ThomasHalle Startet 9.September.2017 Link til dette innlegget Startet 9.September.2017 Hei! I dag knakk den delen (bilde) som er over roret på vår Comet Commander 31. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i en ny slik del? Hva hadde dere gjort? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 (redigert) Nå kjenner ikke jeg inngående til Comet, men den produsenten eksisterer vel ikke lengre? Jeg ville tippe at du enten må få noen til å sveise den delen du har, eller få laget en ny tilsvarende del. På bruddflaten kan det se ut som støpegods? Det lar seg i så fall sveise med rette utstyret. Det er vel heller ikke uoverkommelig å lage en ny slik fra et flattjern i samme tykkelse. Redigert 9.September.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ThomasHalle Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 takk for svar :-) det er støpegods ja, i hvert fall ifølge de som har sett på det. Hvis jeg finner ut hvem som har produsert styresystemet, vil jeg da kunne få tak i en ny del? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Dersom det er en egen produsent av styresystemet, og den produsenten fremdeles produserer deler til det, så ja, det vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Ut fra bildet er det et enkelt flatjern med ett hull for rorakslingen, 3 settskruer og en kulekopling. Synes det er litt merkelig at det er støpt men å få laget et slik i smidd stål kan vel ikke koste mer enn et par båtlapper. Kulekoplingen er vel standard og fås kjøpt ferdig vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Rorarmer finnes jo å få kjøpt. Hvis du er heldig finner du en som passer. Ellers er jeg enig i at den der måtte være lett å lage. Rorarm som brekker kan være svært kjedelig. Jeg ble utsatt for det samme for noen år siden og drev på et skjær og fikk most roret i tillegg. Jeg fikk båten reparert på Engelsviken Slipp på forsikringen. De satte på en ny rorarm som tydeligvis var hyllevare. Den var i bronse og virket ganske solid. I tillegg tok båtprodusenten ansvar og lagde en ny rorarm i stål etter min tegning. Den er todelt og mer komplisert enn den du trenger. Jeg valgte å montere den siste som er svært robust. Sånt må egentlig ikke ha lov til å skje . . ! Ellers ville jeg ikke engang vurdert å sveisereparere den som er brukket. Bruddflaten indikerer et svært sprøtt materiale, sannsynligvis støpejern, som ikke har tålt belastningen. Den blir neppe sterkere etter en reparasjon . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Westmekan laget ny rorarm på mål, i syrefast, for meg engang. Den var veldig solid og fin, med klemhylse. Ellers har feks Maritim, spørs på mål da. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hva er diameter på rorakslingen? Dette burde de fleste mekaniske verksteder lage greit. Min bestefar og onkel (som drev verksted før) hadde i alle fall laget dette kjapt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
The Saint Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Som flere her har sagt, det er ikke vanskelig å lage en ny. Hvor i landet holder du til? Er sikkert noen her som kan hjelpe deg. (Jeg er en av dem, om jeg har overskudd og tid. Opptatt de nest 14 dagene). Har denne rorarmen vert modifisert? Vanligvis så skal sett skruene gi seg før rorarmen eller andre ting blir skadet. Har båten hydraulisk eller wire styring? Er jo greit å vite årsaken til at den har røket. For lang slaglengde i forhold til rorarm, grunnstøtning eller rett og slett tretthets brudd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.