Napoli Startet 16.September.2017 Del på Facebook Startet 16.September.2017 Iløpet av sommeren har vi overtatt en Suzuki DT9.9 som har blitt bygd om til 15hk av forrige eier (ihvertfall byttet forgasser til 15hk versjonen). Denne har stått lenge - og nå sliter vi med å få den til å gå på tomgang. Dersom jeg lar den gå 2-3 sekunder på choke vil den gjerne gå 2-3 sekunder uten choke. Den går også greit med mye gass. Jeg har åpnet bollen og sett på floaten at den så grei ut - men da jeg åpnet var bollen full av "gele" - antar at det er gammel bensin som er størknet. Jeg regner derfor med at alle små ganger inne i forgasseren er fulle av samme "geleen". Hvordan renser jeg den forgasseren enklest? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Ok, da legger jeg inn litt "hjelp til selvhjelp" her hvis noen skulle ha samme spørsmål senere. Denne videoen viser en rask måte å rengjøre forgasser på - og var grei å følge. I tillegg vil jeg definitivt anbefale å gå inn på Boatinfo.no (linken er til verksteedsmanualen for to-takter Suzuki 1988-2003) og lese avsnittet om din forgasser. Spesielt vil jeg anbefale å måle at flottøren har riktig instilling. Min var 1 mm av, og det gjorde at maskinen gikk rikt. Bortsett fra det - to-takts forgassere var veldig mye enklere enn jeg trodde. Jeg har hørt så mye skremsel om forgassere at jeg var vettskremt for å demontere en. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jonesy Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Takk, Napoli. Fikk ikke opp verkstedmanualen på hytta til muttern her, men skal printes når hjemme igjen. Fin video, hadde vært kjekt igår ;-) Viste ikke akkurat selve blåsingen... Jeg konkluderer uansett med at forgasseren er ren nå, hoveddysa, og sideskrue-dysa så perfekt ut. Spørs om vi ikke må tenke utenfor dette med "ikke ren forgasser". HVA kan forårsake, at motor først går greit på 1/3-gass, også kan øke gassen, gå i flere minutter, MEN på full gass ganske raskt begynne pumpe på turtallet ? Luft i bensinen? (Se innlegg over ang luft kommer inn i bensinfilter-koppen) Er det f.eks trykk i flottør-kammeret, som kan bli forstyrret av luft-bobler? Bensin-tilførsel ? Regner med at flottør slipper inn det som trengs. Eller kan det være motor begynner pumpe pga ikke får nok inn i flottør-kammeret e.lign ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Jonesy skrev for 9 timer siden: Takk, Napoli. Fikk ikke opp verkstedmanualen på hytta til muttern her, men skal printes når hjemme igjen. Fin video, hadde vært kjekt igår ;-) Viste ikke akkurat selve blåsingen... Jeg konkluderer uansett med at forgasseren er ren nå, hoveddysa, og sideskrue-dysa så perfekt ut. Spørs om vi ikke må tenke utenfor dette med "ikke ren forgasser". HVA kan forårsake, at motor først går greit på 1/3-gass, også kan øke gassen, gå i flere minutter, MEN på full gass ganske raskt begynne pumpe på turtallet ? Luft i bensinen? (Se innlegg over ang luft kommer inn i bensinfilter-koppen) Er det f.eks trykk i flottør-kammeret, som kan bli forstyrret av luft-bobler? Bensin-tilførsel ? Regner med at flottør slipper inn det som trengs. Eller kan det være motor begynner pumpe pga ikke får nok inn i flottør-kammeret e.lign ? Svarer deg i din egen tråd :) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.