index Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 NilsPils skrev for 2 timer siden: Men hos meg var det altså batteriet. Og da sparte jeg jo noen penger på å ikke skifte bryteren. Det kommer godt med når jeg skal kjøpe nytt batteri . . . Hos meg var det motsatt første gang. Var sikker på at det var batteriet, men det ble ikke stort bedre etter bytte. Etter dett har jeg hatt større fokus på bryterene, og har faktisk byttet bryter på start to ganger på 3 år. Og en gang på forbruk, den var så slapp at jeg ikek fikk liv I lanternene en gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Konklusjonen er jo uansett veldig grei: det lønner seg som regel å sjekke litt før man splasher kroner rundt omkring.... På jobb bytter vi ikke deler før vi hvertfall har en mistanke til at de har skyld. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Mistanken var så absolutt til stede... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Ja selvsagt. Men når en 1.minutt lang jobb kan bekrefte eller avkrefte er det dumt å bare bytte. Se på Nils.... Men kjør på. Folk gjør jo som man vil. Ny startbryter er jo fint det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Joltus skrev for 1 time siden: Ja selvsagt. Men når en 1.minutt lang jobb kan bekrefte eller avkrefte er det dumt å bare bytte. Se på Nils.... Men kjør på. Folk gjør jo som man vil. Ny startbryter er jo fint det. Nå skjønner jeg ikke hva du vil frem til? Har det noe med meg å gjøre? Mitt poeng var at hovedbrytere slites og at det kan lønne seg å sjekke disse grundig før man skifter batteri eller andre dyre ting. Hva var egentlig ditt poeng? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 6 hours ago, Kjetil1 said: ....................... Men poenget var at i de sakene jeg har lest om, ble det målt og man fant spenning på begge sider av bryteren uten belastning, men at ved belastning var bryteren så slitt at kontakten ble for dårlig innvendig. Og dermed ble de "proffe" med "proffe" måleapparat lurt av en utslitt bryter Riktig. Det er nettop derfor du skal måle med belastning. Det gjelder både batteri og bryter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Åge Grevlingen Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Jeg ville ha prøvd å løse problemet før våren. Det kan jo være andre årsaker enn batteri eller hovedbryter som er årsaken. Og da kan det ta lenger tid enn først forutsett å løse problemet. Første bud ved feilsøking på el-anlegg, er å forsikre seg mot løse eller korroderte kontakter. For å eliminere hovedbryter som feilkilde, kobler du ledningene sammen og prøver å starte. Et fulladet og friskt batteri er påkrevd for effektiv feilsøking. Noen andre grunner til at motor drar tregt, kan være sig i topp-pakning, eller i dyser. Selve startmotor kan også være sliten. Redigert 9.Oktober.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 index skrev for 6 timer siden: Nå skjønner jeg ikke hva du vil frem til? Har det noe med meg å gjøre? Mitt poeng var at hovedbrytere slites og at det kan lønne seg å sjekke disse grundig før man skifter batteri eller andre dyre ting. Hva var egentlig ditt poeng? Diskusjonen eg svarte på i innlegget du siterte gikk på om man skulle feilsøke eller bare bytte komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Løfter denne tråden igjen da jeg har tatt ut hovedstrømbryteren til start. Det er en Seaworld bryter 500 A i max 10 sekunder. Jeg lurer på om den er litt spinkel til en Deutz Vetus 240hk. Burde kansjke hatt en på 1000 A? Men så har den stått der siden 1998 og kan være litt svak av alderen Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Kjetil1 skrev On 9.10.2017 at 9.32: Får våge seg... Men poenget var at i de sakene jeg har lest om, ble det målt og man fant spenning på begge sider av bryteren uten belastning, men at ved belastning var bryteren så slitt at kontakten ble for dårlig innvendig. Og dermed ble de "proffe" med "proffe" måleapparat lurt av en utslitt bryter ny tanke for meg dette, at selve bryteren kan være slitt/synderen kan en slik sliten bryter tenkes å være av komme/gå varianten, funker bra noen ganger, funker ikke bra andre ganger har et problem i mitt el-anlegg, starter greit på 1 batteri noen ganger, andre ganger så ynker starrteren seg som om batteriet var i ferd med å gå tomt (det er det ikke, batteriet er breddfullt) og jeg må kople til begge batterier for ¨å starte har vært over alle koplinger/skjøter flere ganger, alt sitter som det skal, problemet er der kan det tenkes at det er problem i selve bryteren av komme/gå natur? (vanlige BEP batteri brytere, 701 heter de vel, samt BEP batteri-velger bryter) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Joltus Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Helt klart. Bryteren kan lage bedre kobling noen ganger og andre ganger ha dårlig kontakt. Det er jo bare å måle bryteren med belastning. Da skal det ikke være mye spenning over den. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Dise hovedbryterene av plast med rød plastnøkkel tåler altfor lite strøm til å betjene startstrøm, her bør du uansett bytte den til start med en kraftigere utgave i metall som tåler mye mere startampere, har byttet mange svarte plastbrytere som ikke har tålt startstrømmen og er delvis brent/smeltet. Til vanlig forbruk fungerer de plastbryterene helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 cavaler skrev for 4 timer siden: Dise hovedbryterene av plast med rød plastnøkkel tåler altfor lite strøm til å betjene startstrøm, her bør du uansett bytte den til start med en kraftigere utgave i metall som tåler mye mere startampere, har byttet mange svarte plastbrytere som ikke har tålt startstrømmen og er delvis brent/smeltet. Til vanlig forbruk fungerer de plastbryterene helt ok. hvilket merke er det du sikter til? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 cavaler skrev for 17 timer siden: Dise hovedbryterene av plast med rød plastnøkkel tåler altfor lite strøm til å betjene startstrøm, her bør du uansett bytte den til start med en kraftigere utgave i metall som tåler mye mere startampere, har byttet mange svarte plastbrytere som ikke har tålt startstrømmen og er delvis brent/smeltet. Til vanlig forbruk fungerer de plastbryterene helt ok. Nja… Delvis enig her. Jeg byttet til en sterkere bryter på forrige båten min. 300 A kontinuerlig og 1000 A kortvarig. Betalte Kr500,- for den. Den varte i 2 sesonger og da ble den stuck in «on» posisjon. Skal prøve denne fra marineshop nå. En til start og en til baugtruster. https://www.marineshop.no/elektrisk/brytere/hovedstrømsbryter/hella-hovedbryter-m-nøkkel-117738-p0000195185 Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
brs Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Til TS. Har du tatt en belastningstest på batteriene for å få avklart om problemet kan ligge der?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) 27 minutes ago, brs said: Til TS. Har du tatt en belastningstest på batteriene for å få avklart om problemet kan ligge der?? Det er bare å måle spenningen direkte over batteripolene mens du kobler inn starteren . . . . . Redigert 29.Oktober.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
PiperBill Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 brs skrev 1 time siden: Til TS. Har du tatt en belastningstest på batteriene for å få avklart om problemet kan ligge der?? Nei.. Jeg må innrømme at el er ikke min grei og jeg er mer på det «bytt ut en del og se om det funker» nivå. Må ha inn alt med teskje. Men jeg prøver i iallfall å lære litt nå. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Joltus skrev for 23 timer siden: Helt klart. Bryteren kan lage bedre kobling noen ganger og andre ganger ha dårlig kontakt. Det er jo bare å måle bryteren med belastning. Da skal det ikke være mye spenning over den. var det en skrivefeil? du mener vel Da skal det være mye spennning over den (dvs lite spenningstap)? (ikke så greit å komme til for å fo gjort slik måling, men med en del skruing skal det nok gå) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Skrivefeil? Nix, når det går strøm gjennom bryteren (belastning, som motorstart), skal det helst være 0 (null) Volt, eller lavest mulig spenningstap over den. Null volt er ikke "mye spenning", he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Code0 Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 ...eller forklart på en annen måte..: når bryteren er ‘lukket’ eller ‘på’ og du tar multimeteret og måler spenning (V) inn og ut på bryteren (eller før og etter), skal den vise tilnærmet null Volt, da er det samme spenning før og etter bryter, og null spenningsfall, eller null motstand internt i bryteren. Måler du mellom inn på bryter og jord, vil du få ca 12 Volt, og det samme om du måler mellom ut fra bryter og jord. Hvis det går strøm over bryteren, og du måler 1 Volt spenning(-sforskjell) har du 1 Volt tap internt i bryteren, og det ønsker du ikke. Da har du bare 11 V igjen til startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 janet skrev 1 time siden: var det en skrivefeil? du mener vel Da skal det være mye spennning over den (dvs lite spenningstap)? (ikke så greit å komme til for å fo gjort slik måling, men med en del skruing skal det nok gå) Enkelt fortalt: minst mulig spenning over bryteren, mest mulig over starteren ? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Joltus skrev 21 minutter siden: Enkelt fortalt: minst mulig spenning over bryteren, mest mulig over starteren ? javel, men jeg forstår ikke hva over bryter betyr Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Code0 skrev 33 minutter siden: ...eller forklart på en annen måte..: når bryteren er ‘lukket’ eller ‘på’ og du tar multimeteret og måler spenning (V) inn og ut på bryteren (eller før og etter), skal den vise tilnærmet null Volt, da er det samme spenning før og etter bryter, og null spenningsfall, eller null motstand internt i bryteren. Måler du mellom inn på bryter og jord, vil du få ca 12 Volt, og det samme om du måler mellom ut fra bryter og jord. Hvis det går strøm over bryteren, og du måler 1 Volt spenning(-sforskjell) har du 1 Volt tap internt i bryteren, og det ønsker du ikke. Da har du bare 11 V igjen til startmotoren. yes, takk, det er slik jeg også ser det for meg, samme spenning mellom inn-på-bryter og jord og ut-fra-bryter og jord er av det gode Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 janet skrev 32 minutter siden: javel, men jeg forstår ikke hva over bryter betyr Ikke jeg heller. Fram med teskje takk :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 "Over bryterere" betyr at du setter en av målepinnene på voltmeteret på den ene siden av bryteren, og den andre målepinnen på den andre siden av bryteren. Håper den teskjeen hjalp? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.