Gunga Din Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Etter Bornholm........Ystad !......fin by med mye «Wallander-miljøer» + en veldi interessant skipshandel nede i havna, ett must for en båtentusiast Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 MajorAndy skrev for 5 timer siden: Velkommen til Danmark. Bornholm er noget ganske unikt, som jeg håber I vil få med jer! Regner med at I havde en varm nat i nat? Det var den næst varmeste nat nogensinde målt i DK og det var varmest på Bornholm! Temperaturen kom ikke under 22 grader! Det var voldsomt varmt, og det var noe med fjæra i havnen som luktet voldsomt, og det ble forsterket av varmen. Allikevel koste vi oss, da det var en usedvanlig smuk havn. Vi ligger nå i Svaneke havn, og det må jeg si er en sviskeplass. Vi blir nok her en ekstra dag :-) Ole Paulsen hadde helt rett? Gew77 skrev for 6 timer siden: Veldig inspirerende og lærerikt for oss som føler vi er på langtur, når vi passerer Hankø Gleder meg til fortsettelsen! Går ruten videre til sydspissen av Sverige? Vi går Øresund, og vi klarer ikke å slippe Danmark helt, så vi går nok babord når vi kommer nord i sundet. ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Du må love at prøvesmage varerne fra det lokale bryghus! http://svanekebryghus.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Du lager virkelig flotte reisebrev. Og det etter spennende planlegging. Skikkelig inspirerende!!? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Takk for hyggelige ord :-) MA,Jeg fikk lokalt øl da vi spiste på Hotell Østersøen, men jeg vet ikke om det er fra samme produsent. Vi blir her en ekstra dag, da det er en deilig plass. Vi bader fra badeplattformen, da vi ligger litt ute i havnen. Det er en luksus vi ikke har hatt på lenge. Vannet er godt og varmt, og ikke algeinfisert. Et utrolig liv på badebryggen i hele dag, med glade folk i bøtter og spann. Vi har også vært med på "høneskidekonkurranse", og den opplevelsen hadde vi premiere på? Svaneke fra havet Innseilinga Utsikt fra apeloftet Flott steinarbeid i havna Kremplass To fete Harleys Strøm skal folket ha Lokaltransport To tyske skøyter Morbær Mor bader Morbærtre Bornholmfikentre Servering av laget over bål Velg en skive, og de spiller til maten :-) Bornholmfiken Stein langs kysten. Ikke vanlig i Danmark Mad over bål :-) Ei princesse Ei Porsche Ei boble Høneskidekonkurranse Cadillac Flak ? Kirken Byens kumlokk Havna Allsang i havnen Redigert 1.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Vi gikk rundt 8 nm i dag, så vi droppet en dag til i Svaneke. Vi ligger nå på en kjempeplass i Gudhjem. Denne havnen er om mulig enda smukere enn Svaneke, og byen er også særdeles sjarmerende. Jeg måtte gå forbi fergen på vei inn, og det behøvde ikke være vesentlig smalere syntes kona? Flott Steinhavn, med gode jernringer å fortøye i? Melsted Gudhjem Havnebassenget Ferga på vei inn Utsikt fra apeloftet Ditto Postbåten Peter Trangt inn i indre basseng. Det kan stenges i uvær M/S Thor Den sto vi over God plass for natten Overettmerke oppe i bakken Dette er faktisk en ordentlig bakke :-) Ferga ligger til kai. Litt trangt på utsiden? Redigert 2.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Hei igjen Tom, Vil benytte anledningen til å anbefale sildesmørbrødet "Sol over Gudhjem" . Veldig bra og smaker best med en Bornholm akevitt eller to samt mengder med øl??? Vi var innom Nexø på vår retur fra Polen og spiste masse snadder fra røgeriene. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sol_over_Gudhjem Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Jeg er ikke så begeistret for røkt fisk, men danskene har så mye annet godt å by på, så vi lider ingen nød ? Vi ruslet en liten tur i ettermiddag, og det er helt nydelig her syns jeg. Ferga går helt inn i havnen Han har nok førsteretten :-) Havna Utsikt over byen Dekorasjon på grunnmuren til kirka Staselig bygg Utsiktsrestaurant Morsom tekst ? Rottesikre kumlokk På vei ut? Den gikk klar av bopelet vårt :-) Redigert 2.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Vi tok en stri tørn på oppunder 8 nm i dag, og er selvsagt slitne:-) Gikk fra Gudhjem såpass tidlig at vi fikk kremplass longside i innerste havna i Allinge. Jeg ser nå at denne perlen av en øy må besøkes igjen når vi har bedre tid. Jeg får en assosiasjon til sydengland, men uten førti fot tidevannsforskjell. Abslolutt en positiv overraskelse på vei hjemover. Det skal jo ikke gå helt på skinner når vi er på tur, så matrosen( mor) vred kneet sitt da vi ankom Allinge, så det ble tur til lægehuset for å konstatere at hun måtte ta det helt med ro, og bruke støtte på kneet. Da blir jeg fenderslask også på vei nordover. Redigert 3.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Utrolig fint?? (Og befriende langt unna kverulantene, som må vri og vrenge på det meste i andre fora..) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
MajorAndy Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Jeg er glad for at I ser kvaliteten i Bornholm. Det er en helt særlig ø med virkelig mange kvaliteter. Synes dog, at du skulle vove en røget sild. Man skal jo prøve noget nyt. Og med en snaps og en øl, så går det nok.. Alllinge er jo stedet hvor Danmarks politiske elite mødes hvert år i juni til det årlige Folkemøde (Danmarks svar på det svenske Almedalsveckan). Jeg har været der hvet år de sidste fem år og det er mærkeligt at se Allinge uden de 50-100000 mennesker, der er til Folkemødet hver dag. Men I har virkelig fået cremepladsen inderst i havnen! God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Herlig lesing. Flotte bilder og god skildring Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tom Rør Svart 4.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2018 (redigert) Vi har nå byttet gjesteflagg igjen, og ligger nå i Ystad. Turen hit på ca 36 nm gikk fint, med litt økende vind etterhvert. Da det tobeinte mannskapet, som pr. definisjon er mer eller mindre enbeint, er til mindre hjelp enn vanlig, så jeg var litt urolig for hvordan det så ut inne i havna. Det var ubegrunnet, da det var en super longsideplass helt ytterst, samt at en hjelpsom dame tok tampen da mor kastet den til henne. Det er en fin marina med flotte båser, samt bra med longsideplasser. Jeg syklet en tur inn til byen, og den ser riktig så koselig ut. Man blir positivt overrasket når tror at det kun er en fergeterminal, og ingenting annet. Redigert 4.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 (redigert) Værgudene holdt hva de lovet, og leverte kuling i dag. Jeg var så lur at jeg satt meg oppe, og det ble en våt affære. Vi fant en longsideplass her også, og det var bra, for de pålene jeg så tror jeg var litt tette. Med den vinden som var, og som fremdeles er, hadde jeg nok droppet å prøve meg inne i tranga der uansett.Det går en gratis dobbeltdekkerbuss fra London her, så den tok vi inn til byen. Der spiste vi, og gikk bort mot terminalen til polenbåten for å se de polske brannfolka som skulle hjem etter skogbrannslukking i Sverige. Det var også en stor utendørsutstilling for å hedre Kim Wall, som så brutalt ble drept av U-båt- Madsen. Johansen ble våt i luggen I le bak sjøhusene Gammelt anker Veteranhavna Ligger bra der To ferger på vei inn til Trelleborg Sjøen ville inn i havna Lang molo Gammel traver Skulptur på torget Vanntårnet Påfugler på torget ? Mye kunst i byen En del fin arkitektur er det også Hedrer Kim Wall med en utstilling Han så vi to ganger med en times mellomrom. Hang akkurat på samme sted? Rådhuset Jernbanestasjonen Jernbanestasjonen Beklager sneipen. Den kunne jeg tatt bort? Polakker og svensker hedrer brannfolka Redigert 5.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Det er helt eventyrlig hva dere rekker over! Synes det er fantastisk at dere deler så rikelig med oss andre!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Vi gikk fra Gislövs Läge klokka 08.00 i dag, og det blåste friskt. Vi valgte å droppe Skanør, da det været vi hadde da ikke fristet til å bade i. Vi gikk Falsterbokanalen i stedet, og da sparer man sjø og nm på en gang. Jeg hadde bestemt meg for at Dragør skulle bli dagens stopp. Vi fikk også der en flott longsideplass, og nærmeste nabo var en seiler fra Ullern Båtforening. Morsomt å treffe folk fra hjemmehavn så langt hjemmefra. Dragør er en liten koselig plass, og man skulle ikke tro at den var så nær storflyplassen Kastrup, og storbyen København. Vi går nok ikke veldig langt i morgen, da mor bør få sjekket kneet sitt, og jeg har en betennelse i høyre hånd som noen burde se på. Tipper vi går til Langelinie, da de mer sentrale havnene drar fram dårlige minner fra 2014, når noen kastet stein på den ene ruta på båten. Satser på å finne et legekontor som kan se på et par båtfanter sånn helt på sparket.Tips til legekontor tas i mot med takk :-) Det ble noen bilder i dag også. PS: Tror jeg fant en legevakt ved Kastrup, og da er det ingen vits å flytte seg. Taxi herfra er lettere da :-) Svenskelosen i farta De var på vei for å lete etter en "mann over bord" hørte Lyngby Radio hadde en Mayday Relay Badehus Falsterbokanalen Selveste Broen Gammel losstasjon i Dragør Et smykke av en Storø 34 Minnesmerke over fiskerne som reddet jøder over til Sverige under krigen. Strandstien Ble det for mange grønne når murer’n murte pipe tro? Alle folk gikk rundt havnas terrorist :-) Redigert 6.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Herlige bilder! Virket som det var en del sjø utpå! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Det var litt sjø, men mindre enn i går. Vindretningen gjorde at det var fint her i Dragør? Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Har holdt kjeft i 12 sider, men lest hvert bidige innlegg. Dæven steike for en tråd (som vanlig). Kos dere videre ? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Dragør var et flott sted, det legges til på ønskelisten for neste år Interessant å se minnesmerket for redningen av jødene. Danskene har en stoltere historie der enn vi kan skryte av her på berget. Over 7000 danske jøder ble reddet over Øresund. Mye av dette skyldtes at danskene hadde sluttet å føre regnskap over jødene (og andre minoriteter), og betraktet disse som landsmenn. I Norge lå listene klare for nazistene.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Tom Rør Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Gew77 skrev 24 minutter siden: Dragør var et flott sted, det legges til på ønskelisten for neste år Interessant å se minnesmerket for redningen av jødene. Danskene har en stoltere historie der enn vi kan skryte av her på berget. Over 7000 danske jøder ble reddet over Øresund. Mye av dette skyldtes at danskene hadde sluttet å føre regnskap over jødene (og andre minoriteter), og betraktet disse som landsmenn. I Norge lå listene klare for nazistene.. Der lærte jeg noe nytt. Det du sier der visste jeg ikke. ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Velkommen til mit lokalområde! Jeg var lige forbi for at hilse på, men I var nok ude på en tur/fotosafari. Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 MajorAndy skrev 38 minutter siden: Velkommen til mit lokalområde! Jeg var lige forbi for at hilse på, men I var nok ude på en tur/fotosafari. Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget! Så dumt at vi ikke var tilstede. Vi betalte havneleie, og bestilte takeaway, eller så badet vi. Vi går nok til gilleleje i morgen for litt dieselfylling, da jeg ikke helt stoler på målerne. Vi må også vurdere om det er greiest å gå svenskekysten oppover, da det er meldt en del vind etter helgen. Ellers hadde planen vært å gå over til Jylland, for å svinge innom Læsø og evt. Skagen. Skagen har en bra veterinær, så vi kunne gitt dyret pillen sin før vi kom inn i gamlelandet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Jeg så på tracket at I var indenom Hven. Var der ikke plads? Og Hornbæk er da også en perle, ikke? Selv om det kun er 4 NM fra hjemmehavnen og 5 km fra vores hus, tager vi gerne derhen på “miniferie”. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) MajorAndy skrev 1 time siden: Jeg så på tracket at I var indenom Hven. Var der ikke plads? Og Hornbæk er da også en perle, ikke? Selv om det kun er 4 NM fra hjemmehavnen og 5 km fra vores hus, tager vi gerne derhen på “miniferie”. Som for fire år siden, var det ingen plass på Hven. Da mor har vondt i kneet, ville jeg ikke ligge utenpå noen. Det er nok det seneste vi har ankommet en havn på en stund, så det er ikke rart at det ikke var plass. Hornbæk er såvisst en perle, og hvis den hadde ligget nær min hjemmehavn, ville nok vi også frekventert den havnen titt og ofte. Absolutt verdt et. Besøk når man er på disse kanter? Jeg ruslet en tur opp til Superbrugsen for litt etterfylling av diverse i tilfelle vi tar svenskekysten. Vurderer også Anholt-Varberg, med dieselstopp først i Gilleleje, men jeg får studere værmeldingen litt utover kvelden. Det ble knipset litt i kveld også ;-) Hven København droppet vi i år Null røyk fra skorstein Kustbevakningen på vei inn til Hven Kronborg slott Dette er en lekkerbisken De Fever 60 kimser vi heller ikke av Noen har tullet med skiltet Fin og velstelt plass Streng havnefoged Byens apotek i staselig bygg Kirken Koselig havn Utsikten fra apeloftet Ditto Redigert 7.August.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.