Jump to content

Tips til 12 V luftpumpe til gummijolle

lurvetass

Recommended Posts

Ville gått for en manuell, ikke avhengig av strøm om du skulle trenge justere trykket når du er på tur.

De manuelle får du både som fotpumpe og varianten du bruker håndmakt, begge pumper en 10fots jolle opp forbausende fort.

Jolle som ikke lekker,  trenger normalt bare luft 1 gang eller 2 på sesongen.

Elpumpe: 

https://www.maritim.no/luftpumpe-bravo-12-12v#.WcLw1dWCyJA

Jeg har kjøpt kompressor fra BT som er 12V. I utgangspunktet var tiltenkt bruk oppblåsing av fendere, men det kommer med flere ulike typer munnstykker. Litt usikker på hvor stor den ventilen din er om de kanskje blir for små, men det ser jo sikkert fort på spesifikasjonene på nettsiden til BT

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Har en 18' RIB, så litt mere luft som skal pumpes. Bruker en Bravo Super Turbo pumpe. Båten min har Halkey-Roberts ventiler, så har kjøpt et adapter på Maritim som festes på slangen. Pumpen er innstilt på korrekt trykk for min båt, og da er det bare å koble på ventilen og trykke på knappen så pumpes båten opp til korrekt trykk før pumpen slår seg av. Tar et minutt eller to å gå over alle 5 kammere i min båt. Så nå blir det gjort regelmessig kontra hva det ble før med manuell pumpe. Feil lufttrykk er døden for RIB-pontonger.

Denne pumpen kan justeres opp til å pumpe luftfyllte dørker, SUP-brett osv som skal ha veldig høyt trykk. Lykke til med å gjøre det med ei manuell pumpe...

Så jeg anbefaler denne, som selvsagt forutsetter at du har tilgang til 12V. Ei vanlig manuell pumpe er med i båten som sikkerhetsutstyr/backup, men er et par år siden den ble rørt.

Takk for bra forslag.

Endte med at jeg bestilte ny slange til den enkle fotpumpen som fulgte med,

Men ikke lett å finne rett. Veldig uoversiktlig og dårlig info om hvilke adaptere som følger med og hvilke ventiler de passer til.

Håper jeg har funnet rett sammen med forhandler for Brig jollene.

Fikk fylt jolla med kompressor hjemme og slange som ikke passet, men bare holdt inntill. Usikker på trykk, men fått det sånn passe hardt.

Men ønsker en sånn 12 v som bare kan stilles

Hilsen

Lurvetass

Guest Avmønstret#

Du kan lage et universalmunnstykke av sånn korkball som skal holde nøklene flytende. Finn et munnstykke til kompressoren som passer hullet som tauet går i gjennom korken. Så taper du ballen med el-tape så den blir lufttett. Men du må sitte og presse ballen mot ventilen da.. fordelen er at ballen passer til det meste av ventiler som er type "store" i gummibåter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...