Jump to content

Hvor tykk kabel til Sidepower SE 100 fra Sleipner?

Bisse

Recommended Posts

Jeg har i år montert en Sleipner SE60 (3,1kW,4Hp ved 10,5V) thruster i min Saga 27. Fordelen med Sleipner fremfor noen andre, er at effekten er oppgitt ved 10,5V. Thrusteren står 4m unna batteriene, så jeg valgte 90mm2 på både pluss og minuskabel, altså 8m totalt. Batteriene er 2stk Semitraction140Ah batterier med 1000CCA hver som også brukes som forbruksbank. Ved fulladete batterier, synker da ikke spenningen målt på batteriene under 12,2V ved thrusterbruk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg holder med Hulda i 2x70 mm2. Jeg har en SE80 (riktignok med noe lengre avstand) med 95mm2, og ser jo at det ikke hadde skadet med noe mer tverrsnitt.

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Fordelen med Sleipner fremfor noen andre, er at effekten er oppgitt ved 10,5V. 

Det er riktig, men bare for å presisere: Mange oppfatter det slik at bare spenningen er over 10,5V er det "godkjent". Effekten vil imidlertid øke drastisk om man klarer å oppnå høyere spenning på klembrettet på motoren.

4 hours ago, Bisse said:

Har kjøpt en SE 100 Sidepower baugpropell. 

Skal strekke strøm fra eksisterende batteribank. Baugpropellen er på 8,4 hk/6,2kw. Ca 5 meter. Hvor tykk kabel må jeg ha? 

Litt på siden men, hvor fikk du best pris på SE100 nå? Tenkte bytte thruster før neste sesong.

Ellers så ville jeg som flere har skrevet hatt et batteri ved thruster og kan da ha tynnere kabler til lading av batteri.

10m med 95mm2 er ikke billig det heller...

Redigert av Førstefender (see edit history)
Elise skrev 1 time siden:

Husker ikke helt hva den er bak, men den er under 12, kjører thruster min 5 sek så spenning får stabilisert seg.

Motorene er også igang, så dynamoene bidrar også.

Skjønner. Poenget mitt var om kablene eller batteriene var flaskehalsen, men da må man vite spenningen på alle tre steder samtidig og mer nøyaktig :wink:

Hei. Trådstarter her. 

Om jeg setter 2 stk battetier fremme ved trusteren, og trekker kabler bak til eksisterende batteribank som er på 440amp/h, så vil jo den nye batteribanken stå i parralell med eksisterende batteribank. Jeg har lært at man skal hente ut + og - i hver sin enda av batteribanken. Hvordan blir dette da? Det vil jo heller ikke være «makene» batterier, da det ev. skal brukes gelbatterier foran ved trusteren, da det er sovekabin rett over. Hvordan vil dette funke?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

51 minutes ago, Bisse said:

Hei. Trådstarter her. 

Om jeg setter 2 stk battetier fremme ved trusteren, og trekker kabler bak til eksisterende batteribank som er på 440amp/h, så vil jo den nye batteribanken stå i parralell med eksisterende batteribank. Jeg har lært at man skal hente ut + og - i hver sin enda av batteribanken. Hvordan blir dette da? Det vil jo heller ikke være «makene» batterier, da det ev. skal brukes gelbatterier foran ved trusteren, da det er sovekabin rett over. Hvordan vil dette funke?

Ville koblet batteri fremme sammen med startbatteri i tilfelle, det går helt fint.

I min båt er det tre utganger på landstrømlader, så thruster batteri er kobblet opp mot den tredje utgangen og er også skilt ut på lading fra motorer.. 

Redigert av Førstefender (see edit history)
casie skrev 48 minutter siden:

Jeg har akkurat montert inn en se 100 i min fairline 43 sq.Montrerte et eget optima red top rett ved thrusteren,og gikk med 95 mm2 kabler derfra,totalt 1,5 meter tur/retur.Kraften i den thurusteren er helt enorm.Tror faktisk den hadde klart og stå imot en storm....og det er jo når det blåser at man trenger kraften

Satte du det fremre batteri i parralell med eksisterende bank?

• 2 uker senere...
casie skrev On 26.9.2017 at 21.41:

Jeg har akkurat montert inn en se 100 i min fairline 43 sq.Montrerte et eget optima red top rett ved thrusteren,og gikk med 95 mm2 kabler derfra,totalt 1,5 meter tur/retur.Kraften i den thurusteren er helt enorm.Tror faktisk den hadde klart og stå imot en storm....og det er jo når det blåser at man trenger kraften

Hvor kraftig batteri satte du inn?

Det viktige er jo at batteriene kan levere stor strøm i kort tid (er "kraftige"), og det kan både de blå og røde Optima batteriene gjøre, 700 - 900A CCA Kapasiteten er uviktig, rundt 50 - 60Ah burde være mer enn nok. Det er jo ikke mange sekundene en kjører en truster. En bruker faktisk under 5Ah hver gang ved en "normal" bruk av en truster.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har SE80/24V. Ca 10 meter fra batteriene til baugpropellen. Ut i fra beregninger var 70mm2 på grensen, men hadde den vært kraftigere, så hadde den sugd luft fra overflaten. Hender jeg hører tendenser til det nå, men så er det bra futt i propellen også :-) Men hadde aldri kjørt kabler fra motorrommet om jeg ikke hadde hatt 24V. Men så har jeg ti meter avstand også... :tongue:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...