Jump to content

Oljeskift vha elektrisk oljepumpe


jma001

Recommended Posts

4 hours ago, jma001 said:


Jeg har bestilt "Marco Oljeskiftesett" fra Maritim Båtutstyr. Iflg. beskrivelsen/reklamen skal denne takle både utpumping og innpumping:
https://www.maritim.no/marco-oljeskiftesett-12-med-bryter#.Wbpb-7jgGqI


Gammeloljen planlegges sugd ut gjennom  den dedikerte olje-tømmeslangen. 
Ny olje planlegges PUMPET INN gjennom påfyllingstroppa i toppen av motor -  siden det er litt dårlig høyde for påHELLING av ny olje fra en 20-liters oljedunk.

Noen som har erfaring med å bruke "Marco Oljeskiftesett" ?

marco.png

Den er nøyaktig lik den de selger på BT til halve prisen.. Jeg koblet sammen med oljetømme slangen på motor, måtte bruke slange klemme får å få godt nok vakuum. Tømmer 12liter olje på 3min, jeg bruker den ikke for fylling. Ved siste oljeskift ble det ikke sølt 1 dråpe i motorrom, olje skift går som en lek. Annbefales!

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til  å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben...

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, oberst1 said:

Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til  å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben...

Hva du mener pesonelig er jo interesting.. Dette  er så likt at du må nesten si personlig hva som er forskjellen her: 

25977

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 44 minutter siden:

Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til  å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben...

 

Bare nysgjerrig på hva som motiverer deg til å gjøre den filtreringsjobben på dieseltankene? Får du mye rusk og vann i de eksisterende filtrene dine?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 6 timer siden:

Hva du mener pesonelig er jo interesting.. Dette  er så likt at du må nesten si personlig hva som er forskjellen her: 

25977

 

Blandet litt med tilgjengelige modeller hos BT og Marco ser jeg. Den der ser helt lik ut ja, prisforskjell på 500,-. Helt sikkert godt kjøp, men godt mulig de to har forskjellige kvaliteter for det. Ikke noe nytt hvordan slikt blir produsert.

Jeg vurderte den 12/24 fra Marco før jeg så den rimeligere 12V modellen...

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 6 timer siden:

 

Bare nysgjerrig på hva som motiverer deg til å gjøre den filtreringsjobben på dieseltankene? Får du mye rusk og vann i de eksisterende filtrene dine?

 

Vel, tankene er ni år gamle, uvisst hvor godt disse har vært rengjort. Fant mye skit i filter etter overvintring med svensk diesel og ikke fulle tanker ved lagring.

I løpet av sommeren har det vært avtagende og vann i tankene omtrent borte, mindre skit (svarte biodieseldyr?). 

 

Derimot blir forskjellen ved gjøre dette langt mer effektivt enn å ikke suge/skylle ordentlig ut. Minimalt av utstyr jeg trenger når pumpen er innkjøpt allikevel...systemet flusher da i en loop; fra påfylling og ut ved bunnventil. Bare å tømme Separen og filter underveis, fylle opp med ny diesel og evt tilsetning for biocider før lagring i vinter...

Link to post
Share on other sites

Fikk prøvd den elektriske Biltema pumpa på den ene motoren i dag. Det var en klar forbedring fra vakumsugeren jeg har brukt tidligere. Bare å pumpe rett oppi en tom 20 liter dunk til man ikke får tak i mere. Men jeg kom ikke ned til bunns med 8mm slangen på mine KAD300 motorer, mens 6mm slangen gikk lekende lett helt ned. Kjørte motoren på rask tomgang til den nådde 80 grader på kjølevannet. Da var olja ca 60 grader tipper jeg ved å kjenne på oljefilteret. Med bare 6mm slange tok det mellom 15 og 20 minuttet å pumpe ut 9-9,5 liter. Fasit: Veldig fornøyd med å bruke elektrisk pumpe. Renslig og enkelt. Men med bare 6mm slange tok det litt lang tid. Så nå er jeg på jakt etter 7mm slange ? Noen med tips til hvor det kan skaffes?

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Kapasiteten på KAD motorene er 11,0 liter inkl. filter. Jeg får ut 9-9,5 liter med pumpa og filteret er nok på ca 0,8 liter.  Så det blir nok liggende igjen omtrent 1 liter på mine motorer. Jeg er fornøyd med det.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Etter anbefaling herfra kjøpte jeg den fra BilXtra og den fungerte greit den.

 

Har vel ikke noe med pumpa å gjøre kanskje, men virket ikke som jeg fikk tatt opp alt? Kanskje 0.5 - til 1 liter som mangler. Noen som har en formening?

 

Det eneste jeg kunne komme på var at siden slangen har ligget kveilet en god stund har en tendens til å svinge vekk i 'friluft', slik at den ikke gikk rett ned, men bøyde seg litt etter den kom ut av peilepinnen?

Link to post
Share on other sites

Kjente og hørte at den traff akterkanten av troa. Men der ble den bare deflektert oppover. Jeg prøvde lenge opp og ned og med å vri slik at bøyen på slangen skulle gå nedover, men uten hell. Jeg har et bestemt inntrykk av slangen går omtrent horisontalt bakover når den kommer ut av peilepinnerøret nede i bunntroa. Når jeg har ca 100 cm slange nede så kommer jeg lite eller ingenting dypere på de neste 15-20 cm. Fra ca 120 cm går slangen oppover.

 

Jeg er fremdeles på jakt etter 7 mm slange. Noen som vet hvor det kan skaffes?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

7mm slange - har trålet alibaba og frankrike hvor jeg har en del forbindelser. Ikke funnet noe som helst

  • 8x1 mm blå luft
  • 8x1 mm sort bremsesystemslange for vogntog 

er det eneste jeg finner

 

Noen som kjenner det farmasøytiske miljøet og kunne sjekka der?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 12 timer siden:

Kjente og hørte at den traff akterkanten av troa. Men der ble den bare deflektert oppover. Jeg prøvde lenge opp og ned og med å vri slik at bøyen på slangen skulle gå nedover, men uten hell. Jeg har et bestemt inntrykk av slangen går omtrent horisontalt bakover når den kommer ut av peilepinnerøret nede i bunntroa. Når jeg har ca 100 cm slange nede så kommer jeg lite eller ingenting dypere på de neste 15-20 cm. Fra ca 120 cm går slangen oppover.

 

Jeg er fremdeles på jakt etter 7 mm slange. Noen som vet hvor det kan skaffes?

 

forstår ikke hva som menes med 7 mm slange,

snakkes det om ID eller OD?

 

du kunne jo sjekke ut Port Supply i USA, de har MYE

andre tips kan være bla.com. enten NZ eller AU  de har også mye

 

er pt i Bangkok, skal senere i uken til et område som heter Klong Tom, der har de "alt"

om du sier hva 7 mm slange betyr kan jeg ta en titt i "butikkene" i nærheten av skrue/bolt butikken min

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Janet, ja jeg mener 7 mm slange OD. Så tynnvegget som mulig. Jeg har trålet eBay, snakket med Tess og brukt litt tid på andre nettsteder uten resultat. Får du tak i 7 mm slange vil jeg gjerne kjøpe av deg ?

 

Edit: Kan ikke være silicon slange da denne er for myk til å skyve ned peilepinnerøret.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Noen er opptatt av å få ut all gammel olje til nær sagt siste desiliter. Er det egentlig noe problem om man ikke får til det, og det blir igjen noe av den "gamle" oljen i bunnen. Hvis man hvert år skifter ut så mye gammel olje man klarer og fyller/blander inn ny olje og har 100 til 150 driftstimer (tipper mange ligger under dette timetallet = 4 -6 timer pr.uke i 25 uker gj.sn.) kan jeg ikke skjønne at den "gamle" oljen  er noe å "engste" seg for. Analyser av olje etter 100/150 driftstimer viser at den fint kan virke med rett viskositet og smøregenskaper 100 timer til.  

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske det ikke plaget deg at det er noen få av oss som er villig til å bruke litt tid på å finne utstyr som gjør det mulig å gjøre en best mulig jobb på samme tiden som en dårlig jobb. Til samme kostnad. Det ser ut nå til at det kun handler om å finne den ideelle slangen.

 

Vi som ønsker å få ut mest mulig av den gamle olja lar vel de som foretrekker å halv-blande være i fred?

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette et diskusjon forum hvor man drøfter forskjellige problemstillinger, i dette tilfelle oljeskift,  med et åpent sinn da. Da må det også være rom for forskjellige synspunkter rundt dette temaet uten at det betyr at noen "plages" eller skal "få være i fred" som du slenger ut. Jeg har intet fasitsvar rundt temaet oljeskift, men har min oppfatning, som du har din. Ulike oppfatninger bør respekteres uten å måtte ty til din type retorikk . Få heller frem et smilefjes og  glimtet i øyet slik båtfolk bør møtes ute på sjøen enten det er i farkoster med ny eller halvblanda olje :)

Link to post
Share on other sites

Takk fra meg også Audiquatro :thumbsup:  det røret har jeg drømt om siden 2007... og du fant det på noen minutter :thumbsup:  jommen bra ikke alle er like kleine til å søke som meg :-)  også tåler den 260 degC... da faller jo enda et av argumentene i graven.

Bestilte 5m i  6x7 white, 1.25m til meg og en til 3 av VP verkstedene på sørlandet som jeg er mest glad i...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...