lurvetass Startet 20.September.2017 Link til dette innlegget Startet 20.September.2017 Har kjøpt ny gummijolle til båten. Fulgte med en manuell pumpe som var ødelagt. Tenker at manuell pumpe er upraktisk, særlig hvis det må justeres trykk på tur og båten ligger på vannet- Tenker derfor at 12 V pumpe må være mest praktisk. Har en Brig jolle med Bravo ventiler. Trenger tips om rimelig el pumpe som passer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Førstefender Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Ville gått for en manuell, ikke avhengig av strøm om du skulle trenge justere trykket når du er på tur. De manuelle får du både som fotpumpe og varianten du bruker håndmakt, begge pumper en 10fots jolle opp forbausende fort. Jolle som ikke lekker, trenger normalt bare luft 1 gang eller 2 på sesongen. Elpumpe: https://www.maritim.no/luftpumpe-bravo-12-12v#.WcLw1dWCyJA Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jeg har kjøpt kompressor fra BT som er 12V. I utgangspunktet var tiltenkt bruk oppblåsing av fendere, men det kommer med flere ulike typer munnstykker. Litt usikker på hvor stor den ventilen din er om de kanskje blir for små, men det ser jo sikkert fort på spesifikasjonene på nettsiden til BT Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Honduras Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Har en 18' RIB, så litt mere luft som skal pumpes. Bruker en Bravo Super Turbo pumpe. Båten min har Halkey-Roberts ventiler, så har kjøpt et adapter på Maritim som festes på slangen. Pumpen er innstilt på korrekt trykk for min båt, og da er det bare å koble på ventilen og trykke på knappen så pumpes båten opp til korrekt trykk før pumpen slår seg av. Tar et minutt eller to å gå over alle 5 kammere i min båt. Så nå blir det gjort regelmessig kontra hva det ble før med manuell pumpe. Feil lufttrykk er døden for RIB-pontonger. Denne pumpen kan justeres opp til å pumpe luftfyllte dørker, SUP-brett osv som skal ha veldig høyt trykk. Lykke til med å gjøre det med ei manuell pumpe... Så jeg anbefaler denne, som selvsagt forutsetter at du har tilgang til 12V. Ei vanlig manuell pumpe er med i båten som sikkerhetsutstyr/backup, men er et par år siden den ble rørt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
lurvetass Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Takk for bra forslag. Endte med at jeg bestilte ny slange til den enkle fotpumpen som fulgte med, Men ikke lett å finne rett. Veldig uoversiktlig og dårlig info om hvilke adaptere som følger med og hvilke ventiler de passer til. Håper jeg har funnet rett sammen med forhandler for Brig jollene. Fikk fylt jolla med kompressor hjemme og slange som ikke passet, men bare holdt inntill. Usikker på trykk, men fått det sånn passe hardt. Men ønsker en sånn 12 v som bare kan stilles Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mouche Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Bare husk at en gummibåts verste fiende er for lavt trykk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lurvetass Svart 23.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Ser den Mouche, men finnes det noen tommelfingerregel eller metode å kjenne på pontongene for å anslå riktig trykk? Regner med at for høyt trykk ikke er bra heller? Ellers var det mye sand under bunnplatene som jeg har vasket ut og tenker at renhold også er viktig for levetiden på jolla. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Du kan lage et universalmunnstykke av sånn korkball som skal holde nøklene flytende. Finn et munnstykke til kompressoren som passer hullet som tauet går i gjennom korken. Så taper du ballen med el-tape så den blir lufttett. Men du må sitte og presse ballen mot ventilen da.. fordelen er at ballen passer til det meste av ventiler som er type "store" i gummibåter. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Lur patent Pinkvin, men da blir det litt som den slangestumpen med masse tape jeg har brukt nå. Må presse den fast mens jeg pumper og det tenkte jeg blir upraktisk når du sitter på badeplattformen og skal ha litt ekstra luft i jolla. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.