Jump to content

Hjelp til "ny" motor til 26" halvplaner - rett aksling (org VP TMD40A)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt å bytte motor i vinter. Har en eksoslekkasje (til kjølevann) som jeg ikke finner årsaken til. Dermed kan det muligens være toppakning eller sprekk i toppen. Motoren sviver pent, og lekker ikke kjølevann eller har vann i oljen. Men når den først lekker er jeg usikker på når den måtte havarere. Ønsker å være trygg på motoren. Når motoren går under tilnavnet "krølltoppen", og jeg advares mot å putte penger i motor med ukjent tilstand, så er "ny" motor et reelt alternativ. 

 

I dag har jeg 124 HK (VP TMD40A), og med den får jeg på maks turtall ca 14 knop på en god dag. GPS målt. Da med ca halve tanker. (120 liter vann, 250 liter diesel når fulle.) Motoren er litt for liten synes jeg. Maks marsjfart er rundt 11 knop. Det er litt for lite til at den "slipper" vannet.

 

Ideell hastighet for skroget (Neptim 8000) vil jeg anta er marsjfart på 14-17 knop. I tillegg til at det spiser litt mer mil per time, så blir båten "tørrere" i større hastigheter når vinden er i feil retning. Ellers kommer det mye vann over. Litt mer fart hiver vannet lengre ut og bakover.

 

Uten å ha veldig mye erfaring fra motorvalg vil jeg anta at 160+ hk bør vurderes. Det er jo en halvplaner, og mtp vekt og størrelse så regner jeg med at jeg bør vurdere noe med maks 200 hk?

 

Akkurat nå er det lite motorer til salgs på Finn. (Vet ikke om andre steder hvor slikt legges ut?)

Ideelt sett (økonomi + realitet) ville jeg nok hatt en TAMD41 (192 hk) eller noe rundt denne, men er åpen for det meste. Driftssikkerhet er viktig, dernest driftsøkonomi. Jeg vil gjerne ha noe som er enklest mulig å montere (mindre timesbruk med mekaniker). 

 

Det er greit rom rundt motoren jeg har i dag. Har ikke mye å gå på i lengderetning (uten ombygging). Men det oppleves ikke for trangt rundt motoren i dag. Så har litt å gå på i bredden.

 

Hvilken motor burde jeg vurdere?

Hk. Størrelse. Hvor godt den passer med eksisterende aksling, klemflens, og evt gammelt gir. (giret er bra) 

 

Hvor mye HK må jeg opp i for å kunne ha en behagelig marsjfart uten å presse motoren for mye?

Har lest at Ford-motorene ofte er gode slitere. Men regner med at jeg må bygge om en del for å kunne putte en Ford inn i mitt motorrom (?). Samt ny girkasse?

 

Vet du om en aktuell motor for salg i dag? Eller hvor jeg bør sjekke?

Jeg fant en TAMD41 i Danmark. Regner med at norsk MVA tilkommer på motorpris. (HK avgift er historie nå?)

 

Hvilke kostnader må jeg ta høyde for?

(Motor, frakt, evt girkasse, mekaniker....) Jeg har aldri gjort dette før. Jeg kan nok gjøre mye grovskruing etc selv. Kanskje alt dersom jeg får ting godt forklart. :smiley: Jeg har aldri prøvd å rette en motor (i forhold til aksing/ gir). Må uansett ha kranbil for å løfte ut og inn motor. (Har ingen skjevhet i aksling etc som jeg hører / kjenner i dag.)

 

Jeg antar at eksosdemper er godt nok dimensjonert. Skal måle denne, men den er rimelig stor.

 

(Akkurat nå har jeg ikke satt en maks sum på 100000,-, rett og slett fordi jeg må sjekke mulighetene og sonderemarkedet. Minst mulig, men gjerne noe som kan være en god løsning for noen år. ) Hvis jeg kan få noe til 30000,- så er jo det kjekt. :thumbsup:


Motorer jeg vurderer:

 

TAMD40B

Jeg har vurdert å få tak i en motor fra samme modellnr. F.eks en TAMD40B. Jeg har funnet en AQAD40B. Det er vel samme motor, men med annen overføring til gir (drev) og med intercooler.  Dermed 165 hk. Jeg antar at jeg kan skru løs giret og overføringen av kraft fra min eksisterende motor til girkasse, og løfte gamlemotoren ut, samt løfte inn "ny" motor og kople denne opp? I og med at disse motorene har identisk blokk etc, så regner jeg med at dette er den smidigste løsningen mtp tilpassinger og tidsbruk. Stemmer det?

 

(Min motor er en 1979 modell. En jeg ser på er 1984. Vet ikke om motorlabber etc er endret mellom disse.)

 

TAMD41B

Altså en generasjon nyere motor. Har forstått at denne bruker mindre drivstoff. Den kommer også med 192 HK. Noe jeg tror kanskje hadde vært ideelt mtp min båt. Da kan den nok gå på et passelig lavt turtall mens båten allikevel kan ligge i halvplan. Passer den i det hele tatt overens med mitt gir i dag, eller må jeg også ha nytt gir etc?

 

Fakta:

Neptim 8000 

TMD40A (1979)

Ikke registrert kast/ vibrasjoner i noe turtall.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Sitat

Når motoren går under tilnavnet "krølltoppen", og jeg advares mot å putte penger i motor med ukjent tilstand, så er "ny" motor et reelt alternativ. 

 

Er vel indenor baserte MD32 som er "krølltoppen" :) 

 

Hva slags gir har du forresten? , så er det sikkert noen her som kan si noe om det går på en TAMD41 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har sett at xMD40 også kalles krølltoppen. (Her på forumet.) Da med platekjøling. Altså xMD40A. Hvis den ikke får nok kjøling så kan toppen vri seg. B-versjonen er visstnok vesentlig bedre.

 

Men jeg vet ikke. Husker at min far hadde en VP diesel med alu topp. Den var visst kjent for å vri seg. Mekanikerne uffet seg over at det gikk an å putte motor med alu topp i båt. Muligens det var en MD32. Hans topp gikk i alle fall etter bare 5 år eller noe slikt. Planslipe og ny pakning, så var det på stell igjen.

 

Må ned i båten og prøve å finne ID på gir.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 2 minutes ago:

Mekanikerne uffet seg over at det gikk an å putte motor med alu topp i båt. Muligens det var en MD32. Hans topp gikk i alle fall etter bare 5 år eller noe slikt. Planslipe og ny pakning, så var det på stell igjen

 

Litt på siden, men alutopper er brukt siden krigen. At det førte til problemer med MD32 (og 4-syl. utgaven MD21) var fordi VP spesifiserte  maksturtall til 4500 rpm. Det er det vel ingen andre marinemotorer som kommer i nærheten av? De tålte det iallfall ikke.

Dette var før lanseringen av 4x serien, 32/21 var det VP kunne tilby for mindre "hurtiggående" båter. Uten turbo var eneste mulighet for å tyne effekt å øke maksturtall. Dessverre på kundenes bekostning.

Link to post

@ingvar, du kjenner Neptimen godt. Hvilken motor vil du anbefale til båten for å kunne utnytte halvplanerskroget?

 

Finnes det noen måte å finne timetall på disse motorene. I VDO instrumentene (org.) så er det ikke noen timeteller.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Mest sannsynlig må du nok skifte gear også. 40 motorene ble vel stort sett levert med ms3? Og hvis så er tilfelle, er det gearet for svakt for en 41 motor. Men jeg er ganske sikker på at motorfestene er like. Blokka er vel opprinnelig den samme, med samme sylindervolum osv.

Jeg sjekket litt rundt samme emne for ett par år siden, når jeg skulle bytte motorer i båten min. Jeg hadde 2 stk BMW motorer på 165 hk, og der går mercruiser sin 180 hester rett på samme festene. Sjekket også litt mot vp 41 motor, og festene var ikke veldig mye ulike. Mener å huske at bredden var temmelig lik, men avstand mellom fremre og bakre feste var forskjellig. 

Link to post

Ett alternativ er å overhale motoren du har og ettermontere intercooler. Er blokka og toppen bra er det enkelt å skifte foringer og stempelringer på disse. Du trenger bare å demontere den gamle først. Er toppen sprekt og blokka dårlig er det bare å finne en ny.

 

har du plass i høyden kan du vurdere 4 syl 4 liter med turbo. Disse har maks turtall på 2800 til 3500 avhengig av slaglengde. Det enkleste er selvfølgelig en 41 motor. Du trenger ikke ta ut 190 hk heller. Det går fint å justere ned ytelse på mekaniske motorer.

 

Du må gjøre noen vurderinger underveis. Stor motor med lavt effekt uttak er ofte gunstig om du bruker motoren mye. De varer lenge og bruker mindre fuel. Da snakker vi om 60 motorer el cummins iveco på 5.5 til 6 liter. 

Link to post

"Arbeidsbudsjett" er inntil 100000,- Gjerne mindre. Vi trives veldig godt i Neptimen, og vi har plass til ungene i alle fall i 3 år til. Muligens vi finner en varig løsning for ungene også. Men vi må "bo oss inn" i båten først. Ungene er 1, 7 og 10. 

 

Hva koster en ny motor egentlig? Med alt? (motor, instrumenter, motorlabber, gir etc?) Som sagt er jeg åpen for alt fra en TAMD40B motor til nyere og sterkere.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Holder med deg med å skifte motor, men slå fra deg den gamle dritten du snakker om! Ikke sett inn en motor fra 1984! TAMD 41P ble vel produsert fram til 2005 så vidt jeg vet. Får du tak i et nyere eksemplar av den er det jo ikke ille. Om du skulle gå for en firer vil jeg slå et slag for Yanmar 4LHA. Den kom med effekt fra 144 (som vi har) til 222hk. Mekanisk motor som har godt ry på seg, og det er ikke uten grunn!

Link to post

Trodde siste generasjons 40-motorer var bra jeg. Altså TAMD40B. Ikke A-versjonene. 

 

Finnes det noe sted (utenom Finn.no) der brukte motorer legges ut for salg? Har lest en del bra om Yanmar-motoren.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg ville sett etter en TAMD41p. Som nevnt over, ble disse produsert til ut på 2000 tallet. Da er du sikret deler en stund. Båten min hadde TMD40b maskiner da den var ny i 1985. En tidligere eier byttet til nyeTAMD41p i 1997, inkl gir. Ser ut til at disse er satt rett ned på originale fundamenter. Med 2x200 hk kontra 2x129 hk har båten fått vesentlig høyere toppfart og marsjfart. Men ikke minst: de blir aldri kjørt særlig hardt. Dette vil forlenge levetiden betydelig.

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post

TAMD41 er høyaktuell den, hvis jeg bare kan finne en i god stand til ok pris. Og jeg enten kan bruke giret jeg har, eller det er en kurant sak å bytte til annet gir.

 

Av TAMD41 finner jeg for øyeblikket en stk til salgs. Denne https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=100558542

 

Dere som er flinke med dieselmotorer:

Med 3700 timer på telleren, hva bør/ må byttes i denne? (Foreløpig er nok ikke denne aktuell pga lang reiseavstand, men i det minste fall for å gi meg et pekepinn på hva som bør gjøres. )

Noen som har link til et sted der fremgangsmåte for å montere motor i båt er nevnt? Altså justeringer for å få alt helt rett, så man unngår kast / vibrasjoner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Trodde siste generasjons 40-motorer var bra jeg. Altså TAMD40B. Ikke A-versjonene. 

Joda, sikkert. Men du snakker om en motor fra 1984, og nå er vi i 2017...

 

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Finnes det noe sted (utenom Finn.no) der brukte motorer legges ut for salg? Har lest en del bra om Yanmar-motoren.

En mulighet er å følge med på finn framover og se hva som dukker opp. Ellers så kan du jo ringe rundt til diverse forhandlere som er seriøse og har et godt renome` og spørre om de har noe inne, evt. legge igjen navn og be dem ta kontakt om noe dukker opp. Det siste er det jo ikke sikkert at de gidder å gjøre. Her i Fredrikstad er Ragnar Ringstad forhandler for Volvo, og de er seriøse. Det er også en Yanmar forhandler på Gressvik i Fredrikstad. Hører lite om dem, men har ikke hørt noe negativt. En grunn til at man hører lite om Yanmarforhandlere er vel at de fleste med Yanmarmotor ikke trenger annet enn olje og filter de første 15 åra :wink:

 

Grand Banks jr skrev 54 minutes ago:

Av TAMD41 finner jeg for øyeblikket en stk til salgs. Denne https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=100558542

 

Dere som er flinke med dieselmotorer:

Med 3700 timer på telleren, hva bør/ må byttes i denne?

Tror ikke jeg ville satt inn den motoren uten en komplett overhaling. Når du åpner motoren og måler slitasje iht. oppgitte toleranser vil du finne ut hva som må byttes. Av utvendig montert utstyr tenker jeg at dynamo, starter, turbo, eksosbend og manifold bør byttes uansett. Kanskje noen motormekanikere kan si noe mer om det?

 

Grand Banks jr skrev 54 minutes ago:

Noen som har link til et sted der fremgangsmåte for å montere motor i båt er nevnt? Altså justeringer for å få alt helt rett, så man unngår kast / vibrasjoner.

Hvis du søker på forumet her finner du masse om dette. Jeg har bla. opprettet en tråd der jeg tar for meg oppretting. Leser du den får du mange tips og vurderinger om det temaet. Det er også tråder om å bytte motor og finne plassering av labber osv.

Her er link til tråden jeg opprettet https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ 

 

Link to post

Har sett på disse. 125 hk blir nok for lite. Må i tilfelle opp ett hakk. Ser ut som det er en 200 hk, og da kommer herligheten på ca 170000,- pluss montering. (Regner med at jeg ikke kan beholde dagens gir?)

 

Hvordan er det med deletilgang? Hva er erfaringene med disse motorene?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hva med Nanni?

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=92882210

 

Jeg er alltid usikker på merker jeg ikke kjenner, men har lest at dette er Toyota i bunnen. Stiller jo spørsmål med hvorfor man må hone en motor fra ca 2003. Men kjenner ikke til historikken og hva denne motoren er brukt i.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vil bare minne om at halvplanere er vare for vekt.

Jeg satte inn en Steyr 236 (211hk) inn i båten min for fem år siden.

En Fjordcruiser 27. Motoren med zf45a girkasse veide bare 25kg mer

enn bensinmotoren og girkassen som sto i fra før av ( B30 med B&W gir).

Monterte også et Powertrain CV300 ledd. Dermed ble oppretting ikke

noe problem. Veldig fornøyd. Bruksverdien har steget enormt, men

salgsverdien er så som så. Ikke noe problem da jeg ikke skal selge.

Link to post

Ja. Motoren jeg har i dag tror jeg veier ca 500 kg inkl gir og med kjølevæske/ olje. Derfor tenker jeg samme vekt eller lettere, og mer krefter. 

 

211 hk i en Fjord 27, da må du ha en marsjfart på rundt 20 knop da? Fjorden går veldig fint i vannet.

 

I følge Sleipner tåler det leddet "bare" 120 hk. Men du har 211 hk (minus tap i propell) Er det samme ledd som jeg fant? Virket veldig smart!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det var to ledd. Ett til 120hk, og det jeg kjøpte til 300hk, men det er dreiemomentet som teller. Da Steyrmotoren går opp til 4200 o/min, er ikke dreiemomentet så voldsomt som på motorer med samme effekt ved lavere turtall. Jeg kunne dermed beholde 35mm aksel også. Propellen ble beregnet og etterjustert gratis hos Winrace i Arendal. 16,5x18. Toppfart med fulle tanker ca.22 knop. Trives godt i 16. Perfekt motor til båten.

Link to post

Vedr gir:

Jeg har et VP MS 3 gir i dag. Ser ut som det er montert direkte mot motor (?). Jeg ser i alle fall ingen aksling i mellom. Ser heller ikke noe thrust lager. Ser ut som kreftene taes opp i motoren og ned i motorfestene. Men det kan jo være noe jeg ikke ser.

 

Passer dette evt til andre VP motorer? Tamd40 eller tamd41?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...