Jump to content

Hjelp til "ny" motor til 26" halvplaner - rett aksling (org VP TMD40A)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Noen begrensninger:

Lysåpningen på motorrommet er ca 116 cm langt, 97 cm bredt. Motorrommet er litt bredere "nedi kjelleren". 

 

Dybde (høyde) ca 85 cm (dypere ved kjøl). Jeg har ca 13 cm luft over oljepåfyllingslokket til min TMD40A i dag.

 

Fra midten på klemflensen til starten på lysåpningen på motorrommet er det ca 35 cm. Så det betyr at uten ombygging har jeg ca 150 cm til rådighet i lengderetning til motor + girkasse / thrustlager - til der aksling starter i dag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har prøvd å finne noen referanser til fart, vekt på motor og motorstørrelse i hk. 

 

Vet at min motor veier ca 475 kg med gir. Den gir ca 11 knops marsjfart (akkurat litt for lite). Maks 14 knop.

Har lest om en annen Neptim 8000 her på forumet som hadde en Steyr 2007-modell på 144 hk, som hadde marsj på 14-15 knop og maks på 18. Den motoren veier rundt 250 kg ettersom jeg har funnet info. La oss si 275 inkl gir.

 

Hvor mye har ca 200 kg ekstra motorvekt (475 kg versus ca 275 ) å si for fart og drivstofføkonomi tror du? (Dette er altså en båt på 26" og ca 3 tonn vekt (gjettet).)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Fikk tilbud nå på en KAD32P (170 hk) med MS4 giret i dag. 2005/6 modell. Gått 400 timer. Pris ca kr 120000,- I privat eie men det er et firma som ordner salget. Motoren skal ha vært servet av det samme firmaet siden ny. - Skal ha ca 10000,- for å bytte motor i båten. Det betyr i tilfelle ca 140000,- i alt (inkl noe transport)

 

Nå spør jeg muligens dumt, men er en slik motor et godt kjøp? Jeg finner ingen KAD32 til salgs i Norge på det åpne markedet, og har dermed ikke noe å sammenlikne med. Ellers har jeg forstått at KAD32P er gode motorer. Stemmer det?

 

Ut fra hva jeg kan se er vekten omtrent det samme som på min TMD40A. Men med ca 60 hk ekstra og kompressor så regner jeg med at den vil flytte båten raskere, samt ha lavere drivstoffkostnader.

 

Vurderer foreløpig alle muligheter :-)

Regner også med at verdien på båten vil økes med nyere motor. Hvor mye vil dette ha å si i praksis? Er det "sunk cost", eller vil en investering i nyere motor kunne gi "pay back" på en salgsdag?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei

En kjenning av meg hadde Neptim slik du har for endel år siden. Den var det 41 motor i og den fungerte meget bra.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg utvilsomt gått for nyeste generasjon 41motor. Jeg hadde ikke valgt en A versjon. Har selv hatt 2 x 41P i båt og det er kanon motorer. 41B er også en bra versjon.

41 motoren er vesentlig sprekere og moment sterk i forhold til en 40 motor, så her vil du merke stor forskjell. Det samme på drivstoff forbruket.

 

Dette blir jo også den enkleste installasjonen for deg, siden du har en 40 i dag.

Link to post

En TAMD41B/P med MS4 giret er høyt oppe på ønskelisten. Har lyst til å holde investeringsnivået så lavt som mulig. Har forstått at en TAMD 41 nærmest kan settes ned på eksakt samme sted som TMD40. Men også forstått det slik at MS3 er for svakt til en 41-motor. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 3 uker senere...

Er det noen her som sitter på målene for montering av TMD40(A) og TAMD41(A,B,P)?

Jeg forsøker å finne ut om 41-motoren passer på samme sted som 40-motoren, og om motorlabbene er på samme sted eller i nærheten. Samt om MS4 giret er tilnærmet likt MS3 giret. 

 

Har noen mål-tegningene av motorene?

 

Evt om jeg kunne montert en 41-motor med det giret jeg allerede har (MS3). Er klar over at det giret egentlig er i svakeste laget til en 200 HK motor, men samtidig så føres jo denne båten forsiktig opp og ned i fart/ turtall. Ut fra hva jeg har forstått er MS3 og MS4 identiske, med unntak av noen forsterkninger. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her fant jeg noen for TAMD41M. De er kanskje like for alle 41-motorer?
59bc31a4359dc_Skjermbilde2017-09-15kl_22_00_36.png.ebde3f88925e1991e14e5f46645366bb.png

 

Betyr dette at det er 740 mm fra senter på fremre til senter på bakre motorlabb? (og det er likt på hhv babord og styrbord side av motor?)

Hva er evt. høydeforskjellen mellom bakre og fremre (mot bau) motorfester? 

 

59bc31a316b03_Skjermbilde2017-09-15kl_22_00_49.png.0bc57d84caa41db86cdbb9e2b0e6a0a7.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Der fant jeg endelig en bedre tegning av TAMD41P også:

 

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke disse tegningene mtp hvor like / ulike motorene er å montere. Må jeg endre noe på støp for å korrigere høyder for labber?

59bc3aabbe649_Skjermbilde2017-09-15kl_22_37_27.thumb.png.17266cbca56ef82c6c303e3fb83e51d6.png

 

59bc3ab169a5e_Skjermbilde2017-09-15kl_22_38_47.png.1751bef8e5cf219aef73b19dc70b481f.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke bestemt meg ennå.

 

Fikk båten på lang 14. oktober og etterpå har det gått i ett i jobb. Jeg er mest lysten på å bytte ut motoren med en TAMD40B eller en AQAD40B (samme motor, må bare montere over giret) eller en TAMD41B eller nyere 41. Da kan jeg beholde det jeg har av akslinger, motorbrønn etc slik jeg har forstått. Løfte ut, løfte inn...

 

Dette må også sees i lys av tilgjengelig pengemengde. Hadde økonomien vært sterkere så hadde jeg nok gått for nyere motor. Har fått tilbud på en KAD32 (siste generasjon som hadde gått garantert Max 300 timer) inkl montering til ca 125000,-

 

Jeg har veldig lyst på de ekstra hestene i en TAMD 40 eller 41...

 

Men først (med mindre jeg får et godt tilbud på brukt motor)  tror jeg at jeg piller av hele eksosmanifolden for å se om pakningene der er hele eller ikke. Hvis pakningene der er like ødelagte som pakningen i turboen var, så kan utmerket de være årsaken. Som sagt har jeg ikke funnet olje i vannet eller vann i oljen. Så det er kun mellom eksos og vann det lekker.

 

(Det bobler i ekspansjonstanken, og jeg har påvist CO der med en lekkasjetester.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det var godt å vite Ingar. Det var et firma som kun driver med motorer og girkasser som gav meg det tilbudet.

 

Du kjenner jo båten veldig godt: I dag så ligger maks marsjfart på 11,2 knop men nesten fulle tanker (TMD40A). Med en TAMD40B (ca 165 hk) eller en TAMD41 (ca 200 hk), hva tror du båten vil marsje på? 

 

Hvilken motor tenker du er drømmen i Neptim 8000?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg ville forsøkt å bytte toppakning på den du har. Alternativt TAMD41P. Ville iallfall ikke kjøpt en "ny" 40.

 

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Det var godt å vite Ingar. Det var et firma som kun driver med motorer og girkasser som gav meg det tilbudet.

 

Forundrer meg ikke, en bekjent av meg kjøpte ny halvplaner hvor produsenten hadde satt inn KAD42. Han måtte fjerne kompressoren og tapte en betydelig sum penger på dette.

Link to post

Dette er en båt som også ble levert med 6.2 literen til Ford. Holdt på å kjøpe en slik for omkring 15 år siden. Det er med andre ord overraskende stor plass i kjelleren. 

 

Skal du først ha en evighetsmaskin fra bruktmarkedet kan du jo vurdere 6.2 literen fra Ford, 5,9 literen fra Ford og antagelig også 5,5 literen til Volvo (feks tamd 60c - det ligger en slik på finn nå, som har lite timer (fra livbåt). Litt usikker på høyden til Volvoen vs Forden. 

 

Men om du først trives i sakte fart kan det hende en splitter ny Volvo D2 på 55 eller 75 (den er kanskje utgått) er billigere og mer bekymringsfritt enn alternativene. Neptim skroget er vel ikke noe farts skrog i utgangspunktet.

Link to post

Ikke fartsskrog, men ligger fint i 14 og opp til 17 knop mener jeg. Jeg mistenker at båten blir vesentlig "tørrere" når den passerer 13-14 knop, og det hadde vært deilig. Er ganske mye solgangsbris her på Sørlandet, og det spruter fort opp på vindskjermen.

 

Ser for meg at en ca 200 hk er ideelt, med ca samme vekt som dagens motor. Da bør jeg kunne ligge i ca 14 knop på et behagelig turtall. Altså en TAMD41x-størrelse.

 

Ford kjenner jeg for lite til. Hadde håpet å slippe omstøping av krybbe for motorfester etc. Mener at en 41 blokk er ganske lik en 40 blokk.

 

Viktigste er å finne en motor som har gått lite og fått godt og dokumentert stell.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

I dag får jeg presset den opp i 14 knop på max. Da blir den ikke så våt. Ut fra det jeg observerer tror jeg det er at båten reiser bauen litt, slik at steglisten i skroget får presset vannet mer ut og ned. Samtidig hjelper fartsforskjellen på 10 og 14 knop til at vannet havner mer bak båten enn på båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja, det er ikke noen planende båt dette. Noen fartsbåt er det ikke, men det er stor forskjell på 10 og 14 knop når det gjelder komfort ombord på transportsystem. 

 

Jeg vokste opp med samme båten når jeg var så gammel som min eldste gutt er i dag, og jeg husker det var én Neptim 8000 som passerte oss i godt halvplan. Den lå fint i vannet. Lurer på om det var en 180 hk, og det kan vel stemme med en Ford?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 5 uker senere...

Hva med en Hyundai SeasAll D170?

Fått et tilbud på 139900,- inkl gir. 

Yter 170 hk. Vekt ca 300 kg. 

Maks dreiemoment fra 1700 o/ min og importør sier at denne egner seg godt til halvplanende båter.

 

 5a1d308e7ad85_Skjermbilde2017-11-28kl_10_43_42.png.888d683b00274bf7f632fc7c4e6b883a.png

 

5a1d308f1bf47_Skjermbilde2017-11-28kl_10_44_08.png.cb4f8f8fe37bb350f743becc6757b297.png

 

5a1d308fb5466_Skjermbilde2017-11-28kl_10_44_32.png.048d23041a86b151cd30b19b66f3ba9d.png

 

5a1d309053147_Skjermbilde2017-11-28kl_10_44_45.png.fcca15350f6d1d80ad5e12b99222c046.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...