Jump to content

Må starte motoren med både start og forbruk koblet sammen.

PiperBill

Recommended Posts

Spenningen fra batteriet "deler seg" og legger seg over de forskjellige motstandene i kretsen. Desto større motstand desto større del av spenningen legger seg over denne for å "trykke strømmen gjennom".  

Man ønsker minst mulig spenning over komponenter som brytere, kabler sikringer osv. og mest mulig spenning over utstyret man ønsker å drive.

Blir det for stor motstand over bryteren når den er lukket vil man ikke klare å utvikle nok effekt i startmotoren slik at den ikke vil klare å starte.

Det samme skjer jo hvis batteriet er defekt. Da vil spenningen batteriet klarer å levere bli for svak til å dra rundt starteren.

Joltus skrev for 3 timer siden:

Spenningen fra batteriet "deler seg" og legger seg over de forskjellige motstandene i kretsen. Desto større motstand desto større del av spenningen legger seg over denne for å "trykke strømmen gjennom".  

Man ønsker minst mulig spenning over komponenter som brytere, kabler sikringer osv. og mest mulig spenning over utstyret man ønsker å drive.

Blir det for stor motstand over bryteren når den er lukket vil man ikke klare å utvikle nok effekt i startmotoren slik at den ikke vil klare å starte.

Det samme skjer jo hvis batteriet er defekt. Da vil spenningen batteriet klarer å levere bli for svak til å dra rundt starteren.

ja takk, tåken letter og lyset siger inn,

skjønner jo hva du snakker om - det er ikke det, var heller termen SPENNING OVER BRYTER som slukket lyset,

(men det finnes vel kurs i norsk . . . .)

V8 rules.

Lars H. skrev for 8 timer siden:

"Over bryterere" betyr at du setter en av målepinnene på voltmeteret på den ene siden av bryteren, og den andre målepinnen på den andre siden av bryteren. Håper den teskjeen hjalp? :smiley:

Ja..takk ... smakte godt det :-) Vil det si at hvis bryteren er gir mye motstand (ikke slipper strømmen gjennom) så vil den kjennes varm ut?

Jeg vil ha en teskje til. Hvilken settingen skal multimeteren står i?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det kommer da helt an på. 

Eg ville begynt å måle spenningen på batteriet i startøyeblikket. (så ville man mest sannsynlig være ferdig feilsøkt i denne jobben)

Deretter hvis spenningen er fin der ville eg målt samme på bryteren. 

Så kan man begynne å koble og herje. Å koble over utstyr før man har foretatt en måling som tar maks 15 sekunder blir feil rekkefølge i mine øyne. Men det du sier om 100% konklusjon så kan det være nødvendig å koble over bryteren. Det hadde eg gjort før eg kjøpte ny.

Før disse to målingene er gjort er det liten vits å spekulere noe mer syns eg.

Redigert av Joltus (see edit history)
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering. Jeg har demontert hovedstrømbryter til start. Den innvendige delen som kobler polene sammen når bryteren er "på" ser ut som den ha gått varm eller i hvert fall blitt ganske korrodert. Bildet er tatt etter at den har ligget i systemrens natten over og mye grums tørket bort.

En kraftigere bryter er nå montert men jeg får ikke testet det nå som alt ligger i vinterdvale.

.

bridge.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...