Jump to content

Koble opp Victron bmv700, start og forbruk er på samme banker.


Gew77

Recommended Posts

Hei!

Det fulgte med en Victron bmv700 når jeg kjøpte båten. I båten er det to banker med 4x12v batterier som er koblet til 24v på hver side. Disse deler på forbruk samt at de er startbatteri for hver sin motor.

Virker som dette er originaloppsettet fra båten var ny. Batteriene er nye.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å koble denne til begge bankene siden de forsyner (på en el annen måte) samme forbrukere. Eller i verste fall kan jeg ikke koble på BMV700 på noen av dem siden de også fungerer som startbatteri på hver sin motor?

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

 

Ok da.. Her en teskje, om du ser fig.3, og innrømmer en feil i forrige innlegg, da du nok har enpolt el-anlegg på motorene, vil separate minuskabler før shunt gjøre at lading fra motor /dynamo ikke blir registrert. 

 

Har du 500A shunt kan minuskabel til motor/srart gå via denne, men nå begynner jeg å lure på hvordan + sidene på batteribankene er lagt opp til å felles forsyne forbruk,.

Tegning?

Et alternativ kan være å koble om til å ha en liten 24v bank for felles start, ankervinsj, baugthruster etc.(eks. 2x maxxima 52Ah), og en større 24v bank kun til forbruk(med batteriene du hat)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...