Jump to content

Tråd med info om komposittplater som Coosa Board, Thermo-Lite (+ litt SeaCast / PU-skum / epoxy)


WithVital

Recommended Posts

Jeg skal erstatte x-finer i et akterspeil, og har lyst til å ikke bruke x-finer på tross av at det er både sterkt, billig og bra nok. Har googlet og youtubet ganske mye og funnet at det faktisk ikke er helt uhørt "over dammen" å bytte x-finer med andre materialer. Første produktet jeg fant er en flytende (sannsynlig vis Polyester- eller polyuretabnasert) skumaktig sak de kaller f.eks. "SeaCast" (https://www.youtube.com/results?search_query=seacast). Finnes flere konkurrerende helt like produkter, men jeg er ikke overbevist om at det holder lengre enn x-finer, og noen videoer viser åpenbare bindeproblemer på noen overflater.

 

SeaCast-film:

 

Videre er det to komposittplater som blir brukt litt. Den mest utbredte ser ut til å være en glassfiberarmert HDPU-plate (altså en fiberarmert plate laget av "Hight Density Poly Urethane"), som er det samme skummet sum er brukt i f.eks min With vital-bunn og som faktisk er helt i orden etter 40 år med fukt-inntrenging i både dørkfiner og stringere.

Armeringen ser ut som den kommer i forskjellige styrker, og typisk "akterspeilstyrke" er "medium strength" plate.
Merket som er mest utbredt heter "Coosa Board":

Coosa board-film:

 

 

Et alternativ til Coosa Board er "Thermo-Lite Board" fra "Space Age Synthetics ltd":
http://www.spaceagesynthetics.com/thermoliteproduct.html

 

Så vidt jeg forstår er alle de forskjellige skum med lukkede celler armert med glassfiber enten i vev eller oppkuttet, og jeg tror de bruker omtrent samme type skum som i USA selges som "Secure Set"  -altså for å støpe søyler i bakken:

 

Dette 2-komponent Polyuretanskummet har tilsynelatende potensiale for bruk i båt. Lukkede celler, og rundt 3 kilo / kvadrattomme trykkfasthet. Ekspanderer 8-15 ganger pr volum, og så kan man kjøpe det både på Amazon og på eBay for rundt 1000 kroner for 7 liter (inntil 105 liter ferdig skum). Sika har et konkurrerende produkt, men jeg finner det ikke i Norge (har sendt dem mail også): http://www.ebay.com/itm/Secure-Set-2-Gal-Concrete-Alternative-High-Density-Polyurethane-Post-Setting-/162632827558?epid=1663485401&hash=item25ddac02a6:g:-YQAAOSwpDBZky8~

 

Jeg har mailet Coosa og Space Age og deres respektive forhandlere i europa (coosa selger i tyskland), og håper noen kan sende meg en test eller en hel plate. Men er det noen som har erfaring med disse nye produktene her inne? Finnes det er "norsk" alternativ? -hva som helst som er tilgjengelig her til lands som kan erstatte x.finer og som ikke råtner er interessant. -og hva tenker folket om å prøve å lage en x antall tonns jig og lage egne bord med vevd duk, epoxy og 2-k PU skum? Kanskje armert med glassfiberteltstenger eller noe slikt? Noen som vet hva som siller "Secure Set"-skummet fra andre lukket celle-skum som evt de kan ha brukt i "space age-plater" og Coosa Board?

I min søken fant jeg noen ganske interessante tester både av x-finer (marine grade vs vanlig), og epoxy vedheft til GelCoat (!). Jeg fant GelCoat-testen veldig interessant fordi jeg har hatt veldig god erfaring selv med West Systems "trege" herder 206, og har savnet styrken og hefteegenskapene i fra 206 etter jeg gikk over til BT sin epoxy. Må nok kjøpe 206 og WS base og teste dette mot Svas sin SR / RS herder, for den opplever jeg er raskere i herdingen men gir samme vedheft. Jeg søla litt med epoxysparkel (Svas / SR/SR) på gelcoaten på båten, og da jeg skulle ta av epoxysparkelklumpen fulgte Gelcoaten med fremfor å forbli på polyesterskroget...

Uansett."Marine Grade" vs "Vanlig" x-finer (utsatt for elementer før test):
 

 


Epoxy vs div. lim:

 

 

Og til slutt Epoxy som hefter bedre til Gelcoat enn Poly:

 


Less på med info om komposittplater, x-finer, epoxy- polyester- eller PU-egenskaper og erfaringer hvis du vil :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Jeg har ikke noe erfaring med Cosa Board eller de andre komposittplatene du snakker om. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i å bruke en komposittplate som kjerne i akterspeilet ditt? Du har jo tatt vekk indre laminat i speilet, så du står jo fritt til hvordan du vil bygge opp et nytt akterspeil. Når man ser på alle de råteproblemene som er i gamle akterspeil forstår jeg godt at du ikke vil bruke kryssfiner. Men hvorfor ikke bare bruke divinycell? Plata limer du rett inn i ytre laminat på speilet, så laminerer du ønsket antall lag på innsiden. Der du skal skru motoren borer du ut store hull med en hullsag og sparkler inn massive sylindre. Har du sett i tråden min hvordan jeg løste det?

Link to post
Komodo skrev for 11 timer siden:

Jeg har ikke noe erfaring med Cosa Board eller de andre komposittplatene du snakker om. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i å bruke en komposittplate som kjerne i akterspeilet ditt? Du har jo tatt vekk indre laminat i speilet, så du står jo fritt til hvordan du vil bygge opp et nytt akterspeil. Når man ser på alle de råteproblemene som er i gamle akterspeil forstår jeg godt at du ikke vil bruke kryssfiner. Men hvorfor ikke bare bruke divinycell? Plata limer du rett inn i ytre laminat på speilet, så laminerer du ønsket antall lag på innsiden. Der du skal skru motoren borer du ut store hull med en hullsag og sparkler inn massive sylindre. Har du sett i tråden min hvordan jeg løste det?

 

Divinycell er veldig aktuelt hvis jeg skal bruke sandwich-metoden. Jeg har sett tråden din og ser ikke bort ifra at jeg kopierer. Har nok hengt meg opp litt fordi jeg skulle ønske jeg hadde flere alternativer enn x-finer og sandwich, og litt ekstra ettersom det finnes flere alternativer "i verden". X-finer er flott. Sandwich er genialt. Kompositt er litt Ole Brum-vennlig: "Ja takk, begge deler".
Det hadde vært veldig praktisk om man kunne kjøpe råtefrie plater som hadde strukturell styrke selv uten laminering. Råtefrie plater som Coosa el.l kunne blitt brukt til mye rart i båt og ellers...
 

Har funnet ut at det er noe som heter "Norsk komposittforbund". De har en egen nettside (http://www.komposittforbundet.no) og der ligger det ganske mye informasjon om utviklingen av kompositter både i Norge og ellers.

Av mange gode rapporter som ligger "skjult" i sidene (ser ut som SINTEF har laget dem), er det en om Sandwich (spesifikt: DIAB sine Divinycell-plater blir diskutert) i tankbåter fremfor stål, og en om Kompositter og sandwich i fiskeflåten som jeg tenker er så interessante at jeg legger ved her ettersom de er merket "åpen" selv om jeg ikke finner dem gjennom webUIen deres (de får evt. skrike ut om rapportene ikke er "offentlige"):

 

Sandwich i steden for stål:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1145

 

Kompositt og Sandwich i fiskeflåten:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1144

 

(lek med URLen for å få flere rapporter (altså endre tallet til slutt i lenken) hvis du har noen timer å slå ihjel)

Og så legger jeg ved de to overnevnte rapportene i zip her (er PDF-filer):

Designstudie av RSW tanker fremstilt av sandwich med PVC kjerne og glassfiberarmert herdeplast hud.zip

Kompositt-_sandwichmaterialer for bruk i fiskeflåten.zip

 

Usikker på om denne siden er en utfyllende linkreferanse, men mange av SINTEF-rapportene er tilgjengelige herfra: http://www.komposittforbundet.no/?CatID=1188

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Strøkent at du legger ut rapportene, de skal leses :yesnod:

 

WithVital skrev for 5 timer siden:

Det hadde vært veldig praktisk om man kunne kjøpe råtefrie plater som hadde strukturell styrke selv uten laminering. 

Jeg tror egentlig du misser litt av poenget med fordelene av sandwich/kompositt i forhold til dette med strukturelle egenskaper og vekt. Det du etterspør kan du jo egentlig lett oppnå ved å laminere deg opp til et massivt laminat i ønsket tykkelse. Du har jo ikke lenger et tomrom du skal fylle opp. På den måten vil du også få perfekt vedheft, noe som kan være en utfordring ved å lime inn ei plate.

 

En av fordelene med å bruke divinycell som kjerne i en sandwich er jo at den ikke suger vann og ikke råtner. Men det er en annen fordel også, og det gjelder for sandwich generelt. Hovedpoenget med kjernen i sandwichkonstruksjonen er at man skaper en distanse mellom ytter- og innerlaminatene. Det er de som skal oppta strekk og trykkreftene, mens den største belastningen på kjernen blir skjærkrefter. I tillegg tåler ikke kjernen stor punktkompresjon, så på de plassene man skal skru må man erstatte kjernen. Den store fordelen med sandwich blir da at man kan bruke et lett materiale i kjernen, mens kreftene blir opptatt av laminatene. I tillegg er det lett å oppnå stor avstand mellom ytter- og innerlaminat uten å gå vesentlig opp i vekt. På den måten blir også kraftpåvirkningen på laminatene vesentlig redusert. Enkelt forklart kan sammenligne dette med vanlig 2"x4" trematerialer (eller 48X98 som det heter nå). Hvis du tar en 48x98 og legger den på flasken på to opplager med en meters avstand vil den tåle en viss last. Hvis du legger to slike ved siden av hverandre og limer og skrur dem sammen vil de tåle dobbelt så mye. Hvis du derimot legger disse to oppå hverandre og limer og skrur dem sammen vil de tåle fire ganger så mye. Dette er ren mekanikk og enkelt å utlede matematisk, og her ligger hele hemmeligheten i sandwichkonstruksjonens styrkemessige fordel. 

 

Hvis du bruker en komposittplate som skal tåle samme styrke som en sandwichkonstruksjon må den nødvendigvis bli tyngre, om man må også bruke mere kostbare materialer.

Link to post
Komodo skrev 53 minutter siden:

Strøkent at du legger ut rapportene, de skal leses :yesnod:

 

Jeg tror egentlig du misser litt av poenget med fordelene av sandwich/kompositt i forhold til dette med strukturelle egenskaper og vekt. Det du etterspør kan du jo egentlig lett oppnå ved å laminere deg opp til et massivt laminat i ønsket tykkelse. Du har jo ikke lenger et tomrom du skal fylle opp. På den måten vil du også få perfekt vedheft, noe som kan være en utfordring ved å lime inn ei plate.

 

Jeg tror jeg forstår altså. Mulig jeg roter litt med begreper og slikt, men prinsippene tror jeg har blitt lagret på rett plass. Divinycell i sandwich er ekstremt sterkt men kan skades med en hakke eller delamineres internt med punktbelastninger / støt (*). X-finer råtner. Massiv laminat veier et tonn, og en sterk kompositt fremstår som en middelvei som henter egenskaper fra både x-finerlaminat og sandwichkonstruksjon. Tror Coosa er mindre utsatt for punktskader pga interne fibre, men jeg må understreke at jeg tror så lenge jeg ikke har testet eller lest noen tester...

Hvis det fantes en plate som var prelaminert i akseptabel styrke som ikke veide mer enn x-finer, synes jeg det er et rimelig alternativ for en del konstruksjoner. Jeg ser for meg en plate med vekt under x-finer, styrke og egenskaper mellom x-finer og divinycellsandwich, og pris rundt / noe over divinycell. Coosa kan både poly- og epoxylamineres.

 

Komodo skrev 53 minutter siden:

 

Hvis du bruker en komposittplate som skal tåle samme styrke som en sandwichkonstruksjon må den nødvendigvis bli tyngre, om man må også bruke mere kostbare materialer.

 

Det med vekt er jeg klar over, men jeg tror ikke det er så ille som man skulle tro. En Coosa på 16mm tykkelse veier 7-8 kg pr m2. At det er dyrt har pr i dag mest med tilgjengelighet å gjøre og ikke så mye med materialene. Coosa-platene er så vidt jeg forstår laget av HDPU-skum armert med glassfiber. minimum 10% fiber pr. volum (sikkert opp mot 20-30), pluss lag med vevd duk og glassfibertråder som syr sammen alle lag internt. Det er et kompromiss pga vekt, men Coosa har egen styrke i tillegg til å være et bra distansemateriell og er mindre sårbart for "mista ankeret og kolliderte med brygga"-skader. HDPU koster mindre enn x-finer.

 

Men det er klart pris er viktig:

 

- X-finer er kanskje 4-900 pr akterspeil avhengig av kvalitet?

- Divinycell H250 40mm koster .... pr akterspeil eller plate (anyone?)

- Coosa board koster 2300,- for 240x122 i "akterspeilkvalitet" + mva og frakt. Frakt er nok dyrt (får pris hvis jeg spesifiserer plateantall).

 

Noen steder i verden kan bestille nær sagt hvasomhelst av kompositter og halvfabrikata i glassfiber eller laminat på nett og få det tilsendt, mens her til lands opplever jeg det er en utfordring å i det hele tatt få lov til å bestille halvfabrikata fra de store uten å ha et firma. Ikke føler jeg at jeg drukner i alternativer fra de store båtbutikkene for privatpersoner heller, men dette er ikke en klagepådårligtilretteleggingforinnovatøreroggryndere-tråd, så de greiene der hopper jeg over her :)

 

Eksempel på hva som tilbys av kompositter i USA:

https://shop.hamiltonmarine.com/departments/structural-composites-|BL|STC.html

 

- - - - - - -

 

*: https://books.google.no/books?id=Ws8dxJ7cPGYC&pg=PA156&lpg=PA156&dq=divinycell+plater+H+250&source=bl&ots=gb8tVGSeVY&sig=dpiLQ8nkJeov-kMUscSluc_4GsQ&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwigtcHttdLWAhXKAJoKHW83CeMQ6AEIZDAM#v=onepage&q=divinycell plater H 250&f=false

divh250_001.png.caeed0ad859d75ffd021f60990589702.pngdivh250_002.png.330028873265600f3b9eab906a9ffffa.pngdivh250_003.png.520f882ef18a99da4a5aba30577cdea6.png

 


Coosa prisliste fra tyskland:

CoosaPrice1.png.5aa55d341a58c1d84f7f6c160fb45a7e.png

 

Vond der Linden sier de kan sende meg et tilbud hvis jeg spesifiserer hvor mange plater jeg vil ha, så er det noen som vil være med å spleise på frakt er det mulig vi kan få ned prisen litt hvis vi er et par stykker :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Jeg skjønner fremdeles ikke helt hva du ønsker å oppnå med å bruke en komposittplate i akterspeilet ditt. For du snakker vel fremdeles om å laminere på innsiden også eller?

 

WithVital skrev for 2 timer siden:

Jeg tror jeg forstår altså. Mulig jeg roter litt med begreper og slikt,

Da skal jeg forsøke å rydde litt opp.

 

  • Sandwich konstruksjon: Et laminat på hver side av en kjerne. Kjernen fungerer hovedsaklig som et distansemateriale for laminatene som skal ta opp hovedkreftene, men må også tåle trykkreftene og skjærkreftene som oppstår. Den enkleste formen for sandwich kommer fra Diplomis :giggle:
  • Kompositt materialer: En blanding av to forskjellige materialer der de to materialene utfyller hverandre i egenskap. Det er gjerne et fyllmateriale, og et materiale brukt som armering. I plastbåtsammenheng snakker vi gjerne om plastkompositter. Det er en kompositt der en bestanddel er plast, og det andre er en armering av f.eks. glass, karbon eller kevlar. Andre kompositter kan være betong armert med jern eller treverk innbakt i epoxy. Kompositt høres jo litt fancy ut, men vanlig polyester armert med glassfiber er altså en kompositt.

Når vi lager en sandwich konstruksjon (plastbåtkonstruksjon) bruker vi altså begge deler. En kjerne (divinycell (ekspandert PVC), XPS (ekspandert og ekstrudert polystyren) eller balsatre), og laminat på hver side som er en kompositt av glassfiber og polyester. Det du skisserer her er at du vil bruke en komposittplate i kjernen også. Det er derfor jeg lurer på hvorfor du ikke tror divinycell blir bra nok?

 

Sitat

Divinycell i sandwich er ekstremt sterkt men kan skades med en hakke eller delamineres internt med punktbelastninger / støt

Ja. Men for å unngå det må du legge tilstrekkelig antall lag i ytterlaminatet. Laminattykkelsen blir uansett mye tynnere enn om du skulle hatt massivt laminat. Dessuten, hvilke punktlaster ser du for deg på akterspeilet?

 

Sitat

 Massiv laminat veier et tonn, og en sterk kompositt fremstår som en middelvei som henter egenskaper fra både x-finerlaminat og sandwichkonstruksjon.

Massivt laminat er en sterk kompositt. De komposittplatene du snakker om er sikkert sterke i forhold til en ren skumkjerne (typisk divinycell), men ikke i forhold til et laminat med glass. De er en kompromiss. Det jeg mener du bommer med er at du vil ha en kompositt med styrke i kjernen.

 

Sitat

Hvis det fantes en plate som var prelaminert i akseptabel styrke som ikke veide mer enn x-finer, synes jeg det er et rimelig alternativ for en del konstruksjoner.

Det kan jeg være enig i. Men i dette tilfellet var det jo snakk om å erstatte plata i akterspeilet. Til andre formål derimot kan man sikkert bygge litt av hvert av slike plater.

 

Sitat

Det med vekt er jeg klar over, men jeg tror ikke det er så ille som man skulle tro. En Coosa på 16mm tykkelse veier 7-8 kg pr m2. At det er dyrt har pr i dag mest med tilgjengelighet å gjøre og ikke så mye med materialene. Coosa-platene er så vidt jeg forstår laget av HDPU-skum armert med glassfiber. minimum 10% fiber pr. volum 

Uansett hvordan du vender på dette kommer du ikke fra de fysksike lovene som gjelder for en slik konstruksjon. Denne delen av fysikken kalles mekanikk og deles inn i statisk og dynamisk mekanikk. I slike konstruksjoner er det statisk mekanikk som gjelder. Eksempelet med 2"4" lenger opp illustrerer noe av det som ligger bak, men det kan også utledes med formler. Poenget mitt er at den armeringen du legger midt i en sandwichkonstruksjon vil være bortkastet, og bidrar kun til å øke vekt og pris.

 

HDPU er en forkortelse for high density polyurethan som er en herdeplast. For at glassarmert polyurethan skal oppnå den vekten du skisserer over (1000mm/16mm x 7kg/m2 = 437,5kg/m3) må den nødvendigvis være ekspandert. 

 

Sitat

- X-finer er kanskje 4-900 pr akterspeil avhengig av kvalitet?

- Divinycell H250 40mm koster .... pr akterspeil eller plate (anyone?)

- Coosa board koster 2300,- for 240x122 i "akterspeilkvalitet" + mva og frakt. Frakt er nok dyrt (får pris hvis jeg spesifiserer plateantall).

Hvis du leter litt i tråden min finner du prisene på den divinycellen jeg har kjøpt. Den har lavere densitet, men jeg tror stort sett du kan gange opp prisen i forhold til densiteten. Det virker i hvert fall slik på de platene jeg kjøpte. Men tror du at du trenger tettere plater enn det jeg har brukt?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

-snip-

 

Uansett hvordan du vender på dette kommer du ikke fra de fysksike lovene som gjelder for en slik konstruksjon. Denne delen av fysikken kalles mekanikk og deles inn i statisk og dynamisk mekanikk. I slike konstruksjoner er det statisk mekanikk som gjelder. Eksempelet med 2"4" lenger opp illustrerer noe av det som ligger bak, men det kan også utledes med formler. Poenget mitt er at den armeringen du legger midt i en sandwichkonstruksjon vil være bortkastet, og bidrar kun til å øke vekt og pris.

 

 

Takk for svar Komodo! Nesten så det er mer praktisk å ta med kaffetermos ned en gang!

 

Jeg tror coosa er mer x-finer (laminert plate) enn sandwich, men det er en blanding. X-finer i akterspeil er jo ikke bare bortkastet vekt, fordi det har egen styrke og stivhet?

Fant et bilde av ubehandlet "bluewater 26" i 12,7mm tykkelse som viser fleksibiliteten i ubehandlet coosa:

coosabend.jpg.6a9ec6db14b43a0f7f34e3e745476922.jpg

 

Og en illustrasjon av oppbygningen av Bluewater 26:

COO_bluewater_PPM.jpg.05ed9ef9f6dbd030a79491c3a916fd74.jpg

 

Dette er altså ikke utelukkende distanse. Det er syntetisk x-finer, og da utgår alle fysiske lover ;)

-forresten er det eneste som kan skade hekken på Dracoen din kjølen på vitalen min, og så langt sør klarer jeg ikke forville meg selv med mitt løsemiddelskadede tåkehue.

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
WithVital skrev 3 minutter siden:

Jeg tror coosa er mer x-finer (laminert plate) enn sandwich, men det er en blanding. X-finer i akterspeil er jo ikke bare bortkastet vekt, fordi det har egen styrke og stivhet?

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Det jeg sa er at hvis du bruker en komposittplate i speilet ditt så vil du vel uansett laminere glassfiber utenpå, og da får du en sandwich konstruksjon med komposittkjerne. Jeg har ikke sammenlignet Coosa eller andre komposittplater med sandwich! 

Det er forøvrig riktig som du sier at kryssfiner og en sterk komposittplate vil bidra til styrke i konstruksjonen. Det er imidlertid en dyr og tung måte å benytte den styrken i kjernen, når du lettere oppnår styrke ved å øke konstruksjonens tykkelse (ref. eksempelet med 2"x4"). I et akterspeil vil du gjerne ha en viss stivhet, da er veien å gå å øke tykkelsen i konstruksjonen. Det du oppnår ved å bruke et kjernemateriale med høy styrke er at du kan få en tynnere konstruksjon. Ønsker du det? Og hva skal du med styrken i kjernen av akterspeilet?

 

WithVital skrev 3 minutter siden:

Dette er altså ikke utelukkende distanse. Det er syntetisk x-finer, og da utgår alle fysiske lover ;)

Jeg har heller ikke sagt at en komposittplate utelukkende vil være et distansemateriale. Om du bruker divinycellkjerne er divinycellen heller ikke utelukkende distansemateriale, den har som sagt også funksjoner med å ta opp kompresjonskrefter og skjærkrefter, selv om hovedoppgaven er å lage en distanse mellom ytter- og innerlaminat, som gir deg en stivere og sterkere konstruksjon. Om du bruker en komposittplate vil du imidlertid få mer styrke i konstruksjonen enn om du bruker en skumkjerne. Nå er jo imidlertid Bluewater 26 også en skumkjerne, men en armert sådan:

59d2c49dc97c2_Bluewater26.JPG.d4abdbe03c2c00d6c257b0889100d1d7.JPG

 

Husk forøvrig på at kryssfiner også er en komposittplate; den består av trefibre som er bundet sammen med lim (plast).

 

WithVital skrev 3 minutter siden:

-forresten er det eneste som kan skade hekken på Dracoen din kjølen på vitalen min, og så langt sør klarer jeg ikke forville meg selv med mitt løsemiddelskadede tåkehue.

I så fall så får du si fra, så får vi slått av en prat :thumbsup:

Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Det jeg sa er at hvis du bruker en komposittplate i speilet ditt så vil du vel uansett laminere glassfiber utenpå, og da får du en sandwich konstruksjon med komposittkjerne. Jeg har ikke sammenlignet Coosa eller andre komposittplater med sandwich! 

Der er jeg enig :)

 

Sitat

Det er forøvrig riktig som du sier at kryssfiner og en sterk komposittplate vil bidra til styrke i konstruksjonen. Det er imidlertid en dyr og tung måte å benytte den styrken i kjernen, når du lettere oppnår styrke ved å øke konstruksjonens tykkelse (ref. eksempelet med 2"x4"). I et akterspeil vil du gjerne ha en viss stivhet, da er veien å gå å øke tykkelsen i konstruksjonen. Det du oppnår ved å bruke et kjernemateriale med høy styrke er at du kan få en tynnere konstruksjon. Ønsker du det? Og hva skal du med styrken i kjernen av akterspeilet?

Jeg har litt lite plass mellom bunn / ytter og motorbrønn / innerliner (toppdel), så jeg må begrense meg litt eller bygge om topp. Har allerede endret så mye at jeg kan klemme in 29mm øverst der bunn skal limes til motorbrønn. Opprinnelig er det bare 15mm x-finer i speilet, så det er nok riktig som du sier at jeg heller mot styrke på grunn av manglende mulighet for å bygge tykkelse. Det er sikkert likt for mange "joller" på min størrelse og nedover det at speilet er så tynt. En ren "bytte ut x-finer med noe annet" vil nok i de fleste tilfeller på sånne småbåter kreve tynne plater.

Jeg tror også jeg stadig faller tilbake til prinsipper om "double redundancy". Eller trippel på mitt mest paranoide. Jeg er nok vant til å bygge ting som vil fungere ok også hvis et av elementene i tingen min svikter eller svekkes. Men jeg kjenner ikke Divinycell godt nok til å vite om en sprekk eller skade i ytterlaminatet kan "ødelegge alt" med avreven motor og speil som resultat. Jeg vil uansett utelukke muligheten så godt jeg klarer, for jeg prøver å lage et akterspeil som aldri må repareres igjen...

 

Sitat

 

Jeg har heller ikke sagt at en komposittplate utelukkende vil være et distansemateriale. Om du bruker divinycellkjerne er divinycellen heller ikke utelukkende distansemateriale, den har som sagt også funksjoner med å ta opp kompresjonskrefter og skjærkrefter, selv om hovedoppgaven er å lage en distanse mellom ytter- og innerlaminat, som gir deg en stivere og sterkere konstruksjon. Om du bruker en komposittplate vil du imidlertid få mer styrke i konstruksjonen enn om du bruker en skumkjerne. Nå er jo imidlertid Bluewater 26 også en skumkjerne, men en armert sådan:

59d2c49dc97c2_Bluewater26.JPG.d4abdbe03c2c00d6c257b0889100d1d7.JPG

 

Husk forøvrig på at kryssfiner også er en komposittplate; den består av trefibre som er bundet sammen med lim (plast).

Jepp. Egentlig helt perfekt til mitt bruk disse x-finer platene. Kun råte og vekt som er litt negativt.

 

Sitat

 

I så fall så får du si fra, så får vi slått av en prat :thumbsup:

:)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Lenasmartin20 skrev 40 minutter siden:

Vurdert å støpe inn en tilpasset alumineumsplate? 10 mm burde vel ha tilstreklig styrke og kurrant vekt! 

 

Aluminium er kanskje en mulighet? Jeg vet ikke hvor mye en plate med 10mm aluminium veier, men jeg ser for meg at det blir ganske tungt hvis vi snakker hele speilet på ca 130x45cm. Er litt skeptisk til å pakke inn alu av ukjent kvalitet i epoxy også. Både pga korrosjonsmuligheter, termiske egenskaper og vedheft / fare for delaminering. Måtte ha vært om det var mulig å få tak i 6061 eller annen strukturell og korrosjonsbestandig plate, men skal man vite spesifikasjonene på alu her i verden koster det dertil så vidt jeg skjønner. Finner ikke en eneste retailer som har marin strukturell aluminium i Norge faktisk, og av alle leverandørene som selger til firmaer er det bare en som har beæret meg med respons på hva slags kvaliteter de fører.

Har bestilt 20 meter glassfiberstenger / rør (teltstenger) fra eBay / Kina og tenker å matte dem ned og lage et testlaminat med dem, vevd duk, kanskje noe mikroglass- fiberkutt og epoxy til fyll (evt. fiberarmert HDPU-skum) og halve k-rør for å se om jeg kan lage noe billig og sterkt og lett nok.

Det er også en mulighet å gjøre om på hele innerlineren (må i så fall kappe den i to og ta bort noen cm på midten og støpe den sammen igjen) og deretter bruke tilstrekkelig Divinycell, men det blir nok siste utvei...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
WithVital skrev On 3.10.2017 at 13.55:

Jeg tror også jeg stadig faller tilbake til prinsipper om "double redundancy". Eller trippel på mitt mest paranoide. Jeg er nok vant til å bygge ting som vil fungere ok også hvis et av elementene i tingen min svikter eller svekkes. Men jeg kjenner ikke Divinycell godt nok til å vite om en sprekk eller skade i ytterlaminatet kan "ødelegge alt" med avreven motor og speil som resultat. Jeg vil uansett utelukke muligheten så godt jeg klarer, for jeg prøver å lage et akterspeil som aldri må repareres igjen...

 

Jepp. Egentlig helt perfekt til mitt bruk disse x-finer platene. Kun råte og vekt som er litt negativt.

 

hva er det de sier , det beste blir det godes fiende eller noe sånt?  

Man hører jo historier om delaminering i sandwichlaminat , men da er det helst i skrogsider , hvor det er helt andre og spinklere dimensjoner på laminat sammenlignet med et akterspeil. 
 

Jeg tror faktisk at en kryssfinerplate vil fungere helt supert her, etter at den er preparert med polyester , bl.a mettet alt av endeflater samt sørge for at boltholl blir forseglet.  

Innstøpt aluminium ser jeg for meg ikke gir spesielt god vedheft , og da er jo litt av vitsen bort med å bruke det som kjernemateriale.   Da gjør nok aluplata mer nytte for seg på utsida av skroget, samt en plate på innsiden, som fordeler belastningen fra motorboltene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har fått pris på et stk plate 2400x1200mm inkludert frakt fra tyskland på 3.354,- Hvis jeg begrenser meg til å bruke 120cm i bredden på akterspeilet, er det nok til fire-fem jolleakterspeil i en plate. Prisen pr akterspeilplate ved fem stk 120x45 cm blir da 671 kroner + mva.

Noen som har lyst til å kjøpe 120x45-biter (eller andre mål) coosa av meg hvis jeg importerer et stk. "BW268416 - Coosa Bluewater 26" fra Von Der Linden? Det er altså 15,8mm "syntetisk x-finer" av fiberarmert HDPU med gjennomgående vevd duk (se info tidligere i tråden eller google / youtube Coosa Bluewater). Evt. skal jeg alltids klare å bruke opp hele saken til noe gøy. Kanskje hele familien må få coosa-biter til jul ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
  • 5 måneder senere...

Ble for dyrt å importere Coosa-board. Prøvde å få svar fra "Norsk komposittforening" (tror de er et prosjekt som endte med at Divinycell ble til), og fra Maritim i tilfelle noen kunne hjelpe meg med å finne en komposittplate i Norge, men respons uteble.

 

Endte med at jeg lagde en plate selv, og har du ikke sett saligheten før kan du se litt av prosessen her:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
  • 2 uker senere...

Leste for litt siden i en annen tråd (beklager, husker ikke hvor) at det er et norsk firma som selger 2-komponent Polyuretan skum / PUR / LDPU-skum med lukkede celler. Fikk tak i spesialisten hos firmaet MOGTEK (Miljø og teknikk) - www.mogtek.no, og de har (tror jeg) tre varianter som er godkjent av DNV for bruk som flytemiddel i livbåt. Produktene er fra svenske BASF, og heter Elastopor H1700/4, Elastopor H1700/10 og Elastopor H1700/11. Det står i databladene at dette er Lav densitetsskum, så jeg er usikker på bæreevne / styrke. Står at det kan brukes som isolering, som flytemiddel (også til store rom) og i sandwichkonstruksjoner. De få illustrasjonene jeg har sett viser armering i sandwitch.

 

Hvis noen tester dette skummet hadde det vært gøy å høre hvordan det fungerer. Ser lovende ut, men er altså usikker på styrke ettersom det er LDPU. Muligens er det ca 55kg/m3 det står i databladet at herdet skum veier, så da får man regne på det (eller korrigere meg hvis du klarer å tyde databladene bedre enn meg :):

 

process.jpg.bb4fff84754ae16517697510a8d6b8aa.jpg

 

Datablader i PDF kan jeg ikke laste opp, men forsøker PNG-versjon på H1700/11:

elastoH170011.png.7cad81d73bc9a389b4e3af25cdc63780.png

 

elastoH170011b.png.a3a3679af9ec4f99afa2f3f26356a5c3.png

 

Veritas-dokumentet:

elastoVeri1.png.64a23aa4bfcf909653a8a7168b24d152.png

 

elastoVeri2.png.3e294337f0a8a77f32132b4105cc5ea9.png

 

elastoVeri3.png.a87430b71c59959265567f4f599928d0.png

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

Har du fått pris på det? 

 

De selger 10, 20 og 200 kilo (fat). Man trenger en enhet pr base / herder, så 20 kilo (10x10) er minste (og sikkert dyreste). Ba bare om pris på 10-kilos varianten:

 

Pris pr. 6. april 2018:

Elastopor 1700/11(polyol)           kanne á 10 kg 86,- pr/kg - tot: 860,-

IsoPMDI 92140 (herder)              kanne á 10 kg 86,- pr/kg - tot: 860,-

Alle priser eks.mva

 

De kan sende med Bring / Posten :)

Skulle gjerne kjøpt bare for å teste, men det må bli litt senere.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...