jma001 Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) SINK er en viktig forbuksvare.. På VP D6 sin sjøvannskrets skal det stå to sinkanoder (sink plugg 838929). -Disse kan bl.a. kjøpes på "Marinedeler.no" til kr.55 pr. stykk -Kompressorolje kr. 340 (250 ml) osv + FRAKT https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000021 SPØRSMÅL: Finnes det andre nettbutikker og som kanskje har like god og/eller bedre pris? Redigert 6.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) I teorien er det - etter manges mening, kanskje slik at: "Ferskvannet legger et belegg på sinkanodene - slik at de mister sin effekt." (Settingen her er at båten ligger på vannet. Vannet holder varmegrader. En elektrisk ovn besørger nødvendig lunk/frostvakt med minimum 5 +grader temperatur i motorrommet...) Et kanske dumt spørsmål, men jeg stiller det likevel:Siden ferskvann har ovennevnte negative innvirkning på anodene, er det ikke da en ide å: IKKE fylle sjøvannskretsen med ferskvann/frostveske, men heller la sjøvannskretsen være fylt med sjøvann?Med sjøvann i sjøvannskretsen vil jo anodene ofre seg - slik de skal, eller er det viktigere å prioritere å "FORHINDRE at sjøvannskretsen RUSTER" som følge av SALT sjøvann?Oppsummeringsspørsmål:Hva er riktigst/best av følgende to alternativer, og hvorfor: 1)La ferskvann/frostveske-blanding står i sjøvannskretsen sammen med sinkanodene - selv om sinkanodene da etter teorien kanskje IKKE forhinder tæring? eller2) La sjøvannskretsen være fylt med det salte sjøvann sammen med sinkanodene som jo da vil forhindre TÆRING? Redigert 6.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Forslag : 1-Skyller du godt med ferskvatn og tilsetter frostveske, så er det minimalt med tæring, altså betyr det ingenting om anodene passifiseres. 2- Anodene forhindrer ikkje tæring. Rikelig med kjølere som tæres hull på tross anoder, men anoder reduserer tæring. Dog er eg nokså skeptisk til teorien om at anoder passifiseres. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Vist båten ligger på vannet og vannet holder over frysepunkt så er det vel bare og la det være sjøvann i kretsen. Motoren ruster vel ikke opp innvendig på noen måneder? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Takk til "Sjeldenutpå" og "boble65" for konstruktiv tilbakemelding. Og så håper jeg at "Sjeldenutpå" har rett - når han sier at "anoder IKKE passifiseres som følge av ferskvann". Hvis så er tilfelle kan jeg fortsatt 1)Spyle inn ferskvann i sjøvannskretsen - etter hver tur, og 2)Ved "vinteropplag" på vannet vil jeg fortsatt Skylle godt med ferskvann for så å pumpe inn ferskvann/frostveske-banding i sjøvannskretsen. Og så håper og tror jeg at dette er riktigst/best Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Ja er vel bare og bytte sink til våren da isåfall? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) jma001 skrev 1 time siden: Og så håper jeg at "Sjeldenutpå" har rett - når han sier at "anoder IKKE passifiseres som følge av ferskvann". Journalist eller offentlig etat ? Redigert 6.Oktober.2017 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.