Jump to content

Ford sabb 2728t jager på tomgang

Marius Hvaler

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har en ford sabb 2728t som jager på tomgang, oljetrykket flyr da også i takt med jaginga opp og ned mellom 2 og 4 bar.

Opplever også at den da er vanskelig å få i gir og at det kommer en skranglelyd ifra giret. Giret er av typen prm 750.

Alle jeg har snakket med sier dette skyldes for lite olje eller diesel i olja på injeksjonspumpa...

Men nå har det seg slik at dette er en cav pumpe som er trykksmurt ifra motoren, noen som har en ide om hva det da kan være?

Mvh bekymret eier av en "ustoppelig" maskin.

Olje nivået stiger ikke, eller har den sluttet å bruke olje

Hvis du trykker inn friknotten  på gassen og øker til 850 omd  roer den seg da.

Symptomet er  lite olje til H-trykk pumpa. 

Skranglinga i giret kan skylles mye rusing. lite oljenivå.

Og den ser ikke slik ut?

Ford.JPG.9b7f7405674f5ef99cf9c88cfb2880ff.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sjekk om stempelfjærer i pumpen er knekte ved å skru opp lokket på pumpen. Lokket holdes på plass med

2 stk skruer som anvist på tegningen. Husk å drener ut oljen før lokket tas av. Fjærene har en tendens til å knekke på

disse cav/simms pumpene. Mulig også at pumpen må shimses opp på nytt. En kan også prøve å temme jaginga ved å justere/

dra forsiktig i stopphendel/wire mens motoren går hvis du har mekanisk stopp.

Redigert av Treanger (see edit history)

Dieselpumpa på 2728 er trykksmurt, og kaldstarten blir koblet inn elektrisk. Er vel ikke unormalt om den jager litt under oppstart når det er litt kjølig som nå. Mulig du har litt for lav tomgang. Jeg har 500 rpm som tomgang, og da jager den når den er kald. Skrur jeg opp til 600 rpm er problemet borte. 500 rpm er lite, men har den så lavt for å komme ned i fart. 

På noen av disse dieselpumpene kan det hjelpe å bytte sentrifugalvekt med ruller og rullebane, når den jager slik som du beskiver.

Årsaken er da at det er blitt slitasje på ruller og rullebane, og dermed finner ikke sentrifugalvekten "balansen".

Har byttet noen slik med suksess, men har også byttet noen uten at jagingen forsvant.

Det kan også være en tomgangsdemper som går inn på regulerstangen til plungeren som er defekt, husker ikke om de trykksmurte simms/CAV pumpene har slik tomgangsdemper.

Maritim Diesel i Bergen er spesialister på slikt dieselutstyr. Ta en tlf til de, eller et dieselpumpeverksted nær der du bor.........

Snartbåt? skrev for 15 timer siden:

Jeg ville sjekket dieselfilter og sett etter sprekker eller lignende i slanger hvor det kan suges inn luft.

På generell basis: Noen ganger kan det være vanskelig å se sprekker. Spesielt hvis det er gjennomsiktige plastslanger/ rør på sugediesel. Jeg så ingenting på en tidligere motor jeg hadde, men begynte å "male" rør for rør med plasti Dip. Penslet på tykt. På rør nr 2 så forsvant problemet. Dermed bare å bytte den. Plasti Dipen forsegler sprekkene og hindrer luft å bli sugd inn. Slike sprekker oppstår gjerne der rørene er utsatt for varmestråling.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...