Førstefender Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 (redigert) 4 hours ago, jma001 said: Jeg har bestilt "Marco Oljeskiftesett" fra Maritim Båtutstyr. Iflg. beskrivelsen/reklamen skal denne takle både utpumping og innpumping:https://www.maritim.no/marco-oljeskiftesett-12-med-bryter#.Wbpb-7jgGqI Gammeloljen planlegges sugd ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen. Ny olje planlegges PUMPET INN gjennom påfyllingstroppa i toppen av motor - siden det er litt dårlig høyde for påHELLING av ny olje fra en 20-liters oljedunk. Noen som har erfaring med å bruke "Marco Oljeskiftesett" ? Den er nøyaktig lik den de selger på BT til halve prisen.. Jeg koblet sammen med oljetømme slangen på motor, måtte bruke slange klemme får å få godt nok vakuum. Tømmer 12liter olje på 3min, jeg bruker den ikke for fylling. Ved siste oljeskift ble det ikke sølt 1 dråpe i motorrom, olje skift går som en lek. Annbefales! Redigert 14.September.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben... Sitér dette innlegget boatpower.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 39 minutes ago, oberst1 said: Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben... Hva du mener pesonelig er jo interesting.. Dette er så likt at du må nesten si personlig hva som er forskjellen her: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 oberst1 skrev 44 minutter siden: Personlig tenker jeg BT sin pumpe ikke er det samme produktet som Marco sin, men har tenkt å gjøre noe smart: bruke pumpa til oljeskift og påfylling, men i tillegg bruke den på til å rense dieselen ombord. Vil bruke et Separ SWK 2000/10 og filtrere alt innhold i begge tanker ombord. Andre tar 10.000,- for den jobben... Bare nysgjerrig på hva som motiverer deg til å gjøre den filtreringsjobben på dieseltankene? Får du mye rusk og vann i de eksisterende filtrene dine? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Førstefender skrev for 6 timer siden: Hva du mener pesonelig er jo interesting.. Dette er så likt at du må nesten si personlig hva som er forskjellen her: Blandet litt med tilgjengelige modeller hos BT og Marco ser jeg. Den der ser helt lik ut ja, prisforskjell på 500,-. Helt sikkert godt kjøp, men godt mulig de to har forskjellige kvaliteter for det. Ikke noe nytt hvordan slikt blir produsert. Jeg vurderte den 12/24 fra Marco før jeg så den rimeligere 12V modellen... Sitér dette innlegget boatpower.no Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 mmosberg skrev for 6 timer siden: Bare nysgjerrig på hva som motiverer deg til å gjøre den filtreringsjobben på dieseltankene? Får du mye rusk og vann i de eksisterende filtrene dine? Vel, tankene er ni år gamle, uvisst hvor godt disse har vært rengjort. Fant mye skit i filter etter overvintring med svensk diesel og ikke fulle tanker ved lagring. I løpet av sommeren har det vært avtagende og vann i tankene omtrent borte, mindre skit (svarte biodieseldyr?). Derimot blir forskjellen ved gjøre dette langt mer effektivt enn å ikke suge/skylle ordentlig ut. Minimalt av utstyr jeg trenger når pumpen er innkjøpt allikevel...systemet flusher da i en loop; fra påfylling og ut ved bunnventil. Bare å tømme Separen og filter underveis, fylle opp med ny diesel og evt tilsetning for biocider før lagring i vinter... Sitér dette innlegget boatpower.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 (redigert) Fikk prøvd den elektriske Biltema pumpa på den ene motoren i dag. Det var en klar forbedring fra vakumsugeren jeg har brukt tidligere. Bare å pumpe rett oppi en tom 20 liter dunk til man ikke får tak i mere. Men jeg kom ikke ned til bunns med 8mm slangen på mine KAD300 motorer, mens 6mm slangen gikk lekende lett helt ned. Kjørte motoren på rask tomgang til den nådde 80 grader på kjølevannet. Da var olja ca 60 grader tipper jeg ved å kjenne på oljefilteret. Med bare 6mm slange tok det mellom 15 og 20 minuttet å pumpe ut 9-9,5 liter. Fasit: Veldig fornøyd med å bruke elektrisk pumpe. Renslig og enkelt. Men med bare 6mm slange tok det litt lang tid. Så nå er jeg på jakt etter 7mm slange ? Noen med tips til hvor det kan skaffes? Redigert 20.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Får man ut tilnærmelsesvis all gammel olje om man pumper ut oljen gjennom slange stukket ned i peilerøret? Eller; noen syn på hvor mye som blir liggende igjen? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Kapasiteten på KAD motorene er 11,0 liter inkl. filter. Jeg får ut 9-9,5 liter med pumpa og filteret er nok på ca 0,8 liter. Så det blir nok liggende igjen omtrent 1 liter på mine motorer. Jeg er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Etter anbefaling herfra kjøpte jeg den fra BilXtra og den fungerte greit den. Har vel ikke noe med pumpa å gjøre kanskje, men virket ikke som jeg fikk tatt opp alt? Kanskje 0.5 - til 1 liter som mangler. Noen som har en formening? Det eneste jeg kunne komme på var at siden slangen har ligget kveilet en god stund har en tendens til å svinge vekk i 'friluft', slik at den ikke gikk rett ned, men bøyde seg litt etter den kom ut av peilepinnen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Min mening er at om man bruker spennet i slangen som dannes når den er kveilet på en positiv måte så er kveiling en fordel. Har forsøkt å illustrere det i en annen tråd slik: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Tenkte på det og gjorde mange forsøk på å få den slik men ingen hadde effekt. Vanskelig å si om den kom riktig ned dog. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Noen som hører slangen "slå" mot bunnpanna ?? Det vil jo være en fin verifikasjon på at man er helt nede... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Kjente og hørte at den traff akterkanten av troa. Men der ble den bare deflektert oppover. Jeg prøvde lenge opp og ned og med å vri slik at bøyen på slangen skulle gå nedover, men uten hell. Jeg har et bestemt inntrykk av slangen går omtrent horisontalt bakover når den kommer ut av peilepinnerøret nede i bunntroa. Når jeg har ca 100 cm slange nede så kommer jeg lite eller ingenting dypere på de neste 15-20 cm. Fra ca 120 cm går slangen oppover. Jeg er fremdeles på jakt etter 7 mm slange. Noen som vet hvor det kan skaffes? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 (redigert) 7mm slange - har trålet alibaba og frankrike hvor jeg har en del forbindelser. Ikke funnet noe som helst 8x1 mm blå luft 8x1 mm sort bremsesystemslange for vogntog er det eneste jeg finner Noen som kjenner det farmasøytiske miljøet og kunne sjekka der? Redigert 20.September.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 mmosberg skrev for 12 timer siden: Kjente og hørte at den traff akterkanten av troa. Men der ble den bare deflektert oppover. Jeg prøvde lenge opp og ned og med å vri slik at bøyen på slangen skulle gå nedover, men uten hell. Jeg har et bestemt inntrykk av slangen går omtrent horisontalt bakover når den kommer ut av peilepinnerøret nede i bunntroa. Når jeg har ca 100 cm slange nede så kommer jeg lite eller ingenting dypere på de neste 15-20 cm. Fra ca 120 cm går slangen oppover. Jeg er fremdeles på jakt etter 7 mm slange. Noen som vet hvor det kan skaffes? forstår ikke hva som menes med 7 mm slange, snakkes det om ID eller OD? du kunne jo sjekke ut Port Supply i USA, de har MYE andre tips kan være bla.com. enten NZ eller AU de har også mye er pt i Bangkok, skal senere i uken til et område som heter Klong Tom, der har de "alt" om du sier hva 7 mm slange betyr kan jeg ta en titt i "butikkene" i nærheten av skrue/bolt butikken min Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Janet, ja jeg mener 7 mm slange OD. Så tynnvegget som mulig. Jeg har trålet eBay, snakket med Tess og brukt litt tid på andre nettsteder uten resultat. Får du tak i 7 mm slange vil jeg gjerne kjøpe av deg ? Edit: Kan ikke være silicon slange da denne er for myk til å skyve ned peilepinnerøret. Redigert 21.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Orahavn Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Noen er opptatt av å få ut all gammel olje til nær sagt siste desiliter. Er det egentlig noe problem om man ikke får til det, og det blir igjen noe av den "gamle" oljen i bunnen. Hvis man hvert år skifter ut så mye gammel olje man klarer og fyller/blander inn ny olje og har 100 til 150 driftstimer (tipper mange ligger under dette timetallet = 4 -6 timer pr.uke i 25 uker gj.sn.) kan jeg ikke skjønne at den "gamle" oljen er noe å "engste" seg for. Analyser av olje etter 100/150 driftstimer viser at den fint kan virke med rett viskositet og smøregenskaper 100 timer til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Skulle ønske det ikke plaget deg at det er noen få av oss som er villig til å bruke litt tid på å finne utstyr som gjør det mulig å gjøre en best mulig jobb på samme tiden som en dårlig jobb. Til samme kostnad. Det ser ut nå til at det kun handler om å finne den ideelle slangen. Vi som ønsker å få ut mest mulig av den gamle olja lar vel de som foretrekker å halv-blande være i fred? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Orahavn Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Er ikke dette et diskusjon forum hvor man drøfter forskjellige problemstillinger, i dette tilfelle oljeskift, med et åpent sinn da. Da må det også være rom for forskjellige synspunkter rundt dette temaet uten at det betyr at noen "plages" eller skal "få være i fred" som du slenger ut. Jeg har intet fasitsvar rundt temaet oljeskift, men har min oppfatning, som du har din. Ulike oppfatninger bør respekteres uten å måtte ty til din type retorikk . Få heller frem et smilefjes og glimtet i øyet slik båtfolk bør møtes ute på sjøen enten det er i farkoster med ny eller halvblanda olje :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Rør med OD på 7mm (velg 5x7 eller 6x7): http://www.ebay.com/itm/1mm-20mm-PTFE-F46-Teflon-Tubing-Pipe-White-Clear-lot-/322459728269?var=&hash=item4b1418f98d:m:m9hvRh2kMnS6WVUiDBbrDUw Redigert 21.September.2017 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Takk Audiquattro. Bestilte 2 mtr 6x7 mm white ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Takk fra meg også Audiquatro det røret har jeg drømt om siden 2007... og du fant det på noen minutter jommen bra ikke alle er like kleine til å søke som meg :-) også tåler den 260 degC... da faller jo enda et av argumentene i graven. Bestilte 5m i 6x7 white, 1.25m til meg og en til 3 av VP verkstedene på sørlandet som jeg er mest glad i... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 22.September.2017 Del på Facebook Svart 22.September.2017 Muligens dumt spørsmål, men jeg må prøve fordet: Hva er ID/OD? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.September.2017 Del på Facebook Svart 22.September.2017 ID - Inner Diameter OD - Outer Diameter 6X1 - 6mm er da ytterdiameter og 1mm er veggtykkelse, noe som gir ID=4mm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.