Fjord21DC Startet 13.September.2017 Del på Facebook Startet 13.September.2017 Har to batterier i båten, start 1 og forbruk 2. Disse er koblet sammen via en hovedbryter hvor man velger hvilket batteri som skal belastes - 1 eller 2 og 1+2. Jeg har en Ctek M300 som skal monteres, så spm er hvor dere kobler lader i et slikt opplegg? Direkte på batteriene og skrur bryter på 1+2 ved lading, eller på selve bryteren (1+2) kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Tittet litt på Ctek M300 på www, den virket ganske fix den laderen. Men den er vel beregnet på lading av 1 batteri, ikke 2 (så vidt jeg så i farten)? Om den er beregnet på 1 batteri ville jeg ha koplet laderen direkte til 1 av batteriene. Kjøpt en lader til og koplet denne direkte til det andre batteriet. Evt ordnet meg med en eller form for rele styrt lading. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Fjord21DC Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 Batteriene er jo sammenkoblet og den laderen er beregnet for store batteribanker (leverer 25amp) så trenger ikke flere ladere. Den lader lett opp 2 batterier på 115ah hver når de er koblet sammen.. Spm er hvor den skal kobles? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 (redigert) Trekker laderen strøm når den er koplet til batteriet? (når en ikke har landstrøm.) Jeg har lillebroren og strekt fram ledninger med spesial støpsel (kan ikke bytte om + og - ) og lader etter behov når en har landstrøm til nød VHF og hjelpemotor batteri. Redigert 13.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
"LISE" Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Det er nok masse ulike meninger om dette tema, og dertil mange ulike løsninger. Har selv samme lader og 1+2 bryter. Her kommer en enkel løsning jeg selv syntes er god og funker for meg: Koble lader til forbruksbatteriet/banken, det er denne som stort sett trenger lading og det er denne det brukes av når du ligger i uthavn på landstrøm. Startbatteri bør jo lades under kjøring, og ønsker du å "toppe" dette batteriet noen ganger i året setter du bryteren på 1+2 et døgn eller to. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Fjord21DC Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 Høres fornuftig ut "Lise".. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Fjord21DC skrev for 4 timer siden: Batteriene er jo sammenkoblet og den laderen er beregnet for store batteribanker (leverer 25amp) så trenger ikke flere ladere. Den lader lett opp 2 batterier på 115ah hver når de er koblet sammen.. Spm er hvor den skal kobles? Om laderen din kunne levere 75 A ladestrøm ville jeg svart det samme. Spørsmålet er ikke hva laderen kan levere men hva batteriene liker å spise. Du sier ikke noe om hvorvidt de to batteriene er helt like, like gamle, i like god form, eller hvordan de blir brukt. Batterier er som folk, individualister, ikke sauer. Om du jevnlig har dine batterier (1 langt nede og det andre nesten fullt) så er det ikke gitt at det er vettugt å servere dem begge den samme A og V ladestrøm. Utover det så virker det Lise forslaget vettugt, om man er sparsommelig med å bruke 1+2. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Terje Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Har samme lader, kjempefornøyd over 7-8 år. Koble til forbruk/service, bruk et voltsensitivt rele, da får du lading av både service og start. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.