Sjøbliss Startet 20.September.2017 Del på Facebook Startet 20.September.2017 Hei, jeg må skifte fra plastløpehjul til de nye i metall. Samtidig har jeg noen spørsmål: Har noen en guide for å gjøre denne jobben? Helst D6 men D4 er vel ganske lik prosess. Step-by-step er veldig ønskelig! Har noen delenummeret på Volvo verktøyet som brukes for å holde "strammehjulet" når man skal skifte? Jeg har ikke helt klart for meg hvordan dette gjøres men jeg skjønner at det er autmatisk stramming på beltet og denne strammingen må holdes me nevnte verktøy. Jeg skal også bytte løpehjulene, da må jeg vel også skifte reimstrammeren også? Stemmer dette? Se her bilder av før-prosjektet. Det er også lov å si ifra om dette ikke er noe man bør prøve seg på selv. Jeg mener dette må være ganske grei skuring med bittelitt veiledning eller forklaring. Servicen på drev og motor går som en drøm om dagen så dette kan da ikke være så vanskelig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain Chaos Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Jeg prøver meg: Du trenger ikke delenummer på denne spesialsaken. Bare fortell LaSa eller noen andre kompetente hva du skal ha. 1. Løsne strammer og fjern strammer (2 bolter) Nederst til venstre på siste bildet. Du får ny brakett her med nytt strammehjul. 2. Da er ytre reim løs og kan fjernes. Heretter kalt dynamoreim. 3. Sett verktøyet for å spenne ned strammehjulet inn med den flate haken inn i strammehjulet til kompressoreim. Motsatt ende festes i dynamo. 4. Skru på vingmutter på verktøyet til kompressorreim er slakk... og så litt til. Du blir nesten sår i fingertuppene... 5. Skru ut alle 3 boltene på hjulet i topp midt på bilde 1. Trekk av hjulet med hendene. Kan sitte godt. Jeg hadde 2 maskiner. På den ene gikk det lett, på den andre ble det mye banning...Bruk gjerne penetrerende olje inn i sporet. Du må ha dette av for å få reima ut da dette dekker for svinghjulet. 6. Bytt alle løpehjul .. 7. Slakk ned verktøy og fjern spenn til strammehjul til kompressor. Jeg byttet også strammer til kompressor selv om denne har stålhjul. Det var forskjeller på ny og gammel strammer. 8 (eller hopp til 9)Skru fast ny strammer. Sett på verktøy for spenning av strammer (Lett fordi den nye strammer har en pinne som holder den oppspennt). 9. Sett på ny kompressorreim 10. Trekk ut pinne fra ny strammer (med en tang) Slakk og fjern verktøyet og reima blir da stram. 11. Sett på hjul med 3 bolter (se punkt 5) 12. Sett på ny dynamo reim. 13. Monter ny strammer til dynamoreim med ny brakett 14. Stram bolter og juster spenn på dynamoreim etter boka (Instruksjonsboken) for D4/D6 Tut og kjør! /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sjøbliss Svart 20.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2017 Fantastisk! Kjempegod guide, tusen takk ? Hva er argumentene for å skifte strammehjul til kompressorreimen også? Strammekittet koster jo en del ... Mener at den alene kosta over 2000,-. Er det samme strammeren på kompressor- og dynamo-reimen (samme del)? Jeg snakker med LaSa og får tak i verktøyet. Dette blir nok bra. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bårdp Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Ved hvor mange gangtimer på motoren bør denne operasjonen foretas? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Tror ikke det handler om gangtimer, det er pga havari på de gamle hjulene av plast. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2017 Beltene bør skiftes ved ca 600 timer har jeg blitt fortalt. Nå er det på tide for oss og da bytter jeg også løpehjulene ihht VP anbefalinger. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 21.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2017 Forøvrig, ny strammer for kompressorreim er over 3000 kroner, jeg tror jeg prøver uten å skifte denne i første omgang. https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000071497&zenid=povg8rtnd6cm3p88r92ckcbfe6 Er fortsatt på leit etter verktøyet men når jeg får tak i delenummeret skal jeg legge det ut her. Godt man har noe å drive med i oktober også! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bårdp Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 På min D6 350 fra 2007 var alt dette skiftet i 2015 da med 550 gangtimer. Siden da har det tidvis vært en fryktelig gnelling fra remer og jul. Noen råd for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2017 Delen som jeg har lett etter heter "Volvo Penta relief tool" med delenummer 3849615. Kjekk sak til 94 kroner her: https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000057160&zenid=3h3o0qp2qc7hrhvqomvnmh82q4 Her et bilde fra manualen: @Bårdp jeg har dette innimellom i dag på min D6-370 også. Jeg bruker en bitteliten sprut med silikonspray på beltet så blir det borte. Innbiller meg at dette kommer dersom jeg har sølt f.eks. litt kjøleveske på beltet. Silikonsprayen er i mitt tilfelle ikke en midlertidig fiks men fungerer også over tid. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
tnorderu Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Byttet "full pakke"på kompressor og dynamo på min D4 for et par uker siden. 80% delekost og 20% arbeid. Tror AB Marine brukte under 2 timer på jobben. Det kan jo være et alternativ til å skru selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2017 @tnorderu absolutt ikke noe problem at AB Marine gjør jobben, nei båten ligger jo rett bortenfor så det er absolutt mulig. Grunnen til at jeg gjør dette selv er mest for å lære meg maskinen og kunne bytte dette selv i en krisesituasjon. Tenker at dieselfilter, reimer og impeller er kunnskap jeg må ha selv. Beste måten å lære er å prøve :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain Chaos Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Delen som jeg har lett etter heter "Volvo Penta relief tool" med delenummer 3849615. Kjekk sak til 94 kroner her: https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000057160&zenid=3h3o0qp2qc7hrhvqomvnmh82q4 Her et bilde fra manualen: @Bårdp jeg har dette innimellom i dag på min D6-370 også. Jeg bruker en bitteliten sprut med silikonspray på beltet så blir det borte. Innbiller meg at dette kommer dersom jeg har sølt f.eks. litt kjøleveske på beltet. Silikonsprayen er i mitt tilfelle ikke en midlertidig fiks men fungerer også over tid. - Dette er ikke samme verktøy jeg kjøpte hos LaSa. For å slippe å sitere alle: - Reimhjul i plast havarerer innimellom uten forvarsel. Under 250 timer på min ene maskin... og da ryker reima også, og du får utrolig mye reimstøv og rester i hele maskinrommet. - Det er ikke samme strammer på dynamoreim og kompressor. Strammeren til dynamoreimen er en brakett bare. Sort med 2 bolter i som vist. nederst til høyre på siste bilde i første tråd. - Det er konstruksjonsforskjeller på ny og gammel strammer for både dynamoreim og kompressorstrammer - På dynamoreimen er løpehjulet under strammeren av plast og skal byttes. Da følger strammebraketten med. - Jobben er meget enkel å utføre og penger spart ved å gjøre det selv... Flere 1000 lapper i mitt tilfelle. (2 maskiner) - Piping: Jeg hadde mye ulyder i reimer med plasthjul og tilnærmet lydløs gange ved bytte. Jeg har også testet litt rundt dette med piping. Når du først tar av alle reimer, så vask alle hjul reimene treffer for støv og rester. Det blir mye bedre etter dette. - Jeg er dårlig på usikkerhet... Jeg byttet strammer til kompressor også for å være sikker. Sterkt anbefalt av LaSa i Son, men de skal tjene penger....Nødvendig? Hakke peiling... - Bytt selv, bli kjent. Reimer og verktøy for å bytte dette har jeg alltid hatt med meg i båten. Sikkerhet.... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sjøbliss Svart 21.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2017 @Captain Chaos Du sier at dette ikke er samme verktøy. Ringte til Tønsberg (Jarlsø Marina) og spurte der hvilket verktøy de brukte. De pekte på samme delenummer. Var det D6'er i båten din (ser det står D12 i signaturen din...). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
oberst1 Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Dette var akkurat som lese om vår forrige båt... @Captain Chaos har levert en flott to-do list! Et par tanker uten å tråkke på noen tær: Dynamoreim (ytterste ribbereim) har ikke automatisk strammer. Det ble vel oppklart over her, men det er standard 1/2" firkant for bruk av latmannsarm rett i hullet for at du enkelt skal kunne stramme riktig ved bytte av rem ? Hadde jeg funnet det verktøyet du fant til avlaste strammeren til kompressorrem hadde jeg kjøpt det. Veldig moment om du bruker torxnøkkel og det glipper; vondt i fingeren og ødelagt torxhode...vi valgte VP-mekaniker på den jobben. Vet ikke hva/hvor det heter, men ved bytte til metall løpehjul vil du få mindre klaring et sted. Gods på motor over svinghjulet ett sted tror jeg det var? Slipes ned litt og lakkeres! Vil slite reima ellers. Kan enkelt utføres med Dremel. Rengjøre svinghjul skikkelig før nye reimer. Vi ble aldri kvitt reimlyd på bakerste reim, kom tilbake etter få timer. Ny reim igjen...selv med ny strammer og løpehjul. ?? Redigert 21.September.2017 av oberst1 Link til tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/topic/115233-volvo-d6-slurelyd-fra-kompressorreim/?do=findComment&comment=1898944 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2017 Tusen takk, ja jeg skal prøve meg ;) Båten ligger 40 meter fra AB Marine, så får jeg trøbbel ringer jeg bort til de. Jeg skal sjekke dette med skiftet av løpehjul, bytter i alle fall de to plastløpehjulene på dynamoreimen, samt den manuelle strammeren så får jeg se hvor reima eventuelt er nærme noe. Verktøy, reimer, løpehjul og strammer er bestilt sammen med oljefilter, dieselfilter, anoder og mye mer. Mye kvalitetstid nå :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 22.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2017 Fant denne tabellen i tilllegg for SOLAS utgavene av D4/D6 motorene. Regner med samme tabell for tidsintervall gjelder også for andre D4/D6 motorer. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Captain Chaos Svart 22.September.2017 Del på Facebook Svart 22.September.2017 Sjøbliss skrev for 19 timer siden: @Captain Chaos Du sier at dette ikke er samme verktøy. Ringte til Tønsberg (Jarlsø Marina) og spurte der hvilket verktøy de brukte. De pekte på samme delenummer. Var det D6'er i båten din (ser det står D12 i signaturen din...). Hehe D12 er en litt annen sak. Det er nytt av året... Man har da gått gradene .... ;) Jeg hadde 2x D4/300 og på dette området er 4/6 helt identiske. Jeg har byttet på D6 også ;) Slik jeg tolker av bildet så fikk jeg en litt annen redskap av LaSa for å spenne ned. Den festes mellom løpehjulet på selve strammeren og dynamo. Når man da skrur på en vingmutter i enden så blir dette "staget" kortere og trekker strammeren mot dynamo (slakker reima) Den løsningen med Torx er ikke å anbefale. Dette sporet er veldig dårlig og det vil fort glippe. Nye strammere HAR ikke dette sporet. Min kompressorreim var ikke nære noe som helst... ingen filing. Den løsningen jeg ser på bildet er ny for meg... Sjøbliss: Jeg ser for øvrig på bildene av din motor at du virkelig trenger å bytte. Hårete reimer :) Reimhjulene ser ikke nye ut de heller.. :O /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sjøbliss Svart 22.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2017 Jepp @Captain Chaos, det var min konklusjon også. Hadde tenkt å bytte i våres men det blir nå i høst. Delene er bestilt og går i gang med jobben ila et par uker. ? Takk for all hjelp, skal nok gå bra dette! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Alt gikk perfekt! Takk for hjelpen. Begge reimer er skiftet og ny strammer og løpehjul på plass. Verktøyet jeg kjøpte var supert, bare sette på en latmann med en 13mm pipe og spenne løs reima. Alt skiftet på et par timer, skulle sikkert gjort jobben på halve tiden nå. Slapp også å løsne hjulet under punkt 5 over. Reima gikk lett ut uansett, vet ikke om det kan være små forskjeller her på D6 motorene. Ene løpehjulet måtte uansett ut, der var det ikke bønn. Uansett takk for god hjelp. Nå er det bare 10 punkter igjen på lista! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
oberst1 Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hvilket verktøy kjøpte du for å avlaste kompressorrem? Godt å høre det gikk så greit Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Hei @oberst1 verktøyet er dette: https://baatplassen.no/i/topic/137476-gjør-det-selv-guide-for-reim-løpehjul-og-strammer-skifte-på-vp-d6/?do=findComment&comment=1966894 Er bare en dings som man fester latmann/skralle til for å spenne ned den automatiske strammeren. Finnes sikkert andre verktøy som er bedre men 94 kroner er supert. Er man to kan en holde mens den andre trer reima av eller på. Jeg gjorde det alene, gikk fint det, måtte bare holde latmann samtidig som jeg smatt reima på plass. Kjøpte med også en momentnøkkel til å stramme dynamo-reimen med. Det var vel operasjonens dyreste verktøy men uansett smart å ha til feste av mutter på propeller og når man skal skifte dekk. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Jeg kjøpte for noen uker siden en sånn for å stramme dynamoreima på min D6. Tenkte ikke over før etterpå at den hadde to viktige fordeler som var veldig kjekt for meg. - den virker også "baklengs" (tror noen momentnøkler virker bare "riktig" vei) - den gir ikke etter når du oppnår monentet Den piper rykkvis når du nærmer deg og sammenhengende når du oppnår riktig moment. Hvis den hadde f.eks. hoppet over diverse hakk eller rotert videre med friksjon hver gang jeg oppnådde momentet (vanskelig å holde dønn stabilt mens man strammer de andre mutterne), hadde jeg muligens måttet ta et nytt tak med den. Dette er vanligvis ikke så viktig for en momentnøkkel. Har du oppnådd innstilt moment, er du i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Kjøpte også min momentnøkkel på BT men så ikke den der. Så veldig kjekk ut, men selv den jeg kjøpte var veldig bra. Den har "knekket" ved riktig moment men det er ikke noe problem. Du drar forbi "knekket" og så strammer du mens du holder. Var kjempe grei sak. Lå så lang jeg var oppå motoren slik at det var lett å bruke begge hender ? Har du delenr til den du kjøpte? Min var delenr 10253. Eneste ulempen var 3/8" bitsfeste så jeg kjøpte overganger til 1/2" og ned til 1/4". Kunne stramme begge veier. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
arnearmoa Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Den var ikke billig, men jeg tenkte at jeg ikke skulle gjøre som jeg pleier, dvs. kjøpe for billig først, og så det jeg burde valgt i tillegg et par år senere. Fins i to utgaver, se nederst på denne siden: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Momentnokkel-digital-2000023289/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Ja den var litt dyr men ser bra ut. ? Noe å vurdere om jeg skal bytte. Den jeg har gjør nytta++ så er egentlig ikke nødvendig, men godt verktøy er alltid gøy ? Redigert 1.Oktober.2017 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.