Jump to content

Oljeskift vha elektrisk oljepumpe


jma001

Recommended Posts

Apropo 7 mm slange: tror feilen her var lett tomgangskjøring og ikke-varm olje. Hadde du tatt en tur utpå og fått ordentlig opp varmen så går det fort. Tar ikke mange minuttene med snaut 20 liter på mine. Men allerede den andre motoren går en del tregere da oljen rekker litt avkjøling mens jeg tømmer den første motoren. Så jeg "kaster" meg ned i motorrommet for å få ut dette så varmt som mulig, og da er det få minutter som medgår.

Link to post
Share on other sites

Jfr. tegningen så har jeg fått montert et koblingspungt for innsuging av bl.a. frostveske ved vinterkonservering. Koblingspunktet tilbyr påkobling av hageslange. Den andre enden av hageslangestykket putter jeg ned i en 20-liters-dunk med ferdig utblandet frostveske (60/40 vann/frostveskekonsentrat).

Jeg tenker å starte motoren og la impelleren suge inn  blandingen gjennom hageslangen.

 

Spørsmål:

Klarer impelleren å suge vesken gjennom den tynne hageslangekoblingen UTEN at impelleren tar skade, eller må jeg erstatte hageslangen med en slange med større dimensjon for denne jobben?IMG_0198.JPG.b08eb20cc8b5be518f66daed6884ffa2.JPG

Link to post
Share on other sites

Antar at du mener 1/2" hageslange. Feks Gardenea har også en serie i 3/4", noe som vil gi deg ca den dobbelte flow. Du kan også velge en armert slange som vil ha bedre motstand mot å bli sugd flat.

Antar at du snakker om impelleren på D6 som har moderat diameter men stor bredde og den slurper godt unna selv ved tomgang.

Impelleren må ikke gå tørr men vil trolig ikke gjøre det uten å suge slangen flat.

Dersom en står klar til å slå av motoren og en roper stopp om slangen blir flat tror jeg du har god margin.

20 liter suges nok opp ila 30 s.

Har du vurdert retur til dunk slik at du kan sirkulere en stund for å unngå rene vannlommer?

(1/2" ca lik 13mm og 3/4" ca lik 19mm)

Link to post
Share on other sites

Takk til dieselfan!
-Ja, tenker å bruke en armert 1/2" slangestuss til dette. Den vil ikke suges flat.

-For øyeblikket er sjøvannskretsen påfylt ferskvann fra marinaens 1/2" hagaslange gjennom samme koblingspunktet (jfr. bildet).
Vet du eller noen andre HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer?
(Finner ikke denne infoen i instruksjonsboka.)


Tanken er unngå å først måtte drenere sjøvannskretsen (som jo allerede inneholder ferskvann) FØR påfylling av en  40/60 frostveskeblanding...
Dersom jeg finner ut HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer,  kunne da bare suge inn riktig mengde frostveskekonsentrat.
Selvsagt måtte innsugingen foregå noen minutter med sirkulasjon for å unngå vannlommer eller lommer med ublandet frostveske..

Takknemlig for svar 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Elise skrev On 4.9.2017 at 22.25:

Har to stk Volvo 63P.

Der suger jeg først oljen ut gjennom peile pinnerøret, snur retningen på pumpen og kjører ny olje på igjen den samme veien som den kom ut.

Fungerer meget bra, ikke noe søl, anbefales :-)

Vilken type pumpe bruker du?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...