Bisse Startet 25.September.2017 Link til dette innlegget Startet 25.September.2017 Har kjøpt en SE 100 Sidepower baugpropell. Skal strekke strøm fra eksisterende batteribank. Baugpropellen er på 8,4 hk/6,2kw. Ca 5 meter. Hvor tykk kabel må jeg ha? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ove T Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Hej Grova kablar blir det, du har inte sagt om det är 12 eller 24 v system. 12 V ca 100 mm2, 24 V 50 mm 2, räknat på 0,8 v i spänningsfall Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Ove T skrev 37 minutter siden: Hej Grova kablar blir det, du har inte sagt om det är 12 eller 24 v system. 12 V ca 100 mm2, 24 V 50 mm 2, räknat på 0,8 v i spänningsfall Hälsningar Ove 12 volt. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Pettern1972 Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Jeg har 24 volt anlegg ombord. Hadde ca 5 meter strekk med 16 kvadrat kabel. Satte nye batterier ved siden av thruster med 70 kvadrat kabel. Nå har jeg thrustere på steroider Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hulda Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Ja, jeg har 1,5 m (totalt) på 70 kvadrat. Går så det piper. På 5 m ville jeg brukt to ganger 70 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 (redigert) Jeg har i år montert en Sleipner SE60 (3,1kW,4Hp ved 10,5V) thruster i min Saga 27. Fordelen med Sleipner fremfor noen andre, er at effekten er oppgitt ved 10,5V. Thrusteren står 4m unna batteriene, så jeg valgte 90mm2 på både pluss og minuskabel, altså 8m totalt. Batteriene er 2stk Semitraction140Ah batterier med 1000CCA hver som også brukes som forbruksbank. Ved fulladete batterier, synker da ikke spenningen målt på batteriene under 12,2V ved thrusterbruk. Redigert 25.September.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Jeg holder med Hulda i 2x70 mm2. Jeg har en SE80 (riktignok med noe lengre avstand) med 95mm2, og ser jo at det ikke hadde skadet med noe mer tverrsnitt. Lars H. skrev 7 minutter siden: Fordelen med Sleipner fremfor noen andre, er at effekten er oppgitt ved 10,5V. Det er riktig, men bare for å presisere: Mange oppfatter det slik at bare spenningen er over 10,5V er det "godkjent". Effekten vil imidlertid øke drastisk om man klarer å oppnå høyere spenning på klembrettet på motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Hulda og Komodo treffer bra ift. Sleipner sine anbefalinger. Ser at manualen for denne thrusteren sier minimum 2x70 kvadrat, og anbefalt 2x95 kvadrat for 7-14m totalt kabelstrekk. Og dette forutsatt at batteriet er oppgitt til minimum 750 CCA DIN ( som igjen skal motsvare 1425 CCA SAE). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Jeg innrømmer aldri at det var flaks. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Hulda skrev 2 minutter siden: Jeg innrømmer aldri at det var flaks. Er et gammelt jungelord som sier at "de dyktige har mere flaks". Syns det passer bra på deg... Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Uansett hva en skal montere, bruk alltid overdimensjonerte kabler. Sparer seg masse jobb i ettertid Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Elise Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Har du mulighet så monter batteribank fremme ved thruster. En SE 100 trekker 740 amp i 12 v, du skal slite med å klare 10,5 ved thruster om du ikke har batteribank fremme. Har selv SE 100 og 2 stk 115 amp batterier ved thruster og ganske grove kabler bakover til en 300 amp batteribank, klarer ca 10,3 v ved thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Elise skrev 11 minutter siden: 2 stk 115 amp batterier ved thruster og ganske grove kabler bakover til en 300 amp batteribank, klarer ca 10,3 v ved thruster. Hva er da polspenningen framme og bak? Hvor lenge kjører du trusteren når du måler 10,3V? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Elise Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Husker ikke helt hva den er bak, men den er under 12, kjører thruster min 5 sek så spenning får stabilisert seg. Motorene er også igang, så dynamoene bidrar også. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 (redigert) 4 hours ago, Bisse said: Har kjøpt en SE 100 Sidepower baugpropell. Skal strekke strøm fra eksisterende batteribank. Baugpropellen er på 8,4 hk/6,2kw. Ca 5 meter. Hvor tykk kabel må jeg ha? Litt på siden men, hvor fikk du best pris på SE100 nå? Tenkte bytte thruster før neste sesong. Ellers så ville jeg som flere har skrevet hatt et batteri ved thruster og kan da ha tynnere kabler til lading av batteri. 10m med 95mm2 er ikke billig det heller... Redigert 25.September.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Elise skrev 1 time siden: Husker ikke helt hva den er bak, men den er under 12, kjører thruster min 5 sek så spenning får stabilisert seg. Motorene er også igang, så dynamoene bidrar også. Skjønner. Poenget mitt var om kablene eller batteriene var flaskehalsen, men da må man vite spenningen på alle tre steder samtidig og mer nøyaktig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bisse Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Hei. Trådstarter her. Om jeg setter 2 stk battetier fremme ved trusteren, og trekker kabler bak til eksisterende batteribank som er på 440amp/h, så vil jo den nye batteribanken stå i parralell med eksisterende batteribank. Jeg har lært at man skal hente ut + og - i hver sin enda av batteribanken. Hvordan blir dette da? Det vil jo heller ikke være «makene» batterier, da det ev. skal brukes gelbatterier foran ved trusteren, da det er sovekabin rett over. Hvordan vil dette funke? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
casie Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Jeg har akkurat montert inn en se 100 i min fairline 43 sq.Montrerte et eget optima red top rett ved thrusteren,og gikk med 95 mm2 kabler derfra,totalt 1,5 meter tur/retur.Kraften i den thurusteren er helt enorm.Tror faktisk den hadde klart og stå imot en storm....og det er jo når det blåser at man trenger kraften Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Samme har jeg, eget Optima Redtop batteri både ved baug og hekkthruster det gir skikkelig sprut i thrusterne. Jeg har fjernstyrt batteribryter som skiller Optima batteriene fra resten, slik at de kun ligger inne når motor er igang. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) 51 minutes ago, Bisse said: Hei. Trådstarter her. Om jeg setter 2 stk battetier fremme ved trusteren, og trekker kabler bak til eksisterende batteribank som er på 440amp/h, så vil jo den nye batteribanken stå i parralell med eksisterende batteribank. Jeg har lært at man skal hente ut + og - i hver sin enda av batteribanken. Hvordan blir dette da? Det vil jo heller ikke være «makene» batterier, da det ev. skal brukes gelbatterier foran ved trusteren, da det er sovekabin rett over. Hvordan vil dette funke? Ville koblet batteri fremme sammen med startbatteri i tilfelle, det går helt fint. I min båt er det tre utganger på landstrømlader, så thruster batteri er kobblet opp mot den tredje utgangen og er også skilt ut på lading fra motorer.. Redigert 26.September.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 casie skrev 48 minutter siden: Jeg har akkurat montert inn en se 100 i min fairline 43 sq.Montrerte et eget optima red top rett ved thrusteren,og gikk med 95 mm2 kabler derfra,totalt 1,5 meter tur/retur.Kraften i den thurusteren er helt enorm.Tror faktisk den hadde klart og stå imot en storm....og det er jo når det blåser at man trenger kraften Satte du det fremre batteri i parralell med eksisterende bank? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Komodo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Bisse skrev for 1 time siden: skal brukes gelbatterier foran ved trusteren, Gelbatterier er ikke et naturlig førstevalg ved høye strømtrekk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bisse Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 casie skrev On 26.9.2017 at 21.41: Jeg har akkurat montert inn en se 100 i min fairline 43 sq.Montrerte et eget optima red top rett ved thrusteren,og gikk med 95 mm2 kabler derfra,totalt 1,5 meter tur/retur.Kraften i den thurusteren er helt enorm.Tror faktisk den hadde klart og stå imot en storm....og det er jo når det blåser at man trenger kraften Hvor kraftig batteri satte du inn? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Det viktige er jo at batteriene kan levere stor strøm i kort tid (er "kraftige"), og det kan både de blå og røde Optima batteriene gjøre, 700 - 900A CCA Kapasiteten er uviktig, rundt 50 - 60Ah burde være mer enn nok. Det er jo ikke mange sekundene en kjører en truster. En bruker faktisk under 5Ah hver gang ved en "normal" bruk av en truster. Redigert 10.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fortego Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Jeg har SE80/24V. Ca 10 meter fra batteriene til baugpropellen. Ut i fra beregninger var 70mm2 på grensen, men hadde den vært kraftigere, så hadde den sugd luft fra overflaten. Hender jeg hører tendenser til det nå, men så er det bra futt i propellen også :-) Men hadde aldri kjørt kabler fra motorrommet om jeg ikke hadde hatt 24V. Men så har jeg ti meter avstand også... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.