Jump to content

Sjøfartsdirektoratet foreslår nye maritime sertifikater


Poseidon

Recommended Posts

Sjøfartsdirektoratet foreslår nye sertifikater for mindre yrkesfartøy
For ca 3 år siden var Baatskolen POSEIDON, sammen med representanter for oppdrettsnæringen, politiet og andre med i en arbeidsgruppe hos Sjøfartsdirektoratet. Mandatet var å utforme læreplan for førere av yrkesfartøy mellom 8 og 24 meter.
Dette vil nødvendigvis få mye til felles med vårt velkjente D5L-sertifikat.
Nå har Sjøfartsdirektoratet hatt saken til behandling og foreslår sertifikatene D6 og D7.
Les HØRINGSFORSLAGET hvis dette er noe som vedrører deg, og kom gjerne med innspill hvis dere har momenter, forslag eller innsigelser som vi bør ta med videre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart om sertifikater som gir rett til å operere fartøy i næring skal ha lavere betegnelse enn fritidsbåtskipper. Tallene bør illustrere ansvaret. Ellers synes jeg at alt arbeid for å få opp krav og kompetanse på sjøen er bra. Mye rar oppførsel og en del ulykker med mindre arbeidsbåter. Usikker på om en todelt løsning er nødvendig, men er sikkert grunner for det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint om de nye kravene også inneholder spesifikk info om hva man må gjøre for å gå fra D5L og til de nye sertifikatene.

Er det nok med sikkerhetskurs ol eller må man ha mer teori?

Må man dokumentere fartstid hvis man har D5L fra før, og hvilke krav stilles i så fall til fartstiden?

Må man opprettholde fartstiden eller er det en engangsgreie for å få D6 /D7?

 

Fint at du formidler slik info Poseidon!

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Pr idag er det ikke avklart hva som eventuelt vil komme til å lanseres av overgangsordninger og oppgraderinger.
Jeg er i dialog med Sjøfartsdirektoratet om dette og de som måtte ønske å følge detaljene kan få innsyn via www.oep.no

Men vi skal nok ikke vente endelige avklaringer på denne siden av årsskiftet ...

Som en generell erfaring har jeg merket meg at overgangsordninger kan være gunstigere enn å ta de nye sertifikatene fra bunnen av.

 

Mht sertifikatbetegnelsene som er nevnt ovenfor, så må man ikke se seg blind på tallene. De sertifikatene som er i samsvar med STCW har idag betegnelser fra D1 til D5, og den rekken vil bli forlenget med D6 og D7, som altså er sertifikater med lavere rettigheter.
D5L og D5LA er på en måte et "sidespor" siden disse går under betegnelsen "yachtsertifikater", som da ikke er i samsvar med STCW.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Skulle tre i kraft fra årsskiftet, men ble nok en gang utsatt. Er ikke angitt noe tidspunkt. Dette er et kompetansebevis som omfatter båter fra 8 - 24 m lengde. Mange fartøyer i denne gruppen. ( havbruk ,politi, brannvern, kystverk, SAR, mm....). Mange som har bedt om forlenget høringsfrist, i tillegg til at prosessen har tatt  veldig lang tid.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har prøvd å finne noe stoff om dette, havnet på denne siden... Jeg er blitt forspurt om å ta med turister ute på sjøen på fisketur, dette er da en 6,2m båt med 115hk motor. Båten tilhører da dette firma og jeg blir da eventuelt lønnet. Maks antall pasasjerer blir da iht båtens godkjenning. Hva trenger jeg av sertifikater? Jeg har selvfølgelig båtførerprøven, men trenger jeg høyere sertifikater?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

@John_Kr Jeg har ikke noe sikkert svar men min tidligere svigerinne og hennes mann driver et sjøhus oppe i nord.

Han måtte ha D5L for å ta med turister ut. De har med turistene ut på fotosafari med en 25-fots båt og på hvalsafari i en rundt 30-fots RIB.

Jeg vet ikke om det er pga forsikringer eller om det er lovpålagt når man har betalende passasjerer.

 

Vi får se om andre her har et klart svar, hvis ikke så kan jeg sende på ei melding og høre hvorfor han måtte ha D5L

Link to post
Share on other sites

Du må følgje ei forskrift kalla 1400-forskrifta. 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-24-1400/

 

Det er heldigvis ikkje berre "tut og køyr", det er ein del ting som må på plass før ein kan køyre betalande passasjerar.

 

Dessverre er det altfor mange som syndar mot denne forskrifta.

Redigert av Gulenpower (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ja, det ER lovpålagt med D5L, og alt annet det vises til i @Gulenpower sin link. Tenk deg scenario at en av dine passasjerer detter uti, kommer borti propellen eller noe og skades for livet, eller dør. Firmaet og du selv saksøkes for millioner der det bl.a. påpekes manglende kompetanse og lovbrudd....  tror jeg ville sagt nei takk til dette ja @John_Kr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...