Jump to content

Ønsker innspill på plantegning av hjemmelaget motorbrakett

WithVital

Recommended Posts

Hei!

Lurer på å lage meg en motorbrakett av Aluminium (uten sveising). De jeg finner rundt omkring har 15cm setback, veier ca 15 kilo, og koster 2-3000 pluss frakt og mva. Står ikke hva slags aluminium de er laget av, men de er sikkert bra nok i massevis.

Grunnen til at jeg vurderer å lage noe er at jeg ikke vil ha x-finer i akterspeilet. Jeg vil prøve å se om det er mulig å heller "punktforsterke" inne i akterspeil med 316 stål eller 6061 T6 aluminium. Distansemateriale tenker jeg (hold dere fast) kan være hva som helst hvis kneplater og brønn sitter beint fast i braketten min og i forsterkningene inne i akterspeilet. Jeg tenker å bruke PVC eller PP-rør trukket i vevd duk og epoxy som distansemateriell.

Jeg ser de brakettene som selges ferdiglagde ser ut som om de er rundt 10mm tykke i metallet. Ser noen her inne har laget i 9mm. Jeg tenker å kline til med 12.7mm bare fordi jeg kan få tak i 8 fot til en tusenlapp + frakt og mva.

Jeg hadde satt veldig pris på om noen som har litt erfaring med 6061 T6 aluminium eller tilsvarende konstruksjoner har lyst til å sparke meg i riktig retning hvis skissene mine er helt off. Jeg vet at det er litt "annerledes" å tenke PP / PVC som distanse, men det er mest selve braketten, dimensjonering, boltdiametere osv jeg lurer på. Lat gjerne som om akterspeilet har Divinycellkjerne eller x-finer :)

jack_setback.jpg.66aefdc5eed4833bc875f72806ca9938.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Er sikkert flere måter å gjøre det på, men her er de tre jeg tror jeg kan få til relativt greit. Usikker på om det spiller noen rolle hvilke veier vinklene er festet, men kanskje det er lurt å "komprimere" trekkreftene på vinklene så mye som mulig som i "C"? -eller skal jeg prioritere å prøve å få jevn belastning / nær plassering relativt til hverandre på boltene som i "B"? -eller kanskje det er uvesentlig ettersom det "bare" er 150kg?

Skal prøve å lage en i 3D så det er lettere å se boltenes plassering...

jack_setback_3va.thumb.jpg.2cd7268997f71618dce4c23689e2bc97.jpg

Sett ovenfra, og viser bare øvre fester...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Det vil nok fungere det, men du kan vel gjøre det ennå enklere med å ha vinklene inntill skroget? Om du ikke vil ha kryssfiner, hva med noe av plast i mellom?

Legger ved et bilde av slik det er på min vital, har lest hele tråden din og antar du kommer til å lage en litt penere løsning. Men man kommer ofte langt med noe enkelt :)

2016-03-18 16.45.15.jpg

2015-04-06 17.30.32.jpg

Redigert av rippie (see edit history)
rippie skrev for 2 timer siden:

Det vil nok fungere det, men du kan vel gjøre det ennå enklere med å ha vinklene inntill skroget? Om du ikke vil ha kryssfiner, hva med noe av plast i mellom?

Legger ved et bilde av slik det er på min vital, har lest hele tråden din og antar du kommer til å lage en litt penere løsning. Men man kommer ofte langt med noe enkelt :)

2016-03-18 16.45.15.jpg

2015-04-06 17.30.32.jpg

Hei :)

Du må ikke lese hele tråden min. Du kan bli tullete av slikt :) -men tusen takk for godt innspill. Husker du hva slags aluminium du har brukt? Tykkelse og "benevnelse" eller hva man kaller det?

Plast inne i akterspeilet kan være helt ok, men det er veldig lav styrke pr kilo, så jeg har skisset en løsning med et slags overlappende to-lags bølgeglassfiberting som jeg vil teste ut i liten skala tror jeg. Skissen er også med motor rett på speilet, men jeg tenker jeg kan sette en brakett i samme hull hvis jeg lager eller kjøper:

akterspeil.thumb.jpg.a9adc6e4116162fcc0d799d936f39bed.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

Jeg har ikke så mange meninger om ideen din, men du tenker i alle fall utenfor boksen, det skal du ha :thumbsup:

WithVital skrev for 23 timer siden:

jack_setback_3va.thumb.jpg.2cd7268997f71618dce4c23689e2bc97.jpg

Sett ovenfra, og viser bare øvre fester...

Jeg tenker at A er mest gunstig. Da flytter du belastningen fra motoren ut mot sidene. Punktbelastning midt på akterspeilet vil gi størst bøyemoment.

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg har ikke så mange meninger om ideen din, men du tenker i alle fall utenfor boksen, det skal du ha :thumbsup:

Jeg tenker at A er mest gunstig. Da flytter du belastningen fra motoren ut mot sidene. Punktbelastning midt på akterspeilet vil gi størst bøyemoment.

Det som er så gøy med dette forumet, er at akkurat det for eksempel, var en veldig logisk ting jeg ikke en gang hadde tenkt på. Takk! :)

eriklepe skrev 1 time siden:

Bruk 6082-t6 aluminium. Den er sjøvannsbestandig. Men den har uansett godt av offeranode og ev beskyttende lakk?

Hjertelig takk! Skal se hva som er å oppdrive av 6082 t6 i passende vinkler :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...