Jump to content

Suzuki DT15 1995 hvordan rense forgasser


Napoli

Recommended Posts

Iløpet av sommeren har vi overtatt en Suzuki DT9.9 som har blitt bygd om til 15hk av forrige eier (ihvertfall byttet forgasser til 15hk versjonen). Denne har stått lenge - og nå sliter vi med å få den til å gå på tomgang. Dersom jeg lar den gå 2-3 sekunder på choke vil den gjerne gå 2-3 sekunder uten choke. Den går også greit med mye gass.

Jeg har åpnet bollen og sett på floaten at den så grei ut - men da jeg åpnet var bollen full av "gele" - antar at det er gammel bensin som er størknet. Jeg regner derfor med at alle små ganger inne i forgasseren er fulle av samme "geleen". Hvordan renser jeg den forgasseren enklest?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Ok, da legger jeg inn litt "hjelp til selvhjelp" her hvis noen skulle ha samme spørsmål senere. Denne videoen viser en rask måte å rengjøre forgasser på - og var grei å følge. I tillegg vil jeg definitivt anbefale å gå inn på Boatinfo.no (linken er til verksteedsmanualen for to-takter Suzuki 1988-2003) og lese avsnittet om din forgasser. Spesielt vil jeg anbefale å måle at flottøren har riktig instilling. Min var 1 mm av, og det gjorde at maskinen gikk rikt. Bortsett fra det - to-takts forgassere var veldig mye enklere enn jeg trodde. Jeg har hørt så mye skremsel om forgassere at jeg var vettskremt for å demontere en.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk, Napoli.

Fikk ikke opp verkstedmanualen på hytta til muttern her, men skal printes når hjemme igjen.

Fin video, hadde vært kjekt igår ;-)

Viste ikke akkurat selve blåsingen...

 

Jeg konkluderer uansett med at forgasseren er ren nå, hoveddysa, og sideskrue-dysa så perfekt ut. Spørs om vi ikke må tenke utenfor dette med "ikke ren forgasser".

HVA kan forårsake, at motor først går greit på 1/3-gass, også kan øke gassen, gå i flere minutter, 

MEN på full gass ganske raskt begynne pumpe på turtallet ?

Luft i bensinen? (Se innlegg over ang luft kommer inn i bensinfilter-koppen)

Er det f.eks trykk i flottør-kammeret, som kan bli forstyrret av luft-bobler?

 

Bensin-tilførsel ?

Regner med at flottør slipper inn det som trengs. Eller kan det være motor begynner pumpe pga ikke får nok inn i flottør-kammeret e.lign ?

Link to post
Jonesy skrev for 9 timer siden:

Takk, Napoli.

Fikk ikke opp verkstedmanualen på hytta til muttern her, men skal printes når hjemme igjen.

Fin video, hadde vært kjekt igår ;-)

Viste ikke akkurat selve blåsingen...

 

Jeg konkluderer uansett med at forgasseren er ren nå, hoveddysa, og sideskrue-dysa så perfekt ut. Spørs om vi ikke må tenke utenfor dette med "ikke ren forgasser".

HVA kan forårsake, at motor først går greit på 1/3-gass, også kan øke gassen, gå i flere minutter, 

MEN på full gass ganske raskt begynne pumpe på turtallet ?

Luft i bensinen? (Se innlegg over ang luft kommer inn i bensinfilter-koppen)

Er det f.eks trykk i flottør-kammeret, som kan bli forstyrret av luft-bobler?

 

Bensin-tilførsel ?

Regner med at flottør slipper inn det som trengs. Eller kan det være motor begynner pumpe pga ikke får nok inn i flottør-kammeret e.lign ?

Svarer deg i din egen tråd :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...