Jump to content

Hvilken skal en velge, Øien 530-620, Hobby 555 eller Vest 20?


Haakonol

Recommended Posts

Jeg vurderer og kjøpe meg en Fiske/teinebåt. 14 foteren jeg bruker I dag blir for liten.

Båten skal brukes I ett område med mye sjø (sletta nord for Haugesund).

Vil gjerne ha synspunkter pluss og minus med de forskjellige modellene.

De jeg vurderer er Øien 530, Øien 620, Vest 20 og den Nye Hobby 555.

Har og sett på Sting 535, men synes den er for flat I bunn og mistenker den blir for hard I motsjø?

Ting som betyr litt for meg: Minst mulig "våt" båt, dvs. skvett, stødig, osv.

Ser og at Øien har bare ett hull for selvlensing mens Hobby 555 har to.

Legger og merke til at Øien er belagt med epoxy innvendigt. Da tåler den vel mer

juling med teiner osv.

Kom gjerne med synspunkter og også forslag til liknende båt.

Skal og monteres teinehaler, en northlift 200 som jeg har fra før. Hvilken båt, og plassering er best/mest praktisk?

Redigert av Haakonol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med så veldig konkrete erfaringer fra de båtene du nevner, men du kan få et par betraktninger.

 

Du skriver at du vil ha en stødig båt som er tørr, det blir fort en motsigelse. F.eks. Øyenbåtene er jo breie og stødige, men det er fordi de er veldig flate i bunn. Det gjør at de slår kraftig i høy motsjø. En Hydrolift e.l. med smalt skrog og dyp V-bunn vil gå mye mykere i høy sjø, men er jo totalt uegnet for å fiske fra. Jeg har vært gjennom samme tankerekke som du, og fant egentlig ingen jeg falt helt for. Store skjærgårdsjeeper med et godt skrog er som regel alt for fancy innredt. Prisen blir også fort alt for høy for ei fiskejolle. Av de grunner falt jeg ned på å bygge om en Draco 20 til åpen jolle og påhenger. Et valg som kanskje ikke var så smart, for det virker jo som om den båten aldri blir ferdig....

 

Lykke til med valget :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte mye tid på å velge fiskebåt da vi skulle gå til innkjøp av båt før årets sesong. Jeg hadde noe begrenset budsjett (ca 75 000k) og endte opp med en Hansvik 500 Fisker med helt ny Yamahamotor. Jeg holder til like ved Boknafjorden og er ute med båten i all slags vær og stort sett gjennom hele året. Båten har imponert ved å være ekstremt sjøsterk og trygg i tillegg til at den har en enkel og veldig fleksibel innredning for fiske. Båten er selvlensende og finnes i utgave både med og uten styrekonsoll. Jeg valgte utgaven uten da jeg ønsker mest mulig plass om bord til fiskeutstyr og teiner. Båten har medium kjøl noe som gjør den retningsstabil og fin i sidesjø. Jeg fisker stort sett relativt lokalt så prioriterte ikke stor motor. Med 20 Hk så gjør den ca 16 knop med 1 person og noe utstyr om bord. 

Link to post
Share on other sites

Har du sett på svenske Sandstrøm båter. Mange modeller til slikt bruk du er ute etter. Solid bygget og stødige. Har en liten kjøl, så båtene er ganske retnings stabile. Vil jo slå noe i kraftig sjø, pga forholdsvis flat bunnet skrog, men er stødige å fiske i fra. Mange forhandlere rundt om som selger disse båtene.. Ser der ligger en del på finn, både åpne og lukkede utgaver. Alle er jo selvlensende. Er heller ikke bundet opp til noe motor fabrikant, så der kan man jo velge selv.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo: ja en båt blir jo alltid ett kompromiss. En kan ikke få i både pose og sekk.

Det viktigste er nok en stødig båt som tåler mye ved rekka da det mest blir brukt til teiner.

Har hatt ett par dårlige erfaringer med 14 foteren som f.eks da teina hang seg fast i bunn og teinehaleren dro rekka

under så vannet fosset inn. 

 

Sandstrøm har jeg også sett på men appelerer ikke helt til meg.

har hatt mye båter opp igjennom årene. Den beste småbåten i sjø jeg har hatt, var nok en Yamarin 56 cc.

men nå blir det en ren fiskebåt/teiner. Altså en båt til litt røff bruk. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke allverdens å bidra med i denne tråden, men kan nevne at jeg fikk prøvekjøre en Øien 530 i ganske røft vær i fjor høst. Det var overraskende hvor mykt den tok sjøene. Den hadde bare 25 hk riktignok, men med fullt pådrag var det aldri ubehagelig. Det hadde jeg ikke trodd, bred og flatbunnet som den er. 

Link to post
Share on other sites

Takker for det svaret Korsfjord. Av aktuelle båter er det Øien som har mest kjøl/ skarpest under. De er vel mer en halvplaner enn helplanende. Veldig greit og høre at de går mykt.

heller nok mest mot en Øien. Bare finne ut om 530 er nok, eller om jeg skal gå for 620.

530 er nok stor nok men prisforskjellen er ikke så stor på de to båtene.

Link to post
Share on other sites

Kun erfaring med øien 530, som vi har hatt sidene tidlig 2000 tallet.

Praktisk båt, enkel og lite dill dall. Tåler røff sjø, men dasker og slår endel, men meget trygg! 

Kan fort oppleves som litt vinglete når båten er tom, men blir mye bedre med litt last. Og det er jo akkurat det den er laget for, lastet med fisk og bruk?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Haakonol skrev On 30.9.2017 at 17.31:

Jeg vurderer og kjøpe meg en Fiske/teinebåt. 14 foteren jeg bruker I dag blir for liten.

Båten skal brukes I ett område med mye sjø (sletta nord for Haugesund).

Vil gjerne ha synspunkter pluss og minus med de forskjellige modellene.

De jeg vurderer er Øien 530, Øien 620, Vest 20 og den Nye Hobby 555.

Har og sett på Sting 535, men synes den er for flat I bunn og mistenker den blir for hard I motsjø?

Ting som betyr litt for meg: Minst mulig "våt" båt, dvs. skvett, stødig, osv.

Ser og at Øien har bare ett hull for selvlensing mens Hobby 555 har to.

Legger og merke til at Øien er belagt med epoxy innvendigt. Da tåler den vel mer

juling med teiner osv.

Kom gjerne med synspunkter og også forslag til liknende båt.

Skal og monteres teinehaler, en northlift 200 som jeg har fra før. Hvilken båt, og plassering er best/mest praktisk?

 

Klarte du tilslutt å velge en av båtene, eller kjøpte du bare alle?:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

har prøvd alle disse båtene du nevner.

alle er gode i sjø og ypperlige til teinefiske.

den absolutt beste av dem er nok Hobby 555, imponerte både meg og sjefen når vi testkjørte den.

meget bra i sjøen, høyest fribord av alle disse og stabil som fy.

samtidig så er hobbyen også den mest gjennomtenkte av alle disse båtene da alt ligger klar av trekkerør til ekstraustyr og massive innstøpte fester til kraftblokk. Anbefalest på det sterkeste.

 

neste på listen er øien båtene, stabile båter de også, det som trekker ned litt er kun et utløp for selvlensingen noe som er et minus hvis båten får litt slagside. er også lite plass og gjemme kabler hvis du skal ha teinehaler .

 

sting 535/600 er også en bra båt men også lite plass til og gjemme kabler.

 

vest 20 kommer desverre nederst på listen på grunn av litt mye problemer porøs glassfiber og topcoat. sprekker og krakelerer fort.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Beklager det tok så lang tid før svar her. Ble ikke noe båt på meg i fjor. Har og en Princess 38 som tar mye av min fritid.

Jeg har nå handlet meg en brukt Øien 530F med 40hk yamaha. Har bare testet den ett par turer utpå og fisket litt, satt teiner. Det er ikke noen fartsbåt/kjørebåt men veldig stødig og god under fiske og teinehåndtering. Det jeg og setter pris på er ingen planingsterskel. Den går like greit ved 10 knop som 16-18. Skal nå til og montere teinehaleren som jeg tidligere brukte på 14 foteren. Båten hadde ikke seter montert, så jeg kjøpte ett originalt sete med brakett og monterte. Veldig praktisk ved og bare snu setet og sitte behageligt mens en fisker.

Eneste negative til nå er at båten legger seg mye mot styrbord når jeg kjører alene.

må få lagt noe mere vekt på babord side.

kom gjerne med tips på løsning her.

Nettopp pga. dette vegrer jeg meg mot og montere teinehaleren på styrbord side. Det blir jo nesten 20 kg til på feil side.

 

 

IMG_7697.JPG

Redigert av Haakonol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hobby 555 og er godt fornøyd med den. Brukes til utleie og eget bruk når den er ledig? gått 130 timer siden februar. Er ikke super i litt sjø for da blir det mye risting og slag, men er vel slik for tilsvarende båter da de er breie og flate under. Når det gjelder plassering av feste for kraftblokk synes jeg denne er for langt fremme i båten og kommer midt i synsfeltet så jeg laget mitt eget? disse elektriske kraftblokkene er bare helt super, drar opp krepselenke med 10 teiner fra 200 meter uten problemer .

Resized_20180207_105848.jpeg

Link to post
Share on other sites

Haakonol skrev On 26.8.2018 at 7.39:

Beklager det tok så lang tid før svar her. Ble ikke noe båt på meg i fjor. Har og en Princess 38 som tar mye av min fritid.

Jeg har nå handlet meg en brukt Øien 530F med 40hk yamaha. Har bare testet den ett par turer utpå og fisket litt, satt teiner. Det er ikke noen fartsbåt/kjørebåt men veldig stødig og god under fiske og teinehåndtering. Det jeg og setter pris på er ingen planingsterskel. Den går like greit ved 10 knop som 16-18. Skal nå til og montere teinehaleren som jeg tidligere brukte på 14 foteren. Båten hadde ikke seter montert, så jeg kjøpte ett originalt sete med brakett og monterte. Veldig praktisk ved og bare snu setet og sitte behageligt mens en fisker.

Eneste negative til nå er at båten legger seg mye mot styrbord når jeg kjører alene.

må få lagt noe mere vekt på babord side.

kom gjerne med tips på løsning her.

Nettopp pga. dette vegrer jeg meg mot og montere teinehaleren på styrbord side. Det blir jo nesten 20 kg til på feil side.

 

 

IMG_7697.JPG

 

Vist jeg skal kjøre med tom båt over en lengre tid, så bruker jeg og ha litt sjøvann i en stamp bak. Båten reagerer positivt på last bak, blir bedre og kjøre da?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Kapteinsko skrev for 8 timer siden:

... disse elektriske kraftblokkene er bare helt super, drar opp krepselenke med 10 teiner fra 200 meter uten problemer .

Litt nysgjerrig :giggle: Hvilken haler er det du har som trekker en lenk på ti teiner fra det dypet med letthet?

Link to post
Share on other sites

E150 er mye kraftigere enn antal watt skulle tilsi, dog med lineskive montert. Greier fint 10 vanliger krepseteiner fra 100 m. Sikkert andre som har prøvd dypere. Har man en tung båt og det er mye vind og strøm kan det hende den vil slite med 10 teiner, NB 820 med 8 teiner på lenka går rett opp uansett.

Link to post
Share on other sites

Haakonol skrev On ‎26‎.‎08‎.‎2018 at 7.39:

 

Eneste negative til nå er at båten legger seg mye mot styrbord når jeg kjører alene.

må få lagt noe mere vekt på babord side.

kom gjerne med tips på løsning her.

Nettopp pga. dette vegrer jeg meg mot og montere teinehaleren på styrbord side. Det blir jo nesten 20 kg til på feil side

 

 

 

 

Min Øien 16 lente seg litt til styrbord som følge av at et 110 amp. batteri og jeg satt på samme side. Bensintanken er ingen pålitelig motvekt. Uavhengig av dette støpte jeg en kloss av kompakt glassfiber og epoksy som jeg limte fast på akterendens styrbord side helt nede utvendig i flukt med bunnen av båten. Dette gjorde jeg for å unngå å måtte skru i selve skroget hver gang jeg byttet hekkmontert ekkoloddgiver. Nå har jeg montert en B60 gjennomgående giver, og er fornøyd med den, men klossen jeg limte på akterenden sitter fremdeles der, og den gir de få kvadratcentimeterne med ekstra bæreflate/løft på styrbord når båten er i plan. Så nå går båten rett med haler, batteri og meg på samme side, og den legger seg ikke over til motsatt side heller. Mulig jeg har hatt flaks med plassering og størrelse på klossen jeg støpte.

Det er utrolig lite som skal til for å gi et ekstra løft på den riktige siden. Trimflap mini.

Dersom styrekonsoll og annet utstyr av den permanente sorten er montert på samme side, og gjør at båten går skjevt, kan denne løsningen være verdt en tanke. 

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 28.8.2018 at 10.15:

Litt nysgjerrig :giggle: Hvilken haler er det du har som trekker en lenk på ti teiner fra det dypet med letthet?

Hei.

Er E150 haleren jeg har med to lineskiver. Kjører den ikke på fullt og på den minste skiven. Ikke hatt problemer med sikringer som ryker eller noe. Har faktisk 11 teiner i den ene lenken og det kommer opp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...