jma001 Startet 28.September.2017 Del på Facebook Startet 28.September.2017 BÅTEN står på vannet i hele konserveringsperioden (vinteren), og sjøvannskretsen skal innpumpes med blå frostveske fra Biltema. Jeg stiller jeg noen spørsmål under - i håp om at noen kan hvilken av følgende løsninger (1 eller 2) som er riktig/best, og hvorfor. For hva som faktisk ER riktig(st) - med tanke på å i DETTE tilfellet å sikre seg mot tæring på viktige motordeler, er det ulike meninger om blant "BPs lærde".1) EN teori som serveres er at:Offeranodene på sjøvannskretsen skal være FJERNET i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen. Å fjerne offeranodene på sjøvannskretsen (i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen) forhindrer en økt tæring som oppstår når sink og frostveske kombineres.2) EN annen (og motsatt) teori som er servert er at:Offeranodene på sjøvannskretsen skal være PÅMONTERT under konserveringsperioden på vannet - på tross av at det da er frostveske i sjøvannskretsen. Anodene bør altså være påmontert - også i perioden med frostveske i sjøvannskretsen, nettopp for å ofre seg mot tæring. For det finnes jo også andre årsaker til tæring utover "sink/frostveske"-årsaken, f.eks. den tæring i ei båthavn som skyldes egne/andre sin manglende kontroll med det elektriske anlegget (krypestrøm mv). Sink-anodene som jo tydeligvis ofrer seg - forutsatt at de er PÅMONTERT, byttes med nye/friske anoder (på vårparten) - ETTER at konserveringsperioden med frostveske er over.. Hovedargumentet er visst at det VIL OGSÅ skje tæring på vitale motordeler - spesielt dersom OFFERANODENE er FJERNET. Hva som er riktig, riktigst og/eller tryggest - 1 eller 2, strides "de lærde" om. SPØRSMÅL: Hva mener du er riktig, riktigst og/eller tryggest - 1 eller 2, og HVORFOR? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 (redigert) Mulig det er forskjellige sinktyper, men det står en offeranode i kjølevæske-sløyfen min (den lukkede sløyfen). Den er dermed alltid i kontakt med kjølevæske. Har ikke hørt om at den tæres raskere med frostvæske, men har fått meg meg at den ikke skal stå der når man bruker SystemRens... SystemRens kan ødelegge anoder. Har ellers ingen sterk formening, bortsett fra at en offeranode er til for å bli tæret i stedet for motordeler. Er jo greiere å bytte disse enn motordeler. Så jeg ble plutselig nysgjerrig på dette jeg også :-) Redigert 28.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 (redigert) Aldri hørt om denne problemstillingen før. Intressant å sjå om nokon har ein teori om dette. Red : du spør på slutten; Eg meiner at sjølvsagt skal offeranode være montert. Redigert 28.September.2017 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
baatsman Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 De skiftet zink på motorene mine forrige service, og de ble stående hele vinteren i/over/under frostvesken. hva som er riktig/galt aner ikke jeg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
lgboat Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Jeg har hatt blå frostvæske på saltvannssiden en gang, og da bare i en mnd. Det forvant sink som bare det, så derfor benytter jeg meg av alt 3 når det blir for kaldt i sjøen.... en lyspære av det gamle slaget. 40 w er mer enn nok da det bare skal sikre at saltvannet er over saltutskillepunktet som er ca -3 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Hva om lyspæra ryker? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jma001 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 (redigert) lgboat, er du ikke så nøye med at saltvann - over lengre tid, kan medføre rust? Redigert 28.September.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Har du hentet dette fra en webside? Slik som jeg leser det så vil jeg tro at nummer 1 er når båten ligger på land og nummer 2 er når den ligger på sjøen. Slik leser jeg det i alle fall. Uansett så ville ikke jeg hatt båten liggende på sjøen en hel vinter uten noen form for offer. Selv så har jeg båten ute hele året men konserverer den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Siden jeg ble litt nysgjerrig måtte jeg søke litt - og tror forklaringen trådte frem. Med frostvæske i kombinasjon med sinkanoder vil det kunne dannes avsetninger på metallet som igjen danner grobunn for tildekningskorrosjon. Hulda vil sikkert gi korreks eller utfylle håper jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Kjellg Nei dette er ikke hentet fra noen webside, men fra uttalelser fra "eksperter" her på BP. Jeg kommer selv IKKE til å fjerne sinken. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 (redigert) Ventus Det som er spørsmålet er uansett dette: Skal sink være påmontert eller ikke påmontert når båten ligger på vannet og sjøvannskretsen er innpumpet med frostveske. Dette har ulike BP-"eksperter" kategorisk besvart ulikt på. Hva jeg velger - etter beste skjønn, er å beholde sinkanodene påmintert. Dette på tross av enkeltes kategoriske/sterke anbefaling om det motsatte. :-) Redigert 28.September.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 1 minute ago, jma001 said: Ventus Det som er spørsmålet er uansett dette: Skal sink være påmontert eller ikke påmontert når båten ligger på vannet og sjøvannskretsen er innpumpet med frostveske. Dette har ulike BP-"eksperter" kategorisk besvart ulikt på. Hva jeg velger - etter beste skjønn, er å beholde sinkanodene påmintert. Dette på tross av enkeltes anbefaling om det motsatte. :-) Slik jeg oppfatter det og uten å akkurat ha noen tyngde i temaet : med mindre man har sørget for at frostvæsken en benytter er egnet for slik bruk - så et klart nei. Kombinasjonen av frostvæske (generelt) og sinkanoder er uheldig og bør unngåes. I stedet for å beskytte materialene sine - og selv om hver for seg skaper beskyttelse - så vil kombinasjonen av disse potensielt gi et korrosivt (muligens også aggresiv korrosjon) miljø. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Her er hva jeg har kommet til etterhvert, og etter gode råd fra flere: 1. Jeg ville ikke fjernet sinkanodene uansett. Det gjør ingen skade at de står der. Det har de alltid gjort hos mange med meg, også på båter som ikke har vært på land for vinterlagring. 2. Som nevnt over, vil jeg la sinkanodene stå i motoren. Om en sjekker manualen til f.eks. Volvo Penta og leser det som står skrevet ang. preservering vil man se at det ikke er nevnt med et eneste ord at sinken skal demonteres etter preservering med frostvæske. Dette ville de heller aldri gjort da man kunne risikert å få presentert erstatningskrav i ettert id pga. evt. tæringsproblematikk. Sinken skal stå i motor hele tida. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 i mine VP tamd 60 motorer er det sink i ferskvannskretsen også. Har aldri skjønt hvorfor, og har aldri byttet dem. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 -i morgen tidlig skal båten med D6 på land, da skal jeg som lovet ta bilde av teksten i boka ? Skal etterhvert utom vp verkstedet og kan jo alltids spørre dem, om de har fastsatte prosedyrer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 jma001 skrev for 11 timer siden: lgboat, er du ikke så nøye med at saltvann - over lengre tid, kan medføre rust? Båter flest ligger da på vannet året rundt. Er det faktisk sånn i resten av verden at motorene deres ruster i filler mye raskere enn norske båter på østlandet som konserverer hver vinter? Jeg tror ikke noe særlig på det. Men alltid lurt å vinterkonservere motorer som ikke brukes, og en selvfølge om det er frostutsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hva med aluminium anoder? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
JRK Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Ja hva med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Se 'byggingen av Hulda', har laget en utredning der. Akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Leste innlegget ditt Hulda, Morsom lesning, men til å ha tatt eksamen ved NTH, Hadde jeg forventet noe mer matnyttig. Man trenger vel ikke å gjøre dette mer teoretisk en at det finnes flere mettaliske materialer i en motor. Alle metaller har sin spesifikke motoriske spenning. Disse kobles sammen med sjøvann eller frostveske og man får ett batteri. Funksjonen til sinken er at denne har den laveste elektromotoriske spenningen av alle metalldelen i motoren. Da er det denne som avgir elektroner og tæres således bort. Om det er slik at frostveske er elektrisk ledende som sjøvann, så bør sinken stå der. Er den ikke ledende så gjør det jo heller ingen skade om sinken er der. Og til forskjell fra deg tar jeg gjerne en videre argumentasjon om det kan være avklarende for jeg vil gjerne lære mer, om noen andre har synspunkter jeg ikke kjenner til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Det jeg beskriver gjelder kun sjøvannsiden. På Hulda er dette bronse og AISI 316. Nokså likt hva gjelder spenning. Hva andre har, vet jeg ikke, og kan ikke forholde meg til det. Så har du trolig misforstått mesteparten av det jeg skriver om forrykking av pH og potensiale. Det er, som implisitt skrevet, ikke min hensikt å skrive noen lærebok. Så det er bare å fylle frostvæske og dytte inn anoder. Kan forresten nevne at kjølekretsen til Hulda fikk sin siste anode montert for 15 år siden. Så forskjellig kan sjøvannskretsene bygges. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 (redigert) jma001 skrev On 28.9.2017 at 15.12: BÅTEN står på vannet i hele konserveringsperioden (vinteren), og sjøvannskretsen skal innpumpes med blå frostveske fra Biltema. Jeg stiller jeg noen spørsmål under - i håp om at noen kan hvilken av følgende løsninger (1 eller 2) som er riktig/best, og hvorfor. For hva som faktisk ER riktig(st) - med tanke på å i DETTE tilfellet å sikre seg mot tæring på viktige motordeler, er det ulike meninger om blant "BPs lærde".1) EN teori som serveres er at:Offeranodene på sjøvannskretsen skal være FJERNET i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen. Å fjerne offeranodene på sjøvannskretsen (i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen) forhindrer en økt tæring som oppstår når sink og frostveske kombineres. For båter som skal ha Zink i Sjøvannskretsen etter manualen, så ville jeg tatt de ut når en skal frostsikre sjøvannskretsen. Grunnen er at Zinkanoder blir pasefister av å stå i ferskvann og vil med stor sannsynlighet forbli det når en starter opp om våren når en får sjøvann i systemet. Frostvæske i sjøvannskretsen sier jo alle fabrikanter at er bra i vinteropplag. Redigert 29.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jma001 Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Eureka har hevdet at sinkanodene i D6s sjøvannskrets skal tas ut før innpumping av f.eks. BTs Glykol-frostveske blå..... Eureka skulle sågar vise oss at DETTE står i D6 sin manual/instruksjonsbok: Sitat Eureka: "..i morgen tidlig skal båten med D6 på land, da skal jeg som lovet ta bilde av teksten i boka ?" Siden vi ikke hører noe mer om dette - at sinkanodene jfr. boka angivelig skal ut, lurer jeg på om dette, som blir hevdet, kanskje ikke sto i boka likevel, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Følger med på denne tråden, har hatt båten på land om vinteren og skiftet zink før sjøsetting, så da har det ikke vært så galt med frostvæske uten å ta ut zinken, men å ta ut zink på motorene når båten ligger på sjøen, høres skummelt ut. Vil det si at frostvæske erstatter zink når båten ligger i ro om vinteren? Om zinken blir delvis ødelagt av frostvæske, så er jo ikke det fullt så farlig,skulle jeg tru? Men hvis det forårsake annen tæring, høres det ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Åysann, her har jeg lovet noe jeg ikke har holdt. Får jeg påberope meg ammetåke? ? Det kommer det kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.