Jump to content

Tæring - bl.a. som følge av Sink og Frostveske


jma001

Recommended Posts

BÅTEN står på vannet i hele konserveringsperioden (vinteren), og sjøvannskretsen skal innpumpes med blå frostveske fra Biltema.
Jeg stiller jeg noen spørsmål under  -  i håp om at noen kan hvilken av følgende løsninger  (1 eller 2) som er riktig/best, og hvorfor.
For hva som faktisk ER riktig(st) - med tanke på å i DETTE tilfellet å sikre seg mot tæring på viktige motordeler, er  det ulike meninger om blant "BPs lærde".

1)
EN teori som serveres er at:
Offeranodene
på sjøvannskretsen skal være FJERNET  i  konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen.
Å fjerne offeranodene på sjøvannskretsen (i  konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen) forhindrer en økt tæring som oppstår når sink og frostveske kombineres.

2) EN annen (og motsatt) teori  som er servert er at:
Offeranodene på sjøvannskretsen skal være PÅMONTERT under konserveringsperioden på vannet - på tross av at det da er frostveske i sjøvannskretsen.
Anodene bør  altså være påmontert - også i  perioden med frostveske i sjøvannskretsen, nettopp for å ofre seg mot tæring.
For det finnes jo også andre årsaker til tæring utover "sink/frostveske"-årsaken, f.eks. den tæring i ei båthavn som skyldes egne/andre sin manglende kontroll med det elektriske anlegget (krypestrøm mv).
Sink-anodene som jo tydeligvis ofrer seg  - forutsatt at de er PÅMONTERT,  byttes med nye/friske anoder (på vårparten) - ETTER at konserveringsperioden med frostveske er over..

Hovedargumentet er visst at det VIL OGSÅ skje tæring på vitale motordeler -  spesielt dersom OFFERANODENE  er FJERNET.

 

Hva som er riktig, riktigst og/eller tryggest - 1 eller 2,
strides "de lærde" om.


SPØRSMÅL:
Hva mener du er riktig, riktigst og/eller tryggest  - 1 eller 2, og
HVORFOR?

Link to post

Mulig det er forskjellige sinktyper, men det står en offeranode i kjølevæske-sløyfen min (den lukkede sløyfen). Den er dermed alltid i kontakt med kjølevæske.  Har ikke hørt om at den tæres raskere med frostvæske, men har fått meg meg at den ikke skal stå der når man bruker SystemRens...  SystemRens kan ødelegge anoder.
Har ellers ingen sterk formening, bortsett fra at en offeranode er til for å bli tæret i stedet for motordeler. Er jo greiere å bytte disse enn motordeler. Så jeg ble plutselig nysgjerrig på dette jeg også :-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har du hentet dette fra en webside? Slik som jeg leser det så vil jeg tro at nummer 1 er når båten ligger på land og nummer 2 er når den ligger på sjøen. Slik leser jeg det i alle fall. Uansett så ville ikke jeg hatt båten liggende på sjøen en hel vinter uten noen form for offer. Selv så har jeg båten ute hele året men konserverer den ikke. 

Link to post

Ventus

 Det som er spørsmålet er uansett dette:

Skal sink være påmontert eller ikke påmontert når båten ligger på vannet og sjøvannskretsen er innpumpet med frostveske.

 

Dette har ulike BP-"eksperter" kategorisk besvart ulikt på.

 

Hva jeg velger - etter beste skjønn, er å beholde sinkanodene påmintert.

Dette på tross av enkeltes kategoriske/sterke anbefaling om det motsatte.

:-)

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
1 minute ago, jma001 said:

Ventus

 Det som er spørsmålet er uansett dette:

Skal sink være påmontert eller ikke påmontert når båten ligger på vannet og sjøvannskretsen er innpumpet med frostveske.

 

Dette har ulike BP-"eksperter" kategorisk besvart ulikt på.

 

Hva jeg velger - etter beste skjønn, er å beholde sinkanodene påmintert.

Dette på tross av enkeltes anbefaling om det motsatte.

:-)

 

 

Slik jeg oppfatter det og uten å akkurat ha noen tyngde i temaet : med mindre man har sørget for at frostvæsken en benytter er egnet for slik bruk - så et klart nei. Kombinasjonen av frostvæske (generelt) og sinkanoder er uheldig og bør unngåes.

 

I stedet for å beskytte materialene sine - og selv om hver for seg skaper beskyttelse - så vil kombinasjonen av disse potensielt gi et korrosivt (muligens også aggresiv korrosjon) miljø.

 

 

Link to post

Her er hva jeg har kommet til etterhvert, og etter gode råd fra flere:

 

1.

Jeg ville ikke fjernet sinkanodene uansett. Det gjør ingen skade at de står der.

Det har de alltid gjort hos mange med meg, også på båter som ikke har vært på land for vinterlagring.

 

2.

Som nevnt over, vil jeg la sinkanodene stå i motoren.

 

Om en sjekker manualen til f.eks. Volvo Penta og leser det som står skrevet ang. preservering vil man se at det ikke er nevnt med et eneste ord at sinken skal demonteres etter preservering med frostvæske.

Dette ville de heller aldri gjort da man kunne risikert å få presentert erstatningskrav i ettert id pga. evt. tæringsproblematikk. Sinken skal stå i motor hele tida.

Link to post
Guest Avmønstret#
jma001 skrev for 11 timer siden:

lgboat,

er du ikke så nøye med at saltvann - over lengre tid, kan medføre rust?

 

Båter flest ligger da på vannet året rundt. Er det faktisk sånn i resten av verden at motorene deres ruster i filler mye raskere enn norske båter på østlandet som konserverer hver vinter? Jeg tror ikke noe særlig på det. 

 

Men alltid lurt å vinterkonservere motorer som ikke brukes, og en selvfølge om det er frostutsatt.

Link to post

Leste innlegget ditt Hulda, Morsom lesning, men til å ha tatt eksamen ved NTH, Hadde jeg forventet noe mer matnyttig.  

Man trenger vel ikke å gjøre dette mer teoretisk en at det finnes flere mettaliske materialer i en motor. Alle  metaller har sin spesifikke motoriske spenning. Disse kobles sammen med sjøvann eller frostveske og man får ett batteri. Funksjonen til sinken er at denne har den laveste elektromotoriske spenningen av alle metalldelen i motoren. Da er det denne som avgir elektroner og tæres således bort. Om det er slik at frostveske er elektrisk ledende som sjøvann, så bør sinken stå der. Er den ikke ledende så gjør det jo heller ingen skade om sinken er der.

Og til forskjell fra deg tar jeg gjerne en videre argumentasjon om det kan være avklarende for jeg vil gjerne lære mer, om noen andre har synspunkter jeg ikke kjenner til.

Link to post

Det jeg beskriver gjelder kun sjøvannsiden. På Hulda er dette bronse og AISI 316. Nokså likt hva gjelder spenning. Hva andre har, vet jeg ikke, og kan ikke forholde meg til det. Så har du trolig misforstått mesteparten av det jeg skriver om forrykking av pH og potensiale. Det er, som implisitt skrevet, ikke min hensikt å skrive noen lærebok. Så det er bare å fylle frostvæske og dytte inn anoder. Kan forresten nevne at kjølekretsen til Hulda fikk sin siste anode montert for 15 år siden. Så forskjellig kan sjøvannskretsene bygges.

Link to post
jma001 skrev On 28.9.2017 at 15.12:

BÅTEN står på vannet i hele konserveringsperioden (vinteren), og sjøvannskretsen skal innpumpes med blå frostveske fra Biltema.
Jeg stiller jeg noen spørsmål under  -  i håp om at noen kan hvilken av følgende løsninger  (1 eller 2) som er riktig/best, og hvorfor.
For hva som faktisk ER riktig(st) - med tanke på å i DETTE tilfellet å sikre seg mot tæring på viktige motordeler, er  det ulike meninger om blant "BPs lærde".

1)
EN teori som serveres er at:
Offeranodene
på sjøvannskretsen skal være FJERNET  i  konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen.
Å fjerne offeranodene på sjøvannskretsen (i  konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen) forhindrer en økt tæring som oppstår når sink og frostveske kombineres.

 

 

For båter som skal ha Zink i Sjøvannskretsen etter manualen, så ville jeg tatt de ut når en skal frostsikre sjøvannskretsen.

Grunnen er at Zinkanoder blir pasefister av å stå i ferskvann og vil med stor sannsynlighet forbli det når en starter opp om våren når en får sjøvann i systemet.

 

Frostvæske i sjøvannskretsen sier jo alle fabrikanter at er bra i vinteropplag.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Eureka har hevdet at sinkanodene i D6s sjøvannskrets skal tas ut før innpumping av f.eks. BTs Glykol-frostveske blå.....

Eureka skulle sågar vise oss at DETTE står i D6 sin manual/instruksjonsbok:

Sitat Eureka:

"..i morgen tidlig skal båten med D6 på land, da skal jeg som lovet ta bilde av teksten i boka ?"

 

Siden vi ikke hører noe mer om dette - at sinkanodene jfr. boka angivelig skal ut, lurer jeg på om dette, som blir hevdet,   kanskje ikke sto i boka likevel, eller?

 

Link to post

Følger med på denne tråden, har hatt båten på land om vinteren og skiftet zink før sjøsetting, så da har det ikke vært så galt med frostvæske uten å ta ut zinken, men å ta ut zink på motorene når båten ligger på sjøen, høres skummelt ut. 

Vil det si at frostvæske erstatter zink når båten ligger i ro om vinteren? 

 

Om zinken blir delvis ødelagt av frostvæske, så er jo ikke det fullt så farlig,skulle jeg tru? 

 

Men hvis det forårsake annen tæring, høres det ikke bra ut. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...