Jump to content

Oljeskift vha elektrisk oljepumpe

jma001

Recommended Posts

Ja, nå er det snart tid  for oljeskift.

Jeg vurderer å kjøpe en  pumpe til UT-suging via peilepinnerøret.
Siden det er trangt å komme til det ordinære oljepåfyllingspunktet i min VP D6-435, tenker jeg at det må la seg gjøre å OGSÅ pumpe INN den nye oljen via det samme peilepinnerøret med innsuging av olje fra en 20 liter oljedunk.

Spørsmål1: (til alle som kan svare )
Pumper dere ut  oljen peilepinne-røret?

Spørsmål2: (til alle som kan svare )
Er det noen av dere som har erfaring med å PUMPE INN oljen via det samme peilepinnerøret?

Jeg har to KAD 44 om bord og suger ut oljen via peilepinne røret.
Har brukt både vakuum pumpe med tank, og elektrisk pumpe, og må si jeg er meget godt fornøyd med denne fra Biltema.

Den funker fjell og anbefales sterkt.

Har dessverre ikke noen erfaring med å fylle på igjen vha. det samme røret, men i teorien burde det gå, om du bare får litt temperatur på oljen.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

fernanda skrev 1 time siden:

Jeg har to KAD 44 om bord og suger ut oljen via peilepinne røret.
Har brukt både vakuum pumpe med tank, og elektrisk pumpe, og må si jeg er meget godt fornøyd med denne fra Biltema.

Den funker fjell og anbefales sterkt.

Har dessverre ikke noen erfaring med å fylle på igjen vha. det samme røret, men i teorien burde det gå, om du bare får litt temperatur på oljen.

Fernanda

Får du ned røret på 8mm fra Biltema pumpa på KAD44 motorene dine?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Ja, det går akkurat ned i peilerøret på både kad 300 og 44 motorene, har ikke forsøkt på andre motorer, så det kan jeg ikke si noe om.

Med denne pumpa blir oljeskift en lek.

Kjører innom en bensinstasjon, på vei til båten, og får med meg 5 tomme spyleveskekanner. 4 til å pumpe oljen opp i og en til å legge filterene i.

Deretter en liten tur på vannet for å få motorene og oljen varm, før jeg pumper den ut i kannene og levere de på miljøstasjonen.

Enkelt, greit, og ikke minst renslig, uten søl.

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg har den gamle marco pumpen funker som bare det:yesnod:. men skal gå til innkjøp av den nye som er linket til her inne som jeg kan montere fast ved motorene. Virker som en mer solid modell en den gamle.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Elise, med den metoden vil det vli liggende igjen en del olje. På KAD motorene med en kapasitet på ca 11 liter får man ut ca 7 liter.

Det beste er å gå ned med en sugeslange inni peilepinnerøret. 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

Etter jeg ikke fikk ut mer med suging fra røret prøvde jeg med slange i røret, mener å huske at det var lite jeg fikk opp.

Det står i boka at det kan suges fra røret, men så er dette en 63 P, muligens ikke likt.

Mener jeg fikk 17-18 liter..

2. TAMD63 (electric oil scavenging pump):
Remove the dipstick. Connect the suction hose of
the oil scavenging pump to the dipstick tube (1).
Suck the oil out.

Hvis dette er den angitte metoden fra Volvo så gjør du nok ikke mye feil med å koble slangen på peilepinnerøret.

Men en fin måte å finne ut hvor mye som er igjen er å sjekke kapasiteten for 63P i boka og passe på at du er på max merket før du begynner å suge. Da ser du enkelt hvor mye som er igjen i motoren. Også er det viktig å suge ut olja relativt raskt etter at motoren har vært i drift og fremdeles er varm. Ikke bare går det fortere med varm olje, men urenheter, partikler og sot er da suspended/hengende i oljen og får ikke tid til å settle ut og sige ned i bunnen av oljetroa.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

Bruker maritim sin oljepumpe for å suge ut oljen fra våre D-4 motorer. Bruker slangen på motsatt side av peilepinnen for dette og dette virker supert! Pumpet også den nye oljen tilbake til motor, men pumpen ble ødelagt av dette. Den klarer ikke å pumpe den nye oljen hvis ikke den er varm! Bruker etter dette den vanlige  påfyllingen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

jma001 skrev On 4.9.2017 at 21.02:

Ja, nå er det snart tid  for oljeskift.

Jeg vurderer å kjøpe en  pumpe til UT-suging via peilepinnerøret.
Siden det er trangt å komme til det ordinære oljepåfyllingspunktet i min VP D6-435, tenker jeg at det må la seg gjøre å OGSÅ pumpe INN den nye oljen via det samme peilepinnerøret med innsuging av olje fra en 20 liter oljedunk.

Spørsmål1: (til alle som kan svare )
Pumper dere ut  oljen peilepinne-røret?

Spørsmål2: (til alle som kan svare )
Er det noen av dere som har erfaring med å PUMPE INN oljen via det samme peilepinnerøret?

Jeg har 2 stk. samme motorer som du. Oljen suges ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen (sort enhet med sort plugg i toppen) med min elektriske pumpe som er montert til formålet, og den pumpes inn gjennom påfyllingen i toppen av motor.

Det er høyst tvilsomt at du kan pumpe den nye olja inn gjennom tømmeslangen på motoren da den nye olja har mye høyere viskositet enn den varme olja du suger ut. Den er hard nok å få sugd ut av dunkene selv etter at dunkene har vært lagret i et varmt motorrom rett før oljeskiftet. Ytterligere restriksjon på trykksida vil nok ikke være noen suksess. Har du virkelig så dårlig høyde i motorrommet at du sliter med adkomsten til påfyllingstroppa?

Chiefengineer skrev On 7.9.2017 at 12.16:

Jeg har 2 stk. samme motorer som du. Oljen suges ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen (sort enhet med sort plugg i toppen) med min elektriske pumpe som er montert til formålet, og den pumpes inn gjennom påfyllingen i toppen av motor.

Det er høyst tvilsomt at du kan pumpe den nye olja inn gjennom tømmeslangen på motoren da den nye olja har mye høyere viskositet enn den varme olja du suger ut. Har du virkelig så dårlig høyde i motorrommet at du sliter med adkomsten til påfyllingstroppa?

Jeg har bestilt "Marco Oljeskiftesett" fra Maritim Båtutstyr. Iflg. beskrivelsen/reklamen skal denne takle både utpumping og innpumping:
https://www.maritim.no/marco-oljeskiftesett-12-med-bryter#.Wbpb-7jgGqI

Gammeloljen planlegges sugd ut gjennom  den dedikerte olje-tømmeslangen. 
Ny olje planlegges PUMPET INN gjennom påfyllingstroppa i toppen av motor -  siden det er litt dårlig høyde for påHELLING av ny olje fra en 20-liters oljedunk.

Noen som har erfaring med å bruke "Marco Oljeskiftesett" ?

marco.png

Redigert av jma001 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...