joelle Startet 12.September.2017 Del på Facebook Startet 12.September.2017 Sitter å planlegger innkjøp av en del av det jeg trenger til å legge om det elektriske i båten til vinteren. Som mange andre litt eldre båter så er det elektriske lite oversiktlig for at si det mildt og tenker da hoppe over gjerdet der det er lavest å trekke om alt av kabler. Hva jeg har skjønt så er det RK kabel som skall brukes, og at en er helt ute å kjører hvis en bruker PN kabel. Planen er at bruke blå på minus siden å rød på pluss, utfordringen er at det ikke finnes rød kabel å oppdrive. Noen tips om hvor jeg kan finne dette. Å på samme gang få bekreftet / avkreftet at PN kabel er No No. vet at den er litt stivere, men ser ikke problemet siden jeg skall legge opp trekk rør. Planlegger å bruke 2,5M2 til alt av små forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
ToreKn Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Hei, RK kabel er nok i utgangspunktet laget for 220 volt vekselstrømsanlegg. RKUB kabel er nok mere riktig å bruke i likestrømsanlegg opptil 100 volt, søker du litt rundt finner du denne i diverse farger og dimensjoner. Når det gjelder fargevalg er det greit å ha et system en følger til punkt å prikke, f.eks Sort til - /jord, rød til +/tilførsel og en tredje farge med + fra bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-2000022320/ Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 ToreKn skrev 37 minutter siden: Hei, RK kabel er nok i utgangspunktet laget for 220 volt vekselstrømsanlegg. RKUB kabel er nok mere riktig å bruke i likestrømsanlegg opptil 100 volt, søker du litt rundt finner du denne i diverse farger og dimensjoner. Når det gjelder fargevalg er det greit å ha et system en følger til punkt å prikke, f.eks Sort til - /jord, rød til +/tilførsel og en tredje farge med + fra bryter. Det seiest at du skal høra mykje før ørene dett av, men - - - Å sei at ein kabel er laga for likestrøm eller vekselstrøm, er stort sett tull, bortsett frå kablar som er laga for høge frekvensar, som radio og radar. RK er i følge min katalog laga for inntil 500 volt i størrelsane 1 kvadrat og mindre, inntil 750 volt for dei større. I denne katalogen finn eg RK i raud i størrelsane 0,5, 0,75, 1 og 1,5 kvadrat, men ikkje større. Når dette er sagt, so trur eg at du vil bli bedre fornøgd med den kabelen som Fjord21DC lenka til, den har fortinna ledarar og dei står seg adskillig bedre i maritimt miljø. Når du so skal ta ei slik totalutskifting, er der mange endeavslutninger som skal pressast på kabelen. Eg vil sei at bruk ei presstang med retursperre. Ei slik tang slepper ikkje opp før pressen er fullført, og dermed har produsenten av tanga tatt ansvaret for at pressen er god nok, i motsetning til ei tang uten retursperre, der du har dette ansvaret sjølv. Magne Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Slutter meg til ovennevnte. Jo flere tråder jo bedre, også når du skal trekke i rør, og fortinnet er best, da korrosjon i koblinger både kan medføre spenningsfall og varmgang. Når det gjelder dimensjonering, vil 2,5 på et 12-voltsanlegg maksimalt tillate omkring 20 ampere, noe som gir deg en effekt på 240 watt. Om spennet er lengre eller du legger flere ledere sammen, går behovet for dimensjon opp betraktelig, ellers kan du få spenningsfall. For dårlig spenning kan ødelegge utstyret ditt, eller får det til å slå seg av og på etter eget forgodtbefinnende. Jeg anbefaler at du laster ned en app som heter Circuit Wizard fra Blue Sea Systems. Her kan du legge inn last, lengde og andre parametre, og får hjelp til å dimensjonere riktig. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 Planen er å dra strøm fra batteriet til skinne. Bruke godt dimensjonerte kabler for dette. Fra skinna så blir det strekk til lanterner osv, skinna blir plassert omtrent mitt i båten som er 28 fot. Da blir lengste strekk 14 fot=4,5 meter, når det kommer til baug og akter, så jeg trur at 2,5 kvadrat er i masse på en 25w pære. Videre kommer jeg bytte ut alle lyskilder til LED. Dem ting i båten som trekker mer strøm vil bli kablet med betydelig kraftigere kabler. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Jula har RKUB-kabel, toleder både i 1,5 og 2,5 kvadrat kabel. Finnes i gjennomsiktig og rød/sort farge og 10 og 20m lengde. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilelektronikk/kabler/rkub-kabel-410119/#tab02 Enleder RK kabel 1-6 kvadrat i rød og sort har de også mener jeg å huske, det finner du også hos Biltema. Biltema har også fortinnet twinkabel som linket til i innlegg over her, samt fortinnet silikonkabel. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
janet Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Jeg bruker også skinner, faktisk både positive og negative skinner (2 av hver). Dette er jeg meget godt fornøyd med. Bruker mye kabel fra amerikanske ANCOR (en meget stor produsent av marine kabler (og andre el-greier)). Spesielt batterikablene (AWG2) er jeg nøgd med, meget myke og kan lett bøyes med svært liten radius og trives i sjøvann/olje/bensin. Om du roter deg frem til Ancor katalogen på www så vil du i den finne ganske mye nyttig informasjon. Bl a rundt dimensjonering, rundt temperatur innvirkning, etc etc etc Ancor katalogen har også en anbefalt fargeplan for marin kabling, men den er relativt omfattende og er nok beregnet på båter større en vanlige norske fritidsbåter. Min fargeplan, som jeg er ganske konsekvent med; rødt til batteri + sort til batteri - grønt til "lokal"/"felles" jording, f eks til motorblokk/drivaksel eller lignende (jeg bruker svært lite slik jording) lilla til signalbærere for instrumenter/sensorer/følere/thermo styrere etc oransje til positiv som kommer fra tenningsnøkkel (altå + fra tenning på) tut og kjør bruker AWG2 til alt til/fra batterier, starter og dynamo, skinner og brytere som styrer strøm inn på skinner og til hovedjording til motor. til alt med instrumentering og tilhørende småtteri har jeg sluttet å bruke de helt tynne kablene, bruker nå AWG18 hele veien bruker AWG10 til alt knyttet til landstrømslading og til forsyning av fordelingspaneler (har vel 6-7 slike) til pumper, kompressorhorn, spotter, lanterner etc går det i AWG12 og AWG14 Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.