Jump to content

Tips / råd besiktigelse av Scand Nordic


_Bliss_

Recommended Posts

Førsteinntrykket er viktig . Man ser fort om båten er passet på.

Motoren skal ikke gå varm. Sjekk bunnventiler ( er de byttet noen gang).

Sjekk eksosbend ut ifra turbo (rustklump?) Motor bør gjøre max turtall.

Sjekk eksosslangen under senga akterut. Må være i god stand da eksosen er i vannlinja på disse.

Sjekk for vann rundt forbi . Ofte tegn på lekkasje. ( Regnvann/sjøvann)

Sjekk for septik lukt. Tanken ligger vel også under senga der bak, og bør være tett. Septikslanger bør også være byttet på en såpass gammel båt.

Hvordan ser det elektriske anlegget ut (spagetti)

Her kan skrives en hel del. Man merker også fort om selger kjenner båt og utstyr.

Tamd 40B  på 158HK er lite på denne båten. En tamd 41 200HK passer nok båten  bedre.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar så langt.

Veldig nyttig å ta med seg erfaringer fra noen som kjenner til båttypen.

Lekkasje fra vinduer i båter som har rukket å bli 30år er vel ikke uvanlig. Det gjelder også denne.

Som nevnt kan nok førsteinntrykk være avgjørende mtp både båt og eier.

 

Når det gjelder motor har lest mange meninger om at denne motoren er for liten for denne båten.

Jeg har ikke grunnlag til uttale meg om dette foreløpig. Men dette er/kan bli:smiley: min første båt.Det blir nok ikke veldig lange distanser i første omgang, jeg trives også i rolig fart på sjøen.

Mtp på videresalg kan vel muligens ulempen være større?

Ellers er vel motoren i seg selv solid forutsatt at den har fått sitt vedlikehold?

Den er forøvrig såvidt passert 2500t.

 

Er skifte av rorhylse kostbart?

Link to post
Share on other sites

En i havna her hadde TAMD40B i samme båt, og han var fornøyd. Hadde den i 20 år. Den ble i hovedsak brukt nær hjemmehavn. På langtur er nok en TAMD41 bedre, spesielt hvis man vil sluke mange mil på kort tid. Men TAMD40B regnes som en god motor.

 

Vær obs på at du kanskje ikke får maks turtall så sent på året. Er det litt groe og rur under båten eller på propellen så får man ikke maks.

 

Den motoren skal vel tåle å ligge på 200 o/min under maks kontinuerlig uten at motoren skal bli for varm. Hvis du legger deg litt lenger ned, på ca 300 under maks, og ligger der en 10-15 minutter uten tegn på at kjølevannet blir stiger, så er nok kjølingen bra.

 

Andre med samme motor som kan bekrefte dette?

 

(Jeg har TMD40A, og den har dårligere kjøling, og blir varmere fortere ved høy belastning.)

 

Se om septiktank er aluminium eller plast. Hvis alu så må den påregnes å byttes snart dersom den er eldre enn 10-15 år.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg tatt en kikk på båten idag.

Helhetsinntrykket var greit. Noe småplukk er det, men er jo tross alt en gammel båt. Litt usikker på hva jeg skal tenke om eksosslangen. Kunne ikke se noen tegn til skade, men det kan være en liten lekkasje ved gjennomføring.se bilde under. Dette kan også komme oven fra, da det er en lekkasje ved vindu.

 

Det ble litt tull med opplasting av bildene, beklager det..

 

Hartopp; er det noen som kan se på bilde av hardtopp om dett er slik det skal være montert originalt? Så litt hjemmsnekkra ut.

 

Det var forholdsvis frisk idag, så det ble ikke lange turen. Den har ikke vær slippet i år så den gikk ikke mer enn litt i underkant av 3000rpm.

Merket at når jeg sakket farten ned til ca 5-6knop ble det vibrasjoner i båten, dette var ikke merkbart i andre hastigheter. Er dette normalt? Hva kan det evt være?

 

Eksosbend.

20171001_133525.jpg

20171001_131326.jpg

Redigert av Snartbåt? (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen formeninger rundt det som er skrevet over?

Tenker da særlig på dette med vibrasjoner.

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men det opplevdes ganske "humpete"

Kan det være groe på propell? Da burde det kanskje være merkbart over hele registeret?

Eller er dette noe som er kjent på disse scand båtene, mener jeg har lest om lignene symptomer på baltic. 

Link to post
Share on other sites

Motorrom i seg selv så ikke så gale ut, litt rust etc var det etter 30år. Men det eksosbendet kan vel fort takke for seg etter runding av første holme.

Bilde under eksosbend viser gjennomføring av eksosslange ut i vannlinjen.

Jeg er forsåvidt mest skeptisk til dette med vibrasjoner/kast..

Som du sier kommer mye ann på prisen, delekosten utgjør ikke så mye ifm skifte av cutlesslager, men det kan vel dra med seg andre kostnader også. Samt en del arbeid:pray:

Link to post
Share on other sites

Den motoren skal vel ligge på ca 3600 på maks. Min TMD40A (uten intercooler altså) skal logge på maks 3650. Hvis du ikke klarte mer enn 3000 (-), kan det være er en kombinasjon av propell og groe. Eller for stor propell. Eller slitt motor/ motorfeil.

 

Hvordan var eksosen ved fullt pådrag? Hvit, grå, sort?

 

Groe på skrog pluss groe på propell kan kanskje klare å redusere turtallet så mye. 

 

Humpingen i 5-6 knop kan skyldes propell (ubalanse/ skade) med egenresonans i det turtallet. Men hvis det var litt småbølger så kan det også være årsaken. Min halvplaner kan "humpe" litt dersom det er småbølger. Føles som kast i aksling eller liknende. Men det kommer ikke på flatt vann. Hver gang jeg kjenner det er det småbølgete, og jeg har slått meg til ro med at det nok bare er slik skroget tar småbølger. Noen her med erfaring fra denne båten?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

jeg må innrømme at jeg fikk ikke studert eksosen ved fult pådrag, men synes ikke det var noe særlig med røyk ved oppstart. 

det var ikke noe særlig bølger der vi gikk, kun litt krusninger. Så jeg vil ikke tro det kan har ført til denne humpingen. 

om groe  kan føre til at den ikke klarer de 600 siste rpm vet jeg ikke, men det høre i alle fall mye ut..

Link to post
Share on other sites

Det er ganske lite røyk ved oppstart av min også. Samme motor, bare at jeg har uten intercooler og med litt dårligere kjøling enn denne. 

Vedr. "humping" så opplever jeg det ved veldig små bølger. Mer enn krusning da, men allikevel så smått at jeg første gangene ikke forstod at det var bølgene. 

Men det kan også være skadet propell, eller kast i aksling. I og med at du mangler så mye turtall, så kan det være skade på propellen. Men det er jo ren gjetting, og det må jo inspiseres på land for å vite.

Hva snakker du om ca kjøpspris her?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Noe småting vil det ofte være, cutless lager, eksosgjennomføring og evt motorlabber er små kostnader. Vibrasjon kan være resonans, men også andre ting. Er propellen eller akselen alvorlig i ubalanse vil man stort sett merke økende risting med økende turtall.

At man i et område har noe mere vibrasjon er "normalt".  Har vært ute for dette på båter fra 25 fot til supertankere.

Er båten grodd, evt rur på propellen så er  manglende 600rpm ikke unormalt. Er båt og propell rene er dette ikke normalt og uheldig og kjøre med.

Hadde uansett løftet båten og sjekket både skrog og propellanlegg/ ror.

 

Skal man være petimeter og skal ha alt 100% nytt så må man bare bla opp 1,5++ mill og kjøpe en ny båt.

 

På en 30 år gammel båt til brøkdelen av prisen må man bare finne seg i litt slark og rustrenn, samt at mange komponenter har nådd sin forventede livslengde. Har tidligere eiere startet utskifting og holdt båten greit, så skal det ikke være uoverkommelig med vedlikeholdsutgifter. Normalt begynner vedlikehold og utskiftninger når båten er ca 5-10 år og så går det forholdsvis jevnt etter det ( forudsettes at ting taaes fortløpende)

Link to post
Share on other sites

Takker for alle meninger og synspunkter:smiley:

Prisantydning er 190 000, men jeg mener 150-160 000 er mer aktuelt.

 

Må vel innrømme at jeg er petimeter, men her må jeg svelge noen kameler. Litt småfiks er ingen problem.

Jeg ønsker mest mulig innput fra dere med erfaring, slik at jeg ikke sitter igjen med alt skjegget i postkassen:diving:

 

Dette med resonans er nok ikke usannsynlig, mulig dette også blir forsterket av groe etc..

Link to post
Share on other sites

☝det han skrev? 2500 timer trenger ikke være så mye på en slik motor vist den ellers er i grei stand. Bruker nok ikke så mye diesel at du blir ruinert uansett ? men ville funnet ut av vibrasjoner.  

Er det den som ligger på finn som jeg tenker på så ser den jo bra ut selv om jeg synes den var priset litt høyt? 

Edit: jeg tenkte på den til 290. Så da var det ikke den ?

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får selv litt vibrasjoner med groe på propell og tæring av akselanode. Eksosbend på 30 år er pr definisjon utskiftningsklart. Så også ut som eksosgjennomføringen var utskiftningsklar.

 

Som sagt over: i en så gammel båt er mye over sin levetid - det gjelder å finne de eksemplarene hvor tidligere eiere har brukt mye penger og tatt vare på sin båt. Uansett vil det alltis dukke opp nødvendig vedlikehold og utskiftning, så det må budsjettet ta høyde for. 

 

Selv ville jeg også tappet av forfilteret på dieseltilførselen og sett hvordan det så ut. Å få båten hengende i kran og høytrykksspylt koster ikke så mye - da får du sett riktig turtall som oppnås. 

Link to post
Share on other sites

Denne båten ligger ikke på finn lenger, men har vært annonsert der en stund tidligere.

Nåværende eier har ikke hatt båten så lenge så det er vanskelig å få noe detaljert historikk. 

Uansett båten taler for seg, det trengs ett lite skippertak:sailing:

Er det noen som kjennet diameter på aksling til disse båtene?

Link to post
Share on other sites

Angående turtallmangel kan det godt være groe som er årsak.  Vår båt ble kjøpt i april /mai iår ferdig klargjort for sesongen, gjorde rett over 20knop ved utsett, klarte bare 11-12 rett før opptak. 

Viste seg at forrige eier hadde smurt på litt tynt med bunnstoff (han hadde slipt bunnen helt ren og primet /stoffet) flere steder var bunnstoffet slitt helt vekk.

Var 50-60kg med sjømat under båten.... 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei!

 

Eg kjøpte en Scand Nordic for 5 år siden, den har en TAMD41. meget velholdt motor som er god som ny, tidligere eier var kyndig maskinist med særs intresse for motorer. så gjorde ett godt kjøp der.

 

mine erfaringer etter 5 år er:

 

eg pleier å ta båten opp annenhvert år, turtall pleier å ligge rundt 3200 når den taes opp, groe er hovedsaklig rundt akterenden.

i fjor vinter slo den seg i aktercabinen, antagelig pga vindusterser mangler på flere steder, dette har ført til at skai løsnet i skjøter og madrass i aktercabin myglet.

tok en grundig vask på den i vår og fikk bort en del båtlukt, spessielt i forcabin helt forut der sengeputene er lagret.

HT ser ut som hjemme snekkra, tror dette er laget slik for å få ned vekt? men ser relativt lett ut å få pyntet litt på.

vinduer i HT lekker, dette er rundt pakningene, så antagelig litt silikon eller nye pakninger vil hjelpe på (har ikkje fått fiksa det endå, før eg pakka vekk båten no)

skifta det elektriske i sommer, ganske enkel jobb forsåvidt, det geniale er at Scand har brukt forskjellig farge på alle kabler så de er lett å finne igjen rundtom.

 

eg har ingen vibrasjon i båten ved senking/øking av farten, max fart nysmurt er 21,5. men dette reduseres fort ila sesongen og som regel året etter ligger max fart på 16 knop (18,5 for 14 dager siden, hadde den oppe i april) og ca 150RPM mindre enn ved nysmurt.

 

er nok sikkert flere ting, men dette er det eg kommer på i farten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...