Jump to content

VP D2-55, "grå" røyk under gange - Noe å bekymre seg for?


logos

Recommended Posts

Registrerte i dag at det ryker ulikt fra VP D2-55 ved pådrag.

 

Registrert følgende:

- Oppstart litt røyk, som blir borte

- Opp til 1800 omdr. ingen synlig røyk

- Derfra opp til 2200 omdr. noe synlig røyk ("hvitgrå")

- Videre oppover (ga meg ved 2500 omdr.), så er røyken mer synlig og gråere

 

Testet når jeg kom tilbake til brygga på tomgang. Resultat ingen synlig røyk på 2500 omdr. Ga ikke noe mer pådrag.

 

Bør jeg bekymre meg for røyken under gange?

Hvorfor er det ingen røyk på tomgang?

 

Maksturtall er 3300 omdr., men stort sett går jeg ikke over 2200 omdr.

Link to post
Share on other sites

Röken du ser är nog vattenånga på grund av för lite kylvatten. Tänkbara fel, beväxning i inloppet för sjövatten, delvis tätt sjövattenfilter om det finns något, dålig impeller, minskad area i inloppet till avgaskröken på grund av rost. Lossa de två bultarna till anslutningen som håller slangen och inspektera hålet e.v rensa.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Ove nok har rett. Tenkte å tillegge at om du har seildrev, er det stor mulighet for at det er tett der. Har en tendens til å legge seg mye blåskjell mellom giret og "stammen". Du kan forsøke å stake ned gjennom ventilen og knuse disse, eventuelt forsøke med trykkluft og blåse ned gjennom drevet. Selv har jeg laget en ekstra skrog-gjennomføring for å unngå dette. 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 2 timer siden:

Min erfaring er at Ove nok har rett. Tenkte å tillegge at om du har seildrev, er det stor mulighet for at det er tett der. Har en tendens til å legge seg mye blåskjell mellom giret og "stammen". Du kan forsøke å stake ned gjennom ventilen og knuse disse, eventuelt forsøke med trykkluft og blåse ned gjennom drevet. Selv har jeg laget en ekstra skrog-gjennomføring for å unngå dette. 

Ok. 

Jeg har en slange som jeg pleier å blåse i gjennom sjøvannsfilteret og ut i drevet. Bobler godt under båten. Har dessverre ikke fått gjort noe særlig av det i høsten. 

Hva kan jeg eventuelt stake med? Trekkefjær til el-ledninger? Er "veien" rett fra ventilen og ned? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...