Jump to content

tips og råd til montering og feil av startmotor


kaffeforlivet

Recommended Posts

Hei. 

da jeg monterte ny startmotor på bmc 1,5l  motoren satte jeg den bare rett på. det hendte ett par ganger at det bare klikket når jeg sku vri om tenning for å starte men ett par forsøk så startet den momentant.

dette har vert slik nå i noen uker og nå har båten stått en uke. jeg prøvde starte den og hører klikk fra innslaget men ikke noe mer. har sjekket at den har godt med strøm med flere batterer og at alle ledninger har god kontakt. har også kakket litt på starteren uten noe hell. noen som vet hva som kan være galt?

i dag så tenkte jeg demontere starter fra motor. det var ingen lett sak da det er trangdt i båten desverre. men etter alle skruer og ledninger var frakoblet merket jeg at startmotoren satt dønn fast. vi var to personer som har måtte dunke slå og herje masse før vi endelig fikk den til å slippe. virket nesten som stålet som stikker inn i motoren var for trangdt. det var det ikke når den ble montert.
ellers så la jeg merke til at det var helt knuskende tørt på tannhjulet både i motor der startmontor går inn og på tannhjulet til startmontoren. bare litt støv nesten litt sandaktigt. skal det ikke være noe form for smøremiddel her. gris eller olje kanskje??? håper noen har litt innspill og tips da dette er ting jeg kan svert lite om.

Link to post
Share on other sites

Løfter denne

Kjenner ikke din motor. er vant til at det ikke er tørt.

Er du sikker på at du har fått rett starter?

Høres ut som noe har kilt seg fast.

Test starteren nå  når den er ute, men få en til å hold godt på den.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har i dag sett nermere på hele greia. starteren er riktig og var kjøpt ny for halvannen månde siden men den satt fast inni. har hatt hjelp av en som kunne litt med slikt i dag og fått rengjort og fikset opp starteren igjen.
troligt er det som er skjedd at inni huset der starteren settes på motoren har det vert rester av saltvann etter motor var under vann på våren. hele motor har vert flusjet og rengjort bortsett fra inni der starter står ser det ut til. inni motor der starter går inn var det masse støv og skitt og rustrester. har pusset så godt det går med myk børste før jeg blåste ut alt med trykkluft før jeg sprayet rustløsende inn der. lot det fordampe og tørket litt etter med tørr klut og blåste ut litt til før startmotor ble montert. nå virket alt nesten perfekt igjen bortsett fra det noen ganger kommer bare ett klikk fra starteren enda uten å slå inn. skjønner ikke hvorfor dette skjer. fikk testet og styrt en del før jeg desverre fikk oljelekasje fra oljefilteret, antagelig ikke fått pakninga helt riktig plasert da det ble montert. for å ta ut starter må man vekk med oljefilter og dynamo så er ganske teit at dem har bygdinn motoren så mye at det ikke er mulig å komme til uten store operasjoner. skal fikse oljefilteret i morgen og teste og se om alt fungere bedre da eventuelt om jeg må feilsøke videre ang den klikking fra starter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...