Tom Rør Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Nå kryper vi vestover igjen, og de 60 cm med sjø som ble meldt har lagt på seg, men det er vel vanlig i ferien :-) Algene som vi så inne i bukta, har også nådd denne kyststripa. Mulig det må rensen sjøvannsfiltre i dag også? Det er disig, men godt og varmt.Har egentlig tenkt på Wladyslawowo, men hvis det er ok føre kan det godt hende Leba er et bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Dette er lappen jeg fikk fra bordercontrol i går. De andre jeg har møtt har ikke nevnt at det faktisk kan vanke bot hvis jeg ikke kaller dem opp før vi går inn i havna. Sånn jeg forstår det, gjelder det hvis jeg har vært i Russland, men det sa ikke gutta i går ? Redigert 28.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 De var kanskje ikke så støe i engelsk språk? God tur videre. Får håpe du ikke blir internert :-) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Leba har en kjempefin havn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Det der gjeller bare om du kommer utafra EU....Kalingrad.....om jeg leser rett Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 goggen000 skrev for 4 timer siden: Leba har en kjempefin havn. Lå der på vei nedover. Fin havn? Gunga Din skrev for 4 timer siden: Det der gjeller bare om du kommer utafra EU....Kalingrad.....om jeg leser rett Jeg tolker det også slik. Vi ligger nå i Wladyslawowo, og bordercontrol her kunne nok ikke mer enn. " next port/last port, for det knøyt seg når jeg spurte om jeg var nødt til å varsle hver havn når jeg kom dit ?? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Seilte i 8 år i Polen og det var kutyme og varsle ank. Og avg. på vhf. Dette var i perioden 2005-2013, og hadde aldri problemer med seiling i Polen. Hadde med vår kjære katt, og det eneste som ble sjekket var henne for pass/vaksinasjoner Redigert 28.Juli.2018 av goggen000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Jeg har vart ett par ggr til Polen med båt aldri meldt fra til Border control.......Polen er EU land..... jeg har meldt fra til Port control ved en del tillfellen.....men ikke alltid.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Tom Rør skrev On 10.7.2018 at 21.02: Jeg la inn litt flere bilder. Må gjøres i flere omganger, ellers blir det for stort. Jeg håper dere får noe ut av det? Til de grader Tom! Noe av det som gjør reiseskildringene deres så interessant å følge er jo nettopp deres øye for historie og blandingen av nytelse og nytte, eller til ettertanke! Og alle fantastiske bilder som underbygger historien bak! Skildringene deres er herlig fri for «se hvor vi nyter vår rosévin» hver fordømte dag! Fortsett med å legge ut både glade og alvorlige tanker og flotte bilder av begge deler er du snill! Og filosoferinger rundt! ??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Den guffa der så ikke ut som noe maskinene vil ha for mye av!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Takk for hyggelige ord ? I dag endte vi opp i Wladyslawowo igjen, og med den temperaturen og luftfuktigheten vi hadde i dag, ble det helt rolig. Så en fiskebåt med et litt uvanlig navn. Fem båter bortafor oss ligger en norsk seilbåt, og det er sjelden vare.Det lå en dansk seilbåt som dro sammen ned en motorbåt på tur. De ble sjekket ut av EU her før de dro videre til Kaliningrad. Da må de sjekke inn igjen når de kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Da har vi forlatt Leba og satt kursen mot Ustka i lett bris og dønninger litt fra siden forfra. Vi håper de har en bedre plass å tilby oss denne gangen, så vi slipper å ligge i svellet inne i løpet. Denne byen har vi jo ikke sett fra land, og den ble sterkt anbefalt av piotr med kone? Turistbåt Sjørøvere Avgang Leba Redigert 30.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hei, Angående det å varsle ankomst/ avgang til havnekapteinen i Polske havner; Jeg hadde som tidligere nevnt båten i Gdansk i ett år og brukte den ofte både på dagstur og helgetur til feks Hel når været var fint. I den forbindelse så sendte jeg en mail til havnemyndighetene og spurte om det var nødvendig å kalle dem opp hver eneste gang jeg brukte båten. Svaret var at ja; det var nødvendig og var i hovedsak for å kunne varsel meg om det var aktiviteter i kanalen på vei inn/ ut som jeg måtte være oppmerksom på. Etter det ga jeg alltid beskjed på VHF kanal 14 og fikk som regel hyggelig svar med god tur osv..... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Det var bra o avklarande Don Camillo...... kallte du opp da du gikk inn til en havn som Hel også ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Don Camillo Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Gunga Din skrev 1 time siden: Det var bra o avklarande Don Camillo...... kallte du opp da du gikk inn til en havn som Hel også ? Hei Gunga Din, Nei jeg kalte aldri opp andre havner enn Gdansk da de jeg var innom er ganske oversiktlige og ikke byr på noe spesielt trafikkproblem ( Swinoujscie, Darlowo, Leba, Hel). Jeg sier ikke at det ikke er nødvendig, men bare at jeg ikke gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg blev oppkallt av Port Control Darlowo......vi var vel en 5 fritidsbåter som låg å ventet på broåpning, da vi skulle gå..... helt pløtslig Gunga Din, Gunga Din på VHFn.......-yes G D here...... -we have a big ship coming in, can you please tell the other boats to stay out of way...... tror att han må ha sett meg på AISn........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 De vet alltid hva båten vår heter, så jeg tror de har kontroll på hva som kommer og går når man har AiS. Det er nok et annet kontrollregime her enn det vi er vant med hjemmefra. Det har sikkert noe med beliggenhet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Vi hadde vår siste dag i Polen for denne gang i Ustka, og jeg er glad vi besøkte denne plassen på returen, da det bølget for mye da vi var innom på turen ned. Utrolig koselig plass, med en hyggelig atmosfære. Polen har levert over all forventning, og jeg er rimelig sikker på at vi kommer til å besøke denne delen av Polen igjen. Planen nå er å gå fra Ustka klokken 04.00, da Sperrgebiet Nr 6 stenger klokka 06.00. Da sparer vi en time i sakte fart over til Bornholm. Soloppgang er 05.00 ish, så det er uansett ikke beksvart klokka 04.00. Noe dokumentasjon ble det i dag også. Det vanlige sjørøverskipet Corvette Tørrtrening Dagens frokost/lunsj Ditto til mor Sydenaktig hotell Skulle gått rundt ? Nydelige strender Pent pyntet Hva tror dere denne gjorde før den lettet? Jeg er begeistret for kirker Havfruen Rallyteam Chopin En dekorativ fasade En ikke sååå dekorativ rørlegger En fyr med en falk Middagen på Colombus. Takk for tipset Piotr Broa Princessa Redigert 30.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Har ankommet Snogebæk på Bornholm, etter syv timer på tilnærmet flatt hav.Dette er den minste havna vi har ligget i noen gang. Kommer med bilder etterpå ??? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) Turen fra Ustka gikk på flatt hav. Det er noe spesielt med å gå ut før sola står opp, og få med seg soloppgangen på et stille hav. Man gjør seg noen tanker om at man er rimelig liten egentlig. Vi ligger som sagt i Snogebæk på Bornholm, og da vi kom til havna var det en luring som sa at vi kunne ligge longside til en gangbrygge. Hyggelig tenkte jeg, men mor sa at der skulle hun ikke ligge. For det første så det grunt ut, og for det andre er det umulig å fendre som folk. Det var lurt at vi ikke gikk dit, da vi mest sannsynlig hadde gått på. Ikke hør på folk alltid er vel moralen. En annen fyr sa til han: Du og dine ideer. ? Vi tok også en helikoptertur, da de hadde rundturer fra borti veien her. Det var en morsom opplevelse, og man fikk se store deler av øya fra oven. Avgang Ustka Broa er åpen om natten Før sola Møtte kun tre sånne på 65 nm Liten havn Fisker på vei inn Trangt nok :-) Tur til Daglibrugsen. Varm affære Snogebæk Nexø Gammel vikingeboplass Gammel rørlegger Snogebæk Mor :-) Gammel kirke Vikingeplassen Redigert 31.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det var nå særdeles god plass i den havna der ja. Regner med du tar i mot om det kommer en storing til Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det var en liten havn ja........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Enda mer fantastiske bilder! Dere får virkelig med dere mye! Imponerende!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gew77 Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Veldig inspirerende og lærerikt for oss som føler vi er på langtur, når vi passerer Hankø Gleder meg til fortsettelsen! Går ruten videre til sydspissen av Sverige? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Velkommen til Danmark. Bornholm er noget ganske unikt, som jeg håber I vil få med jer! Regner med at I havde en varm nat i nat? Det var den næst varmeste nat nogensinde målt i DK og det var varmest på Bornholm! Temperaturen kom ikke under 22 grader! Redigert 1.August.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.