Jump to content

Gamle vs nye skøytemotorer?


Karanda

Recommended Posts

Mulig jeg burde anskaffet meg en motorbok for dummies, men selv om det er helt annen teknologi og krav til fart i dag enn hva det var i min oppvekst .

en 21 fots snekke var jo drømmebåten , og naboens utenbords på 50 hk var en versting..........

men tenker mest på bl.a en 50 fots fiskeskøyte som årevis lå på svai nedenfor der jeg vokste opp hadde en 36 hk diesel, og om jeg ikke husker helt feil var det en Heimdal motor.

denne båten deltok på lofotfiske og var ute i allslags vær, men i dag er jo 36 hk en liten snekkemotor. Husker så vidt at det var et svært svinghjul på denne heimdalmotoren, for det var like spennende hver gang å vente på gløding, og se skipperen sveive det svære hjulet i gang.

går ut fra at den kanskje hadde et astronomisk slagvolum sammenlignet med dagens motorer. Men motorer blir vel stort sett på båt oppgitt i hestekrefter ?

Link to post

Og dreiemoment... , som var formidabelt på den Heimdal motoren du referer til..

Var selv medeier på en 53 fots skøyte for maaange år siden. Den hadde en wichman motor på 40 HK. Svinghjulet veide 1750 kg... slaglengden på den 1 sylinderede motoren var nærmere 1 meter.. Vist jeg ikke husker helt feil.. lenge siden..

Men det var et liv i kjeledress,  luftstart, smøre apparat, samt en masse smørepunkter . Koselig nostalgi, og forsåvidt driftssikker, hadde noen gutteturer til Shetland med den. 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

en hestekraft er jo en teroretisk beregnet verdi,  enkelt sagt dreiemoment x turtall.   Disse motorene hadde stort volum, lavt turtall og mye moment.. Og fascinerende mekanikk og lyd :smiley:
 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Disse gamle semidieslene har gjerne ikke så mye hestekrefter på papiret, men de har et dreiemoment av en annen verden (stort motorvolum og tungt svinghjul).

 

Selv om de ofte har blitt oppgitt som motorer med relativt lav effekt har målinger/sammenligninger i ettertid vist at flere av dem var langt kraftigere enn oppgitt. Motormekanikeren ved Engøyholmen (Stavanger) uttrykte seg om dette da vi hadde en diskusjon om disse gamle motorene versus mer moderne konstruksjoner. Han har drevet med båt- og skipsmotorer hele livet, jobbet blant annet flere år ved Bjørnevik slipp på Hundvåg før han begynte på Engøyholmen. Så jeg ser på ham som en med god faglig tyngde om emnet. Vi snakket om den lokale byferja Hundvaag-l og hvor stor motor som måtte til om man hadde blitt nødt å skifte ut den gamle som har stått i siden skøyta var ny i 1939 (Wichmann type K, såkalt tungbygd 50-hester som senere oppgitt som 50-100hk). Han mente Hundvaag-l med sine 53 fot (og ikke direkte linjelekre skrog under vannlinja) ville trenge en motor på nærmere 300hk, kanskje mer, for å holde samme fart som nå. 

 

Bestefaren min jobbet så og si hele sitt arbeidsliv ved Wichmann og fortalte mye om disse motorene. Enkelte av de store norske motorprodusentene fikk før krigen i oppdrag fra øverste hold å konstruere og produsere gitte motorstørrelser til båter og fartøy. Såvidt jeg har forstått ble disse oppdragene/retningslinjene styrt fra oven for å sikre tilstrekkelig produksjon av de ulike motorstørrelsene som trengtes og for at fabrikantene ikke skulle utkonkurrere hverandre. Wichmann skulle lage en motor på 50hk. De hadde en testjigg der på Rubbestadneset der de benket motorene de konstruerte. Denne hadde en vertikal aksling med vekter som slyngtes mer og mer ut etter hvert som turtallet steg. Slik kunne de anslå de forskjellige motorenes effekt ved å se hvor høyt de klarte løfte vektene. Da de gjennomførte den første skikkelige testen av dette som skulle bli Wichmann 50 type K ble disse vektene slynget i veggen. Da hadde Haldorsen (sjefen) kommet ut fra kontoret og sagt; "Da kan me trygt kalla femti hest!" ("Da" = "det" på bømlamål). Og slik ble det, motoren sprengte testjiggen, men likevel ble den akkurat som bestilt; 50 hestekrefter :lol: 

 

Så motoreffekten på gamle semidiesler kan i flere tilfeller tas med en stor klype salt :giggle:

 

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Husker gamlingene hjemme gjerne sa "den motoren dreiv godt"  , dvs den gav framdrift som var mye bedre enn angitte hk skulle tilsi.  Heimdal 7,5hk mener jeg var en slik motor. Mener også huske denne kunne kjøres med vanninnsprrøytning..?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
TerjeFjern skrev for 3 timer siden:

Hva er det han driver og justerer i første delen av videoen?

Han har dekompresjoneventilen åpen og tar et par manuelle dieselinnsprøytninger og ser på gassene som kommer ut om glødepluggen er varm nok. Dekompresjonsventilen stenges ved 1:10

 

I RAP videoen som Gudrun la ut her pumper jeg sikkert 20+ ganger (og det er MYE) uten å få den tilbakemeldingen jeg hadde forventet i dekompresjonsventilen og regnet egentlig med at dieselpumpe/dyse ikke gjorde jobben sin...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
5 hours ago, Hakkannen said:

Disse gamle semidieslene har gjerne ikke så mye hestekrefter på papiret, men de har et dreiemoment av en annen verden (stort motorvolum og tungt svinghjul).

 

Selv om de ofte har blitt oppgitt som motorer med relativt lav effekt har målinger/sammenligninger i ettertid vist at flere av dem var langt kraftigere enn oppgitt. Motormekanikeren ved Engøyholmen (Stavanger) uttrykte seg om dette da vi hadde en diskusjon om disse gamle motorene versus mer moderne konstruksjoner. Han har drevet med båt- og skipsmotorer hele livet, jobbet blant annet flere år ved Bjørnevik slipp på Hundvåg før han begynte på Engøyholmen. Så jeg ser på ham som en med god faglig tyngde om emnet. Vi snakket om den lokale byferja Hundvaag-l og hvor stor motor som måtte til om man hadde blitt nødt å skifte ut den gamle som har stått i siden skøyta var ny i 1939 (Wichmann type K, såkalt tungbygd 50-hester som senere oppgitt som 50-100hk). Han mente Hundvaag-l med sine 53 fot (og ikke direkte linjelekre skrog under vannlinja) ville trenge en motor på nærmere 300hk, kanskje mer, for å holde samme fart som nå. 

 

Bestefaren min jobbet så og si hele sitt arbeidsliv ved Wichmann og fortalte mye om disse motorene. Enkelte av de store norske motorprodusentene fikk før krigen i oppdrag fra øverste hold å konstruere og produsere gitte motorstørrelser til båter og fartøy. Såvidt jeg har forstått ble disse oppdragene/retningslinjene styrt fra oven for å sikre tilstrekkelig produksjon av de ulike motorstørrelsene som trengtes og for at fabrikantene ikke skulle utkonkurrere hverandre. Wichmann skulle lage en motor på 50hk. De hadde en testjigg der på Rubbestadneset der de benket motorene de konstruerte. Denne hadde en vertikal aksling med vekter som slyngtes mer og mer ut etter hvert som turtallet steg. Slik kunne de anslå de forskjellige motorenes effekt ved å se hvor høyt de klarte løfte vektene. Da de gjennomførte den første skikkelige testen av dette som skulle bli Wichmann 50 type K ble disse vektene slynget i veggen. Da hadde Haldorsen (sjefen) kommet ut fra kontoret og sagt; "Da kan me trygt kalla femti hest!" ("Da" = "det" på bømlamål). Og slik ble det, motoren sprengte testjiggen, men likevel ble den akkurat som bestilt; 50 hestekrefter :lol: 

 

Så motoreffekten på gamle semidiesler kan i flere tilfeller tas med en stor klype salt :giggle:

 

 

Og det er vel ingen tvil om at forbruket hadde økt med en 300 hk moderne motor vs den gamle Wichmannmotoren? Har verden gått baklengs, og vi blir bevisst lurt til høyere forbruk med moderne motorer?

Link to post

Wickmann motoren på 50hk ble flere ganger bremset til 150 hk. Slik er det med mange av de gamle motorene. Forbruk var også ganske bra. Har lest om semidiesel motorer med forbruk på nivå med moderne fritidsbåtmotorer. Det har ikker vert noe serlig reduksjon av drivstoff forbruk på dieselmotorer siste 30 år. Etter at motorene ble direkteinnsprøytet har det stått stille. Effekten har gått opp endel men ikke ekstremt. Størsteparten av utviklingen har vert på turbo siden. Det er desverre et faktum at bil og lastebil industrien har mest resurser og motorene er utviklet for disse. Det har ført til fleksible motorer med lav friksjon. En marinemotor trenger ikke veldig fleksibel motor setup. Den går stort sett ved havnivå og sjelden i ørken eller i polare strøk. Friksjon er heller ikke et stort problem når motolast er høy. 

 

Det hadde derfor vert velkomment om noen kunne laget en marinemotor beregnet på drift av propeller. Gjerne med spesifikt forbruk under 200g/kwh. I dag må man over på store spesialbyggede motorer fra finnene for å få dette. På 80 og 90 tallet fantes det flere lastebilmotorer med under 200 g/kwh. Sjelden å se dette i dag.

Link to post
ivar skrev for 6 timer siden:

virker som at når man tyner ned drivstoff forbruket for mye så fyker utslipp av feks NOX i været...?  

Itillegg har moderne diesel motorer partikkelfilter, som skal brenbes ren ved jevne mellomrom. Da sprøytes diesel inn i eksosen for å øke temperaturen, man brenner med andre ord en masse diesel som ikke går til å drive frem kjøretøyet.

 

Da er det plutselig ingen som snakker om co2... når det skal brennes sot i et partikkelfilter, forstå det den som kan.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Dette er også propellteknologi.

De gamle semidieslene var ett veldig riktig redskap til oppgaven de ble brukt til.

Når de ble byttet ut med hurtigløpende motorer så gikk også propellomdreiningene opp.

Senere når erfaringene er gjort, så har flere av disse båtene igjen byttet ut gear og gearingforholdet til propellen.

Dette for å øke skyvekraft (til tråling/tauing)

For å få skyvekraft i lave hastigheter så trenges så stort areal på propellvingene som skrog/kjøl tillater og så tilpasse stigningen på propellbadene til dette.

Link to post

Hadde en 38 fot slepebåt en gang for lenge siden. Da jeg kjøpte den hadde den ligget ubrukt i mange år og der var meterlange tareflak hengende over alt, også på propellen. Motoren var en 100 hk Finnøy 2 sylinder semidiesel og vridbar propell med diameter på 180 cm. Ved mer enn 1/3 pådrag begynte koblingen å slure men likevel oppnådde den 7.5 knop.

 

Der ble senere satt inn en GM Detroit Diesel på 180 hk og 4.7:1 utveksling. Den klarte unntaksvis 8.5 knop med nysmurt båt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Ja, det var for liten utveksling for den motoren med så stor propell. I kosefart gikk jeg mest på rundt 1100 rpm.

 

De litt mindre semidieslene går vel rundt 425 rpm på max mens de større gjerne maxer på 300.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tror ikke disse motorene kommer tilbake. De som vil ha en slik pusser opp en gammel. Pris pr hk blir for høy til at noen kommer til å produsere. Dessuten tar de for mye plass og vibrerer for mye. Har man god plass og tåler vekt kan gamle lastebil og bussmotorer brukes med bra resultat. At en motor som går 300 omdreininger har høyt dreiemoment er naturlig og nødvendig. Den må ha 10 ganger så høyt moment for å produsere samme effekt som en motor som går 3000 rpm for å lage samme effekt. Som regel var disse motorene uten turbo. Da produserer de omtrent fullt moment fra tomgang. Derfor føles de sterkere og er sterkere ved tomgangsturtall. 

 

Var med å skifte en ca 300 hk sugediesel fra 60 tallet som stod i en bilferje. Motoren var kjempestor. Vi byttet den med en 12 liter volvo med samme effekt. Endringen i maskinrom var ekstrem. Kun toppen kom over dørken. Flere kvadratmeter ble frigjort. Ferja ble raskere og manøvrerte like bra. Eneste ulempen var at den hørtes ut som en buss med automatgear.

Link to post
sebba2 skrev On 6.10.2017 at 8.17:

Kjøp deg ein snekke med SABB 10hk. Verdens beste motor. Trenger ikje mye velikehold i forhold te driftsikkerhet og lojalitet. Sålenge den får diesel og kjøling. Bruker nesten ikje diesel heller :)

 

Bruker nok like mye diesel som en moderne motor med samme skyv effekt på samme fartøye...

Vokste opp med Sabb motorer..savner det egentlig ikke, annet en lyden muligens..

Den får jeg tilfredsstilt i kystlaget jeg er med i ?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...