logos Startet 27.August.2017 Del på Facebook Startet 27.August.2017 Registrerte i dag at det ryker ulikt fra VP D2-55 ved pådrag. Registrert følgende: - Oppstart litt røyk, som blir borte - Opp til 1800 omdr. ingen synlig røyk - Derfra opp til 2200 omdr. noe synlig røyk ("hvitgrå") - Videre oppover (ga meg ved 2500 omdr.), så er røyken mer synlig og gråere Testet når jeg kom tilbake til brygga på tomgang. Resultat ingen synlig røyk på 2500 omdr. Ga ikke noe mer pådrag. Bør jeg bekymre meg for røyken under gange? Hvorfor er det ingen røyk på tomgang? Maksturtall er 3300 omdr., men stort sett går jeg ikke over 2200 omdr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Röken du ser är nog vattenånga på grund av för lite kylvatten. Tänkbara fel, beväxning i inloppet för sjövatten, delvis tätt sjövattenfilter om det finns något, dålig impeller, minskad area i inloppet till avgaskröken på grund av rost. Lossa de två bultarna till anslutningen som håller slangen och inspektera hålet e.v rensa. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VirtualMe Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Min erfaring er at Ove nok har rett. Tenkte å tillegge at om du har seildrev, er det stor mulighet for at det er tett der. Har en tendens til å legge seg mye blåskjell mellom giret og "stammen". Du kan forsøke å stake ned gjennom ventilen og knuse disse, eventuelt forsøke med trykkluft og blåse ned gjennom drevet. Selv har jeg laget en ekstra skrog-gjennomføring for å unngå dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjorven III Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Hei Jeg har seildrev og har båten ute hele året. Drevet er helt grodd igjen med resultat at røyken ble mer og gråere sim tiden gikk Boret i fjor inn egen inntak gjennom skroget og det ble en helt annen lyd og ingen røyk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logos Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 VirtualMe skrev for 2 timer siden: Min erfaring er at Ove nok har rett. Tenkte å tillegge at om du har seildrev, er det stor mulighet for at det er tett der. Har en tendens til å legge seg mye blåskjell mellom giret og "stammen". Du kan forsøke å stake ned gjennom ventilen og knuse disse, eventuelt forsøke med trykkluft og blåse ned gjennom drevet. Selv har jeg laget en ekstra skrog-gjennomføring for å unngå dette. Ok. Jeg har en slange som jeg pleier å blåse i gjennom sjøvannsfilteret og ut i drevet. Bobler godt under båten. Har dessverre ikke fått gjort noe særlig av det i høsten. Hva kan jeg eventuelt stake med? Trekkefjær til el-ledninger? Er "veien" rett fra ventilen og ned? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logos Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Tilleggsspørsmål: Hvor stort trykk kan/skal man bruke ved å blåse drevet rent? Leie/Låne trykkluftskompressor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VirtualMe Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Jeg har benyttet en kompressor for luftverktøy, og normalt arbeidstrykk for denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.