Euklid Startet 24.September.2017 Del på Facebook Startet 24.September.2017 Etter tre år med på kanten til overaktig bruk har båten ligget stille i et par måneder. Startet forleden motoren for å sjekke at alt var ok, og den var villig nok på å komme i gang, men det kom dårlig med kjølevann ut. Jeg byttet impeller – og det var nok på tide, for to av «armene» hadde takket for seg. Impelleren som satt på var ikke alt for gammel, så det var litt underlig, men greit nok. Stadig dårlig med vann. Halte kompressoren ut til båten, og blåste gjennom en slange om gangen – også seildrevet. Ingenting var tett, selv om jeg sikkert ble kvitt noe gørr. Renset ut sjøvannsfilteret, så ikke alt for ille ut, selv om lukta var ganske sær. Åpnet saltvannssiden av varmeveksleren, der fant jeg gummi knekt av fra impelleren. Så da var det vel løst når jeg fikk montert en ny? Neida. Lot motoren gå noen få runder uten impellerlokk for å se om den roterer, ikke uventet er alt som det skal der. Koblet til en ferskvannsslange for å se om det gikk greit å spyle gjennom (med impelleren ute), og det strømmet vann som bare det. Har renset vakuumventilen, selv om den så ren og pen ut i utgangspunktet. Eneste jeg lurer på er om ikke det skulle vært en liten gummipropp her? Har plasttypen fra Volvo (https://www.volvopentashop.com/EPC/en-GB/Details/AccessoriesCatalog/2019?path=1532%2F1961%2F2019), det er ingenting innenfor det blå skrulokket, men husker ikke om det var noe der, og har ikke kommet over noen god beskrivelse online – og jeg lurer jo litt på hvor den eventuelt har tatt veien. Prøvde å tette igjen det lille hullet i «lokket» med en teipbit, uten at det gjorde motoren særlig tørstere. Impelleren er ny, pumpa roterer. Systemet er ikke blokkert. Det kommer vann inn fra seildrevet. Jeg begynner å gå tom for gode ideer. Har forumets ekspertpanel noen ideer om hva det er som kan forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Har vært borte i at seildrevet nesten var tett av rur. Noe vann kom forbi og vi trodde lenge at vannkanalen i drevet var ok. Drevet måtte til slutt av og reingjøres. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tjorven III Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Hei Har opplevt det samme med båt som ligger ute hele året. Tett drev løsningen min ble egen sjøvannsinntak utenfor drevet. 2sesonger siden nå. Ikke mer problemer Tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2017 Har to sjøvannsinntak, begge er prøvd. Begge er blåst ut med kompressor, det boblet så områdets måker fikk panikk. Har også prøvd å la motoren suge vann fra en bøtte, også det uten hell. Så klarer ikke helt skjønne at tett inntak skal være problemet. Men om så er tilfelle har jeg nok en nokså kaldt dykkeropplevelse foran meg. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Ta av slangen ut ifra impellerpumpa . ( er vel en slange lett tilgjengelig ut på disse) Start opp og se om pumpa leverer vann da. Dersom nei: sjekk videre i kretsen inn på motor Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tempest Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Langt i fra noe medlem av ekspertpanelet, men drister meg til å foreslå at den klarer å suge luft inn før impelleren ein plass? Dermed får du ikkje det vakumsuget og den vannmengden du skal...? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
StorStas Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Pumpa skal lett klare å suge vann fra en bøtte hvis resten av kretsen er OK. Falsk luft kan være noe, kanskje i selve pumpa/impellerlokket? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Er det "utett" (suger luft) ifra seildrevet og bort til impellerpumpa vil det "svette" inn vann da dette ligger under vannlinja. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jørn Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Har du sjekka at lokket på impeleren er tett? Skal ikke mye til å gjøre en papirpakning utett. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 smør impeller med vaselin så det blir skikkelig vakuum der, husket du også på og bytte pakning til impeler lokk, den pakningen må som regel byttes hver gang du bytter impeler Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Har hatt motorer med sjøvannsfilter som slet med å suge igjennom luften med tørre impellere. Måtte ved sjøsetting fylle filtrene med vann før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Har du sjekket eksosbendet? Der hvor kjølevann blandes med eksos? Her har det en tendens til å ruste igjen. Hvis det er tett her så får du ikke vann igjennom. Løsne de 4 skruene og vipp bendet bakover. Da ser du lett om det gjengrodd. Det skal gå uten å behøve å ta av eksosslangen. På en tidligere MD2030 jeg hadde skjedde dette og sjøvann ble presset tilbake og inn på sylinderen. Det ble dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 På torsdag skifta eg impeller. Eg måtte hella litt vatn sjøvassfilteret, før motoren saug vatn sjølv. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2017 Takk for mange gode ideer og forslag. Har hatt impelleren av i et par runder, byttet pakning og smurt godt inn. Klarer ikke skjønne at det skal være eksosbendet, i og med at vannet gikk gjennom uten protester når jeg lot trykket fra vannslangen være pumpe. Mulig litt vann i sjøvannsfilteret kan hjelpe – dette ligger tross alt et stykke over vannlinja, så kan skjønne at det ikke er trivielt å få vann inn i systemet. Jeg klarer ikke helt skjønne at det skal suges luft inn før impelleren, men skal forsøke å koble fra slangen som går ut av impellerhuset som en test. Har hatt alle slanger fra hverandre og montert de igjen etter alle kunstens regler, så det burde egentlig være orden på akkurat dette. Har sett det er litt slitt inne i impellerhuset, men synes det er litt merkelig om dette skal forårsake så voldsomt mye trøbbel. Mulig jeg tar feil? Tipper gropene en ser nederst til venstre er en kvart mm eller mindre. (Jada, jeg har renset det godt ut etter at dette bildet ble tatt, ser en del penere ut nå ...) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Jeg bruker å stenge sjøvannsinntaket., åpne sjøvannsfilteret og fylle opp dette med vann etter impellerbytte. Setter så til normal tilstand og starter motoren. En slik pumpe må ha veske for å virke. pluss at du har en mulighet i akseltetningen og lokket på pumpehuset for å få inn falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Har opplevd at pakningen på sjøvannsfilteret ikke var 100% på plass; og resultatet var som du opplever. Et forsøk verd å dobbeltsjekke dette. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
SoBo Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Sjøvannsfilteret som nevn over, har det vært en del problemer med. Spesielt en type levert av Volvo. Pakningen til lokket må ligge rett veg med forstått. Begynner dog som regel ikke suge luft uten å være skrudd på. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.