Jump to content

mercury EFI 60 hk, byttet girolje, men likte ikkje fargen


peterka

Recommended Posts

7 hours ago, peterka said:

Det er 3 skruer på dette med påfylling 2 oppe og ein nede som eg presser inn oljen.

 

 

Tre skruer med påfylling hvorav to oppe? Sikker på at den ene ikke er for spyling med ferskvann? De pakningene som man bør bytte ved hvert oljeskift er ikke så dyre selv om avansen nok er vanviitig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte allerede i innlegg #2 om pakningene blir skiftet ved hvert oljeskift. Om du ikke har skiftet dem, så er jeg nesten helt sikker på at det er en av disse som lekker. Har opplevd en masse ganger at om man sluntrer unna med dette og bruker samme pakninger, så vil det lekke. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiv på nye pakninger og fyll på ny olje før du gjør noe større ut av det. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med vann i oljen der pakningene har vært synderen. Noen få har jeg sett har hatt lekkasje rundt propellaksel, men da har det gjerne vært fiskesnøre surret opp rundt akselen. Og ikke begynn med en pumpe for å lage trykk. Det er kjempelett å lage lekkasje med bare å "prøve" slike ting. Gjør det som er enklest og mest sannsynlig først. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Hiv på nye pakninger og fyll på ny olje før du gjør noe større ut av det. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med vann i oljen der pakningene har vært synderen. Noen få har jeg sett har hatt lekkasje rundt propellaksel, men da har det gjerne vært fiskesnøre surret opp rundt akselen. Og ikke begynn med en pumpe for å lage trykk. Det er kjempelett å lage lekkasje med bare å "prøve" slike ting. Gjør det som er enklest og mest sannsynlig først. 

Er du reperatør på båtmotorer ? No har eg ikkje tenkt å sjøsette på nytt, men korleis kan eg få testet om det er tett på land uten trykktest? La den stå i den dunken eg bruker når eg skal kjøre den i ferskvann? 

Viss det er pakningen så synes eg dei ser OK ut. Kan det fortsatt vere pakningen allikevel? 

Viss det lekker og eg avventer når eg skal ta ny giroljeskifte om eit år øydelegger eg girsystemet da?

 

Tok av propellen, men eg fant ingen feil slik eg ser det

8ED2516B-9C78-4AE0-A71F-F34CCF7061C5.jpeg

4440510B-4379-4180-B7F8-A23C572B8DEB.jpeg

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en gang for 30 år siden, men da på Yamaha. For Yamaha den gangen, og jeg har også sett det etterpå, så var det beskrevet at pakningene skulle skiftes hver gang. Det er ikke alt man klarer å se med det blåste øyet heller. Om det lar seg gjøre så ville jeg personlig skiftet olje og pakninger, kjørt noen timer og så sjekket igjen. Ikke sikkert du finner ut så mye om du trykktester huset. Du kan selvsagt få et firma til å trykkteste, men jeg synes det er bortkastede penger å gjøre dette før pakningene er skiftet. Legger ved link til en annen tråd om trykktesting.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

peterka skrev 21 minutter siden:

Viss eg må bytte simringer på propellakslingen av ein verkstad. Er det kjempedyrt?

 

Sitat

 

viss eg satser på å kjøre ein sesong til da eg har Max 5 turer. Er det dumt og vil øydelegge noko anna?

 

Kan ikke svare på hva det vil koste siden jeg ikke vet hvor mye jobb det er på denne motoren. Men skifter man simmering så ser man gjerne etter slitasje også. 

 

Ville ikke gamblet å kjøre med dette. Dette bør du finne ut av før du begynner å bruke den igjen. 

 

Redigert

 

Men som sagt tidligere så har jeg stor tro på pakningene, så man skal ikke krisemaksimere tingene før dette er prøvd.

 

Se også etter at setene er rene og at skruene ikke er skadet.

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viss det koster 5000 skal eg overleve, men viss det nermer seg 10000 da beginner det å svi:(

 

Viss det er simringepakninger til propellakselsen som er defekt. Er det ikkje bare å dra av dekselet så er du innenfor girsystemet? Og da er det vel enkelt å byte desse pakningene eller henger dette så godt sammen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...