Marius Hvaler Startet 26.September.2017 Link til dette innlegget Startet 26.September.2017 Hei alle sammen. Jeg har en ford sabb 2728t som jager på tomgang, oljetrykket flyr da også i takt med jaginga opp og ned mellom 2 og 4 bar. Opplever også at den da er vanskelig å få i gir og at det kommer en skranglelyd ifra giret. Giret er av typen prm 750. Alle jeg har snakket med sier dette skyldes for lite olje eller diesel i olja på injeksjonspumpa... Men nå har det seg slik at dette er en cav pumpe som er trykksmurt ifra motoren, noen som har en ide om hva det da kan være? Mvh bekymret eier av en "ustoppelig" maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Olje nivået stiger ikke, eller har den sluttet å bruke olje Hvis du trykker inn friknotten på gassen og øker til 850 omd roer den seg da. Symptomet er lite olje til H-trykk pumpa. Skranglinga i giret kan skylles mye rusing. lite oljenivå. Og den ser ikke slik ut? Redigert 26.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Hvaler Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Hva kan forårsake lite olje til pumpa? Tette slanger? Feil på pumpa? Jeg har bare det bildet du henviser til der i manualen min, men det er en helt annen pumpe som sitter på min maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Hvaler Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Jaginga er på tomgang ja... ikke ved høyere turtall Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Hvis skranglelyden fra giret kun er på tomgang kan det skyldes slakke fjærer i demperplaten mellom motorens svinghjul og inngående aksel på giret. I så fall,- litt irriterende lyd men ingen grunn til bekymring..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Og den H-trykkpumpa har sitter der lenge? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Hvaler Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Skranglelyden har jeg også blitt fortalt kommer av at turtallet jager såpass... Sitér dette innlegget Link to post
Marius Hvaler Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Ja,i mange år såvidt jeg vet... Jeg har hatt båten i 3 år og tidligere eier i 4 år han sa ikke noe om at pumpa var bytta... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Pass . kontakt . Frydenbø Industri AS - P.B 6164, 5892 Bergen, Norway Tlf: +47 55348800 - Fax: +47 55348801 - Epost: post.sabb@frydenbo.no - Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Hvaler Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Jeg har sagt pass for lenge siden.... Uansett... takk for din tid!? Ps: har sendt mail til Frydenbø? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Og merk: Om ikke Roger jo kan fortelle hva som er galt, så er det ingen andre på forumet her som har kan det. Uten at de har teknisk/telepatiske evner. Og dem er det ikke mange av. Den eneste plassen Roger ikke slår meg er på GM 6,2L NA V8. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Hvis jeg var deg ville jeg plukket ut dieseldysene og kontrollert åpningstrykk, forstøving, og at de stenger. Drypping fra dysene kan det gi jaging. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Takker for fin ord Hulda. måtte tenke litt til nå. Smøroljen den liker best mineralolje 10-30. Har du kaldstarten knotten, mulig den er inne. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
_Bliss_ Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Symptomer som dette kan være forårsaktet av så enkle ting som luft eller vann i diesel tilførsel. Det er ofte slik at en overser de enkleste tingene. Jeg ville sjekket dieselfilter og sett etter sprekker eller lignende i slanger hvor det kan suges inn luft. Sitér dette innlegget Link to post
Treanger Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Sjekk om stempelfjærer i pumpen er knekte ved å skru opp lokket på pumpen. Lokket holdes på plass med 2 stk skruer som anvist på tegningen. Husk å drener ut oljen før lokket tas av. Fjærene har en tendens til å knekke på disse cav/simms pumpene. Mulig også at pumpen må shimses opp på nytt. En kan også prøve å temme jaginga ved å justere/ dra forsiktig i stopphendel/wire mens motoren går hvis du har mekanisk stopp. Redigert 26.September.2017 av Treanger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Tette disefiltre kan forårsake jaging, ja. Så jeg støtter Snarbåts forslag om å sjekke sånt først (hvis det ikke allerede er gjort, da). Redigert 26.September.2017 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Dieselpumpa på 2728 er trykksmurt, og kaldstarten blir koblet inn elektrisk. Er vel ikke unormalt om den jager litt under oppstart når det er litt kjølig som nå. Mulig du har litt for lav tomgang. Jeg har 500 rpm som tomgang, og da jager den når den er kald. Skrur jeg opp til 600 rpm er problemet borte. 500 rpm er lite, men har den så lavt for å komme ned i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 På noen av disse dieselpumpene kan det hjelpe å bytte sentrifugalvekt med ruller og rullebane, når den jager slik som du beskiver. Årsaken er da at det er blitt slitasje på ruller og rullebane, og dermed finner ikke sentrifugalvekten "balansen". Har byttet noen slik med suksess, men har også byttet noen uten at jagingen forsvant. Det kan også være en tomgangsdemper som går inn på regulerstangen til plungeren som er defekt, husker ikke om de trykksmurte simms/CAV pumpene har slik tomgangsdemper. Maritim Diesel i Bergen er spesialister på slikt dieselutstyr. Ta en tlf til de, eller et dieselpumpeverksted nær der du bor......... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Snartbåt? skrev for 15 timer siden: Jeg ville sjekket dieselfilter og sett etter sprekker eller lignende i slanger hvor det kan suges inn luft. På generell basis: Noen ganger kan det være vanskelig å se sprekker. Spesielt hvis det er gjennomsiktige plastslanger/ rør på sugediesel. Jeg så ingenting på en tidligere motor jeg hadde, men begynte å "male" rør for rør med plasti Dip. Penslet på tykt. På rør nr 2 så forsvant problemet. Dermed bare å bytte den. Plasti Dipen forsegler sprekkene og hindrer luft å bli sugd inn. Slike sprekker oppstår gjerne der rørene er utsatt for varmestråling. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.