Jump to content

bukh 36 ferskvannskjølt, hvordan bytte termostat?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp kjøpt en deilig oe32 med en gammel bukh 36 fra -81. Motoren er ferskvannskjølt og tenderer til å bli varm (rett oppunder rødmerket) ved normal gange. Tenkte jeg ville ta termostaten ut, og kjøre systemrens på ferskvannsiden (god anledning til å sjekke termostaten også). Noen som har gjort det før?

Sliter med å forstå hvordan det skal gjøres. I termostathuset sitter det etter hva jeg kan se, to ca 10cm lange bolter, de har jeg tatt ut. Skal termostathuset løsne?, eller kommer jeg til termostaten fra et annet sted?  

Link to post
Share on other sites

hei jeg har også bukh. hvis du har det instrumentet som viser fresh water cooling og sea water cooling. så er det måleren som viser veldig opp imot rødt, men disse motorene går på ca 55 - 75 grader. det står det i manualen til bukh også. så ingen grunn til og være nervøs. jeg og trodde min var i fare for og bli for varm. kjøpte ny giver med riktig ohm til en nytt instument og fikk konstantert at den faktisk var mye kaldrere en jeg trodde.. termostaten åpnet på ca 57-58 grader målte også ohm da den åpnet og det stemte med avlesning.

Link to post
Share on other sites

Hei,

og takk for svar begge to! 

Fint å vite at det nok ikke er noe problem, men du mener altså at det er normalt at den ligger helt opp imot det røde på "freshwater-måleren"?

 

Hadde uansett tenkt å kjøre litt systemrens igjennom, og dermed ta termostaten ut. Ingen som har gjort dette før? Kan det være at termostathuset egentlig sitter kun med de to boltene jeg har beskrevet ovenfor, men at det er "limt" på med en slags flytende pakning?

 

Tar som sagt gjerne imot tips til hvordan jeg kommer til termostaten, synes det sto litt mangelfult beskrevet i manualen.. og heller ikke der kunne jeg se flere bolter enn de to jeg har nevnt, men vil helst være sikker før jeg går på med hammeren...

Link to post
Share on other sites

Hvis vi tar utgangspunkt i at motoren er original levert med varmeveksler og ikke noe som en tidligere eier har ettermontert på en sjøvannskjølt så sier manualen det vises til over her at motor med ferskvannskjøling skal ha temperatur mellom 70 og 90 grader.

At kjøler innsatsen gror til over år er ikke uvanlig, men da er det helst på innsiden av de tynne rørene, ikke på utsiden der ferskvann og termostaten befinner seg. De fleste som tar "kjølersjauen" med systemrens ser det er mest å hente på sjøsiden. På ferskvannsiden er det kanskje en grad eller to i forskjell før og etter.  

En annen ting er om giver og instrument er helt å stole på etter såpass mange år? Ingenting lever evig.  

Tror jeg ville ha funnet den lokale Bukhforhandleren og forhørt meg litt med de.

 

http://univa.no/forhandlere

Link to post
Share on other sites

OK, 

igjen takk for svar. 

Tok ut varmeveksleren og renset den helt ren for bare en uke siden, så tror sjøvannssiden er ok. 

Derimot har jeg oppdaget litt korrosjon noen få steder i ekspansjonstanken. Det er litt derfor jeg vil kjøre systemene på ferskvannssiden..

noen som har en formening om dette vil kunne skade motoren på noe vis? Tenker da på at jeg kommer til å kjøre en del dritt rundt i motoren....

Er fortsatt interessert i tips for å løsne termostat-huset. Ellers blir det å prøve å banke litt forsiktigimorra med en hammer...!

 

Link to post
Share on other sites

På min, opprinnelig saltvvannskjølte, DV 36 er det to bolter. De går gjennom flensen på termostathuset. Mellom dette og motorsiden, sitter det et mellomstykke som boltene går gjennom. Så du skal få løs to deler når boltene tas helt ut, hvis det er som på min motor hos deg.

 

Inni termostathuset sitter det en messingring som termostaten skal gå inn i, når den åpner. Når det blir varmt, endres balansen i vannstrømmene gjennom termostathuset slik at kjølevæsken tar "omveien" gjennom motoren og sirkulerer inni motoren, i stedet for å gå rett gjennom. På saltvannskjølt motor er det litt viktig at den messinringen fungerer som den skal, for å få best mulig kjøling.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heissann!

Tar opp denne tråden igjen, da jeg heller ikke etter siste forsøk lyktes med å få åpnet termostathuset. Jeg gir det et shot til her på forumet før jeg henvender meg til et verksted..

 

Problemet er altså at jeg ikke får løsnet termostathuset (nr 33 på tegning), selv om jeg får de to (og etter hva jeg kan se, eneste) boltene som holder det ut uten problemer. Den ene bolten sitter der jeg har markert en rød pil, den andre er på motsatt side.

 

 

1: Kan termostathuset sitte fast med flere bolter e.l. som jeg ikke har oppdaget?

 

2: Dersom det kun sitter med de to boltene som jeg får ut, kan det tenkes at det sitter fast med noe flytende pakning e.l., og hva er isåfall beste fremgangsmåte for å løsne det?

 

takker for all hjelp..

5a33c3c473443_bukhdv36thermostat.png.38a42d013cfcebce80f2122cd33e1cb4.png

Link to post
Share on other sites

Det termostathuset ser på tegningen litt annerledes ut enn på min saltvannskølte DV-36.

Hvis du er heldig, er det en mulighet å ringe til  Univa i Arendal og spørre pejnt om du kan få snakke med en servicetekniker for akkurat dne motoren med ferskvannskjøling.  Prøv om du klarer å skjønne hvordan vannflyten skal gå her, både saltvannskrets og ferskvannskretsen med varmeveksler som kjøles av saltvannskretsen. (det kan se ut til at det er to impellere/vannpumper på denne, antagelig drevet av samme aksling, en pumpe på hver ende av den? -hvilket også er naturlig, siden du har en separat krets for ferskvannskjølingen.). Dette burde imidlertid ikke komplisere selve termostathuset så mye.

 

En annen ting, er at du mest sannsynlig har problemer med gjennomstrømmingen i saltvannsdelen, hvis det da ikke har vært brukt feil kombiinasjon av frostvæske som kan ha medført klumping av frostvæsken. Med forbehold om at når det gjelder akkurat det, er jeg på litt jyngende grunn selv.

 

Og noen ganger er det kanskje enklest å be en motorkyndig person komme en tur i båten din  og betale hva det koster...  Med riktig verktøy burde dette være gjort på under en time, som jeg tipper vil være minstepris uansett.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei alle,

Bare en liten oppdatering her:

Tar en større sjau på motoren om dagen, og kom over løsningen på mitt eget problem. Det er ikke sikkert det har bred interesse, men da finnes svaret ihvertfall her på forumet. 

På en Bukh 36 (forbehold: denne er fra tidlig 80-tall) ferskvannskjølt, må hele ekspansjonstanken av for å komme til termostat. 

På bildet er tanken tatt av, den sitter vanligvis oppå termostaten. 

FA6154CB-3745-43FB-8B6E-FCAE5DE4E96B.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dette var nyttig opplysning. Jeg har en BUKH 48 RME og har tenkt å kontrollere termostaten på grunn av høy temperatur.. Har også som deg funnet ut at termostathuset er festet med to bolter til blokka. Boltene greit å ta ut. Termostathuset er delt, så jeg tenkte også det deretter var ok å løsne nedre del av termostathuset som ser akkurat likedan ut som på din motor. Men den gang ei. Har som du prøvd med hammerslag. Ringte også i dag UNIVA, men vedkommende mente etter så mange år (FRA 1985) kunne det være grodd fast. Har ikke tort å gå hardere til verks. Så din opplysning om at ferskvannstanken må av var veldig nyttig opplysning. Dog tungvint.  Men ei løsning i alle fall. På side 14 i delemanualen til min BUKH-motor er innholdet i termostathuset beskrevet. Din motor er den samme som min, men min har turbo og skal yte 48 HP mot din 36.

 Jeg er bare amatør på motorer, men har lært utrolig gjennom et forum som heter Havgapet. Men vet ikke om det eksisterer lenger.

 

Link to post
Share on other sites

Så bra at det kom til nytte. Jeg kan også bekrefte, etter å ha snakket med profesjonelt verksted som er spesialister på bukh (lsm-diesel i Danmark), at dette er måten du får termostaten ut på. Det går ikke å løsne underifra, ekspansjonstanken må av. Til gjengjeld er det jo bare 4 lettilgjengelige bolter + slanger, så ikke stor jobb. 

Tips: når du setter tanken på igjen, så sett inn o-ringen som tetter termostathuset inn med egnet fett, og sett o-ringen fast i ekspanskjonstanken først, før du setter den på. Da har du større sjans for at den setter seg riktig, og ikke skjevt med lekkage som resultat.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...