Jump to content

Gjør-det-selv guide for reim-, løpehjul- og strammer-skifte på VP D6


Sjøbliss

Recommended Posts

@oberst1 eller andre. Når jeg tok båten opp i litt fart ble det en del reimstøv i motorrommet. Husker dette med at noe gods på motoren måtte files bort men det skjønner jeg ikke hvor. Reima går klar hele veien men likevel får jeg rester av småflis som må være finpolert reimrester. Noen som vet mer? 

 

Jeg har nå sjekket reima igjen, strammet på nytt og rengjort. Håper det fungerer men....

 

20171015_135908.jpg

20171015_135913.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Den gode nyheten er at det ikke kom noe mer reimstøv etter strammingen i dag. Kjørte Sofia ned til Sætre for vinteren og lå i plan hele fjorden så det ser bra ut. :)

 

Fortsatt litt i stuss over dette dog ... om noen har mer informasjon så tar jeg gjerne imot. Håper ikke jeg må vaske/støvsuge rydde slik ofte i motorrommet. Litt kjedelig jobb!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

 

Da har jeg filet og montert reimene på nytt. Tror dette ble ganske bra men vet ikke sikkert før motoren er startet. Har vasket reimstøv til den store gullmedaljen og har nå montert alt sammen tilbake. Om noen lurer på hvor punktet er så kan man se det på denne videoen. Jeg lå oppå motoren så det var litt vanskelig å fotografere så jeg sjanset på en liten videosnutt. Lyden du hører er pumpa til dieselvarmeren. Kan jo ikke fryse når man fikser heller! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Takk, det var god service, da har jeg det som backup :thumbsup: 

 

Får vel sannsynligvis kun tak i 22125140 nå for tiden, som koster 650ish. Den varianten fungerer vel heller ikke til å slakke reim på den strammeren jeg skal fjerne, med plastløpehjul? Får vel ikke montert den i selve hjulet. Så mulig jeg må forsøke å fjerne med torx og så bruke 22125140 etter å ha montert reimstrammer med stålhjul. Fikk tak i en brukt strammer, så ikke ferdig oppspent.

 

Ser boatparts.no har det gamle verktøyet i sitt sortiment, som bestillingsvare. Mistenker at det egentlig skulle ha vært fjernet, men har sendt en mail og krysser fingrene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg tenker å bytte de to løpehjulene som ikke har med strammerne å gjøre, så får jeg ta de to andre inkludert strammere neste år. (må begrense meg pga budsjettramme)  Kan de byttes alene, uten noe annet hassel man må tenke på? De har samme omkrets som de i plast så bolt-on?

D4-260A-B.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå kjøpt to løpehjul i stål. Men de er betydelig større i omkrets. Er disse å få i to forskjellige diameteren? Jeg får inntrykk av at noen må slipe/kutte ved ved bytte av løpehjul på kompressor, andre ikke. Jeg har D4-260A-B.

20240323_162511.jpg

20240323_162608.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...