Ørret Startet 20.September.2017 Link til dette innlegget Startet 20.September.2017 Det ligger an til at jeg skal gå til innkjøp av brukt seilbåt innen et år. Mesteparten av båten og utstyret vil jeg ha liten forutsetning for å kunne vurdere tilstanden av. Også greit å ha en proff på sin side når man skal vurdere prisen på båten. Siden jeg regner med å bruke et sted mellom 1,5 og 2,5 millioner ser jeg på profesjonell hjelp som en lur og billig forsikring. Ser for meg takstmann/megler eller lignende. Er det noen her som har erfaring med slikt? Alle innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Tror Båtplassen anbefaler knbf's besiktingsordning. Eller var det omvendt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Snemann skrev 2 minutter siden: Tror Båtplassen anbefaler knbf's besiktingsordning. Eller var det omvendt? Det var veldig omvendt vil jeg nok si. Spørsmålet er vel heller om det finnes en ordning for profesjonelle takstmenn i Norge, dvs godkjente/sertifiserte på en eller annen måte? Ikke som jeg har fått med meg.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Hør med riggverksted og vanlig båt/motor verksted så leier de kanskje ut noen som virkelig kan båt. Knbf er ikke gode nok. Sitér dette innlegget Link to post
Ørret Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Hei! Takker alle for svar. Kikka kjapt på det KNBF tilbød, og jeg er nok ute etter noe grundigere enn det. Det kosta rundt 1000,- var det vel? Tviler på at de får avdekka så mye for den summen. Et verksted/verft høres virkelig ikke så dumt ut. Det skal sjekkes opp. Jeg har også lurt litt på Norsk Båt-taksering: http://www.baattaksering.no Skal helt klart ta en telefon og undersøke. Men tenkte å høre litt her først. Er det noen som kjenner til de? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Du kan jo høre om Are Wiig fremdeles er i bransjen. Han var takstmann tidligere, i hvert fall. Sjekk websiden hans: http://batogtakst.no/ Nå forbereder han seg til Golden Globe Race i 2018, men etter hva jeg hører så trenger han penger til forberedelsene. Da tar han kanskje takstoppdrag inne i mellom forberedelsene? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ørret Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Glimrende! Han er sikkert opptatt når jeg endelig er i gang. Regattaen begynner 30. juni. Regner med at det krever bøtter og spann med forberedelser. Men jeg skal absolutt ta en prat. Han har nok i det minste oversikt over resten av bransjen. Er det noen som kjenner til Norsk Båt-taksering så er jeg takknemlig for å høre om erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Hadde for endel år siden god erfaring med en takstmann som Norske Sjø / Fender formidlet da båten jeg ville forsikre var mer enn ti år gammel! En flott erfaring som jeg unner alle! Det ble et trygt kjøp og båten har jeg enda! Redigert 20.September.2017 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Ørret Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Ok. Det var altså gjennom forsikringsselskapet. Ja, er det ett sted man finner takstmenn så må det jo være der. Ser ikke umiddelbart ut som om de tilbyr en slik tjeneste for seg selv. Jeg tenkte å bruke Pantaenius da det er overraskende sjelden jeg har lest noe negativt, og overraskende ofte de har fått skryt. Mulig de har et slikt tilbud. Skal sjekke det også. Hjertelig takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Henger meg på denne tråden. Jeg kunne tenke meg litt profesjonell hjelp til besiktelse nær Kragerø. De forslagene jeg finner på forumet ser ut til å være i Oslo-området. Noen som har noen tips? Motor ikke det viktigste. Evnt skjulte grunnstøtingsskader, teakdekk etc Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Det er noe som heter Gromstad bil og båt i Kragerø. Og noe som heter Fie bil og båt i Risør. Noen som kjenner til disse? Sitér dette innlegget Link to post
Ørret Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Hei! Hadde en prat med Are Wiig nå. Han hadde mye interessant å si. Vil anta at den letteste måten å finne en takstmann på er via forsikringsselskap. De må jo selv benytte seg av slikt ved forsikringssaker. Antar at de fleste leier inn takstmenn som driver privat. Så ring og spør om de kjenner noen som holder til i området ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 http://qypa.no/ Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ørret Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Ja, burde vel også nevne at Wiig sa han blir borte et helt år fra mai 2018. Og dermed trolig borte når jeg er klar for båtkjøp. Han nevnte både Christian Langlo og Knut Tronstad som han kjente. Begge er erfarne takstmenn som også tilbyr bistand ved båtkjøp. Og Tronstad driver altså Norsk Båt-taksering som jeg etterspurte over. http://osloyachtservice.no/index.html http://www.baattaksering.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 On 25.9.2017 at 11:51 AM, Sahara said: Det er noe som heter Gromstad bil og båt i Kragerø. Og noe som heter Fie bil og båt i Risør. Noen som kjenner til disse? Gromstad er nok mest motorbåter. Du kan høre med Marina service, der er der i alle fall en med god peiling på seilbåter, men om de gjør denne type oppdrag vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Takk for innspill. Har også funnet Torbjørn Lensebakken i Skien i Taxare. Gjør verdivurderinger, takst etc på båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.