berre "tut og køyr", det er ein del ting som må på plass før ein kan køyre betalande passasjerar. Dessverre er det altfor mange som syndar mot denne forskrifta. Redigert 6.September.2018 av Gulenpower (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Så ja, det ER lovpålagt med D5L, og alt annet det vises til i @Gulenpower sin link. Tenk deg scenario at en av dine passasjerer detter uti, kommer borti propellen eller noe og skades for livet, eller dør. Firmaet og du selv saksøkes for millioner der det bl.a. påpekes manglende kompetanse og lovbrudd.... tror jeg ville sagt nei takk til dette ja @John_Kr Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Tusen takk for svarene, da har jeg en pekepinne på hva man må ha, det igjen krever noe skolering... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Poseidon Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Den aller siste utviklingen innen D6 og D7 kom for noen få dager siden. Jeg laget da en ny tråd om emnet, la oss for oversiktens skyld holde oss der med diskusjonen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
John_Kr Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Takk, går over til neste tråd... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.