nordan family 27 Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 Apropo 7 mm slange: tror feilen her var lett tomgangskjøring og ikke-varm olje. Hadde du tatt en tur utpå og fått ordentlig opp varmen så går det fort. Tar ikke mange minuttene med snaut 20 liter på mine. Men allerede den andre motoren går en del tregere da oljen rekker litt avkjøling mens jeg tømmer den første motoren. Så jeg "kaster" meg ned i motorrommet for å få ut dette så varmt som mulig, og da er det få minutter som medgår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Jfr. tegningen så har jeg fått montert et koblingspungt for innsuging av bl.a. frostveske ved vinterkonservering. Koblingspunktet tilbyr påkobling av hageslange. Den andre enden av hageslangestykket putter jeg ned i en 20-liters-dunk med ferdig utblandet frostveske (60/40 vann/frostveskekonsentrat). Jeg tenker å starte motoren og la impelleren suge inn blandingen gjennom hageslangen. Spørsmål: Klarer impelleren å suge vesken gjennom den tynne hageslangekoblingen UTEN at impelleren tar skade, eller må jeg erstatte hageslangen med en slange med større dimensjon for denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Antar at du mener 1/2" hageslange. Feks Gardenea har også en serie i 3/4", noe som vil gi deg ca den dobbelte flow. Du kan også velge en armert slange som vil ha bedre motstand mot å bli sugd flat. Antar at du snakker om impelleren på D6 som har moderat diameter men stor bredde og den slurper godt unna selv ved tomgang. Impelleren må ikke gå tørr men vil trolig ikke gjøre det uten å suge slangen flat. Dersom en står klar til å slå av motoren og en roper stopp om slangen blir flat tror jeg du har god margin. 20 liter suges nok opp ila 30 s. Har du vurdert retur til dunk slik at du kan sirkulere en stund for å unngå rene vannlommer? (1/2" ca lik 13mm og 3/4" ca lik 19mm) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 25.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2017 Takk til dieselfan! -Ja, tenker å bruke en armert 1/2" slangestuss til dette. Den vil ikke suges flat. -For øyeblikket er sjøvannskretsen påfylt ferskvann fra marinaens 1/2" hagaslange gjennom samme koblingspunktet (jfr. bildet). Vet du eller noen andre HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer? (Finner ikke denne infoen i instruksjonsboka.) Tanken er unngå å først måtte drenere sjøvannskretsen (som jo allerede inneholder ferskvann) FØR påfylling av en 40/60 frostveskeblanding... Dersom jeg finner ut HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer, kunne da bare suge inn riktig mengde frostveskekonsentrat. Selvsagt måtte innsugingen foregå noen minutter med sirkulasjon for å unngå vannlommer eller lommer med ublandet frostveske.. Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jstava Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Elise skrev On 4.9.2017 at 22.25: Har to stk Volvo 63P. Der suger jeg først oljen ut gjennom peile pinnerøret, snur retningen på pumpen og kjører ny olje på igjen den samme veien som den kom ut. Fungerer meget bra, ikke noe søl, anbefales :-) Vilken type pumpe bruker du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Jstava, bruker Biltemapumpe Oljeskiftpumpe Art.nr. 25-977 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.