Jump to content

Kjølevann til besvær – VP D1-30 uten omløp i saltvannskretsen

Euklid

Recommended Posts

Etter tre år med på kanten til overaktig bruk har båten ligget stille i et par måneder. Startet forleden motoren for å sjekke at alt var ok, og den var villig nok på å komme i gang, men det kom dårlig med kjølevann ut. Jeg byttet impeller – og det var nok på tide, for to av «armene» hadde takket for seg. Impelleren som satt på var ikke alt for gammel, så det var litt underlig, men greit nok. Stadig dårlig med vann. Halte kompressoren ut til båten, og blåste gjennom en slange om gangen – også seildrevet. Ingenting var tett, selv om jeg sikkert ble kvitt noe gørr. Renset ut sjøvannsfilteret, så ikke alt for ille ut, selv om lukta var ganske sær.

Åpnet saltvannssiden av varmeveksleren, der fant jeg gummi knekt av fra impelleren. Så da var det vel løst når jeg fikk montert en ny? Neida. Lot motoren gå noen få runder uten impellerlokk for å se om den roterer, ikke uventet er alt som det skal der. Koblet til en ferskvannsslange for å se om det gikk greit å spyle gjennom (med impelleren ute), og det strømmet vann som bare det. Har renset vakuumventilen, selv om den så ren og pen ut i utgangspunktet. Eneste jeg lurer på er om ikke det skulle vært en liten gummipropp her? Har plasttypen fra Volvo (https://www.volvopentashop.com/EPC/en-GB/Details/AccessoriesCatalog/2019?path=1532%2F1961%2F2019), det er ingenting innenfor det blå skrulokket, men husker ikke om det var noe der, og har ikke kommet over noen god beskrivelse online – og jeg lurer jo litt på hvor den eventuelt har tatt veien. Prøvde å tette igjen det lille hullet i «lokket» med en teipbit, uten at det gjorde motoren særlig tørstere.

Impelleren er ny, pumpa roterer. Systemet er ikke blokkert. Det kommer vann inn fra seildrevet. Jeg begynner å gå tom for gode ideer. Har forumets ekspertpanel noen ideer om hva det er som kan forårsake dette?

Har to sjøvannsinntak, begge er prøvd. Begge er blåst ut med kompressor, det boblet så områdets måker fikk panikk. Har også prøvd å la motoren suge vann fra en bøtte, også det uten hell. Så klarer ikke helt skjønne at tett inntak skal være problemet. Men om så er tilfelle har jeg nok en nokså kaldt dykkeropplevelse foran meg.

Har du sjekket eksosbendet? Der hvor kjølevann blandes med eksos? Her har det en tendens til å ruste igjen.

Hvis det er tett her så får du ikke vann igjennom.

Løsne de 4 skruene og vipp bendet bakover. Da ser du lett om det gjengrodd. Det skal gå uten å behøve å ta av eksosslangen.

På en tidligere MD2030 jeg hadde skjedde dette og sjøvann ble presset tilbake og inn på sylinderen. Det ble dyrt.

Takk for mange gode ideer og forslag. Har hatt impelleren av i et par runder, byttet pakning og smurt godt inn. Klarer ikke skjønne at det skal være eksosbendet, i og med at vannet gikk gjennom uten protester når jeg lot trykket fra vannslangen være pumpe. Mulig litt vann i sjøvannsfilteret kan hjelpe – dette ligger tross alt et stykke over vannlinja, så kan skjønne at det ikke er trivielt å få vann inn i systemet.

Jeg klarer ikke helt skjønne at det skal suges luft inn før impelleren, men skal forsøke å koble fra slangen som går ut av impellerhuset som en test. Har hatt alle slanger fra hverandre og montert de igjen etter alle kunstens regler, så det burde egentlig være orden på akkurat dette.

Har sett det er litt slitt inne i impellerhuset, men synes det er litt merkelig om dette skal forårsake så voldsomt mye trøbbel. Mulig jeg tar feil? Tipper gropene en ser nederst til venstre er en kvart mm eller mindre.

IMG_0176.JPG.b2d5c218065575bf52e00959c3dfd6cd.JPG

(Jada, jeg har renset det godt ut etter at dette bildet ble tatt, ser en del penere ut nå ...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...