Jump to content

Gamle vs nye skøytemotorer?


Karanda

Recommended Posts

ulyden skrev for 2 timer siden:

Tror ikke disse motorene kommer tilbake. De som vil ha en slik pusser opp en gammel. Pris pr hk blir for høy til at noen kommer til å produsere. Dessuten tar de for mye plass og vibrerer for mye. Har man god plass og tåler vekt kan gamle lastebil og bussmotorer brukes med bra resultat. At en motor som går 300 omdreininger har høyt dreiemoment er naturlig og nødvendig. Den må ha 10 ganger så høyt moment for å produsere samme effekt som en motor som går 3000 rpm for å lage samme effekt. Som regel var disse motorene uten turbo. Da produserer de omtrent fullt moment fra tomgang. Derfor føles de sterkere og er sterkere ved tomgangsturtall. 

 

Var med å skifte en ca 300 hk sugediesel fra 60 tallet som stod i en bilferje. Motoren var kjempestor. Vi byttet den med en 12 liter volvo med samme effekt. Endringen i maskinrom var ekstrem. Kun toppen kom over dørken. Flere kvadratmeter ble frigjort. Ferja ble raskere og manøvrerte like bra. Eneste ulempen var at den hørtes ut som en buss med automatgear.

Jau, det var eit heldig motorbyte. Eg hørde om ein som skifta ut ein 50 Hk tungbygd Rubb, og satte inn ein scania som var sagt å vera 200 hk og 13 liter slagvolum. Der blei satt inn eit gear som dei sa var passe, og propellen blei låst på ein stignimg som paste dette oppsettet. Farten gjekk frå 7 til nesten 5 knuter.

Link to post

Hulda hadde greid seg lenge med tre tonn motor.

 

Story: Den gangen jeg var reklamasjonskaptein hos CAT. På 70 og 80 tallet røyk mange semidiesler på land og ble erstattet med turbodiesler, deriblant CAT. Fiskerne var i løpet av de siste hundre år blitt vant til å fyre semien når vintersildfisket startet. For så å stenge ned rundt midtsommer. Stanse dyret for å ligge i ro en dag eller to, var for pingler. Dette likte turbodieslene dårlig. Og det hagla med turbohavarier. Det hagla med en del andre saker også, men mest turbo. Det var ikke noe hyggelig å være en puslete Hulda på kaia i Hammerfest en mørk januarkveld og skulle forklare 120 kg illsint fisker at motoren både hadde start og stoppknapper.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Fiskerne var i løpet av de siste hundre år blitt vant til å fyre semien når vintersildfisket startet. For så å stenge ned rundt midtsommer. Stanse dyret for å ligge i ro en dag eller to, var for pingler. Dette likte turbodieslene dårlig. Og det hagla med turbohavarier. Det hagla med en del andre saker også, men mest turbo.

 

Husker godt bestefaren min ikke hadde mye godt å si om Catepillar:lol: Han sa noe slikt som "Oppfyringsmotor e møtkje betre, treng nesten ikkje vedlikehald samanlikna med desse ELENDIGE Catepillarene!" :lol: Tror nok ikke han tenkte så mye på plassbesparelsen, men så måtte han jo forfekte Rubb, er vel naturlig å forsvare motorene han hadde vært med å produsere :giggle: 

 

Samtidig hadde han et godt poeng, det var nok ikke nødvendig på daværende tidspunkt å hive ut motorer som enda fungerte godt (og i flere tilfeller senke fiskeskøytene). Selv om tanken bak var god, modernisering og økt handel med USA var jo en del av opplegget i lang tid etter krigen.

 

For ettertiden synes jeg det er svært trist at så mange skøyter og motorer forsvant i denne perioden, de er en viktig del av vår historie. Enkelte motormodeller ble helt utryddet, det er trist. For eksempel for skøyta "Andholmen" i Stavanger (Shetlandsfarer under andre verdenskrig) ble det en utfordring da den skulle restaureres på midten av 90-tallet. I den sto det opprinnelig en 60 Rubb, men siden slike ikke var å få tak i lengre måtte stiftelsen bak restaureringen ta til takke med en 50 type K.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Sitat

Husker godt bestefaren min ikke hadde mye godt å si om Catepillar:lol: Han sa noe slikt som "Oppfyringsmotor e møtkje betre, treng nesten ikkje vedlikehald samanlikna med desse ELENDIGE Catepillarene!"

 

har nå hørt mye yngre folk som heller ikke er overvettes imponert, har feks hørt "Det står noe gult i kjellern..!"  på spørsmål om motortype :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Dinamo skrev On 7. oktober 2017 at 14.30:

Jau, det var eit heldig motorbyte. Eg hørde om ein som skifta ut ein 50 Hk tungbygd Rubb, og satte inn ein scania som var sagt å vera 200 hk og 13 liter slagvolum. Der blei satt inn eit gear som dei sa var passe, og propellen blei låst på ein stignimg som paste dette oppsettet. Farten gjekk frå 7 til nesten 5 knuter.

 

Farten gjekk frå 10 til 11.5 knop. Samme gear og propell. Ferja hette MF Radøy og er i drift enno med samme motortype. Den har nytt navn.

 

Det eg har lurt lenge på er ka motor som var i denne båten. Daimler benz 240 hk eller 177 kw.

 

trur det må ha vert md 843? 20 liter sugediesel. Det kunne ha vert ein 12 liters lastebilmotor med samme ytelse men størrelsen var enorm. Den var blåmalt og tilsynelatende i god stand.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...