Jump to content

Må starte motoren med både start og forbruk koblet sammen.


PiperBill

Recommended Posts

På hovedbryterpanel jeg «Start» «forbruk» og «nød» bryterer. Antar at «Nød» bryteren kobler inn både start og forbruksbatteriene. Jeg har 4 stk «duel purpose» gel batterier. 2 på start siden og 2 på forbruk. Bra batterier. Full ladet. Men… hvis jeg prøve å starte motoren men kun startbanken så er det så vidt den klarer å dra motoren i gang. Med både start og nød banken koblet in starter motoren helt fint. Motoren er en Vetus Deutz DT67. 231 hk. Båten er en Baltic fra 98.

Noen som vet hvor jeg bør feilsøke dette? Jeg mistenker at selve hovedbryter på startbanken er litt for svak. Kanskje også noen dårlige kontakter.

 

batbank.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg opplevde akkurat det samme i går. Har ikke rukket å feilsøke mer enn at jeg sjekket at alle kabelskoene sitter som de skal mot batteri og hovedbryter. Neste sjekk blir å måle batterispenningen direkte på startbatteriet mens jeg prøver å starte uten forbruksbanken innkoblet for å sjekke at det ikke er batteriet som er gåent. Deretter blir det vel en tilsvarende sjekk etter hovedbryteren.

 

I mellomtiden både starter og kjører jeg med alle batteriene innkoblet. Det er for å hindre at dynamoen tar skade dersom den ikke har batteri innkoblet. For et par år siden hadde jeg en løs kabelsko. det resulterte i brente dioder i dynamoen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Spenningsmålinger er et bra sted å starte. Det kan vel også være et problem i selve starteren(?).

En test hvor man bytter ut det gamle startbatteriet med et antatt friskt batteri kan også være noe å prøve ut. Starter den greit med et annet batteri så er vel sjansen god for at batteriet er synderen.

 

Et ørlite obs om man "tyner" syke batterier, er at det kan være i ferd med å utvikle en s.k. "soft short" eller liten kortslutning om man vil.  Da vil batteriet etter hvert reagere på lading med varmgang og gassing.  Kan f.eks sjekkes ved å legge hånda på batteriet etter en tids lading. Blir det varmt så er det ikke bra. Kan med fordel sjekkes fra tid til annen, inntil problemet er funnet og løst.

Link to post

Kontrollerte alle batteriene i dag etter de var koblet fra. Målte 13.6 v på alle og 100 % ladet. Det er 4 stk Exide EP900 Duel AGM 100ah. Forholdvis nye (og dyre) batterier. Laderen er innstilt på "gel" MEN jeg har lest eller hørt at ikke alle gel batterier gå overens med all dynamoer (men så er jeg jo så uerfaren på dette at jeg vet ikke).

gelbat.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

En utfordring med sånne spenningsmålinger er at de ikke nødvendigvis avslører et dårlig batteri. Og særlig ikke rett etter lading. Batteriene kan være helt fine de altså, men den spenningsmålingen sier ikke noe om det. La i det minste batteriene stå frakoblet et døgn før du måler.  Du har forresten AGM batterier, ikke Gel ?.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
17 minutes ago, Kjetil1 said:

Har lest om denne type problem gang etter gang, og svært ofte viser det seg at det er hovedbryteren(e) som er defekt. Like greit å bytte bryter(e). De(n) slites og blir dårlige...

 

Man bytter da ikke en bryter som kan være i orden. Feilsøking ved å bytte ut komponenter er for amatører.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Få noen til å måle spenning over polene på ‘Engine’-bryteren mens du prøver å starte kun på denne. Får du nevneverdig spenningsfall over bryteren så er den toast og bør skiftes.

 

Hvis ikke fortsetter du med å måle spenning over starter og på startbatterier mens du ‘kinner’. Det bør ikke forsvinne mer enn en volt eller to til sammen på pluss og minusside. Gjør det det må du finne ledningsstrekket eller koplingen som gir dette spenningsfallet.

Link to post
Fantino skrev for 9 timer siden:

Få noen til å måle spenning over polene på ‘Engine’-bryteren mens du prøver å starte kun på denne. Får du nevneverdig spenningsfall over bryteren så er den toast og bør skiftes.

 

Hvis ikke fortsetter du med å måle spenning over starter og på startbatterier mens du ‘kinner’. Det bør ikke forsvinne mer enn en volt eller to til sammen på pluss og minusside. Gjør det det må du finne ledningsstrekket eller koplingen som gir dette spenningsfallet.

 

Takk det er den framgangsmåten hodet mitt jobbet seg fram til mens jeg sov i natt :-) At det virker fint med all bryterne på er jo fint det og jeg kunne sikkert bare hatt det slik lenge. Jeg har også 160 Watt på solceller som lader batteriene slik at sjansene for å gå tom er minimalt. Men det må jo være feil et sted da 2 batterier nesten ikke klarer å starte motoren. Får ikke gjort dette før til våren da.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Batteribryterne er ikke dumt å sjekke ut. Spesielt hvis de nærmer seg 20 år gamle.

Båtmagasinet hadde en artikkel på hvordan gjøre de rein for å bedre kontaktflatene, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

En enkel måte å sjekke de ut er å koble sammen kablene på ene bolten på baksiden så den i praksis er frakoblet. Starter motoren da er årsaken funnet.

Link to post

Jeg ville så absolutt ha sjekket bryterne. Jeg har skiftet tre slike bare de siste to årene. Har prøvd tidligere demontere og pusse rent etc, men de blir såpass slappe i fjærene med tiden at det har lite for seg. Så nå skifter jeg tvert når problemene begynner å melde seg. Slitedeler. . .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har feilsøkt i dag. Med bare startbatteriet innkoblet målte jeg spenning dirkte på polene mens jeg prøvde å belaste med baugpropellen. Uten baugpropell med nyladet batteri målte jeg 12.3 V. Da jeg la inn baugpropellen i noen sekunder sank spenningen til rundt 8.5 V og etterpå gikk den opp til rundt 11.3 V. Baugpropellen gikk knapt rundt.

 

Konklusjon: Batteri kaputt.

Batteriet, et vedlikeholdsfritt Varta på 140 Ah, er ca 7 år gammelt og har levd et behagelig liv uten store utladninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det bør vel være mulig å teste en bryter med å måle motstand(ohm meter) gjennom bryteren. Har ikke gjort dette på batteribrytere før så noen får korrigere meg om jeg tar feil. 

 

Kommer til å investere i en batteritester som denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-Pro-2000039750/ før neste sesong. Mistenker at mine AGM batterier som ble levert med båten i 2015 kan ha vært svekket da jeg fikk båten pga. lagring i Danmark hos forhandler før jeg hentet ut båten. Leste også at Lunde båt klaget over at de hadde måtte erstatte en rekke batteribanker så det kan jo være dårlig kvalitet. Billigere å teste batteriene enn å bytte dem i første omgang. 

Link to post

Nå får jeg ikke gjort så mye før til våren men jeg har planer om å gå gjennom det meste av strømanlegget. Ikke minst for å få litt oversikt. Når det gjelder start hovedbryter så ser den litt spinkel ut i forhold til den belastningen den får i de sekunder motoren startes. Måtte bytte den på forrige båten da den holdt på å brenne opp og det var en mye mindre motor. Bryteren var av samme type. Duger bare til forbruk.

Kjøpte en på 250 A kontinuerlig som tålte 2500 A i 5 sekunder. Tror jeg skal ha det samme her.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
blueline skrev 41 minutter siden:

Det bør vel være mulig å teste en bryter med å måle motstand(ohm meter) gjennom bryteren. 

Nei det blir en håpløs oppgave da du ikkje får gjort det under belastning. Men det man derimot kan gjøre er å måle spenningsfallet direkte over bryteren. En pinne på hver side av bryteren og kjør starter. Analogt meter er en fordel for bedre avlesning da strømmen ikkje er konstant i et slikt tilfelle. 

Dette kan man også sjølvsagt gjøre med alt av kabler og brytere og u name it om en vil sjekke spenningsfall, ja om multimeteret har lange nok ledninger da :tongue:

Link to post
On 10/7/2017 at 10:43 PM, NilsPils said:

 

Man bytter da ikke en bryter som kan være i orden. Feilsøking ved å bytte ut komponenter er for amatører.

 

 

21 hours ago, Knurrbart said:

Eg får håpe at det bare er amatører som søker råd her og ikkje profesjonelle. 

Ellers så er det en heilt vanlig metode hos profesjonelle da det alltid handler om tid og kvalitetssikring. 

 

Beklager at jeg kanskje var litt krass her. Håper Kjetil1 tilgir meg.

 

Ellers bør det jo være en grei jobb, også for amatører, å sjekke om en hovedbryter er i orden. Dersom du ikke har multimeter for hånden, ville jeg for eksempel prøvd å starte etter å ha bygd bro over bryteren med en startkabel. Men første bud bør alltid være å sjekke at man ikke har løse tilkoblinger.

 

Men hos meg var det altså batteriet. Og da sparte jeg jo noen penger på å ikke skifte bryteren. Det kommer godt med når jeg skal kjøpe nytt batteri . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Många multimetrar har funktionen MAX or MIN hold. En mycket bra funktion för att logga lägsta/högstavärde när man är själv och inte kan vara på två ställen i båten samtidigt.

 

Nu har du ju redan identifierat ett dåligt batteri, och precis som flera redan sagt så säger inte en mätning av vilospänning och laddtillstånd så mycket om batteriets inre resistans och maximal startström (ofta det som anges i enheten CCA).

 

Jag hade samma problem när jag nyligen bytte motor. Startbatteriet orkade inte utan solenoiden bara klapprade. Med ett instrument vid startmotorn (MIN holdfunktion) registrerades ner till 5,0V under startförsök. Jag trodde först också brytaren, säkring eller mätshunt för batterimätaren var orsaken, men mätning över dem gav under 0,5V spänningsfall på alla tillsammans (och shunten skall ju ge lite spänningsfall).

Vid batteriet gav samma mätning strax under 6V. Trots att batteriet var nytt och "stort" (100Ah) så hade det för låga startströmsegenskaper (CCA-värde = 700). Skaffade ett annat batteri med visserligen lite lägre kapacitet men mycket högre CCA (1000) - och motorn startar nu felfritt.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

 

 

Beklager at jeg kanskje var litt krass her. Håper Kjetil1 tilgir meg.

 

 

 

Får våge seg...

Men poenget var at i de sakene jeg har lest om,  ble det målt og man fant spenning på begge sider av bryteren uten belastning, men at ved belastning var bryteren så slitt at kontakten ble for dårlig innvendig. Og dermed ble de "proffe" med "proffe" måleapparat lurt av en utslitt bryter

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...