jma001 Startet 4.September.2017 Link til dette innlegget Startet 4.September.2017 Ja, nå er det snart tid for oljeskift.Jeg vurderer å kjøpe en pumpe til UT-suging via peilepinnerøret.Siden det er trangt å komme til det ordinære oljepåfyllingspunktet i min VP D6-435, tenker jeg at det må la seg gjøre å OGSÅ pumpe INN den nye oljen via det samme peilepinnerøret med innsuging av olje fra en 20 liter oljedunk.Spørsmål1: (til alle som kan svare )Pumper dere ut oljen peilepinne-røret?Spørsmål2: (til alle som kan svare )Er det noen av dere som har erfaring med å PUMPE INN oljen via det samme peilepinnerøret? Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Hei. Har en D3 volvo penta hvor eg bruker en vakuumpumpe med 9 liters tank fra Biltema til å ta ut olje. Fungerer heilt flott. Hvis du skal ha olje inn så blir vel det verre da olje da vil være kald (tykkere) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 D6 har egen slange på SB side av motor for å suge ut olje. Koble sugepumpen til der. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Jeg har to KAD 44 om bord og suger ut oljen via peilepinne røret. Har brukt både vakuum pumpe med tank, og elektrisk pumpe, og må si jeg er meget godt fornøyd med denne fra Biltema. Den funker fjell og anbefales sterkt. Har dessverre ikke noen erfaring med å fylle på igjen vha. det samme røret, men i teorien burde det gå, om du bare får litt temperatur på oljen. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Elise Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Har to stk Volvo 63P. Der suger jeg først oljen ut gjennom peile pinnerøret, snur retningen på pumpen og kjører ny olje på igjen den samme veien som den kom ut. Fungerer meget bra, ikke noe søl, anbefales :-) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 fernanda skrev 1 time siden: Jeg har to KAD 44 om bord og suger ut oljen via peilepinne røret. Har brukt både vakuum pumpe med tank, og elektrisk pumpe, og må si jeg er meget godt fornøyd med denne fra Biltema. Den funker fjell og anbefales sterkt. Har dessverre ikke noen erfaring med å fylle på igjen vha. det samme røret, men i teorien burde det gå, om du bare får litt temperatur på oljen. Fernanda Får du ned røret på 8mm fra Biltema pumpa på KAD44 motorene dine? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
fernanda Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Ja, det går akkurat ned i peilerøret på både kad 300 og 44 motorene, har ikke forsøkt på andre motorer, så det kan jeg ikke si noe om. Med denne pumpa blir oljeskift en lek. Kjører innom en bensinstasjon, på vei til båten, og får med meg 5 tomme spyleveskekanner. 4 til å pumpe oljen opp i og en til å legge filterene i. Deretter en liten tur på vannet for å få motorene og oljen varm, før jeg pumper den ut i kannene og levere de på miljøstasjonen. Enkelt, greit, og ikke minst renslig, uten søl. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
mmosberg Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Takk for tilbakemelding. Klarte ikke å holde meg. Har handlet ? Har frem til nå brukt vakumsuger. Men det er litt tungvint og sølete når man må tømme over i dunker. Nå nesten gleder jeg meg til oljeskiftet ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Noen som vil være med å måle nøyaktig hvor langt røret/slangen stappes inn i peilepinnerøret? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 dieselfan, ja! Kommer med tilbakemelding ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
BOBO II Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jeg har den gamle marco pumpen funker som bare det. men skal gå til innkjøp av den nye som er linket til her inne som jeg kan montere fast ved motorene. Virker som en mer solid modell en den gamle. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Elise Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 På mine 63 P setter jeg slangen på utsiden av røret, det går ganske fort å få sugd ut oljen. Er usikker på om det er laget slik på alle Volvo motorer at røret går helt ned i bunnpannen ... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Elise, med den metoden vil det vli liggende igjen en del olje. På KAD motorene med en kapasitet på ca 11 liter får man ut ca 7 liter. Det beste er å gå ned med en sugeslange inni peilepinnerøret. Redigert 6.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Elise Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Etter jeg ikke fikk ut mer med suging fra røret prøvde jeg med slange i røret, mener å huske at det var lite jeg fikk opp. Det står i boka at det kan suges fra røret, men så er dette en 63 P, muligens ikke likt. Mener jeg fikk 17-18 liter.. 2. TAMD63 (electric oil scavenging pump): Remove the dipstick. Connect the suction hose of the oil scavenging pump to the dipstick tube (1). Suck the oil out. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Hvis dette er den angitte metoden fra Volvo så gjør du nok ikke mye feil med å koble slangen på peilepinnerøret. Men en fin måte å finne ut hvor mye som er igjen er å sjekke kapasiteten for 63P i boka og passe på at du er på max merket før du begynner å suge. Da ser du enkelt hvor mye som er igjen i motoren. Også er det viktig å suge ut olja relativt raskt etter at motoren har vært i drift og fremdeles er varm. Ikke bare går det fortere med varm olje, men urenheter, partikler og sot er da suspended/hengende i oljen og får ikke tid til å settle ut og sige ned i bunnen av oljetroa. Redigert 6.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Seasu Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Bruker denne fra Jula, bruker litt tid men fungere ok. ca 15 minutter på 10l olje pumpe Redigert 6.September.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Nå snakker dere om mange andre motorer enn TS sin D motor. ? men sånn er det vel når han sjøl ikke følger opp sin egen tråd Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Bruker maritim sin oljepumpe for å suge ut oljen fra våre D-4 motorer. Bruker slangen på motsatt side av peilepinnen for dette og dette virker supert! Pumpet også den nye oljen tilbake til motor, men pumpen ble ødelagt av dette. Den klarer ikke å pumpe den nye oljen hvis ikke den er varm! Bruker etter dette den vanlige påfyllingen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bonus Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Volvo Penta D4 og D6 motorer (som er det trådstarter sier han har) har egen slange for tapping av motoroljen. Denne slangen er lokalisert på SB side av motoren, rett bak luftfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 -luna, det er kjekt å sette oljen på baderomsgulvet natta før den skal på. Da blir den passe varm. Foretrekker kalt og tykk olje nå jeg skal helle på vanlig oljepåfylling med trakt ? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Jeg kjøpte denne kvalitetspumpa fra eBay. Klarte fint å suge ut og inn over 100 liter tilsammen med kald olje på mine D9-500 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 jma001 skrev On 4.9.2017 at 21.02: Ja, nå er det snart tid for oljeskift.Jeg vurderer å kjøpe en pumpe til UT-suging via peilepinnerøret.Siden det er trangt å komme til det ordinære oljepåfyllingspunktet i min VP D6-435, tenker jeg at det må la seg gjøre å OGSÅ pumpe INN den nye oljen via det samme peilepinnerøret med innsuging av olje fra en 20 liter oljedunk.Spørsmål1: (til alle som kan svare )Pumper dere ut oljen peilepinne-røret?Spørsmål2: (til alle som kan svare )Er det noen av dere som har erfaring med å PUMPE INN oljen via det samme peilepinnerøret? Jeg har 2 stk. samme motorer som du. Oljen suges ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen (sort enhet med sort plugg i toppen) med min elektriske pumpe som er montert til formålet, og den pumpes inn gjennom påfyllingen i toppen av motor. Det er høyst tvilsomt at du kan pumpe den nye olja inn gjennom tømmeslangen på motoren da den nye olja har mye høyere viskositet enn den varme olja du suger ut. Den er hard nok å få sugd ut av dunkene selv etter at dunkene har vært lagret i et varmt motorrom rett før oljeskiftet. Ytterligere restriksjon på trykksida vil nok ikke være noen suksess. Har du virkelig så dårlig høyde i motorrommet at du sliter med adkomsten til påfyllingstroppa? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 bergetun skrev 20 minutter siden: Jeg kjøpte denne kvalitetspumpa fra eBay. Klarte fint å suge ut og inn over 100 liter tilsammen med kald olje på mine D9-500 Link? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
jma001 Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 (redigert) Chiefengineer skrev On 7.9.2017 at 12.16: Jeg har 2 stk. samme motorer som du. Oljen suges ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen (sort enhet med sort plugg i toppen) med min elektriske pumpe som er montert til formålet, og den pumpes inn gjennom påfyllingen i toppen av motor. Det er høyst tvilsomt at du kan pumpe den nye olja inn gjennom tømmeslangen på motoren da den nye olja har mye høyere viskositet enn den varme olja du suger ut. Har du virkelig så dårlig høyde i motorrommet at du sliter med adkomsten til påfyllingstroppa? Jeg har bestilt "Marco Oljeskiftesett" fra Maritim Båtutstyr. Iflg. beskrivelsen/reklamen skal denne takle både utpumping og innpumping:https://www.maritim.no/marco-oljeskiftesett-12-med-bryter#.Wbpb-7jgGqI Gammeloljen planlegges sugd ut gjennom den dedikerte olje-tømmeslangen. Ny olje planlegges PUMPET INN gjennom påfyllingstroppa i toppen av motor - siden det er litt dårlig høyde for påHELLING av ny olje fra en 20-liters oljedunk. Noen som har erfaring med å bruke "Marco Oljeskiftesett" ? Redigert 14.September.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 @mmosberg Sorry, glemte linken.. http://www.ebay.com/itm/JOHNSON-PUMP-10-24516-03-F3B-19-Multi-Purpose-Utility-Pump-4-0GPM-12V-/112540342410?hash=item1a33ed588a Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.