Mouche Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 7 hours ago, peterka said: Det er 3 skruer på dette med påfylling 2 oppe og ein nede som eg presser inn oljen. Tre skruer med påfylling hvorav to oppe? Sikker på at den ene ikke er for spyling med ferskvann? De pakningene som man bør bytte ved hvert oljeskift er ikke så dyre selv om avansen nok er vanviitig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) Jeg spurte allerede i innlegg #2 om pakningene blir skiftet ved hvert oljeskift. Om du ikke har skiftet dem, så er jeg nesten helt sikker på at det er en av disse som lekker. Har opplevd en masse ganger at om man sluntrer unna med dette og bruker samme pakninger, så vil det lekke. Redigert 24.September.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Eg har byttet pakninger etter korleis dei såg ut. Var dei bra så beholdt eg dei og var dei dårleg så byttet eg. viss eg lar motor stå i balje med vatn vil dette gjøre samme effekt som om eg er på fjorden? Bare for å teste igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Nja, du får ikke "trøkt" vannet in med farten eneste.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) Anbefaler deg å skifte pakningene ved hvert oljeskift, og bruk originale pakninger. Vil tro dette løser problemet ditt. (Og ja, du har nok vann i avtappet olje). Redigert 24.September.2017 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) Kor finner eg rett pakning til denne motoren? Det er ein mercury EFI 60 hk 2005 modell må eg rense da det har vore sjøvann der? Redigert 24.September.2017 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) Kan eg bruke vanlig pumpe for å trykkteste? Kor lenge går det for at oljen skiller seg på flasken? Redigert 24.September.2017 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Hiv på nye pakninger og fyll på ny olje før du gjør noe større ut av det. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med vann i oljen der pakningene har vært synderen. Noen få har jeg sett har hatt lekkasje rundt propellaksel, men da har det gjerne vært fiskesnøre surret opp rundt akselen. Og ikke begynn med en pumpe for å lage trykk. Det er kjempelett å lage lekkasje med bare å "prøve" slike ting. Gjør det som er enklest og mest sannsynlig først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) Kjellg skrev for 2 timer siden: Hiv på nye pakninger og fyll på ny olje før du gjør noe større ut av det. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med vann i oljen der pakningene har vært synderen. Noen få har jeg sett har hatt lekkasje rundt propellaksel, men da har det gjerne vært fiskesnøre surret opp rundt akselen. Og ikke begynn med en pumpe for å lage trykk. Det er kjempelett å lage lekkasje med bare å "prøve" slike ting. Gjør det som er enklest og mest sannsynlig først. Er du reperatør på båtmotorer ? No har eg ikkje tenkt å sjøsette på nytt, men korleis kan eg få testet om det er tett på land uten trykktest? La den stå i den dunken eg bruker når eg skal kjøre den i ferskvann? Viss det er pakningen så synes eg dei ser OK ut. Kan det fortsatt vere pakningen allikevel? Viss det lekker og eg avventer når eg skal ta ny giroljeskifte om eit år øydelegger eg girsystemet da? Tok av propellen, men eg fant ingen feil slik eg ser det Redigert 24.September.2017 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Var en gang for 30 år siden, men da på Yamaha. For Yamaha den gangen, og jeg har også sett det etterpå, så var det beskrevet at pakningene skulle skiftes hver gang. Det er ikke alt man klarer å se med det blåste øyet heller. Om det lar seg gjøre så ville jeg personlig skiftet olje og pakninger, kjørt noen timer og så sjekket igjen. Ikke sikkert du finner ut så mye om du trykktester huset. Du kan selvsagt få et firma til å trykkteste, men jeg synes det er bortkastede penger å gjøre dette før pakningene er skiftet. Legger ved link til en annen tråd om trykktesting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Viss eg må bytte simringer på propellakslingen av ein verkstad. Er det kjempedyrt? viss eg satser på å kjøre ein sesong til da eg har Max 5 turer. Er det dumt og vil øydelegge noko anna? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 (redigert) peterka skrev 21 minutter siden: Viss eg må bytte simringer på propellakslingen av ein verkstad. Er det kjempedyrt? Sitat viss eg satser på å kjøre ein sesong til da eg har Max 5 turer. Er det dumt og vil øydelegge noko anna? Kan ikke svare på hva det vil koste siden jeg ikke vet hvor mye jobb det er på denne motoren. Men skifter man simmering så ser man gjerne etter slitasje også. Ville ikke gamblet å kjøre med dette. Dette bør du finne ut av før du begynner å bruke den igjen. Redigert Men som sagt tidligere så har jeg stor tro på pakningene, så man skal ikke krisemaksimere tingene før dette er prøvd. Se også etter at setene er rene og at skruene ikke er skadet. Redigert 24.September.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Viss det koster 5000 skal eg overleve, men viss det nermer seg 10000 da beginner det å svi:( Viss det er simringepakninger til propellakselsen som er defekt. Er det ikkje bare å dra av dekselet så er du innenfor girsystemet? Og da er det vel enkelt å byte desse pakningene eller henger dette så godt sammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Ein ting til. Prøver å skjønne dette med olje og vann. No har flasken stått eit døgn og skulle ikkje vannet ha sunket mot bunnen og oljen på topp. Eller går det ei uke før det skiller lag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 til forskjell fra motorolje så er såvidt jeg har forstått, girolje istand til å emulgere vannet..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Googlet litt og girolje er laget slik at den blander seg med vann slik at delene ikkje begynner å ruste og smøreegenskapene er inntakt. Spørs sjølvsagt kor mykje vann som kommer inn da. Så vann og olje i girkassen er ikkje heilt katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 25.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2017 Er det nok å bytte pakningene og kjøre nokre timer på fjorden for å få konstatert at det her som er feilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 25.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2017 Eg tar no å bytter desse simringene, impellen og tennplugger. Blir ca 4000. Pakningene til skruene såg greie ut så eg hopper i det. 4000 fra eller til betyr ikkje så mykje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 26.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2017 Bitte lite skille på toppen, men ellers fortsatt gul etter 3 dager. Ser ut som det ikkje vil skille seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Jeg fikk pakket om girhus og byttet impeller for to år siden. Da skrudde jeg av girhus og propell selv. Betalte 2500kr for det. Dette var på en yamaha 70hk totakter fra 1998. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 26.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2017 Korleis var det å få av girhuset slik at du kom til innvendig i girhuset? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Det var veldig enkelt, var vell 4bolter, og en slange som måtte kobles av, og bøyde med en skrutrekker mellom underdel og overdel i et hakk som var der. Selve splitting av girhuset ble gjort på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peterka Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Flasken som eg tappet oljen på ser fortsatt ut som den du ser over etter 2 veker. Kva trur dere. Prøve ein sesong til og sjå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Hva er målet? Se hvor mye vann du klarer å få inn i oljen? Du tenker å ikke gjøre noen ting? Eller tenker du å bytte olje og kjøre en sesong? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.