Jump to content

Kjøp av vår første seilbåt! (Bavaria 37)


Mimieg

Recommended Posts

Båt er ikke en utgift, det er en hobby.

Kostnaden kan man i stor grad kontrollere selv. Må man ha det meste hightech og siste mote så koster det (sikkert både på eldre og ny båt).

 

Når man våkner til blikkstille vann etter en natt på svai, setter over kaffen og tar seg ett morgenbad så er alle kostnader glemt.

 

Og ikke minst bruk ekspertisen på dette forumet om dere lurer på noe. Det har vært til stor hjelp for meg som er landkrabbe som prøver å konvertere til sjøfarer :)

Link to post
Share on other sites

Når jeg setter mitt konvensjonelle seil må jeg sveive i 30 sek på en vinsj. Når jeg skal ta ned seilet åpner jeg en spak og seilet detter av seg selv ned i lazybagen. Mye enklere, tryggere og idiotsikkert enn rulle. Særlig når mekanisme og seil begynner å bli slitt. 

Riggen (og seil) er selvsagt et produkt av hvor mye båten er brukt. Hvis noe må byttes er det vel i første omgang løpende rigg (tauverk) og eventuelt vant og stag. Men det er mange gamle båter som seiler med orginal rigg, så det går sikkert bra i 10 år til... Utstyr for å kutte wire etc i tilfelle rigghavari bør du uansett ha.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Da har vi sett på en av finn annonsene jeg linket i første tråd. Fikk et greit intrykk av stand på båten generelt, men vi må se flere for å finne ut hva som kan forventes av en 15 år gammel båt tror jeg. Vinduene var fryktelig oppskrapet feks, men de så tette ut ellers. 

 

Rekkverkene var vinglete, er det vanlig? Jeg likte ikke det. Toalettet luktet STERKT av noe greier man har oppi der, var visst pga at båten ikke var i bruk nå. Manuell pumpe. Jeg orker ikke den lukta.. Lukter alle båttoaletter dritt hvis man ikke pøser på med sånt? ?

 

Glassplaten som settes foran inngangen til kabinen som dør syntes jeg var veldig knotete, men jeg har sett at dette er vanlig. 

 

Forøvrig syntes jeg at løsningen med salongen ikke var optimal (bord i midten, med to dører i pigg som man nesten ikke kommer frem til) men vi får se den andre versjonen i helga. 

 

Gleder meg til å se flere båter. Holder dere orientert ?⛵️

Link to post
Share on other sites

Når man ser på 15år gamle båter må man nok forvente noe.

 

Mine vinduer var også ripete (fra 2003), en runde med denne løste 90% av ripene:

https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-plast-x/?gclid=CjwKCAjw3rfOBRBJEiwAam-GsMaY7FkK8BcRAaxJWXNPPV9UY-TotUqGEGsIJxOiF_4K_tVAqM7SPxoCD1UQAvD_BwE

 

Jeg har også litt løse rekkestøtter, de var nok ikke var sånn når båten var ny. Det hjelper ikke å stramme skruene så tror det er noen plast-foringer nedi der som bør byttes. Tipper mine "vingler" 2-3mm på toppen. Hadde plan om å fikse det i sommer, men har vendt meg til det / glemt det.

 

Glassplatene (Sparkeplata som vi kaller den) er veldig upraktisk, men dette er vel for sikkerhet når man seiler i stor sjø og det er sjangs for å få vann inn i cockpit. Vi er ikke så flinke til å bruke dem når vi er utpå.. Men nå seiler vi heller ikke i grov sjø (enda)..

Kjekt å bruke den nederste plata for å hindre at junior krabber ned igjen i byssa.. Den trappa er bratt for en ett-åring.

Ser på bavariaklubben.se at noen har bygd om til dører.

 

Jeg hørte en gang at dersom du vil ha praten gående hele kvelden med andre båtfolk så er temaene septik eller strøm :)

 

Vedr toalettet så tømmer jeg det alltid før vi kommer inn til land, også flusher jeg igjennom med godt med ferskvann. Da lukter det ikke...

Første gangen jeg låg båten til kai med halvfull septik og saltvann i toalettet så luktet det ikke akkurat blomster når toalettet ble satt i bruk igjen...

Learning-by-doing!

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke lukte sterkt fra toalettet.

Etter tur skyller jeg ned med ferskvann og bruker en skvett AquaKem Blue i skåla. Da holder det seg luktfri i en-to uker. Passer også på at septiktanken er så tom som mulig. Et par ganger i sesongen skyller jeg gjennom med ferskvann. Manuell pumpe er best.

 

Luka ned til salong er i todelt plexiglass på alle Bavaria i de årgangene du sikter til . Tror det var vanlig på de fleste andre merker også, Bavaria begynte vel ikke med doble dører før rundt år 2010. Men det er en enkel sak å bygge om. Spør om råd på Bavariaklubben.

 

Rekkestøttene skal ikke være vinglete, men vaier skal heller ikke være som en pianostreng. Kanskje litt stramming kan være nok.

15 år gammel Bavaria har god kvalitet innvendig og bør ikke se for slitt ut med fukt/mørke/hvite felt i lakken.

 

Lykke til videre. Hold oss oppdatert :-)

Link to post
Share on other sites

Er enig i at trelaugars-Bavaria 36Ac med toalett framme kan opplevast som litt knotete. Truleg vil dette gå seg til. Kjenner fleire som har denne utgåva, og som synes at det er heilt OK. Vi kjøpte ein med to lugarar, og er svært tilfreds med det. Vi er to stykker som bruker båten, så det er mest teneleg for oss.

 

Vindua hos oss også er krakelerte.

Trur det var to årganger, 2002 og 2003, der Lewmar hadde problem med krakelering på vindua/ ventilene. Har ikkje gjort noko med dette enno, får sjå om eg gjer eit forsøk neste år. Har faktisk ikkje plaga meg så mykje. På dagtid er vi ute. På kvelden ofte med cockpitteltet oppe. 

 

Toalett skal gå greitt å få luktfritt. Har skifta septikkslangar no i år, så den lille lukta vi hadde er no borte. Men som sagt - skyll gjerne med ferskvann etter tur.

Link to post
Share on other sites

On 26.9.2017 at 4:24 PM, Hulda said:

Ro ned. Det er forskjell på å turseile i Norge et halvår i slengen og full rulle i tropene. 

 

Det er helt riktig, Var på langturforedrag med en fra southern cross spars for et par år siden, og et av poengene var å forberede seg på betydelig mer slitasje enn man er vant til i hjemlige farvann. Mer salt, mer UV osv. Vi seiler jo nærmest i brakkvann og moder natur skyller jevnlig av båten for oss med ferskvann osv ...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen!

 

Takk for det, Kenneth82, det var en stund jeg nesten mistet motet men det ordnet seg! Vi så på et par eldre ( tidlig 2000) men jeg fikk overhodet ikke godfølelsen. Jeg var veldig stuck på at båten måtte være over 35 fot, og helst ikke dyrere enn 500k.. Samboeren dro meg med for å se på en Bavaria 32 cruiser fra 2011 og jeg var solgt med en eneste gang. Og jeg var der egentlig bare for å få det ut av verden, og for å si til samboeren at «hva var det jeg sa, det var aaaalt for trangt!» Faktum er at det føltes romsligere. Og herregud så fin finish! Forrige eier har tydligvis hatt alt på stell ja. Jeg mistet lysten på å se på flere båter, jeg ville bare ha den, og sånn skal det vel være ?

 

I og med at jeg er grønn på dette her er det helt sikker ting som dukker opp, men i stedet for å bruke år på å prøve, lære, teste.. Jeg vil sette i gang.

 

Siden det er midtvinters (vi så på båten første gang 16 desember, god jul ?) har vi ikke hatt båten oppe, prøvd den eller startet motor. Vi har dog skrevet kontrakt og betalt, men det står i kontrakt at båten skal prøves og sjekkes under og dersom ikke alt er i orden skal forrige eier bekoste fix ellers er kjøpet hevet.

 

Eneste litt negative ting jeg har funnet er at bommen festes i cockpit og ikke lenger fremme, men det kan jeg nok leve med.

 

Også var det navn til båten da... Er ikke lett dette her ☺️⛵️

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Du har typen der skjøtet er festet i en bøyle ved cockpitbordet? At storseilskjøtet har skjøtepunkt i cockpit har mange fordeler: du har lett adgang til  trimme skjøtet som rormann, det er styrkemessig bedre for bomen, og gir mindre krefter i skjøtet enn om skjøtet er festet mer modt midten av bomen. Du flytter raskt skjøtet ut til siden av båten om du skal ha på cockpittelt. På den annen side er det en ulempe om du mangler skjøteskinne for å trimme skjøtepunktet sideveis. For turseiling i moderate vinder er det uproblematisk, men skal du ta ut mer fart på kryss/bidevind i lite vind bør skjøtepunktet trimmes mot lo. Det er motsatt for kryss i mye vind; ned mot le, men noe av den samme effekten kan oppnås ved å slippe noe ut på skjøtet og stramme kicken godt. 

 

Ligger båten på vannet, er det derfor du ikke har inspisert under ? Osmose er neppe noe problem på en så ny båt, det viktigste å sjekke er om båten har grunnstøtt. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Har forsåvidt samme båt som du har kjøpt bare en 2015 modell. Litt annet overbygg og cockpit, men samme skrog og hovedtrekk. Har tidligere hatt storseilskjøtet på hyttetaket, men har det nå som deg i cockpit. Fungerer fint når man seiler og når jeg ikke gjør det har jeg festet det på styrbord side for at det ikke skal være i konflikt med cockpit telt. Fornuftig å kjøpe så ny båt som man kan. Sparer egentlig svært lite(ofte ingen ting) på å kjøpe eldre. Også smart å kjøpte båt av noen som har tatt var på den. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...