Karanda Startet 4.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2017 Mulig jeg burde anskaffet meg en motorbok for dummies, men selv om det er helt annen teknologi og krav til fart i dag enn hva det var i min oppvekst . en 21 fots snekke var jo drømmebåten , og naboens utenbords på 50 hk var en versting.......... men tenker mest på bl.a en 50 fots fiskeskøyte som årevis lå på svai nedenfor der jeg vokste opp hadde en 36 hk diesel, og om jeg ikke husker helt feil var det en Heimdal motor. denne båten deltok på lofotfiske og var ute i allslags vær, men i dag er jo 36 hk en liten snekkemotor. Husker så vidt at det var et svært svinghjul på denne heimdalmotoren, for det var like spennende hver gang å vente på gløding, og se skipperen sveive det svære hjulet i gang. går ut fra at den kanskje hadde et astronomisk slagvolum sammenlignet med dagens motorer. Men motorer blir vel stort sett på båt oppgitt i hestekrefter ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 (redigert) Og dreiemoment... , som var formidabelt på den Heimdal motoren du referer til.. Var selv medeier på en 53 fots skøyte for maaange år siden. Den hadde en wichman motor på 40 HK. Svinghjulet veide 1750 kg... slaglengden på den 1 sylinderede motoren var nærmere 1 meter.. Vist jeg ikke husker helt feil.. lenge siden.. Men det var et liv i kjeledress, luftstart, smøre apparat, samt en masse smørepunkter . Koselig nostalgi, og forsåvidt driftssikker, hadde noen gutteturer til Shetland med den. Redigert 4.Oktober.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 en hestekraft er jo en teroretisk beregnet verdi, enkelt sagt dreiemoment x turtall. Disse motorene hadde stort volum, lavt turtall og mye moment.. Og fascinerende mekanikk og lyd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TerjeFjern Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Hva er det han driver og justerer i første delen av videoen? Fin lyd på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Og sånn kan det og gå..... De fleste ville vel løpt eller endt opp med litt mold i undertøyet.... Men ikke bp medlemmet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 (redigert) Disse gamle semidieslene har gjerne ikke så mye hestekrefter på papiret, men de har et dreiemoment av en annen verden (stort motorvolum og tungt svinghjul). Selv om de ofte har blitt oppgitt som motorer med relativt lav effekt har målinger/sammenligninger i ettertid vist at flere av dem var langt kraftigere enn oppgitt. Motormekanikeren ved Engøyholmen (Stavanger) uttrykte seg om dette da vi hadde en diskusjon om disse gamle motorene versus mer moderne konstruksjoner. Han har drevet med båt- og skipsmotorer hele livet, jobbet blant annet flere år ved Bjørnevik slipp på Hundvåg før han begynte på Engøyholmen. Så jeg ser på ham som en med god faglig tyngde om emnet. Vi snakket om den lokale byferja Hundvaag-l og hvor stor motor som måtte til om man hadde blitt nødt å skifte ut den gamle som har stått i siden skøyta var ny i 1939 (Wichmann type K, såkalt tungbygd 50-hester som senere oppgitt som 50-100hk). Han mente Hundvaag-l med sine 53 fot (og ikke direkte linjelekre skrog under vannlinja) ville trenge en motor på nærmere 300hk, kanskje mer, for å holde samme fart som nå. Bestefaren min jobbet så og si hele sitt arbeidsliv ved Wichmann og fortalte mye om disse motorene. Enkelte av de store norske motorprodusentene fikk før krigen i oppdrag fra øverste hold å konstruere og produsere gitte motorstørrelser til båter og fartøy. Såvidt jeg har forstått ble disse oppdragene/retningslinjene styrt fra oven for å sikre tilstrekkelig produksjon av de ulike motorstørrelsene som trengtes og for at fabrikantene ikke skulle utkonkurrere hverandre. Wichmann skulle lage en motor på 50hk. De hadde en testjigg der på Rubbestadneset der de benket motorene de konstruerte. Denne hadde en vertikal aksling med vekter som slyngtes mer og mer ut etter hvert som turtallet steg. Slik kunne de anslå de forskjellige motorenes effekt ved å se hvor høyt de klarte løfte vektene. Da de gjennomførte den første skikkelige testen av dette som skulle bli Wichmann 50 type K ble disse vektene slynget i veggen. Da hadde Haldorsen (sjefen) kommet ut fra kontoret og sagt; "Da kan me trygt kalla femti hest!" ("Da" = "det" på bømlamål). Og slik ble det, motoren sprengte testjiggen, men likevel ble den akkurat som bestilt; 50 hestekrefter Så motoreffekten på gamle semidiesler kan i flere tilfeller tas med en stor klype salt Redigert 4.Oktober.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Kan bekrefte dette Hakkanen.. Vi byttet ut 40 HK Rubben ( Wichman ) motoren med en vanlig diesel etter en del år.. Ble satt inn en 250 HK RR motor i skøyten, som knapt greide samme farten på båten som en 40 Wichman .. Nei, motorkrefter er mer nyansert en bare hestekrefter.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Husker gamlingene hjemme gjerne sa "den motoren dreiv godt" , dvs den gav framdrift som var mye bedre enn angitte hk skulle tilsi. Heimdal 7,5hk mener jeg var en slik motor. Mener også huske denne kunne kjøres med vanninnsprrøytning..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 TerjeFjern skrev for 3 timer siden: Hva er det han driver og justerer i første delen av videoen? Han har dekompresjoneventilen åpen og tar et par manuelle dieselinnsprøytninger og ser på gassene som kommer ut om glødepluggen er varm nok. Dekompresjonsventilen stenges ved 1:10 I RAP videoen som Gudrun la ut her pumper jeg sikkert 20+ ganger (og det er MYE) uten å få den tilbakemeldingen jeg hadde forventet i dekompresjonsventilen og regnet egentlig med at dieselpumpe/dyse ikke gjorde jobben sin... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
boble65 Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Gudrun skrev for 4 timer siden: Og sånn kan det og gå..... De fleste ville vel løpt eller endt opp med litt mold i undertøyet.... Men ikke bp medlemmet. Ikke mye HMS her i gården? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 5 hours ago, Hakkannen said: Disse gamle semidieslene har gjerne ikke så mye hestekrefter på papiret, men de har et dreiemoment av en annen verden (stort motorvolum og tungt svinghjul). Selv om de ofte har blitt oppgitt som motorer med relativt lav effekt har målinger/sammenligninger i ettertid vist at flere av dem var langt kraftigere enn oppgitt. Motormekanikeren ved Engøyholmen (Stavanger) uttrykte seg om dette da vi hadde en diskusjon om disse gamle motorene versus mer moderne konstruksjoner. Han har drevet med båt- og skipsmotorer hele livet, jobbet blant annet flere år ved Bjørnevik slipp på Hundvåg før han begynte på Engøyholmen. Så jeg ser på ham som en med god faglig tyngde om emnet. Vi snakket om den lokale byferja Hundvaag-l og hvor stor motor som måtte til om man hadde blitt nødt å skifte ut den gamle som har stått i siden skøyta var ny i 1939 (Wichmann type K, såkalt tungbygd 50-hester som senere oppgitt som 50-100hk). Han mente Hundvaag-l med sine 53 fot (og ikke direkte linjelekre skrog under vannlinja) ville trenge en motor på nærmere 300hk, kanskje mer, for å holde samme fart som nå. Bestefaren min jobbet så og si hele sitt arbeidsliv ved Wichmann og fortalte mye om disse motorene. Enkelte av de store norske motorprodusentene fikk før krigen i oppdrag fra øverste hold å konstruere og produsere gitte motorstørrelser til båter og fartøy. Såvidt jeg har forstått ble disse oppdragene/retningslinjene styrt fra oven for å sikre tilstrekkelig produksjon av de ulike motorstørrelsene som trengtes og for at fabrikantene ikke skulle utkonkurrere hverandre. Wichmann skulle lage en motor på 50hk. De hadde en testjigg der på Rubbestadneset der de benket motorene de konstruerte. Denne hadde en vertikal aksling med vekter som slyngtes mer og mer ut etter hvert som turtallet steg. Slik kunne de anslå de forskjellige motorenes effekt ved å se hvor høyt de klarte løfte vektene. Da de gjennomførte den første skikkelige testen av dette som skulle bli Wichmann 50 type K ble disse vektene slynget i veggen. Da hadde Haldorsen (sjefen) kommet ut fra kontoret og sagt; "Da kan me trygt kalla femti hest!" ("Da" = "det" på bømlamål). Og slik ble det, motoren sprengte testjiggen, men likevel ble den akkurat som bestilt; 50 hestekrefter Så motoreffekten på gamle semidiesler kan i flere tilfeller tas med en stor klype salt Og det er vel ingen tvil om at forbruket hadde økt med en 300 hk moderne motor vs den gamle Wichmannmotoren? Har verden gått baklengs, og vi blir bevisst lurt til høyere forbruk med moderne motorer? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Wickmann motoren på 50hk ble flere ganger bremset til 150 hk. Slik er det med mange av de gamle motorene. Forbruk var også ganske bra. Har lest om semidiesel motorer med forbruk på nivå med moderne fritidsbåtmotorer. Det har ikker vert noe serlig reduksjon av drivstoff forbruk på dieselmotorer siste 30 år. Etter at motorene ble direkteinnsprøytet har det stått stille. Effekten har gått opp endel men ikke ekstremt. Størsteparten av utviklingen har vert på turbo siden. Det er desverre et faktum at bil og lastebil industrien har mest resurser og motorene er utviklet for disse. Det har ført til fleksible motorer med lav friksjon. En marinemotor trenger ikke veldig fleksibel motor setup. Den går stort sett ved havnivå og sjelden i ørken eller i polare strøk. Friksjon er heller ikke et stort problem når motolast er høy. Det hadde derfor vert velkomment om noen kunne laget en marinemotor beregnet på drift av propeller. Gjerne med spesifikt forbruk under 200g/kwh. I dag må man over på store spesialbyggede motorer fra finnene for å få dette. På 80 og 90 tallet fantes det flere lastebilmotorer med under 200 g/kwh. Sjelden å se dette i dag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 virker som at når man tyner ned drivstoff forbruket for mye så fyker utslipp av feks NOX i været...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 ivar skrev for 6 timer siden: virker som at når man tyner ned drivstoff forbruket for mye så fyker utslipp av feks NOX i været...? Itillegg har moderne diesel motorer partikkelfilter, som skal brenbes ren ved jevne mellomrom. Da sprøytes diesel inn i eksosen for å øke temperaturen, man brenner med andre ord en masse diesel som ikke går til å drive frem kjøretøyet. Da er det plutselig ingen som snakker om co2... når det skal brennes sot i et partikkelfilter, forstå det den som kan. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
trixie2 Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Dette er også propellteknologi. De gamle semidieslene var ett veldig riktig redskap til oppgaven de ble brukt til. Når de ble byttet ut med hurtigløpende motorer så gikk også propellomdreiningene opp. Senere når erfaringene er gjort, så har flere av disse båtene igjen byttet ut gear og gearingforholdet til propellen. Dette for å øke skyvekraft (til tråling/tauing) For å få skyvekraft i lave hastigheter så trenges så stort areal på propellvingene som skrog/kjøl tillater og så tilpasse stigningen på propellbadene til dette. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Hadde en 38 fot slepebåt en gang for lenge siden. Da jeg kjøpte den hadde den ligget ubrukt i mange år og der var meterlange tareflak hengende over alt, også på propellen. Motoren var en 100 hk Finnøy 2 sylinder semidiesel og vridbar propell med diameter på 180 cm. Ved mer enn 1/3 pådrag begynte koblingen å slure men likevel oppnådde den 7.5 knop. Der ble senere satt inn en GM Detroit Diesel på 180 hk og 4.7:1 utveksling. Den klarte unntaksvis 8.5 knop med nysmurt båt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
trixie2 Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 (redigert) 1800rpm motor? dette gir 380 rpm på propell. Store taubåter i dag ligger på130-140 rpm på propellene. @SveinHa Hva er typisk turtall på semidiesler? Redigert 5.Oktober.2017 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Ja, det var for liten utveksling for den motoren med så stor propell. I kosefart gikk jeg mest på rundt 1100 rpm. De litt mindre semidieslene går vel rundt 425 rpm på max mens de større gjerne maxer på 300. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
sebba2 Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Kjøp deg ein snekke med SABB 10hk. Verdens beste motor. Trenger ikje mye velikehold i forhold te driftsikkerhet og lojalitet. Sålenge den får diesel og kjøling. Bruker nesten ikje diesel heller :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Tja, ein gammel Sabb 5-9 hk er sterkare enn ein nyare 10 hk, og med sine 750 o/m er den langsommare. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Nedsiden kan vel blant annet være Pricess 40 fot med to semidiesler på til sammen 7 tonn for å trekke ut 300 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Hulda skrev 5 minutter siden: Nedsiden kan vel blant annet være Pricess 40 fot med to semidiesler på til sammen 7 tonn for å trekke ut 300 hk. Helt riktig, alt til sin tid, eller kanskje sitt bruk passer bedre.. Er en årsak til at de ikke produseres lengre... Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Tror ikke disse motorene kommer tilbake. De som vil ha en slik pusser opp en gammel. Pris pr hk blir for høy til at noen kommer til å produsere. Dessuten tar de for mye plass og vibrerer for mye. Har man god plass og tåler vekt kan gamle lastebil og bussmotorer brukes med bra resultat. At en motor som går 300 omdreininger har høyt dreiemoment er naturlig og nødvendig. Den må ha 10 ganger så høyt moment for å produsere samme effekt som en motor som går 3000 rpm for å lage samme effekt. Som regel var disse motorene uten turbo. Da produserer de omtrent fullt moment fra tomgang. Derfor føles de sterkere og er sterkere ved tomgangsturtall. Var med å skifte en ca 300 hk sugediesel fra 60 tallet som stod i en bilferje. Motoren var kjempestor. Vi byttet den med en 12 liter volvo med samme effekt. Endringen i maskinrom var ekstrem. Kun toppen kom over dørken. Flere kvadratmeter ble frigjort. Ferja ble raskere og manøvrerte like bra. Eneste ulempen var at den hørtes ut som en buss med automatgear. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 sebba2 skrev On 6.10.2017 at 8.17: Kjøp deg ein snekke med SABB 10hk. Verdens beste motor. Trenger ikje mye velikehold i forhold te driftsikkerhet og lojalitet. Sålenge den får diesel og kjøling. Bruker nesten ikje diesel heller :) Bruker nok like mye diesel som en moderne motor med samme skyv effekt på samme fartøye... Vokste opp med Sabb motorer..savner det egentlig ikke, annet en lyden muligens.. Den får jeg tilfredsstilt i kystlaget jeg er med i ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Som en mekanikerkollega offshore sa da jeg lovpriste semidieselens fantastiske lydbilde: "Når du har sitti og hoppa oppå en sånn to uker i Barentshavet er du temmelig forsynt". Fyren var blotta for romantikk, fant et annet tema. Redigert 7.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.