DeepFu Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Joda, vi driver fortsatt på med ting vi ikke har kompetanse på, og prøver oss på "fiffige" løsninger. Sommeren er over her nordpå, +3 og snø i dag.. Så vi sliter litt med å holde oppe tempen i garasjen så vi kan støpe. Her er baugen etter litt herjing med stikksaga. Vi la duk ned fra toppen og støpte fast oppe og nede. Når det er tørket ruller vi polyester inn i duken mellom og lager en jevn overgang fra skrog til overdel. (Er planen, så får vi se hvordan det blir seende ut.) Vi kjenner begge to at vi begynner å bli vel forsynt med dette nå. Kapteinen vil ha båten på sjøen, og rederen vil ha garasjen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Da var de glade amatørene litt i dytten igjen. Det så ut som det fungerte med å strekke glassfiberduk mellom topp og skrog, så i dag ble den "impregnert" med polyester. Når det er herdet blir det et par- tre lag til med matte og duk. (Det ble forøvrig slettere enn det ser ut som. Det er lyset som får det til å se så buklete ut.) Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Det fungerte tålelig greit å mette duken med poyester og la det herde. Litt sparkling måtte til før strimler med matte og duk ble lagt og mettet. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli mektig lei, både av glassfiber, nord-norsk vær og turer på Biltema for å handle kjemikalier... Dette ble litt dyrere enn beregnet for å si det sånn. Så nå er det snakk om å bli så ferdig at vi får den på sjøen, så får vi se om det fungerer sånn noenlunde. Sommeren er kort og vinteren lang. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ja, ja, ja. Kanskje det blir en båt av dette til slutt?! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Det der var en veldig kreativ og smart måte å lage skjørtekant ned fra ripa Som du muligens har sett i "Dracotråden" så holder jeg på med akkurat det samme nå om dagen, men jeg har valgt en mye mer tungvindt måte å løse problemet enn det du har Jeg grublet fælt på hvordan jeg skulle gjøre dette og få en jevn og fin kant og en pen radius på toppen, og så ble det som det ble... Den løsningen din er jo mye raskere! Men hvis jeg var dere ville jeg nok støpt litt lenger inn over kanten på toppen: DeepFu skrev On 9.6.2018 at 15.00: Etter å ha bygget opp skjørtekanten og sparklet ferdig, ville jeg støpt et lag som går helt ut til kanten mot fenderlista, og likedan 5-10 cm ut på benken i underkant. Hvor mange lag glass brukte dere på denne skjørtekanten totalt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Hei, interessant prosjekt! Skal dere støpe på et dekk for å gjøre båten selvlensende? Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Hyggelig at noen finner rotet vårt mildt interessant. Nå er vi tilbake etter en måned i campingvogna, og i morgen fyller kapteinen 16. Båtførersertifikatet er ankommet, og nå er det bråttom i garasjen for å bli ferdig... @Komodo, jeg husker ikke helt hvor mange lag det ble, 5 tror jeg ,med duk/matte/duk/matte/duk. De siste lagene gikk helt ut på det som var igjen av fordekket, og det ble en grei overgang/vinkel uten skarpe kanter. @Krimart, nei den blir ikke selvlensende. Vi har ikke fast båtplass (ennå), så den blir tatt opp på henger ved lengre perioder uten bruk. Vi har montert lensepumpe med nivåbryter. Vi forsøker oss på å la konsollen være hengslet i forkant, så batteriet og bensnintanken får plass der. Nå begynner det i alle fall å likne på en båt igjen, så får vi se om vi må endre noe, og evt gjøre den "ferdig" til høsten. Nå vil vi på sjøen!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 gleder meg til å få rapport fra denne på sjøen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Da har vi kommet oss på sjøen! Det ble noen quickfixer og "lure løsninger" på slutten som vi må fikse opp i etterhvert, men nå MÅTTE vi få kommet oss ut. Ting ser ut som det fungerer greit, motoren henger ikke lenger i vannet når den ligger i fortøyning, og bensinforbruket er gått kraftig ned. MEN... Vi får bare 19,5 knop?? Tom båt, en i båten, flatt vann, motoren i ytterste hakk. Jeg hadde forventet mer med 30hk på en relativt liten helplaner. Har kjøpte en eBay-turteller, men fikk ikke den til å virke, så er usikker på turtallet. Propellen har 13" stigning, og jeg lurer på om det er for mye. Poden hadde med en kamerat på hytta, de gikk utover med hver sin båt. Kameraten har en åpen, typisk "hytte/robåt" med 9,9hk og styrekult, og den gikk bare marginalt saktere på full pinne. Er det jeg som er kravstor, eller er det noe feil her?? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Enig i at det burde være noe mer futt. Propellen er et sted å starte, men det kommer jo an på tilstand på motoren og hva den egentlig yter også? Redigert 30.Juli.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 slike 30 hestere klarer å dra 13" propell på GH14 og Musling, som er tyngre båter (tror jeg da - vet ikke hvor mye denne kan veie..? ) Kan jo være at 12" hadde vært mer egnet her men 1" bruker vanligvis ikke utgjøre så stor forskjell hvordan går båten i vannet, og høres det ut til at motoren "sliter" ? En video hadde vært kjekt å sett. Husker ikke om det ble gjort men sikkert greit å ta en komp test bare for å ha det sjekket ut. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hadde motoren inne på service i vinter, og ifølge mekanikeren så var tilstanden på motoren god. Kraftig kjølestråle, ryker ikke, starter greit, går rolig på tomgang. Jeg er i tvil om turtallet, og må få sjekket det på et vis. Vet ikke hva den veier, men når vi hadde skrelt den helt ned hadde vi ingen problemer med å løfte og snu den opp ned, to stykker. Jeg vil tro den veier godt under 200kg uten motor. Vi har tenkt vekt i stort sett alt vi har gjort. (Senskade etter å ha drevet med sykling i noen år...) Vi kan også løfte motoren endel, kavitasjonsplata er noen cm under kjølen pr nå. Skal få tatt noen videoer neste gang vi er ute, og prøve å få sjekket turtallet. Mulig vi skal kikke litt på en Rana Fisk med en 40 hester på, kanskje prøve å bytte motor og se hva som skjer? Hvis jeg skal ha den Ranaen er det for å fiske, og da er det ikke allverden av motor jeg trenger. Der følger det med 8hk dorgemotor i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Da skal det ikke være vekta som gjør at det går tregt. Å få kav.plata opp i høyde med bunn hjelper også på (med v-bunn kan den også være litt over , man må bare teste seg fram. Turteller på disse motorene : funker aller best med original. svart, grønn og gult ut fra fjernkontroll. Grønn er signal og gult er +12v. Turteller må kunne stilles om til riktig antall pulser pr omdreining fra stator. Husker ikke antallet på 30hk. hvordan reagerer båten på trim , ser du nevner at det ble testet også på ytterste triminnstilling. normalt burde jo dette bare satt nesa til værs og ikke gitt særlig fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 @ivar: Må bare si at du imponerer meg med dine detaljkunnskaper Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Komodo skrev for 5 timer siden: @ivar: Må bare si at du imponerer meg med dine detaljkunnskaper takk, mange her på baatplassen med mye kunnskaper om så mangt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Med såpass v-bunn i forhold til Selboy, er kanskje ikke en toppfart med 30hk på 20 knop helt urimelig? Redigert 30.Juli.2018 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 paxo skrev for 1 time siden: Med såpass v-bunn i forhold til Selboy, er kanskje ikke en toppfart med 30hk på 20 knop helt urimelig? Nei, det kan godt hende vi har urealistiske forventninger. Jeg hadde kanskje trodd vi ville nå 25 i alle fall, og hadde et pittelite håp om å nærme seg 30 på en god dag.. Som sagt kameraten hans har 9,9/15 hester på en Rana 427, eller noe i den duren, og den går nesten like fort på speilblank sjø med baugen "rett til værs". Klamrer meg til håpet om at det er mer å hente, uten at jeg helt skjønner hvor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 paxo skrev for 5 timer siden: Med såpass v-bunn i forhold til Selboy, er kanskje ikke en toppfart med 30hk på 20 knop helt urimelig? musling med 25hk klarer 25 knop , denne båten burde klare ca det samme Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Lenge siden sist, men da har "Selco'en" møtt sitt endelikt på den lokale fyllinga. Den funka rimelig greit, men en 50? år gammel glassfiberbåt har sine utfordringer og problemer. Spesielt når to glade amatører har gått amok med sag og glassfiber. Så når en ganske rimelig Buster M dukket opp lokalt måtte hengeren tømmes, og det fort. Så nå er vi full gang med å rigge til for fisketurer, og håper at en Yamaha 30 autolube har nok krutt til å flytte på ny-gammel båten. Time Will show... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.