axs Startet 28.August.2017 Del på Facebook Startet 28.August.2017 Hei, jeg har tenkt å prøve meg på bo i båt-livet. Har sett på en stor hollandsk stålbåt fra 70-tallet, som virker å være i nokså bra stand, alderen tatt i betraktning. På innsiden av skroget var det overalt rustfritt med intakt maling, men "motorrommet", nærmere bestemt tomrommet ned mot kjølen (av mange visstnok "feilaktig" kalt kjølsvin), hadde helt rusten overflate. Det er jo vanlig at det samler seg væsker av ymse slag her, men er det grunn til bekymring at overflaten er rusten? Ellers var båten rustfri, bortsett fra noen ubetydelige små rustflekker på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Vanskelig å si uten noen bilder, men det kan være rust pga. kondensvann, som renner ned i kjølen. Sikkert bare overflaterust, som kan stoppes ved at du behandler den med f.eks. Owatrol rustolje. Men prøv å skrape på rusten og se om det løsner noe rustflak, da må det noe mer til enn bare olje. Rustoljen penetrerer inn i rusten, og herder slik at du kan male etterpå. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
axs Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Takk skal du ha for innspillet! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Det er akkurat den rusten der som er farlig. Og så skal man være veldig forsiktig med vidunderprodukter som omvandler rutsten 'til noen annet som kan overmales'. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Jeg ville fått lånt meg et D-meter og gjort noen stikkprøver på tykkelsen i platene. Det er fort gjort. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
axs Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 Ja, ok. Skal sjekke dette med D-meter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Bare for å presisere; det er altså et slikt instrument jeg snakker om https://www.holgerhartmann.no/tykkelsesmaler/olympus-27mg-article263-1016.html Du pusser deg inn på blankt stål på de områdene du skal måle tykkelsen, det klarer seg med størrelsen av et kronestykke. Så gjør du et utvalg over og under vannlinja. Se etter sveiseskjøter som kan indikere at det er brukt ulik platetykkelse. Mange av disse instrumentene måler gjennom maling, da trenger du ikke slipe bort malingen, men rust må bort. Redigert 29.August.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Ps: Disse proffe instrumentene er selvsagt svindyre, men jeg gjorde et søk på ebay og da fant jeg dette http://www.ebay.com/itm/GM100-Ultrasonic-Wall-Thickness-Gauge-Meter-Tester-Steel-PVC-Digital-Testing-/182066529066?epid=853041394&hash=item2a6402c32a:g:a5AAAOSwJQdW9Qhb Aner selvsagt ikke om det er til å stole på, men det kunne jo vært moro å prøvd. Man kalibrerer på platebit av kjent tykkelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
axs Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 Kult. Tusen takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Ble det båthandel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.