HansH Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Her har du en liste over de fleste utgavene av 4X-seriemotorene til VP fra start til slutt. Vet ikke hvordan motorfester for de ulike er, men de deler i hvert fall den samme opprinnelige blokka, med alle mulige tilpasninger underveis, selvsagt. Så lenge du skal ha motoren koblet mot strak aksling er vel i prinsippet alle motorene her mulig å bruke, bare man får på korrekt gir. Kompressor kan jo enkelt kobles fra om man ønsker og som noen over nevner kan flere av disse også tunes "nedover" mht turbotrykk. Det forbløffende her er alle variantene av 41-motoren (29 stk !). Har ingen anelse om hvor mange av disse som ble levert i Norge i de 19 årene (1986 til 2005) hvor 41-motoren var i produksjon. PS: Den skarpe leser vil se at det trolig mangler noen versjoner av 300-motoren (KAD) nederst i tabellen. Forklaring av VPs bokstavkoder står nederst. Min anbefaling ville vel være å i hvert fall hoppe opp på 41-serien, dvs styr unna 40-serien - dernest jo nyere jo bedre, evt eldre men godt overhalt. Ellers er det vel få tema det er skrevet mer om her på forumet enn Volvo Penta 4X-seriemotorer. Modell HK Fra Til AQAD 40A 120-155 1980 1985 AQAD 40B 165 1982 1986 AQD 40A 131 1977 1985 AQD 40B 1982 1985 MD 40A 72-85 1976 1985 TAMD 40A 110-148 1980 1985 TAMD 40B 165 1983 1986 TMD 40A 91-124 1976 1985 TMD 40B 128-136 1982 1986 TMD 40C 136 1983 1986 AD 41A 200 1988 1989 AD 41B 200 1989 1993 AD 41D 200 1993 1994 AD 41L-A 165 1994 1998 AD 41P-A 200 1994 2005 AQAD 41A 200 1986 1989 AQAD 41B 200 1991 1993 AQAD 41D 200 1993 1994 AQD 41A 150 1986 1989 D 41A 150 1988 1989 D 41B 150 1989 1993 D 41D 1993 1994 D 41L-A 150 1994 1998 TAMD 41A 200 1986 1989 TAMD 41B 145-200 1989 1993 TAMD 41D 145 1993 1994 TAMD 41H 145 1998 2004 TAMD 41H-A 145 1994 1998 TAMD 41H-B 145 1999 1999 TAMD 41L 200 1994 2000 TAMD 41M-A 170 1994 2004 TAMD 41M-B 170 1998 1999 TAMD 41P 200 1998 2005 TAMD 41P-A 200 1994 2005 TAMD 41P-B 200 1998 1999 TMD 41A 150 1986 1988 TMD 41B 150 1989 1993 TMD 41D 150 1993 1994 TMD 41L-A 150 1994 1997 KAD 42A 1991 1993 KAD 42B 230 1993 2001 KAD 42P-A 231 1993 1994 KAMD 42A 230 1991 1993 KAMD 42B 230 1993 1994 KAMD 42P-A 230 1994 1997 MD 42A 56-75 1970 1974 TAMD 42A 230 1992 1993 TAMD 42B 230 1993 1996 TAMD 42P-A 230 1994 1996 TAMD 42WJ-A 230 1995 2003 KAD 43P 231 1997 2004 KAD 43P-A 231 1997 2005 KAMD 43P 230 1997 2005 KAMD 43P-A 230 1997 2005 KAMD 43P-B 230 1997 2005 KAD 44P 260 1997 1999 KAD 44P-B 260 1998 2000 KAD 44P-C 260 2000 2004 KAMD 44P-B 260 1999 2002 KAMD 44P-C 260 2000 2004 KAMD 300-A 285 2001 2004 Aq=Drive note all drive versions have Turbo, why the T is not included AqAD 40 =Drive, turbo, after cooler T= Turbo A= After cooler K=Kompressor" D=Diesel AQ= Drive+Turbo Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.November.2017 Link til dette innlegget Svart 29.November.2017 Den oversikten vil nok mange kunne ha nytte av i fremtiden, flott om du kan du poste en kopi i 3X/4X-tråden i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 Noen innspill på Hyundai-motoren? Bør den kunne bruke eksisterende motor-krybbe (er det det heter?) ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.